Een spannend verhaal

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7652
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Een spannend verhaal

Bericht door Theo Horsten » 07 jun 2006 11:44

Gaarne zou ik een beroep willen doen op de brede kennis en ervaring van de geachte forumleden op velerlei gebied en het volgende ter beoordeling voorleggen.

Iemand komt naar je toe en zegt: '˜Zeg, jij hebt veel verstand van boten, is het niet?'™
'˜Och,'™ zeg je wat weifelend. '˜Boten'¦? Eigenlijk meer van schepen en zo.'™
'˜Nou ja, dat is ook goed, dat is hetzelfde. Moet je luisteren. Ik heb een prachtig verhaal bedacht en ik wil graag weten wat je daarvan denkt. Hebiie effe een momentje?'™
'˜Ja, hoor. Ga je gang.'™
Waarna hij met het volgende komt.

Een zeer vermogende Amerikaan laat zich een zeiljacht bouwen. Een tweemaster en niet zo'™n kleintje ook : 198 voet en 10 inches lang, dat is bijna 61 meter. Het is ontworpen door en gebouwd onder toezicht van een van de meest gerenommeerde 'œnaval architects'
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gerard

//

Bericht door Gerard » 07 jun 2006 12:02

Ahoy Theo. Zit even aan een bakje thee en wat zien ik? Een lasser die aluminium kan lassen met rvs. electrodes, die gast kan hier goud verdienen.....En ze hadden toch dat laatste stukkie naar Tristan da Cunha kunnen zwemmen...... :D Gr.Gerard.

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7652
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 07 jun 2006 13:26

  1. Je kunt geen aluminium lassen met een rvs elektrode
Kan dat helemaal niet, Gerard? Kan hij daar niet eens een slechte las mee maken?
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3035
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass » 07 jun 2006 15:05

Het gyrokompas vertelt je op elk gewenst moment exact waar je je op zee bevindt
Ha, ha

Iemand oppert dat het misschien beter zou zijn om alle lasnaden te röntgenen, maar dat is niet nodig, zegt de scheepsbouwer
Het schip is voor passagiers dus onder klasse gebouwd en dan gaat dit verhaal dus niet op

Er is voor heel veel geld een bekende Franse chef-kok gemonsterd
Dus toch commercieel

vooral als je geen noodsein meer kunt geven
Met satcom A aan boord ?

zwemvesten die je maar over je hoofd hoeft te doen en aan een koordje te trekken waarna hij automatisch opblaast
Bij mijn weten niet toegestaan onder klasse

bevroren voeten
Toch niet op 24S ; is nota bene subtropen

Van Punta Arenas naar Bordeaux.
Dan was hij een mijltje of 700 van zijn koerslijn

twee riemen en het dekzeil van dat vlot
vlot heeft alleen peddels en géén dekzeil

In 40 dagen 8 man opgevreten. Stel per man (vermagerd) 60 kg dus 60x8=480 kg 'œvlees'

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7652
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 07 jun 2006 16:59

Tja, dat gyrokompas waarop je op elk moment kunt zien waar je zit, dat is een klein foutje. Ik vertaalde eens een boek over een gezonken duikboot en daarin kon een berginsschip op zijn echolood precies zien waar hij zich bevond op de Stille Oceaan. Dat heb ik toen gecorrigeerd. En ik denk nog altijd aan dat uitstekende boek: De jacht op kapitein Ehrlich over dat Duitse vrachtschip dat aan het begin van de oorlog uit Argentinië ontsnapt met een aantal nazifiguren aan boord die koste wat kost Duitsland moeten bereiken. Dat is ook verfilmd, met John Wayne in de hoofdrol als kapitein Ehrlich. Best een aardige film, hoor. Maar op zeker moment varen ze ook ergens op het zuidelijk deel van de Atlantic. Vlakke zee, stralende zon. Kapitein Ehrlich staat op stuurboords brugvleugel, onder de zonnetent en moet een besissing nemen waar hij heen zal gaan. Hij roept: "Matroos! Breng mijn sextant!"
Matroos rent het stuurhuis in, komt terug met de kist met sextant, opent die en houdt hem de kapitein voor alsof het een kist dure sigaren is. Kapitein Ehrlich pakt het sextant - nog steeds lekker in de schaduw onder die zonnetent - brengt de kijker voor zijn oog, loert eens even en frunnikt wat aan de stelschroef en roept: "Hard stuurboord!"
Dát is natuurlijk navigatie waar wij nog iets van kunnen leren, nietwaar?

