Schiffshebewerk te Henrichenburg (Waltrop - Duitsland)

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jeffrey Heerink

Schiffshebewerk te Henrichenburg (Waltrop - Duitsland)

Bericht door Jeffrey Heerink »

Schiffshebewerk te Henrichenburg (Waltrop - Duitsland)

Afgelopen zaterdag 10 juni 2006 was het prachtig weer, te mooi om te klussen of binnen te zitten. Daarom heb ik een bezoek gebracht aan de oude scheepslift in het Dortmund-Ems kanaal bij Henrichenburg (Waltrop - Duitsland). De oude scheepslift wordt niet meer als zodanig gebruikt maar is onderdeel van het Westfälische Industriemuseum. De scheepslift is hier volledig te bezichtigen. Het museum is met de auto heel éénvoudig te bereiken, het ligt vlakbij afslag 11 van de A2, aan de noordkant van het Duitse Ruhrgebied. Het museum is een bezoek meer dan waard.

Afbeelding
De oude scheepslift met mooie stalen vakwerk constructie, foto Wikipedia.

De oude scheepslift die gebouwd is in de jaren 1894-1898, is een waar monument, het is het oudste onderdeel van het zogenaamde "Schleusenpark Waltrop", dat bestaat uit twee scheepsliften en twee sluizen. Het verval bij Henrichenburg is zo'n 14 meter. Met de komst van een nieuwe lift in 1962, is na korte tijd het gebruik van de oude scheepslift stilgelegd. In 1979 is het oude gedeelte van het sluizencomplex "

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Jeffrey,

Mooi kompleet stukje geschiedenis !.
Ik kom zeker oude bekenden tegen, leuk hoor !.

m.v.g. Roy
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Bericht door Vaerderij »

Petje af Jeffrey. Ook mooi voor een excursie/reunie. Hoever van Enschede?
Moi,
Anne
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Dampfers.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Jeffrey,

Prachtige foto's en een mooi verhaal, bedankt.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
john.marlit
Berichten: 1339
Lid geworden op: 22 jul 2004 17:18
Locatie: zwartsluis

Bericht door john.marlit »

Hoi Jeffrey,mooie en zeer duidelijke fotoreportage met uitstekend bijbehorend commentaar .

Bedankt.
Gr John M

Om de duit en de fluit draaid de hele kluit.
Jeffrey Heerink

Re: Dampfers.

Bericht door Jeffrey Heerink »

Petje af Jeffrey. Ook mooi voor een excursie/reunie. Hoever van Enschede?
Moi,
Anne
Moi Anne en anderen,

Zowel van Enschede als van Arnhem is het ongeveer 120 km rijden, dus ongeveer 5 kwartiertjes sturen. Het museum ligt vlakbij afslag 11 van de A2, even voor Waltrup. Vanaf de afslag staat "Shiffshebewerk Henrichenburg" al aan gegeven en is het nog slechts 1 kilometer.

Houd er wel rekening mee dat de Cerberus lang niet elke dag vaart.

Dit is overigens hun site: http://www.lwl.org/LWL/Kultur/wim/S/henrichenburg/
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Ahoy Jeffrey :D :D

Hierbij wil ik mijn waardering uitspreken voor het feit dat je nu ook schrijft op Kombuis. Stoom leeft, en zal dat altijd blijven, mits mensen zoals wij niet in slaap sukkelen maar er iets mee doen en uitkijken naar nieuwe, jonge instroom, zodat wij onze kennis over kunnen brengen en wat nog veel belangrijker is; als er zo'n "ouwe vetputter" bij je in de machinekamer komt, hou 'em een tijd daar, en hoor hem uit, laat hem praten want DAAR zit kennis en ervaring, die wij nooit zullen krijgen, maar de afgeroomde versie is goed bruikbaar en overdraagbaar op de nieuwe generatie.

Keep writing young men, keep writing

groetjes Ton
Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door jeroen »

Ha Jeffrey dank je voor deze tip, zal er dit verlof zeer zeker een bezoekje gaan brengen
Groeten Jeroen
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Jeffrey mijn welgemeende complimenten voor deze prachtige reportage!! Een genot voor het oog! Gr.Gerard.
Bram

Bericht door Bram »

:D Jeffrey ook van mij de complimenten voor het verslag en de foto`s die je gemaakt heb.
Groets Bram :D


Plaats reactie