Een spannend verhaal

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Een spannend verhaal

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Gaarne zou ik een beroep willen doen op de brede kennis en ervaring van de geachte forumleden op velerlei gebied en het volgende ter beoordeling voorleggen.

Iemand komt naar je toe en zegt: '˜Zeg, jij hebt veel verstand van boten, is het niet?'™
'˜Och,'™ zeg je wat weifelend. '˜Boten'¦? Eigenlijk meer van schepen en zo.'™
'˜Nou ja, dat is ook goed, dat is hetzelfde. Moet je luisteren. Ik heb een prachtig verhaal bedacht en ik wil graag weten wat je daarvan denkt. Hebiie effe een momentje?'™
'˜Ja, hoor. Ga je gang.'™
Waarna hij met het volgende komt.

Een zeer vermogende Amerikaan laat zich een zeiljacht bouwen. Een tweemaster en niet zo'™n kleintje ook : 198 voet en 10 inches lang, dat is bijna 61 meter. Het is ontworpen door en gebouwd onder toezicht van een van de meest gerenommeerde 'œnaval architects'

Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy Theo. Zit even aan een bakje thee en wat zien ik? Een lasser die aluminium kan lassen met rvs. electrodes, die gast kan hier goud verdienen.....En ze hadden toch dat laatste stukkie naar Tristan da Cunha kunnen zwemmen...... :D Gr.Gerard.
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

  1. Je kunt geen aluminium lassen met een rvs elektrode
Kan dat helemaal niet, Gerard? Kan hij daar niet eens een slechte las mee maken?
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Het gyrokompas vertelt je op elk gewenst moment exact waar je je op zee bevindt
Ha, ha

Iemand oppert dat het misschien beter zou zijn om alle lasnaden te röntgenen, maar dat is niet nodig, zegt de scheepsbouwer
Het schip is voor passagiers dus onder klasse gebouwd en dan gaat dit verhaal dus niet op

Er is voor heel veel geld een bekende Franse chef-kok gemonsterd
Dus toch commercieel

vooral als je geen noodsein meer kunt geven
Met satcom A aan boord ?

zwemvesten die je maar over je hoofd hoeft te doen en aan een koordje te trekken waarna hij automatisch opblaast
Bij mijn weten niet toegestaan onder klasse

bevroren voeten
Toch niet op 24S ; is nota bene subtropen

Van Punta Arenas naar Bordeaux.
Dan was hij een mijltje of 700 van zijn koerslijn

twee riemen en het dekzeil van dat vlot
vlot heeft alleen peddels en géén dekzeil

In 40 dagen 8 man opgevreten. Stel per man (vermagerd) 60 kg dus 60x8=480 kg 'œvlees'
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Tja, dat gyrokompas waarop je op elk moment kunt zien waar je zit, dat is een klein foutje. Ik vertaalde eens een boek over een gezonken duikboot en daarin kon een berginsschip op zijn echolood precies zien waar hij zich bevond op de Stille Oceaan. Dat heb ik toen gecorrigeerd. En ik denk nog altijd aan dat uitstekende boek: De jacht op kapitein Ehrlich over dat Duitse vrachtschip dat aan het begin van de oorlog uit Argentinië ontsnapt met een aantal nazifiguren aan boord die koste wat kost Duitsland moeten bereiken. Dat is ook verfilmd, met John Wayne in de hoofdrol als kapitein Ehrlich. Best een aardige film, hoor. Maar op zeker moment varen ze ook ergens op het zuidelijk deel van de Atlantic. Vlakke zee, stralende zon. Kapitein Ehrlich staat op stuurboords brugvleugel, onder de zonnetent en moet een besissing nemen waar hij heen zal gaan. Hij roept: "Matroos! Breng mijn sextant!"
Matroos rent het stuurhuis in, komt terug met de kist met sextant, opent die en houdt hem de kapitein voor alsof het een kist dure sigaren is. Kapitein Ehrlich pakt het sextant - nog steeds lekker in de schaduw onder die zonnetent - brengt de kijker voor zijn oog, loert eens even en frunnikt wat aan de stelschroef en roept: "Hard stuurboord!"
Dát is natuurlijk navigatie waar wij nog iets van kunnen leren, nietwaar?

Het schip is voor passagiers dus onder klasse gebouwd .
Nou, dat zit nog. Kijk, als ik een jacht van 30 miljoen zou bouwen, dan zou ik dat onder klasse doen, al was het alleen maar voor latere verkoop, maar in elk geval voor de verzekering. Iets anders is of je ook verplicht bent om een jacht, van welke afmetingen dan ook, onder klasse te bouwen. Als jij daar accommodatie voor 28 man op wil maken, is dat jouw zaak. Als jij op niet commerciële basis 20 vrienden mee aan boord wil nemen op jouw plezierjacht, maakt je dat nog niet tot passagiersschip.
Hetzelfde geldt voor SOLAS waarvan zijn uitgezonderd:

i. Ships of war and troopships.
ii. Cargo ships of less than 500 gross tonnage.
iii. Ships not propelled by mechanical means.
iv. Wooden ships of primitive build.
v. Pleasure yachts not engaged in trade.
vi. Fishing vessels.

