Hamburg 1945 - 1950

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Hamburg 1945 - 1950

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Zijn hier nog mensen die kort na het eind van de oorlog tot zo rond 1950 in Hamburg waren? Of die betrouwbare informatie hebben van anderen hoe de situatie daar zo kort na de oorlog aan de wal was?
De economie van de gewone man en vrouw draaide aanvankelijk voornamelijk op sigaretten en koffie. En op ruilhandel. Vóór de geldsanering van juni 1948, toen de Deutsche Mark werd ingevoerd, deed een pakje sigaretten zo rond de 100 Reichsmark, een pond boter 250 Reichsmark en een pond koffie 1500 Reichsmark. Maar niemand wilde geld want daar had je niets aan: sigaretten waren volledig als betaalmiddel geaccepteerd. Dat wéét ik allemaal, maar hoe ging dat in de praktijk voor een Hollandse zeeman die in Hamburg ging stappen?

Ik heb vroeger, zo tussen 1951 en 1955, wel verhalen gehoord over wat je aan de wal allemaal voor één pakje sigaretten kon doen, laat staan voor een pak koffie, maar het fijne weet ik er niet meer van. Ik heb hier vele maanden lang onderzoek naar gedaan en heb mijn zaken goed voor elkaar, maar er gaat natuurlijk niets boven informatie uit de eerste hand - of uit de tweede hand, dat kan ook nog. Misschien wil opa vertellen wat hij daar toen allemaal uitvrat en wat dat kostte. Misschien zitten er in de Prins Hendrikstichting nog een paar ouwe schuinsmarcheerders die hun informatie aan het nageslacht ter beschikking willen stellen? :)

Het gaat me dus speciaal om Hamburg en niet om de Oost-Duitse havens of Polen.

Afbeelding . Afbeelding

Hierbij twee van de vele boeken die ik hierover heb geraadpleegd. Ik hoop een dezer dagen contact te krijgen met een officier van de 53rd Welsh Division die op 3 mei 1945 Hamburg binnentrok. Hij is nu 85 jaar en ook van hem hoop ik heel speciale informatie te krijgen, maar dat is dus geen zeeman.

Ik heb ditzelfde bericht ook bij de buren op Kustvaart aangeplakt.
Alvast bedankt voor de moeite.

Wacht even, het volgende kan ik hier mooi aan vastknopen en daar hoef je niet zó stokoud voor te zijn. Ik zoek een Zwollenaar die me kan vertellen hoe de oeververbinding over de IJssel in oktober 1945 was. De gewone brug was op 14 april 1945 opgeblazen - voor de tweede keer - en was pas in 1947 hersteld. In die jaren lag er een Baileybrug van 741 meter, de langste tijdelijke brug in Europa. Maar lag die er ook in oktober 1945? Ik stak in juni of juli 1945 samen met mijn moeder in een Engelse legertruck de IJssel over en ik meen zeker te weten dat er toen een pontonbrug lag, waarschijnlijk in afwachting tot die Baileybrug klaar was. Wie kan me hier zekerheid over geven? Googelend lukt het me niet om het helder te krijgen.

(Jos, ik bedenk opeens dat dit misschien op Ruim 7 thuishoort. Verplaats het gerust als je dat beter lijkt.)

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Theo,
ik bedenk opeens dat dit misschien op Ruim 7 thuishoort
Nee hoor!
Dit is een echt scheepvaartonderwerp, stappen in Hamburg met alleen maar sigaretten op zak. :wink:
All the best
Jos
C.E.A. van Boeckel

Hamburg 1945-1950

Bericht door C.E.A. van Boeckel »

Strandde Mei 1945, als Haarlemse onderduiker naar huis terugkerend, vanwege het nog afgesloten bevrijde Westen in Zwolle. Toen ik begin Juni doormocht ging de reis via het IJsselmeer, er was nog geen functionerende oeververbinding.