Het schip is voor passagiers dus onder klasse gebouwd .
Nou, dat zit nog. Kijk, als ik een jacht van 30 miljoen zou bouwen, dan zou ik dat onder klasse doen, al was het alleen maar voor latere verkoop, maar in elk geval voor de verzekering. Iets anders is of je ook verplicht bent om een jacht, van welke afmetingen dan ook, onder klasse te bouwen. Als jij daar accommodatie voor 28 man op wil maken, is dat jouw zaak. Als jij op niet commerciële basis 20 vrienden mee aan boord wil nemen op jouw plezierjacht, maakt je dat nog niet tot passagiersschip.
Hetzelfde geldt voor SOLAS waarvan zijn uitgezonderd:

i. Ships of war and troopships.
ii. Cargo ships of less than 500 gross tonnage.
iii. Ships not propelled by mechanical means.
iv. Wooden ships of primitive build.
v. Pleasure yachts not engaged in trade.
vi. Fishing vessels.

Nomaals als ik jachtontwerper/jachtbouwer was, dan zou ik mijn opdrachtgever met klem aanraden om onder klasse te bouwen en volgens SOLAS uit te rusten, maar of iemand daartoe verplicht kan worden, dat betwijfel ik.

Die Franse chef neemt hij mee omdat zijn vriendjes dat nu eenmaal gewend ben en zo'n man moet je natuurlijk wel betalen, net als de rest van de crew. Ik denk dat hij meer zou verdienen dan de schipper van het jacht. Maar dat maakt het dus niet commercieel.

Die zwemvesten zijn onder SOLAS niet toegestaan, maar als SOLAS niet voor dit schip geldt, dan kan dat dus. Verstandig is het natuurlijk niet, maar het zou kunnen. Hetzelfde geldt voor de andere reddingmiddelen, vooral de vlotten.

Tja dat weer in het gebied waarin het drama zich afspeelt. De zeewatertemperatuur ligt daar in die tijd van het jaar tussen de 22 en 25 graden Celcius en de luchttemperatuur wijkt daar nooit meer dan één graad van af. Het zal niet meevallen om daar bevroren voeten te krijgen.

Maar die vreselijke storm... Iemand die daar iets over te zeggen heeft? En ik mis nog iets heel belangrijks waarbij ik weer terugkom op: als ik jachtbouwer was dan zou ik hem toch zeker een of twee ..... meegeven. :)

Ja, inderdaad: door de keel gaat veel. Acht man opgevreten terwijl de violist een vrolijk deuntje fiedelde.

Natuurlijk is het een lulverhaal, alleen moet ik dat heel goed onderbouwd en tot in detail duidelijk maken aan mensen die van toeten nog blazen weten en dit een fantastisch goed verhaal vinden. Vandaar dat ik wil weten of ik nog iets over het hoofd heb gezien.
Het begint met die verkeerde laselektrode en daarom wil ik graag van Gerard weten of je met een elektrode voor roestvrij staal helemáál geen twee platen aluminium aan elkaar kunt bakken of dat je alleen maar een slechte las krijgt. Daar heb ik dan weer totaal geen verstand van en dus nam ik aan dat het laatste het geval zou zijn: wel aan elkaar, maar een slechte las en zo zijn er vast nog meer dingen die ik over het hoofd zie.

Dus, gaarne nog meer commentaar!

