Ferries

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ferries

Bericht door jdbvos »

Dankjewel Cor !
Er ligt op die kleine fotootjes eentje op de kant van het Dordtse Kil, en daar valt me op dat hij helemaal niet zoveel diepgang heeft....
Waar laten ze die ketels en bijbehorende rambam dan, vraag ik me zo af....
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Ferries

Bericht door cor »

Hallo Jan

Op dit oude filmpje kun je zien dat er onder het wagendek toch
wel ruimte is voor een koelkast voor stoom en machine
https://www.youtube.com/watch?v=jdxFAlHtwNo

Nog een link over de wagenveer
http://schepenenwerk.blogspot.nl/2012/0 ... ingen.html

Cor Boer
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ferries

Bericht door jdbvos »

Nogmaals bedankt, Cor ! Toppie !
Oost, west...ook best
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Ferries

Bericht door Da Silva »

Dit staat op het andere forum. Ik begrijp dat er ook omgebouwd zijn tot motorschip. Ik ben regelmatig met die dingen overgevaren van Vlaardingen naar de Vondelingeplaat. In mijn beleving waren het allemaal stoomschepen. Maar op latere leeftijd laat die beleving je regelmatig in de steek. Maar het is wel een goede vraag van Jan. Waar stond de ketel(s) en wat voor ketel was dat. De stoommachine zou een "liggend type"kunnen zijn. Ik ben in Zwitserland, op de Thunersee, eens op een radarboot geweest met zo'n liggende machine. Indrukwekkend. Ik ben benieuwd wat de diepgang was. Die foto op de Dordtse Kil zou kunnen bedriegen, vanwege het standpunt.

http://www.kustvaartforum.com/viewtopic ... &start=430

http://schepenenwerk.blogspot.com/2012/ ... ingen.html

Grt.

Mario
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Ferries

Bericht door cor »

Hallo Jan en Da Silva

Hier een link waar je kan zien op tekening waar de ketels stonden
http://www.maritiemdigitaal.nl/index.cf ... =100028740
Ja Da Silva als je met deze wagenveren meevoer zat je dus op het bovendek welke
op en neer kon en zag je weinig van het beneden dek dus om die herinnering op te halen
is moeilijker.
Op een stoomlogger, sleepboot of ander schip zag je de koelkast en schoorsteen
dat was dus anders op die wagenveren.

Cor Boer
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Ferries

Bericht door Da Silva »

Goeie avond Cor.

Dat is geweldig. Ik zal eens kijken of ik de resolutie wat kan verhogen en dan de maten bekijken. Zo te zien zijn het gewoon "staande " stoommachines. Wat me opvalt is dat bij de bovenste (grote) tekening en de kleine links onder zie ik een hele- en een halve ketel. Dit zou kunnen betekenen dat er drie "Schotse ketels" in stonden. Maar op het kleine fotootje zie ik twee ketels. Mogelijk horen de tekeningen niet bij elkaar.

Ja Cor, het is inderdaad lang geleden en dan vergeet je wel eens wat. Toen ik die foto's van de Brons-motoren op de link van het Kustvaartforum zag, begon ik toch wel zwaar aan mij zelf te twijfelen. Ik dacht echt, dat ik alleen maar met "stoom"was overgezet. Maar nu ben ik daar ineens een stuk minder zeker van.

Ik ben vaak over geweest met die dingen. Als mijn vader met verlof was, gingen we zondags een rondje op de fiets (later de Berini) doen. Mijn vader voer bij de o.a. Halcyon Lijn. Eerst lang H.V.O om te kijken of er een schip lag. Daarna soms door naar Maassluis om te kijken bij de sleepboten van Smit. Dan terug naar de Vlaardingen. Op het hoekje van de Westhavenkade (nu zit daar een Chinees )dronken we wat en gingen met het wagenveer naar de overkant. Ik weet geen jaartal meer, maar we zijn daar ook wel eens geweest dan voer die niet op zondag en dan ging je met zo'n "Heen en Weer" voet/fietspontje. vervolgens bij de Waalhaven even naar de onderzeeërs op de basis van de K.M. kijken. en dan weer naar huis. Leuke relaxte tijd vond ik dat.

Grt.

Mario
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ferries

Bericht door jdbvos »

Geweldig Cor ! Dankjewel !
Inderdaad dus: alles benedendeks, en (minstens) 3m hoog...zelfs iets meer, schat ik.
Bijzonder ontwerp: het lijkt dat er 1 lange schroefas doorheen liep, evenals de as voor de vijzel van het wagendek...
Echt een bijzonder ontwerp....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Ferries

Bericht door cor »

Hallo Jan

Ja er stonden 3 schotse ketels in en daarvan waren er altijd twee in bedrijf
en er stonden 3 cylinder compound machines a 400 pk het veer had 2 schroeven voor
en twee schroeven achter.