mvg C.E.A.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Theo,

Op 20 Juli 1945 toen ik aan de boorden van de Ijssel werd geboooor'n, toen lag er geen ponton brug in Zwolle, toen voer'n ze met un olde punte noar de andere kaaaantuh! Vroag ut mah an Anne :lol: :lol: :lol: :-D
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt voor de eerste reacties en Anne voor zijn mail.
Het moet in juni of juli 1945 zijn geweest dat we in Overschie bericht kregen dat mijn grootmoeder - mijn moeders moeder die in Delfzijl woonde - ernstig ziek was en dat overkomst dringend gewenst was. Telefoon hadden we niet en normaal kreeg je een dergelijk bericht via een telegram, maar het was zo kort na de bevrijding dat de telegraafdienst nog niet werkte. Er kwam een politieagent aan de deur die het bericht overbracht.

Treinen reden er ook nog niet en dus was een reis Rotterdam-Delfzijl een hele onderneming en een kwestie van organiseren. Daar was mijn moeder erg goed in. Ze regelde vervoer met een bus die met Rotterdamse kinderen naar Paterswolde ging, naar het Familiehotel, waar die kinderen konden aansterken. Besloten werd dat ik mee zou gaan en dat mijn vier jaar oudere zuster bij mijn tante zou achterblijven.

Van die heenreis herinner ik me niet zo erg veel meer, alleen de aankomst in Paterswolde, 's avonds al laat want het schemerde en het was juni, dus dat moet inderdaad laat zijn geweest.

Met mijn grootmoeder bleek het allemaal nogal mee te vallen. We zijn een week gebleven en toen teruggegaan. Met een Engelse legertruck - of Canadese, wie zaten er in Delfzijl? Dat was zo'n Bedford zonder neus en met een opening in het dak van waaruit een bijrijder op lastige medeweggebruikers kon schieten. Dat mag tegenwoordig niet meer.
Anyway, die truck vertrok 's morgens in alle vroegte vanaf de oude zeevaartschool. Daar zullen toen wel Canadeze in hebben gezeten.

We zaten voorin, mijn moeder op de passagiersplaats en ik tussen haar en de chauffeur in, op de motor, want het was zo'n Bedford zonder neus. Voor mij als 10-jarige was dat uiteraard een avontuurlijke reis die ik me nog helemaal kan herinneren. Na 62 jaar kan ik me zelfs die Canadees nog voor de geest halen. Maar omdat ik het me zo goed kan herinneren, weet ik dus ook zeker dat we pontonbrug zijn overgestoken. Het was een prachtige zomerdag en ik zie nog hoe we het talud afreden, naar die pontonbrug en hoe die bewoog terwijl we overstaken.
Ik nam aan dat dit bij Zwolle moest zijn geweest en daar heb ik dus steeds op zitten Googelen, maar nu kom ik een site tegen van een oude huisdokter die tijdens de oorlog in Dalfsen zat en die schrijft HIER:
Ik behandelde het difterie kind, dat al wat beter leek en begon aan de terug weg naar huis. Om de bocht in de weg lagen de Moffen en het was toch wel even een angstig gevoel om daar weer langs te fietsen. Ze wisten ook wel degelijk ,dat dit eigenlijk de frontlinie was. Ik keek heel voorzichtig om de hoek en zag een Duitser die mij wenkte. Hij schreeuwde:"Haben Sie Canadische Zigaretten ?" Ik zei maar ja en hij vroeg of hij er een paar mocht hebben, wat ik maar deed en daarna fietste ik weer rustig naar het dorp terug. Daar wist nog niemand , dat de Canadezen zo dicht bij waren. Deze vreemde situatie duurde een week en er was toch een wat angstige spanning. Zouden de Moffen nog vechten of niet was de grote vraag. Doch na een week waren ze stiekem als een dief in de nacht naar Zwolle weggetrokken. Door de overmatige regenval was de rivier bij Dalfsen ,de Regge bijna een kilometer breed geworden. De uiterwaarden stonden aan beide zijden volkomen blank.

