Sleepboten

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Slepers

Bericht door Bob R.I.P. »

Hallo Theo,

Dus het postbootje bij Gibraltar bestond echt. Helaas te laat voor mij.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Frans de Lijster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 02 feb 2007 14:33
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Slepers

Bericht door Frans de Lijster »

Gisteren op de Waterweg:

Afbeelding
Leopard

Afbeelding
Primus


Vanmiddag:

Afbeelding
Smit Beluga

Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Slepers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Postbootje in Gibraltar.

Ik had me, n.a.v. diverse verhalen van oudere wtk. dorpsgenoten, heilig voor genomen om me niet " voor lul te laten zetten" met kompassleutels op de brug en allerlei "van dat soort verhalen" :lol:
Toen de 2e mij vertelde -eerste reis " Forest Hill"- om voor torn-to bij de Hwtk. de " Fluchometer" te gaan repareren en een schroevendraaier en een moordenaar mee te nemen, bleef ik gewoon in de werkplaats wachten tot ie weer terug kwam- hij witheet....waar is die donderse Hogeboom.........en IK dapper uitleggen dat ze "mij" niet bij m'n taas namen...........ik wist niet wat een " fluchometer" was nota bene.........hij was serieus. DUS als de bliksum naar het schijthuis van de baas ( "King Size" Smit) en daar leerde ik dus van " fluchometers enz."

Toen we dus in het najaar 1964-September-onderweg van Alesund naar Palermo en droogdok voor het eerst (voor mij) door de Straat van Gibraltar zouden gaan, werd er "links en rechts" aan boord over " brieven posten geouwehoerd"......de post moest allemaal op tijd in het kantoortje van de baas liggen en dan zou ik- assistent op de Hondewacht met Ome Rinus Kuipers ( In Memoriam) dat hele zooitje dus aan het "Postbootje" afgeven met behulp van Bouwers, de Leerling wtk. ( ik had een 5 mm streep en hij had "niks" en hij vroeg ook aan de 2e "waar die pijpen naartoe gingen daar - ONDER de grond....... :mrgreen: ik geloof niet dat ie is blijven varen, maar was een aardige gozer)

Ik vond het donders verdacht dat " de Machine Dienst" dit "Dekgebeuren" op moest knappen....maar ze hadden het goed in scene gezet, inclusief een mooi verpakt stuk witmetaal- zwaar als de pest- van de baas naar het Hoofdkantoor :lol:
Ik had er niet zo'n probleem mee, want ik was "op wacht" en kon aan dek en af en toe op de brug het aanlopen van de Straat in de nacht, meet allerlei liggies mooi zien..........PRAAAACHTIG!!

Er werd geseind en " Het Postbootje komt er Zoooo aan", maar de tijd schoof voorbij en de Straat ook en het liep tegen 04.00 uur en ik kreeg het gevoel dat ze me genaaid hadden, terwijl ik daar met Brouwer bij de pompkamer in de midscheeps kou stond te lijen in m'n ketelpakkie en een ouwe jas. Ik zeit dus tegen Brouwer " dat ze de pest konden krijgen" en verdween. Brouwer, die al eerder z'n nest uit was gehaald, hij liep bij de 2e op de 4-8, dorst dat niet aan en heeft het nog wat langer volgehouden, Ik kwam terug in de MK en Rinus Kuipers verraadde de hele hap door de dikke grijns die ie op z'n bakkes had :lol: :mrgreen:

Later ben ik nog eens in Ceuta geweest, dus mijn avonturen in de Straat van Gibraltar haaaaalen het niet bij die van Theo :lol: :lol: maar ik kan in ieder geval zeggen dat ik daar heb geprobeerd " om een brief te posten"

( En de briefpost is in mijn familie een "heilige zaak"....Vader Jan was 40 jaar " bij de Post" en ik ben er mee opgegroeid- ook tekende hij de benodigde machtiging voor mijn monsterboekje tegen de wil van mijn moeder met de woorden " As tie jonguh noar zee wil, dan geettuh noar ZEE" en DUS staat die machtiging hier ingelijst op mijn buro :lol: " maar da's een heeeel ander verhaal!! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Joop Klaasman
Berichten: 15568
Lid geworden op: 02 aug 2005 18:41
Locatie: Barendrecht

Re: Slepers

Bericht door Joop Klaasman »

SD Resourceful uit Londen tijdens haar proefvaart
Bijlagen
Herschaalde kopie van P4206366.jpg
Herschaalde kopie van P4206366.jpg (68.71 KiB) 2872 keer bekeken
Herschaalde kopie van P4206406.jpg
Herschaalde kopie van P4206406.jpg (70.9 KiB) 2871 keer bekeken
Herschaalde kopie van P4206413.jpg
Herschaalde kopie van P4206413.jpg (68.87 KiB) 2871 keer bekeken
Een geelrode avond
Damp stijgt op vanuit de bergen
De zee klotst tegen de kust
De mens komt en gaat als ijle lucht
msjansje1900

Re: Slepers

Bericht door msjansje1900 »

Mira1953 schreef:jammer dat de koop niet door ging maar ik was vanmiddag in maassluis daar zag ik de sleepboot krimpen leggen ex smit sleepboot
hoe zit dat nu van wie is hij nu hij ligt naast de bruinvis van tak
en goede morgen Mira de krimpen is momenteel van een partikulier en wordt opgeknapt door enkele vrijwillegers maar die zijn er niet elk weekend mee bezig.
het koelwater voor de motor is ook een probleem ze kunnen het niet vinden waarom de motor steeds te warm wordt.
de krimpen hoort nu ook bij de sleepboothaven Maassluis.
5 juni is er weer een sleepbootdag in Maassluis.

groetjes Marnix
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Slepers

Bericht door Roy »

De eigenaar van de "Krimpen" had aanvankelijk de "Schouwenbank", ( 1 ).
Hij heeft hier erg veel tegenslag mee gehad en kon uiteindelijk een deal met HEBO uit Zwartsluis maken en verkreeg zo de "Krimpen" die ze eigenlijk in de aanbieding hadden.
Met de "Schouwenbank" is het uiteindelijk toch nog slecht afgelopen, ze is vorig jaar bij Treffers gesloopt.......... Gelukkig hebben we de foto's nog en de "Krimpen" in het echt !.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
msjansje1900

Re: Slepers

Bericht door msjansje1900 »

ja gelukkig wel.

er moet alleen nog veel aan gebeuren.

groetjes Marnix
Gebruikersavatar
jur kaspers
Berichten: 1082
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:22

Re: Slepers

Bericht door jur kaspers »

Afbeelding

Ook deze mooie sleepboot "VIKING"gespot op de Oude Maas t/h Spijkenisse.


Gr Jur
Frans de Lijster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 02 feb 2007 14:33
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Slepers

Bericht door Frans de Lijster »

Gistermorgen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Salvigour sleept Ponton L 'Avenir met als stuurboten SD Seal en SD Stingray.

Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
Frans de Lijster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 02 feb 2007 14:33
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Slepers

Bericht door Frans de Lijster »

Gistermiddag:

Afbeelding
North

Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )


Plaats reactie