Sleepboten
-
- Berichten: 1021
- Lid geworden op: 02 feb 2007 14:33
- Locatie: 's-Gravenzande
Re: Slepers
Geen Husky er bij Leo, die schijnt problemen te hebben.
Frans
Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
( Ik worstel en Groet u )
VLB-slepers in actie.
Bij het verslepen van het Belgische fregat F930 Leopold I, afgelopen woensdag waren twee slepers van de Vlissingse Bootliedenwacht actief.
Het ging om VLB 2 en VLB 7. Voor foto's van dit transport, kijk bij Groeten uit Zeeland: http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... &start=896 .
Er was nóg een bekende Zeeuwse scheepsfotograaf in de buurt!
Het ging om VLB 2 en VLB 7. Voor foto's van dit transport, kijk bij Groeten uit Zeeland: http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... &start=896 .
Er was nóg een bekende Zeeuwse scheepsfotograaf in de buurt!
Hendrik 3
Hendrik 3 (Sleepdienst van Aerde, Sas van Gent) verleende stuurassistentie bij het transport van Leopold I.
Ze werd voor het buitengaatse traject afgelost door Multratug 9.
Hendrik 3 acted as breaking tug inside the locks. Outside she was replaced by Multratug 9.
Het "ingepakte"gebouw op de achtergrond is de voormalige timmerfabriek van De Schelde. Het gebouw wordt verbouwd tot onderkomen van Omroep Zeeland.
The "Christo-ed"building in the background is the former Royal Scheldt's carpenters shop. The building is in the process of beeing converted to radio/TV studio.
Aflossing door / replacement by MT 9:
Snel een rondje maken voor wat eigen foto's / a quick turn for some pictures...:
Daarna op weg naar buiten:
Ze werd voor het buitengaatse traject afgelost door Multratug 9.
Hendrik 3 acted as breaking tug inside the locks. Outside she was replaced by Multratug 9.
Het "ingepakte"gebouw op de achtergrond is de voormalige timmerfabriek van De Schelde. Het gebouw wordt verbouwd tot onderkomen van Omroep Zeeland.
The "Christo-ed"building in the background is the former Royal Scheldt's carpenters shop. The building is in the process of beeing converted to radio/TV studio.
Aflossing door / replacement by MT 9:
Snel een rondje maken voor wat eigen foto's / a quick turn for some pictures...:
Daarna op weg naar buiten:
Svitzer Marken, MT 9 & nog wat.
Svitzer Marken met Multratug 9 in afwaching van de dingen die komen gaan:
Svitzer Marken (Svitzer IJmuiden) komt insluiten:
MT 9 komt in positie om een lijn over te nemen:
Naast Svitzer Marken (die het fregat naar Den Helder moest slepen), kwamen ook nog Cetus (Nederlands Loodswezen) voor mijn lens én Warempel. Dit scheepje vaart vrijwel elke dag op de Westerschelde. Alleen vandaag kwam ze niet zo ver want geen wind...
Besides Svitzer Marken (the leading tug to Den Helder), both Cetus (Dutch Pilotage) and Warempel caught my eye. Warempel, a small sailboat, ventures out on the Western Scheldt almost every day. This time, however, she was back early, due to lack of wind...
Svitzer Marken (Svitzer IJmuiden) komt insluiten:
MT 9 komt in positie om een lijn over te nemen:
Naast Svitzer Marken (die het fregat naar Den Helder moest slepen), kwamen ook nog Cetus (Nederlands Loodswezen) voor mijn lens én Warempel. Dit scheepje vaart vrijwel elke dag op de Westerschelde. Alleen vandaag kwam ze niet zo ver want geen wind...
Besides Svitzer Marken (the leading tug to Den Helder), both Cetus (Dutch Pilotage) and Warempel caught my eye. Warempel, a small sailboat, ventures out on the Western Scheldt almost every day. This time, however, she was back early, due to lack of wind...
Re: Oude Sleepboten
Hieronder twee mooie foto's van de "Dockyard XI" uit 1928 van de RDM. Deze foto's zijn bijna gelijk (zoek de verschillen). Prachtig hoe daar geposeerd wordt voor de fotograaf.
Bouwnummer RDM-145, m.s. "Dockyard XI", 1928, motorboot.
Dus geen werfsleepboot, ik denk dat dit een directiebootje van de RDM geweest is.
Scheepswerf: RDM / NW.
Opdrachtgever: N.V. Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, Rotterdam.
Tonnage: 8,5 ton.