:)
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gerard

//

Bericht door Gerard » 07 jun 2006 17:12

Ahoy Theo en Bert. Och, ieder mens heeft z`n kwaliteiten, en het pleit voor Theo`s vriend dat hij het aan Theo ter be-oordeling voorlegt. Dan kan die hem helpen een goei boek op stapel te zetten. En Theo: Met een RVS-electrode kan je geen aluminium lassen, dat zit zo: RVS en aluminium zullen nooit mengen, door het enorme verschil in atoom-samenstelling en smeltemperatuur, zo`n 1.200 tot 1.500 voor rvs. en plm.700 voor aluminium. De lasmethode voor aluminium is ook heel anders. Bovendien heeft aluminium een nare eigenschap: Het is metallisch gezien ongeveer gelijk aan magnesium, en kan ontploffen of fel gaan branden bij te hoge temperaturen, en dat moet je rap wegwezen. Een vlamboog van een laselectrode heeft een temperatuur van tussen 2.000 en 3.000 graden kortstondig, dus dat snap je wel. Je kan dus zelfs geen slechte las maken met rvs of andere electrodes, maar helemaal géén. Aluminium wordt gelast: Autogeen, dus met de vlam van een fijne brander en met een staafje wat materiaal toevoegen, of de zelfde methode maar dan met een lastang met een korte wolfram stift, (,,argonarc lassen") waarmee een kleine, niet te hete vlamboog wordt getrokken, terwijl uit die lastang ook heel zacht een inert gas stroomt (b.v. menggas van argon en Co2) om de las van zuurstof af te sluiten, en weer met een staafje het materiaal toevoegen net als bij autogeen. Er is natuurlijk nog meer over te zeggen, maar dat wordt dan een uurtje tiepen of zo :D Gr.Gerard.
Laatst gewijzigd door Gerard op 07 jun 2006 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3035
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass » 07 jun 2006 17:23

Hallo Theo,

Als het schip vaart met een betaalde bemanning dan is er m.i. al sprake van commercieele exploitatie. Het zijn immers werknemers. De veiligheid en het welzijn van de betaalde bemanning dient dan gewaarborgd te zijn door te voldoen aan de internationale regelgeving.
v. Pleasure yachts not engaged in trade. lijkt mij meer bedoeld voor jachten die door de eigenaar zelf (en eventuele "gasten") gevaren worden

Wat betreft die storm en slecht zicht op die locatie heb ik mijn twijfels maar zoals gezegd geen kaarten om het op te zoeken / in te schatten.

Groeten,
Bert de Boer

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7652
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 07 jun 2006 19:36

Gerard, bedankt voor je deskundige uitleg. Dat is precies wat ik nodig heb. Het kan dus helemaal niet. Nou, was het maar zo dat het aan mij ter beoordeling was voorgelegd; het is veel en veel erger, maar daar kom ik nog op terug. Ik wil het verhaal spannend houden, begrijp je wel? :lol:
Je doet in elk geval mee aan de boekverloting want die slechte lassen zijn in het verhaal erg belangrijk. Hij had het er natuurlijk eenvoudig op kunnen houden dat er tijdens de proefvaart een lasnaad lek was gesprongen, zonder verder aan te geven hoe het dan wel kwam, dus zonder over verkeerde elektroden te praten, waarna hij altijd nog had kunnen zeggen dat ze geen zin hadden om alle lasnaden te röntgenen.

Bert, dat geloof ik niet onmiddellijk dat het wat passagiers betreft zo in elkaar steekt. Als jij een groot landhuis bezit met twintig slaapkamers, dan heb je ook betaald personeel. Maar als je dan twintig gasten uitnodigt voor een feest van een week, hoef je nog niet te voldoen aan de brandvoorschriften voor een hotel.
Maar misschien heb je ook wel gelijk en kan een ander daar iets van zeggen. Volgens Theo jr., die dagelijks met de uitrusting volgens klasse en SOLAS te maken heeft, gelden die voorschriften niet voor jachten waarbij er geen lengte of aantal opvarenden wordt genoemd. Ik heb de SOLAS en daar kan ik het ook niet uithalen. Maar nogmaals - en dat vind ik toch wel erg belangrijk: wie een dergelijk schip laat bouwen doet er natuurlijk verstandig aan om zich wél aan die voorschriften te houden. Wat zou je wel niet voor claims kunnen krijgen als iemand iets overkomt. Ik zeg dus: bullshit. Hij had alle gangbare reddings- en veiligheidsmiddelen aan boord moeten hebben. dus normale vlotten, minstens twee, maar misschien wel drie van 30 personen elk.

Wat het gebied betreft: de positie waar ze worden opgepikt ligt exact een graad onder de Steenbokskeerkring, dus net buiten het tropische gebied. Ze kwamen van iets zuidelijker, maar nog altijd uit het gebied dat het hele jaar door als zomergebied wordt aangemerkt. Zoals we allemaal weten komen tropische orkanen op de Atlantische Oceaan bezuiden de equator niet voor. Ik probeer maar steeds die site te vinden waar je de pilotcharts kunt downloaden. In Delfzijl was er nergens eentje te krijgen. Datema heeft ze niet in voorraad en Davids ook niet, maar ik weet wel dat het wat het weer betreft zo ongeveer het saaiste gebied op aarde is. Gewoon altijd mooi weer.
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2419
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Bericht door K.Brouwer » 07 jun 2006 21:10

Hallo Theo,

In de tektst staat "Nu waren kosten nog moeite gespaard voor wat betrefd de veiligheid".... Nu weet ik niet hoe ik dit moet intreperteren
want dan had er toch zeker een epirb aan boord moeten zijn. Dan hadden
ze zeker geen 40 dagen op een vlotje gezeten.

