De "Halcyonlijn"

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11717
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Harry G. Hogeboom » 28 dec 2014 17:41

Deze voer in een soort van een lijndienst tussen Vlaardingen en Narvik.
Een "lijndienst" tussen Vlaardingen en Narvik, DAT moet haast ijzererts zijn geweest???.is dat een korrekte aanname?
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
shipwis
Berichten: 589
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:19
Locatie: rotterdam

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door shipwis » 29 dec 2014 04:16

hélemaal goed Harry,
ik heb mensen gesproken, die er op hebben gevaren,
het schijnt een verschrikkelijk schip geweest te zijn om op te varen.
grtzzz, pete
Als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6594
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door jdbvos » 29 dec 2014 09:18

...maar wat moeten ze nou met Vlaardings ijzererts in Narvik...???? :lol:
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
jan
Berichten: 317
Lid geworden op: 10 aug 2004 10:16
Locatie: Dongen

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door jan » 29 dec 2014 10:28

Dat ijzererts werd GEHAALD in Narvik en ging naar Ijmuiden of via Vlaardingen naar het Ruhrgebied.Zelf heb vele reizen gemaakt vanaf Brazilie.
Gr.Jan
De wind en de golven zijn altijd op de hand van de beste zeelui.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11717
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Harry G. Hogeboom » 29 dec 2014 14:53

Even een beriggie aan " Ouwe Jan"........om op te letten met die " Jonge Jan" uut Grunning'n! :mrgreen: ....die gozer vraagt met de regelmaat van de klok " naar de bekende weg" :lol: :mrgreen: ........trap t'r ja nait in Jan!!! Hij weet wel beter!!! :oops: ( denk ik! :roll: )
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

jangoedhart (R.I.P)

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door jangoedhart (R.I.P) » 29 dec 2014 15:50

De Halcion Lijn had een aantal schepen in de vaart op Narvik in de oorlog.De MAASBURG liep op een mijn bij Kijkduin en werd vervolgens aan flarden geschoten.De NOORDWIJK vond men terug in Noorwegen in zwaar beschadig toestand.Ook de RANDWIJK en BEVERWIJK voeren voor de duitsers.Meer info in de boeken van Arne Zuidhoek.
Jan
Bijlagen
Maasburg.jpg
Maasburg.jpg (135.98 KiB) 2347 keer bekeken

jangoedhart (R.I.P)

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door jangoedhart (R.I.P) » 29 dec 2014 15:52

noordwijk
Bijlagen
Noordwijk.jpg
Noordwijk.jpg (133.67 KiB) 2346 keer bekeken

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 29 dec 2014 22:30

Jan Goedhart schreef: Ook de RANDWIJK en BEVERWIJK voeren voor de duitsers.

De Beverwijk 1909.
Owners:
NV Stoomvaart Mij ss "Brunswijk" NLD Rotterdam
NV Stoomvaart Mij Wijklijn NLD Rotterdam
German Govt DEU Hamburg

IDNo: 5607939 Year: 1909
Name: TERSCHELLING Type: Cargo ship Flag: NLD Tons: 2952
Location of yard: Rotterdam
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-11
23 BEVERWIJK
ac/b Hamburg 26.2.45 - raised 1.54 & BU Antwerp 16.5.54

Als Terschelling.
Terschelling.jpg
Terschelling.jpg (94.49 KiB) 2233 keer bekeken
Terschelling-1.jpg
Terschelling-1.jpg (114.6 KiB) 2233 keer bekeken
Terschelling-2.jpg
Terschelling-2.jpg (88.17 KiB) 2233 keer bekeken
Als Beverwijk.
Beverwijk 1909.jpg
Beverwijk 1909.jpg (87.94 KiB) 2233 keer bekeken
Deze gegevens zijn van Marhisdata:

