Een spannend verhaal

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

K. Brouwer (is het Kurt?) je schreef:
Wellicht kan je dat slechte weer omzetten in een freak wave.
Ik mail met een redacteur bij de uitgeverij die, zoals hij zegt, helemaal niets van "boten" weet, dus ik moet nogal uitgebreid uitleggen waarom het niet klopt. Hij heeft veel geld voor de vertaalrechten van dat boek betaald en dan is het natuurlijk niet leuk als er een ouwe schipper komt die zegt dat het belachelijke onzin is. Dit was mijn reactie toen hij vroeg of het daar in dat gebied dan echt niet zulk slecht weer kon zijn:
Nee, de weersomstandigheden zoals ***** die beschrijft kunnen in dat gebied onmogelijk voorkomen. Het is er eenvoudigweg altijd mooi weer. Op dezelfde breedte van de Atlantische Oceaan benoorden de equator ontstaan elk jaar tussen mei en december tropische cyclonen waarvan een aantal uitgroeit tot een orkaan. Bezuiden de equator zijn deze in de Atlantische Oceaan nog nooit voorgekomen. Het ontstaan van een tropische orkaan steekt nogal nauw. De temperatuur van het zeewater moet precies goed zijn en precies op de juiste plaats moet er een storing ontstaan, Be-zuiden de equator ontbreekt daar iets aan. "Gewone" stormen waardoor een schip in moeilijkheden zou kunnen raken, komen op die breedte ook niet voor. Als hij in dat zeegebied een schip had willen laten vergaan en ook heel plotseling, had hij voor een "freak wave" moeten kiezen: een plotselinge, onverklaarbare, zeer hoge golf. Rapporten daarover werden lang als verzinsels beschouwd, maar mede door satellietwaarnemingen en betrouwbare waarnemingen van schepen is inmiddels wel duidelijk dat die inderdaad voorkomen. Het ontstaan ervan is nog altijd niet duidelijk. In 2001 werden twee grote schepen, de Bremen en de Caledonian Star, in het Zuidelijk deel van de Atlantische Oceaan door dezelfde, 30 meter hoge golf getroffen. Beide schepen beliepen schade, maar kwamen er wel doorheen. Treft zoiets je bij nacht, zodat je hem niet ziet komen en hij komt dwars in, dan kan zelfs een groot schip in een keer verdwenen zijn. Het is een mogelijke verklaring voor het verdwijnen van schepen zonder dat er ooit iets of iemand teruggevonden is. Dat zou, als **** zijn huiswerk had gedaan, een mogelijkheid zijn geweest als hij het per se in dat gebied had willen situeren.
Ik dacht dus ook direct aan een freak wave, alleen kan ik dat er nu niet meer van maken, dat had hij direct moeten doen. Vroeger schreef ik voor een andere uitgeverij regelmatig leesrapporten voordat ze besloten of ze een boek zouden gaan uitgeven of niet. Dat was leuk werk: je las het boek, schreef in maximum twee A4-tjes wat je ervan vond, kreeg daar 150 of 200 gulden voor en mocht het boek houden. Dat hadden ze met een boek als dit ook moeten doen. De auteur is advocaat en schrijft een boek over iets waar hij helemaal niets van weet. Dan is het raadzaam om dat voor te leggen aan iemand die er wél iets van weet voordat je er geld insteekt. Maar geen nood: gelezen en verkocht wordt het toch wel, hoor. Alleen wil ik mijn naam hier echt niet voorin hebben en dus doe ik het onder het pseudoniem dat ik vroeger ook voor Harlequin gebruikte.

Ik vind de discussie over aluminium heel interessant en leer weer veel. Toch zou ik graag nog één vraag willen stellen: is het onmogelijk dat er een aluminium casco wordt gebouwd dat later vol met slechte lasnaden blijkt te zitten?
Ik ga met de auteur in discussie waarbij ik niet de nadruk leg op die lasnaden om de eenvoudige reden dat de rest van het verhaal veel onzinniger is. Dat slechte weer en die kou en die gebrekkige reddingmiddelen en dan in veertig dagen acht man opvreten en zo. Maar voor mezelf wil ik toch graag weten of dat van die slechte lassen werkelijk niet kan. Onder klasse vast niet, is het wel? Zou er ooit wel eens iemand een dergelijk jacht bouwen dat niet gecertificeerd is? Krijg je dat dan überhaupt verzekerd? Waarom zou je als eigenaar/opdrachtgever niet onder klasse willen bouwen? Vanwege de kosten? Als je bereid bent 30 miljoen dollar te betalen voor een plezierjacht, hoeveel kost het dan meer om dat onder klasse te doen?