Dat vlees wat ze aten....rauw??? of hadden ze de bbq-set meegenomen?

Groeten,K.Brouwer.

Gerard

//

Bericht door Gerard » 07 jun 2006 22:02

Ahoy Brouwer. Ik denk dat ze dat net als bij de slager dejen: Dat vlees werd platgeslagen om het mals te maken hoeoehahaha......Theo: Er zijn twee materialen die aan de wal zeer goed voldoen en een goeie vervanger voor ijzer zijn: RVS en aluminium. Maar koop NOOIT, of laat NOOIT bouwen, een jacht voor zout water van die twee metalen, want dan blijf je lachen. Ik spreek uit ervaring, het wordt, in tegenstelling wat de meesten denken, gewoon opgevreten, zinkanodes of niet. RVS lost op de meest gekke plaatsen gewoon op, en aluminium verpoedert gewoon op vochtige plaatsen, gewoon 10 m.m. staalplaat, staal 40 of hoger, of 10. m.m. Corten-staal, voor jachten tot 20 mtr. Daarboven dikker. Natuurlijk weet ik dat dit bijna niet gedaan wordt, ,,te zwaar, te duur, nergens voor nodig blabla blaaabla". Maar goed, ik wacht gewoon tot ik millionair ben en dan maak ik er zelf wel één..... :D Gr.Gerard.

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7652
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 07 jun 2006 23:01

want dan had er toch zeker een epirb aan boord moeten zijn. Dan hadden ze zeker geen 40 dagen op een vlotje gezeten.
Kijk, K.B., dat bedoelde ik nou toen ik zei:
ik mis nog iets heel belangrijks waarbij ik weer terugkom op: als ik jachtbouwer was dan zou ik hem toch zeker een of twee ..... meegeven.
Natuurlijk had er een EPIRB aan boord moeten zijn en hij had moeten blijven op de plaats waar hij was. Als ze een week hadden gedreven, was het veel geweest. Ach, al met al is het een verhaal van niks.

Gerard, je hebt gelijk wat een aluminium casco betreft, maar daar kan dan nog over gediscussiëerd worden.
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10967
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Sterk verhaal.

Bericht door Harry G. Hogeboom » 07 jun 2006 23:01

Theo et all,

Het is een zodanig sterk verhaal, geladen met onzin, dat ik Theo er van verdenk dat hij weet dat het ECHT is gebeurt!!

DUS ik hou me FF sjaaaakies!!

WANT, er lopen RUIMTEVAARDERS rond, hou je niet voor mogelijk.

Gerard, jij bent meestal behoorlijk bij de les wat betreft materialen en aanverwantte zaken maar nu ga je toch een beetje "over de top" wat betreft Aluminium. Er zijn tegenwoordig diverse aluminium soorten waarbij de door jou aangehaalde problemen geheel zijn opgelost EN "als ik een grote bak met centen ter beschikking had" (wat een leuk idee zeg!!) DAN zou ik inderdaad net als jij OOK een mooi jacht laten bouwen maar dan WEL van aluminium, bestudeer maar eens de "Alustar" produkten.
Er zijn OOK meerdere jachtwerven en scheepswerven die dit materiaal geheel professioneel bewerken met o.a. volledig gecertificeerde lasprocedures etc. en er HEEEEELE GROTE jachten van bouwen, daarnaast worden tegenwoordig ALLE snelle Cats van dit spul gebouwd, volledig gecertificeerd etc. etc. om maar FF een zijstraat te noemen!!

Ga maar eens naar Google en zoek " Athena" EN "hoepla tralala" je ziet Hoe wuuuulluh in de Kop van OaverIessel mooie aluminium beutties bouwt veur die luuu die een allejeeekusse GROOOTE bult geld hebt!!
En dan nog weh deur un paar van die boerties die vieftig joar geleeeeijen alleenig nog mah holten punters inmekaaruh spiekerde'n!! :wink: :wink:

Het spijt me dus het ONeens met zowel Gerard als Theo te zijn wat betreft dat Aluminium kasko!!!! De Tiet verandert mensuh!!! :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2419
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

R.V.S.