Nomaals als ik jachtontwerper/jachtbouwer was, dan zou ik mijn opdrachtgever met klem aanraden om onder klasse te bouwen en volgens SOLAS uit te rusten, maar of iemand daartoe verplicht kan worden, dat betwijfel ik.

Die Franse chef neemt hij mee omdat zijn vriendjes dat nu eenmaal gewend ben en zo'n man moet je natuurlijk wel betalen, net als de rest van de crew. Ik denk dat hij meer zou verdienen dan de schipper van het jacht. Maar dat maakt het dus niet commercieel.

Die zwemvesten zijn onder SOLAS niet toegestaan, maar als SOLAS niet voor dit schip geldt, dan kan dat dus. Verstandig is het natuurlijk niet, maar het zou kunnen. Hetzelfde geldt voor de andere reddingmiddelen, vooral de vlotten.

Tja dat weer in het gebied waarin het drama zich afspeelt. De zeewatertemperatuur ligt daar in die tijd van het jaar tussen de 22 en 25 graden Celcius en de luchttemperatuur wijkt daar nooit meer dan één graad van af. Het zal niet meevallen om daar bevroren voeten te krijgen.

Maar die vreselijke storm... Iemand die daar iets over te zeggen heeft? En ik mis nog iets heel belangrijks waarbij ik weer terugkom op: als ik jachtbouwer was dan zou ik hem toch zeker een of twee ..... meegeven. :)

Ja, inderdaad: door de keel gaat veel. Acht man opgevreten terwijl de violist een vrolijk deuntje fiedelde.

Natuurlijk is het een lulverhaal, alleen moet ik dat heel goed onderbouwd en tot in detail duidelijk maken aan mensen die van toeten nog blazen weten en dit een fantastisch goed verhaal vinden. Vandaar dat ik wil weten of ik nog iets over het hoofd heb gezien.
Het begint met die verkeerde laselektrode en daarom wil ik graag van Gerard weten of je met een elektrode voor roestvrij staal helemáál geen twee platen aluminium aan elkaar kunt bakken of dat je alleen maar een slechte las krijgt. Daar heb ik dan weer totaal geen verstand van en dus nam ik aan dat het laatste het geval zou zijn: wel aan elkaar, maar een slechte las en zo zijn er vast nog meer dingen die ik over het hoofd zie.

Dus, gaarne nog meer commentaar!

:)
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy Theo en Bert. Och, ieder mens heeft z`n kwaliteiten, en het pleit voor Theo`s vriend dat hij het aan Theo ter be-oordeling voorlegt. Dan kan die hem helpen een goei boek op stapel te zetten. En Theo: Met een RVS-electrode kan je geen aluminium lassen, dat zit zo: RVS en aluminium zullen nooit mengen, door het enorme verschil in atoom-samenstelling en smeltemperatuur, zo`n 1.200 tot 1.500 voor rvs. en plm.700 voor aluminium. De lasmethode voor aluminium is ook heel anders. Bovendien heeft aluminium een nare eigenschap: Het is metallisch gezien ongeveer gelijk aan magnesium, en kan ontploffen of fel gaan branden bij te hoge temperaturen, en dat moet je rap wegwezen. Een vlamboog van een laselectrode heeft een temperatuur van tussen 2.000 en 3.000 graden kortstondig, dus dat snap je wel. Je kan dus zelfs geen slechte las maken met rvs of andere electrodes, maar helemaal géén. Aluminium wordt gelast: Autogeen, dus met de vlam van een fijne brander en met een staafje wat materiaal toevoegen, of de zelfde methode maar dan met een lastang met een korte wolfram stift, (,,argonarc lassen") waarmee een kleine, niet te hete vlamboog wordt getrokken, terwijl uit die lastang ook heel zacht een inert gas stroomt (b.v. menggas van argon en Co2) om de las van zuurstof af te sluiten, en weer met een staafje het materiaal toevoegen net als bij autogeen. Er is natuurlijk nog meer over te zeggen, maar dat wordt dan een uurtje tiepen of zo :D Gr.Gerard.
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo Theo,

Als het schip vaart met een betaalde bemanning dan is er m.i. al sprake van commercieele exploitatie. Het zijn immers werknemers. De veiligheid en het welzijn van de betaalde bemanning dient dan gewaarborgd te zijn door te voldoen aan de internationale regelgeving.
v. Pleasure yachts not engaged in trade. lijkt mij meer bedoeld voor jachten die door de eigenaar zelf (en eventuele "gasten") gevaren worden

Wat betreft die storm en slecht zicht op die locatie heb ik mijn twijfels maar zoals gezegd geen kaarten om het op te zoeken / in te schatten.