Ja Da Silvo ik kan mij als kind nog herinneren dat er bij dat cafe in de volksmond het Platjegenoemd
een ponton lag voor de Heen en Weer bootjes er was toen nog geen boulevard daar ook geen delta hotel
Mede door de uitbreidingen op Pernis en Rozenburg is er een tweede ponton bij gekomen en de boulevard aangelegd.
Daar werd op de zondagen heel wat afgewandeld om de zee kastelen die binnen kwamen of uitvoeren
te aanschouwen.
Wij woonde in de PKD vlakbij het oude station aan de Paralelweg ook vlak bij cafe Rotterdam waar altijd
wel wat te beleven viel bij de dronken zeelui daar.
Maar ook bij het station alwaar de stoomtrein naar Hoek van Holland vol met militairen die met verlof naar Engeland
gingen stopte die gooide dan sigaretten en chocolade uit het raam van de trein.
en klommen wij het hek over om die te pakken.
Langs de Paralelweg was toen een waterkering die liep vanaf de haven tot bij de overgang naar de Sunlight.
er tegen aan zat dan een hekwerk met gaas.
Die waterkering is nu weg en daar zullen ze wel spijt van hebben nu overal het waterpeil hoger wordt.
In die tijd verdronken er nogwel eens zeelui als ze met het laatste veerpontje terug naar Pernis wilde gaan
Dan kwam het RP bootje voorbij met een net langszij.
Nu rijd er helemaal geen trein meer daar.
Toen ik op de haringvisserij voer 1956 t/m eind 1958 was men bij Rozenburg een dok en tegelijk een tanker
aan het bouwen dat was Verolme toen.
Oude herinneringen komen zo weer boven en dat door de Wagenveer.
Hier onder wat foto's van die tijden en voor mijn tijd van het Platje
Door de uitbreiding dus van Pernis en Rozenburg kwamen er ook grotere veerboten bij vertrek begin werktijden
en einde werktijden zag het daar dan zwart van het werkvolk

Cor Boer
Bijlagen
met een ponton
met een ponton
001 hooft.jpg (65.71 KiB) 4177 keer bekeken
met het platje
met het platje
002 westerhooft-platje-2-2.jpg (82.53 KiB) 4177 keer bekeken
Boulavards jrn 60.jpg
Boulavards jrn 60.jpg (88.89 KiB) 4177 keer bekeken
Maasboulevard 3.jpg
Maasboulevard 3.jpg (149.27 KiB) 4177 keer bekeken
Paralelweg sch.jpg
Paralelweg sch.jpg (163.13 KiB) 4177 keer bekeken
Oranjeplaat.jpg
Oranjeplaat.jpg (264.63 KiB) 4177 keer bekeken
Te zien is waarom dit het platje genoemd werd
Te zien is waarom dit het platje genoemd werd
003 Westerhoofd-04.jpg (55.26 KiB) 4177 keer bekeken
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2409
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Ferries

Bericht door peelander »

Prachtig die Vlaardingse foto’s. Het platje; hoevaak ging ik dat op zondag niet met meisje en later vrouw een borrel met bittergarnituur eten. En er later bij de Chinees eten.
Groeten
Jan van der Pluijm
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Ferries

Bericht door Da Silva »

Cor,

Heel erg bedankt. Ik vind ze prachtig. Ook het verhaal erbij spreekt tot de verbeelding.

Doordat mijn computer het gisteren begaf, heb ik de tekeningen van de wagenveren nog niet kunnen vergroten. Ik werk ni vanaf de computer van het adres waar wij tijdelijk verdwijnen. Wat er loos weet ik niet maar het begon met email problemen en vervolgend rolde ik van het ene probleem in het andere. Hopelijk heb ik hem volgende week weer terug.

Behalve met mijn (brom)fiets tochten met mijn vader, kwam ik ook met mijn oma regelmatig in Vlaardingen. Hoe het allemaal zat weet ik niet meer, maar die had daar een vriendin en die woonden vlakbij de brandweerkazerne aan de Hoflaan. Het gebouw van die kazerne staat er nog. Er stond daar ook een Ahrens-Fox brandweerauto binnen. Volgens mij heetten die mensen Oostveen (of zo iets) en die man was gepensioneerd van de visserij. In mijn beleving waren die mensen toen al ouder als ik nu zelf ben. Dan weet je het wel.

De bouw van het Delta Hotel kan ik me ook nog wel herinneren. Maar wij gingen altijd naar "De Maas", mijn vader was tot het laatst van mening, dat "Delta" niet voor "Jan met de pet" was. Ik heb daar veel genoten van al die schepen die daar voorbij kwamen. Al die nieuwere havens waren er toen nog niet. Jij woonde er vlak bij, dat is helemaal prachtig natuurlijk. Ik begreep eerst niet wat je bedoelde met PKD, maar na wat zoeken kwam ik erachter. Als de metro naar HvH gaat rijden (als ik dat nog meemaak), ga ik daar weer eens kijken. Het visserij museum schijnt ook vernieuwd te zijn. Aan de Brede Havenstraat zat toen een goeie Griek.

Van die waterkering heb je gelijk, laatst zag ik op de tv nog een keer dat de boel daar blank stond.
Vlaardingen-0.jpg
Vlaardingen-0.jpg (62.27 KiB) 4130 keer bekeken
Cor nogmaals bedankt. Dit roept zoveel herinneringen op, dat ik weer dagen speurwerk op Google voor de boeg heb.

Grt.

Mario Da Silva


Plaats reactie