Bram, blij dat je iets had aan mijn verhaal over de Mauritssingel. Dat schip is me altijd blijven interesseren vanwege mijn vriend Rinus van de Broek die daaraan ontsnapte. Bedankt voor de foto en andere gegevens. die sla ik dan weer op. :)

.

Gerard

//

Bericht door Gerard »

Slok. Een lekkere bak thee.

Ahoy Brouwer. Je hebt gelijk, maar Harry en ik spelen inderdaad ,,op de bal" , want als ik hem toevallig tegenkom pakken we gewoon een pot bier. Maar hij is de kasteelheer die z`n eigen achter hoge muren verstopt, en ik probeer daar gaten in te schieten, want die is hier en daar van zandsteen. Ahoy Harry. 1) Je hebt nog niet gezegd hoe oud die Duitse mijnenjagers waren. 2) Nogmaals wat voor lasmethoden gebruiken ze. 3). ,,Zeeer gespecialiseerde bedrijven met zeer speciale lassers enz. enz.": Gerard niet bij de les? Nou donder ik toch van m`n kruk. Er is een beroemd eetschuurfiguur, meneer Donalds, ik heb aan zijn jacht gewerkt en gelast, kostte f50.000.000,-, en als je commentaar had dat die bodemschotten er scheef inzaten werd gezegd ,,dat ziet straks toch niemand meer!" Jij weet net zo goed als ik dat er NERGENS volgens de regels gewerkt en gelast wordt, zeker niet op scheeps- of jachtwerven! Alle stoere verhalen ten spijt. 4): En dan nu dat beruchte verhaal van ,,ISO-gecertificeerd" hoeoehahaha! Pure bluf om beginnende concurrentie de nek om te draaien, als een klein bedrijf een nieuwe radar uitbrengt b.v., denk aan Raethion Engeland die hele goeie maakt, moeten ze nu voor dat ,,ISO kwats wel tussen de f50.000,- en f150.000,- PER NIEUW MODEL neertellen voor dat achterlijke neppapiertje. Dat ,,ISO" is ontwikkeld door de grote bedrijven en er doorgedrukt door corrupte zakenlui die ook nog toevallig iets in de regeringen deden van diverse landen hier, je krijgt eerst een pil van een boek met 300 blz. kwats en dat is het begin pas. Neeneenee, weg met die isokwats. 5) Nogmaal die ,,zeeer speciale bedrijven" waar jachten gebouwd worden: Ik noem nog een voorbeeld: Hier in Nederland werd een groot zeiljacht opgeleverd, heeft in de ,,Waterkampioen" gestaan, wat die vent daar een ellende mee gehad heeft is met geen pen te beschrijven. Ze hadden de schroeven van de bankzittingen veel te lang genomen en dwars door de achterliggende brandstoftank geboord, hij was op een haar na de lucht in gevlogen op VOLLE ZEE. Toen viel het ,,plafond" naar beneden, omdat het gelijmd was met een of andere troep die niet tegen de tropen kon. En nog veel en veel meer. Dat was een ,,wereldberoemd bedrijf" en ,,ISO'' gecertificeerd. Lamenielache. Als jij geen connecties hebt bij de overheid kan je het vergeten. 6) Die ,,automatische laskappen" zou ik maar weggooien, je ogen gaan er van naar de kloten, en dat weet iedere TIG of MIG lasser. 7) Aluminium en rvs. is zwaar vergif om te lassen, we weten allemaal wat er gebeurd is met die lassers bij Fokker vroeger, en in Duitsland met die lassers, veertig jaar oud en in de WAO, kapotte luchtwegen en zwarte tanden. En ook NU NOG wordeen ze dikwijls ZONDER fatsoenlijke bescherming net voor de oplevering een gat ingestuurd om nog HEEL EVEN een ,,paar lasjes"te leggen. Resultaat: Ik ben in de loop der jaren een helehoop rvs. en aluminiumlassers tegengekomen die het voor geen GOUD meer doen. Ik kon ook dubbel loon krijgen een keer hier. Ik verrekte het.