Groeten,
Bert de Boer
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Gerard, bedankt voor je deskundige uitleg. Dat is precies wat ik nodig heb. Het kan dus helemaal niet. Nou, was het maar zo dat het aan mij ter beoordeling was voorgelegd; het is veel en veel erger, maar daar kom ik nog op terug. Ik wil het verhaal spannend houden, begrijp je wel? :lol:
Je doet in elk geval mee aan de boekverloting want die slechte lassen zijn in het verhaal erg belangrijk. Hij had het er natuurlijk eenvoudig op kunnen houden dat er tijdens de proefvaart een lasnaad lek was gesprongen, zonder verder aan te geven hoe het dan wel kwam, dus zonder over verkeerde elektroden te praten, waarna hij altijd nog had kunnen zeggen dat ze geen zin hadden om alle lasnaden te röntgenen.

Bert, dat geloof ik niet onmiddellijk dat het wat passagiers betreft zo in elkaar steekt. Als jij een groot landhuis bezit met twintig slaapkamers, dan heb je ook betaald personeel. Maar als je dan twintig gasten uitnodigt voor een feest van een week, hoef je nog niet te voldoen aan de brandvoorschriften voor een hotel.
Maar misschien heb je ook wel gelijk en kan een ander daar iets van zeggen. Volgens Theo jr., die dagelijks met de uitrusting volgens klasse en SOLAS te maken heeft, gelden die voorschriften niet voor jachten waarbij er geen lengte of aantal opvarenden wordt genoemd. Ik heb de SOLAS en daar kan ik het ook niet uithalen. Maar nogmaals - en dat vind ik toch wel erg belangrijk: wie een dergelijk schip laat bouwen doet er natuurlijk verstandig aan om zich wél aan die voorschriften te houden. Wat zou je wel niet voor claims kunnen krijgen als iemand iets overkomt. Ik zeg dus: bullshit. Hij had alle gangbare reddings- en veiligheidsmiddelen aan boord moeten hebben. dus normale vlotten, minstens twee, maar misschien wel drie van 30 personen elk.

Wat het gebied betreft: de positie waar ze worden opgepikt ligt exact een graad onder de Steenbokskeerkring, dus net buiten het tropische gebied. Ze kwamen van iets zuidelijker, maar nog altijd uit het gebied dat het hele jaar door als zomergebied wordt aangemerkt. Zoals we allemaal weten komen tropische orkanen op de Atlantische Oceaan bezuiden de equator niet voor. Ik probeer maar steeds die site te vinden waar je de pilotcharts kunt downloaden. In Delfzijl was er nergens eentje te krijgen. Datema heeft ze niet in voorraad en Davids ook niet, maar ik weet wel dat het wat het weer betreft zo ongeveer het saaiste gebied op aarde is. Gewoon altijd mooi weer.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Theo,

In de tektst staat "Nu waren kosten nog moeite gespaard voor wat betrefd de veiligheid".... Nu weet ik niet hoe ik dit moet intreperteren
want dan had er toch zeker een epirb aan boord moeten zijn. Dan hadden
ze zeker geen 40 dagen op een vlotje gezeten.

Dat vlees wat ze aten....rauw??? of hadden ze de bbq-set meegenomen?

Groeten,K.Brouwer.
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy Brouwer. Ik denk dat ze dat net als bij de slager dejen: Dat vlees werd platgeslagen om het mals te maken hoeoehahaha......Theo: Er zijn twee materialen die aan de wal zeer goed voldoen en een goeie vervanger voor ijzer zijn: RVS en aluminium. Maar koop NOOIT, of laat NOOIT bouwen, een jacht voor zout water van die twee metalen, want dan blijf je lachen. Ik spreek uit ervaring, het wordt, in tegenstelling wat de meesten denken, gewoon opgevreten, zinkanodes of niet. RVS lost op de meest gekke plaatsen gewoon op, en aluminium verpoedert gewoon op vochtige plaatsen, gewoon 10 m.m. staalplaat, staal 40 of hoger, of 10. m.m. Corten-staal, voor jachten tot 20 mtr. Daarboven dikker. Natuurlijk weet ik dat dit bijna niet gedaan wordt, ,,te zwaar, te duur, nergens voor nodig blabla blaaabla". Maar goed, ik wacht gewoon tot ik millionair ben en dan maak ik er zelf wel één..... :D Gr.Gerard.


Plaats reactie