Maritiem op TV

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Maritiem op TV

Bericht door jdbvos »

OK, Dirk, ga ik nu de linkjes weer ff verwijderen....
Blij dat je blij bent....iedereen blij maakt mij blij :lol: :lol:
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Maritiem op TV

Bericht door gerard tenerife »

Ik weet het,het is Sint Nikolaas avond maar mogelijk op Catchup. Vanavond (Maandag) BBC 2 om 9.00 (Engelse tijd) Titanic's tragic Twin : The Britannic Disaster. zij zonk in 55 minuten op 21 November 1916. 3 x sneller dan de Titanic. Interview met Violet "Miss Unsinkable" Jessops die beide rampen overleefde.

mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Maritiem op TV

Bericht door Erikdepooter »

Zojuist een op zich mooie documentaire gezien op NGC of Discovery over refractie, zijnde de voornaamste oorzaak dat het zo mis ging destijds op de Titanic. Zie ook: http://www.telegraph.co.uk/news/science ... ather.html
Op zich was het een plausibel verhaal: Ik heb zelf wel eens een eilandje in Malacca Strait gezien, dat in zicht kwam als een zuiver bolletje boven die kim en pas veel dichterbij afplatte tot zijn werkelijke vorm en je zag dat het überhaupt een eiland was.
titanic-mirage-3.jpg
titanic-mirage-3.jpg (10.52 KiB) 5907 keer bekeken
titanic-mirage-2.jpg
titanic-mirage-2.jpg (21.26 KiB) 5907 keer bekeken
Maar het moet me toch van het hart, dat het werkelijke zinken volgens mij toch wel aan iets anders, en zelfs wel fundamenteel doms, heeft gelegen:
Op het moment dat de ijsberg wordt gespot (rijkelijk laat, maar dat kan wel degelijk worden verklaard uit die refractieverschijnselen), doet men twee m.i. onverantwoorde dingen tegelijk:
1. Ze wijken heftig uit
2. Ze slaan vol achteruit.

Het eerste zou op zich nog te begrijpen zijn, maar wordt sterk tegen gewerkt door het tweede.
Met "vol achteruit" verlies je je stuurwerking en zullen de schroeven bij die hoge voorwaartse snelheid alleen maar gaan caviteren. De machine alleen op "stop" was een veel beter idee geweest!
Maar ook over het uitwijken zelf kun je redetwisten. Zeker in het licht van de kleine roeren en de positie achter het schip.
Op zo'n korte en onvermijdelijke afstand was rechtuit op die ijsberg klappen een veel beter idee geweest. Het had je de voorpiek gekost en waarschijnlijk nog wel een paar andere ruimtes en er waren vast de nodige gewonden gevallen. Maar ze was dan nooit en te never gezonken.
Jaja, makkelijk praten, een dikke honderd jaar later, maar toch, je mag toch verwachten dat dit soort zaken bij vaklui bekend zijn, zelfs in die tijd?
Bijlagen
titanic-mirage-1.jpg
titanic-mirage-1.jpg (47.56 KiB) 5907 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Maritiem op TV

Bericht door Wim van der Moolen »

DE HAVEN VAN ROTTERDAM
OVER HET PROGRAMMA
Dat de haven van Rotterdam een van de grootste ter wereld is, weet elke Nederlander. Maar hoe dit megabedrijf precies opereert, is minder bekend. Tot nu. Want in de nieuwe serie De Haven van Rotterdam neemt Discovery een gedetailleerd kijkje achter de schermen van deze fascinerende werkplek die met 175.000 werknemers een wereld op zich is. Per aflevering wordt letterlijk van bovenaf ingezoomd op de verschillende facetten van de imposante haven die zich uitstrekt over een lengte van 40 kilometer en jaarlijks 128.000 schepen verwelkomt en afhandelt.

De serie volgt de mannen en vrouwen die dit allemaal mogelijk maken. Van de stoere sjorders Rachid en Karel die immense zeecontainers vastzetten op de schepen tot Albert en Jeanet die als leden van het landelijk visitatieteam de schepen controleren op de mogelijke aanwezigheid van drugs. Ook Klaas en Han vormen met hun sleepboten een onmisbare schakel in de Rotterdamse haven. Net als ‘gasmeetkundige’ Tomas die de opgehoopte gassen (die worden toegevoegd om ongedierte te bestrijden) in de containers opspoort en verwijdert. Zij zorgen elk op hun beurt dat de schepen op tijd kunnen aanmeren en vertrekken, want elke minuut is kostbaar in deze wereld. Zij zijn de helden van de haven.

De Haven van Rotterdam is vanaf zondag 30 april tot en met zondag 4 juni om 21:00 uur te zien bij Discovery.
Eat your pie, before you die !
Frans de Lijster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 02 feb 2007 14:33
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Maritiem op TV

Bericht door Frans de Lijster »

Vanavond op Discovery om 21.30 uur:

MSC Oscar

https://www.tvgids.nl/mighty-ships/programma/49800131/


Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
Gert-jan
Berichten: 602
Lid geworden op: 08 nov 2005 19:23

Re: Maritiem op TV

Bericht door Gert-jan »

Vanavond documentaire over de "nieuwe" HMS Queen Elisabeth, op RTL Z, bij Ziggo op 12, 23.22 tot 02.06
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Maritiem op TV

Bericht door jdbvos »

Bedankt voor de tip Gert-Jan
Van de week zag ik daar ook een docu over de QE2
Daar zijn ze destijds bijna aan failliet gegaan....wat een drama-boot was dat...
Een echte drama Queen, dus...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Maritiem op TV

Bericht door Co »

Nu op RTL-Z
Docu over cruiseschepen nu de Marco Polo.
Met de twee licentie Sulzers.
Beelden van het manoeuvreren en zuigertrekken.
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Gert-jan
Berichten: 602
Lid geworden op: 08 nov 2005 19:23

Re: Maritiem op TV

Bericht door Gert-jan »

Vanavond, vrijdag 17 juli om 23.18 starten 3 afleveringen van "machtige grote cruiseschepen" op RTL-Z / Ziggo kanaal 12.
TonyfH
Berichten: 531
Lid geworden op: 20 sep 2012 21:10
Locatie: Rosmalen

Re: Maritiem op TV

Bericht door TonyfH »

Mochten jullie gelegenheid hebben en de NDR kunnen ontvangen: morgenavond woensdag 7 april om 18h15 "die Nordreportage" op NDR over de reis van de ms Cap San Diego van Hamburg naar Bremerhaven om te gaan dokken.

Veel kijkplezier, Teun.
Tot een volgende keer, Teun.


Plaats reactie