Die zelfde morgen kwam er een colonne Canadezen vanuit het Zuiden Dalfsen binnen. De brug in het dorp hadden de Moffen op het laatste moment toch nog opgeblazen. Doch daar was op gerekend en in een paar uur lag er een door de Canadezen gebouwde pontonbrug. Een oud brugwachtershuisje wat in de weg stond werd door een tank omver gereden.

Daarna trok de geallieerde colonne dwars door het dorp verder naar het Noorden. Doch tijdens de afgelopen week had ik al een colonne bij Ommen zien doortrekken en ik hoorde dat daar nog wel hevig geschoten was en ik zag ook een paar uitgebrande Canadese tanks staan. Ook in Groningen hebben de Canadezen nog hevig slag geleverd tegen zich verschansende Duitsers.
Ik denk dus dat we daar overgestoken moeten zijn en dat ik me ik me die pontonbrug herinner. Is er soms een ouwe knakker uit Dalfsen onder het publiek die dit kan bevestigen?
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Bericht door Albert »

Hallo Theo, :-D

In de zomer van 1960 kwam ik voor het eerst in Hamburg, dat was met de "Amstelland ", een Liberty van de KHL.
Als zeuntje van vijftien jaar mocht ik natuurlijk niet alleen de wal op, stel je voor zeg daar bij al die slechte vrouwen, dus werd ik door de baastimmerman op sleeptouw genomen.
We lagen aan het Ross hoofd en moesten met een ferry naar de Landungsbrucke bij Sankt Pauli.
Het was op een zondag dat weet ik nog goed, want die middag woonde, ik voor het eerst in mijn leven, een kerkdienst bij.
En 's avonds, misschien als tegenwicht voor die kerkdienst, kwam ik, ook voor het eerst van mijn leven, in een hoerentent.
Vrij vlot was de baastimmerman met een van de werkneemsters vertrokken en moest ik een half uurtje wachten tot hij aan zijn gerief was gekomen.
Van een die meiden kreeg ik nog een "drinkie"
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt voor je bijdrage, Albert. Zelf hoorde ik dat soort verhalen ook vanaf 1951 en toen was dat ook al afgelopen. Dat moet zo ongeveer gelijk met de geldsanering van 1948 een aflopende zaak zijn geweest. Vandaar die periode 1945-1950.
Ik hoop nog steeds op een ouwe zondaar die alsnog wil biechten... :lol:
A Vriend
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 sep 2004 19:34
Locatie: hoogeveen

Bericht door A Vriend »

Hoi Theo

Die pontonbrug waar je over gekomen bent moet in de in de Vecht geweest zijn. De Regge waar die dokter over spreekt loopt naar Nijverdal en verder Twente in.De oude weg loopt nu nog langs de a28. De brug lag bij restaurant de tourist. Weet niet of de naam nog zo is.Je kwam waarschijnlijk van af de Lichtmis. De watertoren is er nog steeds als restaurant. Ik woonde toen in Balkbrug en mijn vader ging na de oorlog elke dag met de tram naar Zwolle via Nieuw leusen. Balkbrug is door de Canadezen bevrijdt op 6 april 1945. Hier lag ook een ponton brug over de Dedemsvaart. Heb nog wat kranten uit die tijd.
Vr gr Ab
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hallo Ab,

Dit moet die brug bij Dalfsen zijn:

Afbeelding

De vraag is natuurlijk heel simpel: hoe reed je zo vlak na de bevrijding, toen alle normale bruggen nog in puin lagen, met een truck van Delfzijl naar Rotterdam?
Ergens moest je toch "over de IJssel". :)
C.E.A. van Boeckel

Hamburg 1945-1950

Bericht door C.E.A. van Boeckel »

Theo Horsten schreef: Ergens moest je toch "over de IJssel".
Eind Maart 1945, na de Rijn oversteek bij Wesel, trokken vier Canadese divisies op de linkerflank in noordelijke richting. De 3e richting Leeuwarden, de 2e richting Groningen, de 4e richting Almelo verder Duitsland in en de later aangevoerde 1e stak bij Gorssel met eigen middelen de IJssel over, richting Apeldoorn.

mvg C.E.A.


Plaats reactie