1909-09-04 TERSCHELLING
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Netherlands
Owner: Stoomvaart Maatschappij 'Triton' N.V., Rotterdam, Netherlands
Date/Name Ship 1923-03-00 BEVERWIJK
Manager: Firma Erhardt & Dekkers, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Maatschappij S.S. Brunswijk, Rotterdam, Netherlands
Date/Name Ship 1931-00-00 BEVERWIJK
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Wijklijn', Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Wijklijn', Rotterdam, Netherlands
Date/Name Ship 1944-09-00 BEVERWIJK
Manager: Aug. Bolten, Wm. Miller's Nachfolger, Hamburg, Germany
Owner: Deutsches Reich, Hamburg, Germany
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
1940-05-00: De BEVERWIJK lag in de meidagen van 1940 bij de Hoogovens te IJmuiden en werd aanvankelijk door de Duitsers in beslag genomen.
1941-00-00: In 1941 aan de rederij teruggegeven en voer tot 1944 voor Erhardt & Dekkers onder Nederlandse vlag met Duitse lading, in hoofdzaak in de Oostzee.
1944-00-00: In het najaar van 1944 in Duitsland opnieuw in beslag genomen en onder Duitse vlag gebracht.
1945-02-26: De BEVERWIJK is op 26 februari 1945 tijdens een geallieerde luchtaanval op Hamburg door bommen getroffen en gezonken. Na de oorlog moest het wrak als totaal verlies worden geabandonneerd.
1954-00-00: Final Fate: De BEVERWIJK werd pas in januari 1954 gelicht en naar Antwerpen gesleept, waar zij op 16 mei 1954 op haar laatste reis arriveerde en werd gesloopt.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 29 dec 2014 22:51

Als Beverwijker ben ik uiteraard ook geïnteresseerd in de Beverwijk 1919. :wink:
Hier ligt het schip te lossen, zo kan het dus ook. :lol:
beverwijk-1.jpg
beverwijk-1.jpg (143.15 KiB) 2229 keer bekeken
Na de reparatie.
beverwijk-2.jpg
beverwijk-2.jpg (121.93 KiB) 2229 keer bekeken
Owners:
NV Stoomvaart Mij "Wijklijn" NLD Rotterdam
NV Stoomvaart Mij "Oisterwijk" NLD Rotterdam
IDNo: 5078375 Year: 1919
Name: AMALIENBORG Type: Cargo ship Flag: DNK DWT: 4953
Builder: Jan Smit Location of yard: Alblasserdam
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-9.5
37 ACME - 39 TILSIT - 40 SCHILLIGHORN - 47 BEVERWIJK - 52 SKERN - 56 CONDOR
BU Vado Ligure 18.9.70

HIER staan de gegevens van Marhisdata.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

jangoedhart (R.I.P)

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door jangoedhart (R.I.P) » 30 dec 2014 17:24

Dacht bij mezelf,toen ik de gegevens las van die BEVERWIJK,hier klopt iets niet.Heb van Augustus 1947 tot December 1948 bij Boele gewerkt als Bemetel leerling.Daar kregen we een BEVERWIJK voor de kant.Dat schip heeft daar wekenlang gelegen zonder dat er iets mee gebeurde.Dat was dus die voormalige AMALIENBORG.Die eerste Beverwijk was ook meermalen te zien in de oorlog geladen met erts.Waarvan akte.Mijn lange termein geheugen werkt op volle toeren.Haha. Mvg.Jan

Gebruikersavatar
jan
Berichten: 317
Lid geworden op: 10 aug 2004 10:16
Locatie: Dongen

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door jan » 31 dec 2014 11:56

Als " Ouwe Jan " mijn persoontje mocht zijn dan heb ik in de afgelopen tijd behoorlijk zitten slapen niet gelet hebbend op de diepgaande vragen van die andere Jan.Even tussendoor ook Lulea in Zweden was zo'n laadhaven van erts in het verleden.En Harry mocht ik inderdaad die ouwe zijn ga ik de vragen uit bepaalde richting sterk onder de loep nemen.
Prettige jaarwisseling en alle goeds voor 2015.
Gr.Jan.
De wind en de golven zijn altijd op de hand van de beste zeelui.

jangoedhart (R.I.P)

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door jangoedhart (R.I.P) » 31 dec 2014 14:14