Harry, het zijn mooie verhalen, maar die van ,,kantoor" hebben zelf nooit geen meter gewerkt laat staan gelast, maar dreigen die lasser WEL met de ZAK als `ie niet rap doet wat er gevraagd wordt, ZELFS als dat tegen zijn gezondheid in gaat. DAT is de practijk van alledag! Maar ik zeg heel duidelijk tegen een ieder die dit leest : Blijf met je tengels AF van rvs. en aluminium lassen, behalve een klein beetje voor de hobby en dan nog met een zeer goede afzuig.

Ahoy Theo. Fouten in aluminium lassen kunnen zeker voorkomen ja, dat door gebruik b.v. van een verkeerd beschermgas de naden bros zijn en onder werking van de constructie gaan scheuren, of dat er verkeerd toevoegmateriaal is gebruikt dat net niet goed was voor die platen, door onkunde of slordigheid. Dan kan een schip scheuren krijgen, maar nooit zo dat `ie onverwachts vergaat. Ik mot rap weer op m`n fietsie....De groeten, Gerard.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Gerard
Jij weet net zo goed als ik dat er NERGENS volgens de regels gewerkt en gelast wordt, zeker niet op scheeps- of jachtwerven! Alle stoere verhalen ten spijt.


De tijden ZIJN verandert, maar kennelijk nog NIET overal.
Ik zit overigens niet in een burcht maar wel midden in de Scheepsbouw-reparatie-vaart-Offshore Industrie en heb dagelijks met dit soort zaken te maken.
Tja Gerard, het is dus gewoon niet waar wat je zegt en ik ben het dus pertinent niet met je eens en voor de rest wens ik je een lekkere bak thee toe met een bloemetje er bij. Je geeft met dit soort ongenuanceerde jachtverhalen een heleboel bona fide bedrijven "een smeer"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Theo,

Denk niet dat het onmogelijk is om slechte lasnaden te hebben. Stond
...tig jaar geleden eens naar het onderwaterschip te kijken van het schip
dat in dok lag waar ik op voer. Viel mij op dat bij een bepaald gedeelte
het aan beide zijde van de las het flink ingeteerd was.Toen ik de technisch inspecteur hierop attendeerde zei hij....tja, verkeerde laselectrodes gebruikt tijdens de bouw....(hoop dat ik nu geen bootjes aan het losgooien ben!!!). Dus heb altijd aangenomen dat dat waar was.
Maar we voeren uiteraard vrolijk verder zonder dat die bak nu opeens uit elkaar viel,trouwens dit was dus staal.

Ondanks allerlei voorschriften om fouten tegen te gaan lappen de mensen
die voorscriften toch vaak aan hun laars en volgens mij gaat het daarom juist fout. Mensen die (kapotte) computers bij het huisvuil zetten en door
een slimmerik weer aan de praat gebracht wordt en dus allerlei info op straat komt te liggen.....hij had hem dus moeten inleveren...voorschriften dus weer niet opgevolgt. Afijn,ga zo maar door. Kan mij dus best voorstellen dat iemand toch een handjevol r.v.s. electroden meeneemt
naar een plek waar aluminium gelast wordt omdat hij daar met iets voor zichzelf bezig is en anders "zo vaak heen en weer moet lopen"! (Ik noem maar een voorbeeld). Zelf eens meegemaakt dat we niet meer op de ruimen konden lenzen...bilges stonden wel vol...zoeken...zoeken...bleek
dat er een lap in een pijp zat waar de m.k. bilge mee gelenst werd.Maar
de lenskorf zat er niet op! Handlanger gevraagd waarom die korf er niet op zat....hij had hem eraf gehaald omdat hij zo vaak dat filter moest schoonmaken!!!!!! Maar ja,om op de zaak terug te komen....foute lassen
kunnen m.i. wel voorkomen doch of een schip in slecht weer hierop opeens uit elkaar valt waag ik te betwijfelen.

En ja, als men een vertaling wilt kan men dat krijgen doch zou ook beslist mijn naam niet onder die onzin willen zien.