Bericht door K.Brouwer » 07 jun 2006 23:12

Hallo Gerard,

Van dat rvs is maar al te waar,werden eens hals over kop naar
Salina Cruz ( w-kust Mexico) gestuurd om daar tonijn over te nemen
van een van een amerikaanse tonijnenjager,die z'n roer op zee was
verloren. We lagen al binnen toen hij op eigen kracht (zonder roer)
binnenkwam,hij had z'n skiff ( hele zware werkboot die de netten
om de tonijn heentrekt) achter zich die hem op koers hield.

Eens gevraagd hoe hij nu z'n roer kon verliezen bleek ( al voor de
2e keer!!!) de r.v.s. bouten afgebroken te zijn. Heb ze "gewone" stalen
bouten aangeraden daar ze ook niets wisten over al de verschillende
soorten die in r.v.s. bestaan.

Trouwens...een fabrikant van een m.o.b. licht presteerde het om 3 verschillende metalen in de batterijhouder te gebruiken. Koper,r.v.s
en gegalv. ijzer.Na precies een jaar geen batterijhouder meer in iets
wat 4 jaar moet meegaan!

Tja,"leuke dingen" voor de mensen....

Groeten,K.Brouwer.

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3035
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass » 07 jun 2006 23:13

Hallo Theo,
het meest geavanceerde navigatiesysteem dat je maar kunt bedenken met maar één doel: doorlopend weten waar ze is, waar ze heen gaat en wat ze daarbij tegen kan komen "“ wind, stroom, diepte
Dat van die Epirbs had ik eigenlijk hier al uit gedestileerd. Heb de laatste 10 jaar géén schip zonder gezien. Ook geen zeegaande jachten.

Groeten,
Bert de Boer

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10967
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

RVS

Bericht door Harry G. Hogeboom » 07 jun 2006 23:23

Hallo K. Brouwer,


RVS =RVS = RVS

ai ai ai mooi NIET, net als bij allerlei andere materiaal soorten is er ook bij RVS een verscheidenheid van soorten, al of niet geschikt voor gebruik IN zeewater.
Zonder dat ik maar iets van de details van "het verloren roer" meen te weten denk ik, dus nogmaals "denk ik" dat dit een kombinatie is van "ontwerp fout" tesamen met "verkeerde materiaal keuze" OF verkeerde montage, ik heb HOOPIES afgebroken roeren meegemaakt, d.w.z. vanaf de scheepsreparatie werf kant en vrijwel ZONDER uitzondering zijn die zaken terug te brengen tot MENSELIJKE fouten!! HOE spijtig het ook is om dat te moeten zeggen!!

Komt heeeeeel vaak voor en om met de woorden van Gerard te spreken, DAt vergt een paar uur typen, een beetje zoektocht op Google kan dit soort zaken goed toelichten.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10967
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Reddingsmiddelen.

Bericht door Harry G. Hogeboom » 07 jun 2006 23:33

Bert, Theo et all,

Ik heb al laaaaang afgeleerd om te zeggen " DAT gebeurt niet, DAT kan haaaast niet"

WAT zouden de lezers denken van b.v.:

1) Een door een gecertificeerd bedrijf geinspecteerde CO2 brandblusinstallatie waarvan van de 15 flessen er slechts 1 juist EEN is aangesloten en DAN brand EN die ene fles doet het um net!! Laaaater vinden we uit dat alle andere flessen nog VOL zijn omdat ze NIET waren aangekoppeld!!

2) Reddingsvlotten, opnieuw geinspecteerd, gecertificeerd en weer aan boord geinstalleerd, GOD zij dank was er iemand met een bijzonder scherp opmerkingsvermogen die "iets apparts" opmerkte aan de deling van "een van de mooie witte schalen"

DAT kwam omdat de echte vlotten ERUIT waren gehaald en waren vervangen door grote KEIEN, JUIST dat lezen jullie goed KEIEN zodat ze net zo zwaar waren!!!. Een van die keien was aan de grote kant en daardoor zaten de schalen niet helemaal goed op elkaar en DAT zag iemand na een maandje of wat.

3) EPIRBS. wel geinstalleerd maar NIET functioneel!!!!!!!!

Hoooopies ruimtevaarders heren, hooooooooopies!!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: flijm, jacko en 22 gasten