Even een vraagje ,andere Jan,.Wie is nou eigenlijk ,ouwe jan,?.Ik wordt 2 Maart 86.Funksioneer nog maar voor 50 procent.Kan mijn huisdokter,longspecialist en oogarts zoetjes aan tot m,n vriendenschaar rekenen.Zie geen TV meer.Ook geen krant.Kan gelukkig die computer nog zien staan.Leef zoetjes aan toe naar m,n laatste ankerplaats.Haha.Maar ik klaag niet.After all,heb toch een beter leven gehad dan een paar milliard andere mensen op deze planeet.Maar genoeg gezeik over mij.Je had het over LULEA en dat erts vervoer.Daar wil ik wel eens verder op in gaan.Een stukje geschiedenis is hier wel op z,n plaats.Maar dat wordt volgende week.Moet nu even oordopjes indoen.Ze zijn hier al druk aan het knallen.Tot zover dan maart.Groetjes OUWEJAN :) :lol:

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 31 dec 2014 14:53

even oordopjes indoen
Je gehoor is dus nog goed, Jan. :)
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11717
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Harry G. Hogeboom » 31 dec 2014 15:27

After all,heb toch een beter leven gehad dan een paar milliard andere mensen op deze planeet
Niks mis met je gehoor Jan.......n.a.v. die oordoppies EN volgens mij ook NIKS mis met je oogies Ouwe Jan :lol: !!! WANT dat bovenstaande heppie heel GOED "gezien" :lol:
All the best .
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1268
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Jan Sprong » 31 dec 2014 17:45

Hier nog wat zwart-wit foto's van de ss Stad Amsterdam, ze zijn niet zo scherp helaas.
We voeren van Rotterdam naar Catania via Reggio di Calabrië, kolen lossen, hierna naar Sagunto ,erts laden voor IJmuiden.
Groet,Jan
Bijlagen
op de Middellandse Zee met de Stad Amsterdam 1965.JPG
op de Middellandse Zee met de Stad Amsterdam 1965.JPG (124.29 KiB) 1916 keer bekeken
Het branderfront  van de Stad Amsterdam.jpg
Het branderfront van de Stad Amsterdam.jpg (154.48 KiB) 1916 keer bekeken
De stoommachine van de Stad Amsterdam.jpg
De stoommachine van de Stad Amsterdam.jpg (65.47 KiB) 1916 keer bekeken
De Stad Amsterdam in Catania onder stoom.jpg
De Stad Amsterdam in Catania onder stoom.jpg (42.89 KiB) 1916 keer bekeken
De manouvreerstand  van de Stad Amsterdam 1942.jpg
De manouvreerstand van de Stad Amsterdam 1942.jpg (107.15 KiB) 1916 keer bekeken

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11717
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Harry G. Hogeboom » 31 dec 2014 19:28

Heeel mooi Jan...uit de stoomtijd toen geluk nog heel gewoon was, ik meen de manouvreerstand van een Triple?? te herkennen en zeker de stookfronten van de 3 vuurs Schotse Ketels, met lekbakkies onder de olieleiding aansluiting van de branders en ik zie 2 houders waar " DE Lont" in stond om de branders aan te steken, bij het terugplaatsen van de lont in die houder werd de vlam gelijk gedoofd. TOEN was dat net als " HET geluk" heel gewoon!......NU zou zo'n scheepie in de " Mederne wereld" gelijk voor de kant worden geknoopt met een ellenlange lijst van uitstaande veiligheids zaken...............maaaar dan ....vele veiligheids guru's zouden niet herkennen waar "ze" naar keken :mrgreen:
Bedankt voor de plaatjes. Begrijp ik het goed dat je in 1965 nog op dit jacht hebt gevaren??
met lekbakkies onder de olieleiding aansluiting van de branders
Vroegaah was het een doodgewone instelling om onder zo'n lekkende olieleiding ( wat natuurlijk TOEN net als NU ...ooook al brandgevaarlijk was!!) het was toen heel gewoon om er een " lekbakkie" onder te hangen wat dan weer moest worden geleegd............een heel wat betere instelling blijft natuurlijk " HET fiksen van de lekkage!!"
Ik heb het persoonlijk mee gemaakt dat " meerdere lekbakkies" werden gekoppeld aan een slangetje zodat het hele lekkende zooitje in de sludgetank terecht kwam en de bakkies niet meer geleegd hoefden te worden.....GOED repareren....kom nou! :lol: ( Om over het minder goed werken van de branders nou maar eventjes niet door te mijeren!)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Plaats reactie