Ferries

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Ferries

Bericht door Da Silva »

Goeie middag.
Dat klopt,ook van de RTM. Blaaksedijk was het eerste station na de Barendrechtse brug. De tram op de foto ging naar Numansdorp-Haven. Je kon daar overstappen op de tram naar Strijen. Een stukje verder kreeg je station Krooswijk. Daar kon je overstappen naar Oud-Beijerland/Goudswaard. Vanaf Numansdorp-Haven waren er veerdiensten naar Willemstad (brabant) en Zijpe (Schouwen-Duiveland), beide met schepen van de RTM. Daarnaast was er een veerdienst van Van de Schuyt naar Den Bommel. De laatste is pas opgeheven na het gereedkomen van de Haringvlietbrug.
Grt.
Mario

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Ferries

Bericht door cor »

Hallo Jan

Hier een link naar een filmpje van 1924 waar je een Wagenveer ziet varen
en het benedendek ziet
https://anderetijden.nl/programma/1/And ... an-de-Kuip
trouwens in zijn geheel wel een leuk filmpje.
Wel klein stukje naar beneden scrollen

Da Silva dat waren voor jou toen zeker mooie tijden die tripjes maar helaas mijn vader was invalide
dus zeker geen geld voor een fiets ook een step heb ik nooit gehad.
Daar vlakbij dat moordenaardje de Hilledijk als ik het goed heb had je een groot spoor emblassement
in die jaren met veel stoomtreinen er stond daar ook een ronde loods waar de trein gekeerd kon worden.
Je ging in die tijd van station DP met lijn 2 of lijn 9 naar zuid vanuit Vlaardingen in het begin met de
blokkendoos naar station DP.

Cor Boer
Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Ferries

Bericht door Jacob Bothof »

Hallo Cor en Da Silvea
Dat klopt helemaal van die remise , allemaal helemooie stoomtreinen.Ik heb daar "48/50 heel wat rondgezworven,
ik woonde daar schuin tegenover. Hoek 2de Rosenstraat -Beijerlandselaan boven twee kroegen.
Zakgeld bijverdienen door boodschappen te doen voor de Dames die daar vaste klant waren. :roll:
Schuin tegenover had je de Tweebosstraat, daar woonde soms apart volk die het met de normen en waarden
niet zo nauw namen, o.a.zand in de open lagers van de langzaam voorbij rijdende treinen gooien die voorbij reden.
Aan het einde van de straat had je de Putsebocht vlakbij het Afrikaanderplein waar
ik op school heb gezeten, als ik al naar school ging, ik was toen al behoorlijk avontuurlijk en liep vaak de andere kant
op richting Steenplaat bij die grote gashouders om scheepjes te kijken en om in roeibootjes te spelen. :-D
Ik zat daar met mijn grote zus in een gastgezin, maar die mensen zagen het niet zo zitten met mij,
toen hadden mijn ouders maar besloten om mij naar een schippersinternaat te sturen wat uiteindelijk beter voor mij was :lol:
Toch wel een leuke jeugd gehad. :lol:
Groetjes,
Jacob
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Ferries

Bericht door Da Silva »

Cor en Jacob,

Bedankt mooi filmpje, ook wel beelden van voor mijn geboorte jaar. Inderdaad had iedereen het niet even breed. Jammer is dat. Wij hadden het "geluk" dat onze opa en oma tot ca 1960. bij ons inwoonden (of andersom). Mijn vader en opa voeren beiden en waren dus vaak van huis. Rond 1960 is mijn vader gestopt en is toen bij Tanker Cleaning Schiedam gaan werken. Mijn moeder werkte in de keuken van het Zuiderziekenhuis. Wij hebben op verschillende adressen in zowel Zuid als Noord gewoond. Zo ook een poosje aan de West-Varkenoordseweg (min of meer achter oprit van de luchtbrug waar o.a RET 2, 3 en 9 overgingen). Bedoelen jullie die remise van de NS aan het einde van de Beijerlandselaan/2 e Rosestraat. Die was van de NS. Het terrein van de RTM lag meer richting Stieltjesplein. Ingeklemd tussen de Rosestraat, Binnenhaven en Entrepothaven.
We dwalen door mijn schuld wel af van de Ferry. Misschien, als er behoefte is dit op een ander topic voortzetten.
58e77d7ff02c29f7f08d2edba2bcc1db.jpg
58e77d7ff02c29f7f08d2edba2bcc1db.jpg (32.35 KiB) 4429 keer bekeken
194005_Hilledijk_remise.jpg
194005_Hilledijk_remise.jpg (82.28 KiB) 4429 keer bekeken
fd43e742e964bb75cd267b4d8080ac75.jpg
fd43e742e964bb75cd267b4d8080ac75.jpg (51.5 KiB) 4429 keer bekeken
IJsm-Fo34.jpg
IJsm-Fo34.jpg (57.67 KiB) 4429 keer bekeken
IJsm-Fo57.jpg
IJsm-Fo57.jpg (100.37 KiB) 4429 keer bekeken
Grt.