Groeten, K. (Koert) Brouwer.
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Goeienavond allemaal! Ahoy Theo. Ik zal het zo uit proberen te leggen dat het ook voor een leek begrijpelijk is. De las. Metalen bestaan voor een groot deel uit kristallen, en als die mooi gevormd en groot zijn krijg je brosheid, het kan dus makkelijk breken. Dat zie je dan ook op de breuk: Tegen het licht gehouden schittert het, en het is te hard geworden. Dat heeft verschillende oorzaken, één ervan is te snel verhitten en weer te snel afkoelen van de las bij sommige metalen. Daarom moeten veel lassen nagegloeid worden. Bij aluminiumlegeringen kan het gebeuren dat de verschillende componenten van die legering zich gaan afscheiden van het aluminium zelf, en een grove structuur veroorzaken met te grote poriën waar water, zuurstof en zuren of zouten hun verwoestend werk kunnen doen. Dan teren de las en de lasranden op. Dan zie je wat Brouwer vertelde: Ingeteerde lasranden, en die kunnen op den duur tot scheuren leiden door wringen en werken van de constructie. (Bij zwaar weer b.v.) . Op een aluminium jacht is dit wringen zeer onwaarschijnlijk, gezien de geringe krachten die er op komen, daar begint het hoogstens met een lekkage hier en daar, en is er tijd zat om een noodsein uit te zenden, maar scheuren en zelfs breuk door lasfouten is bij aluminium zeer wel mogelijk. Echter: Het is meer dat aluminium langzaam opteert, niet alleen buiten, maar ook binnen op vochtige plaatsen, omdat dit metaal in tegenstelling met wat de meesten denken een zeer ,,onedel" metaal is. Hetzelfde zie je bij messing of ,,zinkbrons" , dat vergaat ook in water. De jachtbouwer die wij een poos geleden spraken bouwde de mooiste scheepjes, maar na twee jaar zelf er mee varen gingen ze in de verkoop. Dus: Wat die advocaat schreef van ,,een lasfout" is zeer goed mogelijk, en voor ,,jan publiek dat snoept van zulke verhalen" hoeft hij dat niet te onderbouwen, als hij zijn poen maar beurt, niettan? :D Wij trappen daar niet in, maar ,,wij" maken maar één procent uit van het lezerspubliek.....

Ahoy Harry G. Ook voor jouw een lekker bakkie en een bloem er bij ouwe reus, bedankt voor de tokkel en een prrrrettig weekeinde! :D Gr.Gerard.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Zeer interessante discussie. :wink:
Krijg wel een beetje last van lasogen. :)
All the best
Jos
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Het is me duidelijk, Gerard en Koert. Aan dat slechte-lassenverhaal stoor ik me ook niet zo. Het enige waar ik van een deskundige nog graag een antwoord op zou hebben, is de vraag of een dergelijk schip normaal gesproken onder klasse wordt gebouwd of niet. De vraag wat de overwegingen zouden zijn om niet onder klasse te bouwen als geld niet echt een rol speelt en je de veligheid voorop hebt staan en dan daarbij ook het verzekeringsaspect in aanmerking neemt.
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy Theo. We moeten de zaak in onderdelen opsplitsen. 1) De Verzekeraar. Die heeft niet de ballen verstand van het spul dat hij verzekert. 2) De deskundige, op elk vakgebied, die je kan inhuren als surveyer of schade-expert of werfcontroleur. 3) De opdrachtgever, heeft ook niet de ballen verstand van schepen. 4) De tekenaars en constructeurs, die van de opdrachtgever de wensen ontvangen en moeten vertalen in een goed schip. 5) De scheepsbouwers, de lassers, voormannen, bankwerkers, stralers, schilders, timmerlieden, enz. enz. die het schip moeten maken. 6) Het land of de staat waar dat schip gebouwd wordt met zijn eigen regels voor veiligheid, eventueel aangevuld met nep-wetten om de grote jongens te beschermen tegen beginnende concurrentie zoals ,,ISO",-- en 7): Een bureau die al die mensen en wensen tezamen brengt. Bij die eerste en die laatste moet jij inlichtingen vragen. Gewoon een paar mailtjes en het is gepiept. Vr.Gr.Gerard.
HarryW
Berichten: 178
Lid geworden op: 20 mei 2005 11:11
Locatie: N Drenthe

Bericht door HarryW »

Hallo Theo,

Was vandaag in de bibliotheek en heb gelijk maar even een boek van deze schrijver geleend. Kan ik volgende week mooi tijdens onze vakantie lezen. Ik vind wel dat als er prijzen uitgereikt worden voor de mooiste topic, deze topic acuut dient te worden genomineerd. Prachtig onderwerp!!

Groet Harry
Thank You, till the next time Bye Bye
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R »

Gerard.
Een mooie vraag voor www.heesenshipyards.nl een aluminium
yacht bouwer uit Oss.


Plaats reactie