Hoofdafmetingen: Loa = 16,28 m, Lpp = 15,10 m, B = 3,50/3,87 m, H = 1,60 m.
Voortstuwing: 1e motor 44 pk ruwe olie motor / 2e motor 70 pk Kromhout, snelheid 8 kn.
Verdere gegevens:
Deze motorboot werd door de leerjongens van de RDM in 1927/1928 bij de NW gebouwd.
Historie:
Kiel gelegd op 01-11-1927, te water gelaten op 20-02-1928 en proefvaart op 26-03-1928.
In dienst bij de RDM van 1928 tot 1951.
In 1951 hernoemd in m.s. "IJsvogel".
Bronnen:
- 1902 - 1952, Een Halve Eeuw "Droogdok", uitgegeven door de RDM, 23 januari 1952.
- Gerrit van den Tol, Thailand / Roel Zwama, Rotterdam.
Johan.
Bouwnummer RDM-145, m.s. "Dockyard XI", 1928, motorboot.
Dus geen werfsleepboot, ik denk dat dit een directiebootje van de RDM geweest is.
Scheepswerf: RDM / NW.
Opdrachtgever: N.V. Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, Rotterdam.
Tonnage: 8,5 ton.
Hoofdafmetingen: Loa = 16,28 m, Lpp = 15,10 m, B = 3,50/3,87 m, H = 1,60 m.
Voortstuwing: 1e motor 44 pk ruwe olie motor / 2e motor 70 pk Kromhout, snelheid 8 kn.
Verdere gegevens:
Deze motorboot werd door de leerjongens van de RDM in 1927/1928 bij de NW gebouwd.
Historie:
Kiel gelegd op 01-11-1927, te water gelaten op 20-02-1928 en proefvaart op 26-03-1928.
In dienst bij de RDM van 1928 tot 1951.
In 1951 hernoemd in m.s. "IJsvogel".
Bronnen:
- 1902 - 1952, Een Halve Eeuw "Droogdok", uitgegeven door de RDM, 23 januari 1952.
- Gerrit van den Tol, Thailand / Roel Zwama, Rotterdam.
Johan.
- Bijlagen
-
- "Dockyard XI" uit 1928, uit het boek "1902-1952, Een halve eeuw Droogdok".
- 145.jpg (65.19 KiB) 2191 keer bekeken
-
- "Dockyard XI" uit 1928, uit de verzameling van Roel Zwama, Rotterdam.
- 145-1.jpg (64.38 KiB) 2191 keer bekeken
Re: Slepers
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
Re: Slepers
Hallo Douwe,
Volgens mij is dit dezelfde "Thetis" (???).
Zie: http://www.shipmotions.nl/RDM/RDM/RDM-336.html.
Tot wanneer heeft het schip voor Iskes gevaren? Wanneer naar Svitzer?
Johan.
Volgens mij is dit dezelfde "Thetis" (???).
Zie: http://www.shipmotions.nl/RDM/RDM/RDM-336.html.
Tot wanneer heeft het schip voor Iskes gevaren? Wanneer naar Svitzer?
Johan.
Re: Slepers
Hallo Johan,
De "Thetis" door Douwe getoond is de opvolger van de "Thetis" , ex "Dockyard VI".
Ik heb de "Dockyard VI" nog zien bouwen. Gewoon op de kaai bij haar toekomstige baas. Maar dat wist je natuurlijk allang .
Mooie havensleper trouwens !.
m.v.g. Roy
De "Thetis" door Douwe getoond is de opvolger van de "Thetis" , ex "Dockyard VI".
Ik heb de "Dockyard VI" nog zien bouwen. Gewoon op de kaai bij haar toekomstige baas. Maar dat wist je natuurlijk allang .
Mooie havensleper trouwens !.
m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Slepers
Goedemiddag Roy,
Ik twijfelde al een beetje door de verschansing voor. Overigens is "scheepsherkenning" zeker niet mijn sterkste kant.
Een mooie foto van de bouw van de "Dockyard VI" staat op:
http://www.shipmotions.nl/RDM/RDM/RDM-336.html, (Foto 1, onderaan).
Groeten, Johan.
Ik twijfelde al een beetje door de verschansing voor. Overigens is "scheepsherkenning" zeker niet mijn sterkste kant.
Een mooie foto van de bouw van de "Dockyard VI" staat op:
http://www.shipmotions.nl/RDM/RDM/RDM-336.html, (Foto 1, onderaan).
Groeten, Johan.
Re: Slepers
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.