Mario Da Silva
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Ferries

Bericht door cor »

Ja Da Silva die bedoel ik
Hieronder nog een link van twee RTM stoomschepen
https://www.youtube.com/watch?v=9G_rpSr ... 43246B99FD
Nog een link RTM stoomschip stad Zierikzee
https://www.youtube.com/watch?v=Wxtf4e5Cpww
Groeten Cor Boer
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Ferries

Bericht door Da Silva »

Cor, bedankt. Prachtige beelden. Bij de bovensts link, zie je bij het opdraaien van Numansdorp-Haven nog net een flits van die regeringsschepen liggen. Later verbouwd tot Zagri ##.

Grt.

Mario.
Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Ferries

Bericht door Jacob Bothof »

We zijn wel helemaal off topic, maar die remise en het spoorovergangbruggetje komt weer helemaal terug in mijn
herinneringen.
Het schuttersputje tegenover de NS remise was echter voor mijn tijd. :)
Nog bedankt voor die mooie foto's.
Gr.
Jacob
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Ferries

Bericht door Da Silva »

Ja Jacob. Dat was de minder goede tijd. Ik was wel geboren, maar heb het eigenlijk niet bewust meegemaakt. Ik heb daar heel wat tijd doorgebracht.
Er was daar altijd wat te beleven.

Naar aanleiding van de filmpjes die heeft geplaatst, nog wat specificaties van de getoonde schepen. Die Minister C. Lelie komt niet op de film voor, maar dit is het laatste schip wat op de lijn Numansdorp_Haven naar Zijpe dienst heeft gedaan.
01-RTM sleepschepen 2 & 3.jpg
01-RTM sleepschepen 2 & 3.jpg (58.9 KiB) 4505 keer bekeken
02-RTM-sleepboot Hellegat.jpg
02-RTM-sleepboot Hellegat.jpg (44.02 KiB) 4505 keer bekeken
03a-RTM veerboot Zijpe.jpg
03a-RTM veerboot Zijpe.jpg (37.19 KiB) 4505 keer bekeken
03b-RTM veerboot Zijpe.jpg
03b-RTM veerboot Zijpe.jpg (40.68 KiB) 4505 keer bekeken
04-RTM Stad Zierkzee.jpg
04-RTM Stad Zierkzee.jpg (89.94 KiB) 4505 keer bekeken
05a-RTM Minister C. Lelij.jpg
05a-RTM Minister C. Lelij.jpg (112.55 KiB) 4505 keer bekeken
05b-RTM Minister C. Lelij.jpg
05b-RTM Minister C. Lelij.jpg (70.8 KiB) 4505 keer bekeken
05c-RTM Minister C. Lelij in Numansdorp-Haven.jpeg
05c-RTM Minister C. Lelij in Numansdorp-Haven.jpeg (108.08 KiB) 4505 keer bekeken
Grt.

Mario
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Ferries

Bericht door cor »

Da Silva En zo kon je ook overvaren
https://www.youtube.com/watch?v=qRRh-MI9d0s
En een treurig einde van de Zijpe
https://www.youtube.com/watch?v=dnPCtTFsMJ0

Cor Boer
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Ferries

Bericht door Da Silva »

Cor, prachtig allebei de filmpjes.

De bovenste film is van het Hekelingse-veer (zelfde bootje als op tab 79). Op de film is die al gedeeltelijk gemotoriseerd, ik heb nog gezien dat die op de handkracht werd over gedraaid. Van dit scheepje heb ik geen gegevens. Nu vaart er een nog grotere pont. Daar zijn nog filmpjes van verschenen met de laatste storm in februari.

De tweede film is van de Zijpe van de RTM. Ik vind, dat die met de laatste verbouwing verziekt is. Er waren 3 van deze schepen. Alle drie afkomstog van Willemsdorp_Moerdijk.
01-Veerpont Moerdijk-Dordrecht-Willemsdorp.jpg
01-Veerpont Moerdijk-Dordrecht-Willemsdorp.jpg (73.68 KiB) 4442 keer bekeken
02a-RTM-Krammer ex Moerdijk.jpg
02a-RTM-Krammer ex Moerdijk.jpg (54.31 KiB) 4442 keer bekeken
02b-RTM-Krammer-.jpg
02b-RTM-Krammer-.jpg (96.68 KiB) 4442 keer bekeken
02c-RTM-Krammer bij de sloop.jpg
02c-RTM-Krammer bij de sloop.jpg (85.24 KiB) 4442 keer bekeken
03a-RTM-Zijpe ex Willemsdorp.jpg
03a-RTM-Zijpe ex Willemsdorp.jpg (85.96 KiB) 4442 keer bekeken
03b-RTM-Zijpe.jpg
03b-RTM-Zijpe.jpg (67.21 KiB) 4442 keer bekeken
03c-RTM-Zijpe.jpg
03c-RTM-Zijpe.jpg (26.98 KiB) 4442 keer bekeken

Grt.

Mario


Plaats reactie