Ambuggiebar

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Ambuggiebar

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Als sparks had je geen fuck te doen daar, dus begin avond de wal op.
Begin avond kon ook de rest van de meute de wal op, maar er waren er altijd die wacht moesten lopen omdat er nog geladen of gelost werd. :wink:
Als stuurman was je afhankelijk van je collega's; een collega tweede/derde stuurman die pas getrouwd was of net een huis had gekocht was natuurlijk ideaal om wacht mee te ruilen, op zee liep je later dan een wachie langer, kon hij een lekkere boerennacht maken. :wink:
Ik heb ook het genoegen mogen smaken diverse keren in Santos te wezen stappen, kom daar later op terug.

Jos Komen (R.I.P)

Re: Ambuggiebar

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Varen op Braziel, da's andere koek dan een ijsje en een colaatje in het zeemanshuis van Mina al Ahmadi. :wink:
Ali in Port Said of Maria in de Ambuggie.
Tijdens het potje na de wacht werd er op de Gulftankers uiteraard vaak over stappen gesproken, vooral als je ter hoogte van de Kuria Muria eilanden op weg was naar een van die gezellige laadhavens in de PG om te laden met Lands End for orders.
En tijdens dat potje hoor je dan van de derde wtk al die mooie stapverhalen in Braziel.
Getrouwd en een huis gekocht, reden voor de meester om op een tanker te gaan varen. :wink:
Maar gelukkig ben ik later toch nog goed terecht gekomen. :lol:
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Ambuggiebar

Bericht door Sparks316 »

Ach Jos, alles hep zijn voordelen en zijn nadelen.
De enigen die niet aan het stappen meededen waren de ouwe, 1e stuur en hwtk. De ouwe had zo zijn eigen hobbies, zie mijn website (www.holleman.demon.nl/vaartijd), de stuur of hwtk had het te druk met voor zichzelf sambal maken.
Joao da Silva nam een keer op zo'n ritje toch zijn scharrel mee, wat resulteerde in ontslag op staande voet, want het mocht gewoon niet.
Of ie heeft moeten zwemmen van Rio naar Kaap Verdinezie is me onbekend :lol:
Het bootje ging na dat charter wel pico bello in de tjet naar huus. Net als de Jeutawerken, waar alles intussen was overhaald wat er overhaald moest worden, tijd zat!
Ik had wel eens te doen met de pompman of -lui, die altijd moesten werken in Santos en we hadden twee pompkamers.
En om heel eerlijk te zijn, in Rio zei ik ook wel eens tegen Miep "sorry, geen tijd, ff meehelpen zuigertrekken achteruit" :mrgreen:
We gingen zo'n beetje allemaal financial broke terug naar NL na dat charter, om vervolgens in een dienstje Rusland-Egypte te komen. Niks meer te beleven dus, maar wel beter voor je portemonnee.
Nog ff een foto van Skyfoto's in het Kanaal gemaakt en die ik als sparks uiteraard gratis kreeg:
Afbeelding
Maar nou al die barretjes nog! :lol:
Louis
Jos Komen (R.I.P)

Re: Ambuggiebar

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Barretjes... :wink:
Toen ik voor het eerst in 1974 met de Casuarina van EAC in Santos kwam na een hele lange oversteek uit Japan, hadden we gelukkig weer geld te goed.
Staal lossen, we hebben er ongeveer een week gelegen en gelukkig werd er alleen overdag gewerkt zodat ik iedere avond kon stappen.
Bij de Denen was de Scandinavion bar uiteraard populair, zelf ging ik toen naar de ABC bar waar ik toen "verkering" had en uiteraard niet mocht butterflyen, want dan brak de pleuris uit als ze me met een andere zus zag. :lol:

Meer zeemansbarretjes:

http://www.rhiw.com/y_mor/seamen_bars/bars.htm

Halifax, N.S; The Split Crow, zou die nog bestaan? :wink:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ambuggiebar

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Halifax, N.S; The Split Crow, zou die nog bestaan?
Jaaa hoor Jossie......muh baassie hep me daar toendertijd nog een klinkend "pensionada feessie"aangeboojuh toen ik van de loonlijst werd afgevoerd :lol: liep nog leuk in de papieren toen we goed op gang kwamen :roll: ...ik was er onlangs nog FF en "ze" vroegen nog naar je :mrgreen: :lol:
Maar sinds jouw tiet zijn er meerdere Split Crows bijgekomen " hier in de buurt" ( Sackville, Antigonish, Truro!)..die blauwe neuzen komen toch ergens van...niettan?? :lol:

https://www.splitcrow.com/
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10600
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ambuggiebar

Bericht door jdbvos »

Grappig dat Jan's Cafe in S'pore óók op de lijst staat van die Britse worldwide-zeemanskroegen...
Die stond recht tegenover het (destijdse) Nedlloyd-kantoor, en als je daar kwam (wat in mien rangetjes niet ze heulveul voorkwam, behalve bij aan/afmonsteren) werd je steevast meegenomen naar "het bijkantoor" Jan's cafe…(waar ze trouwens gewoon NLs spraken !)
Ik kan me van S'pore niet eens echt specifieke barnamen herinneren: het meeste speelde zich op straat af...
Meteen na aankomst op Landingpoint Clifford Pier stak je de Oceanroad over, Change Alley door naar Macy's, en daar meestel linksaf richting Satehcorner en dan Orchardroad (classy) of Buggisstreet (naughty), óf je ging bij Macy's rechtsaf naar Cliffordhouse, de brug over richting Chinatown (heette dat niet Gailan of zo?)...
En het Nedlloyd kantoor daar werd 1 a 2 jaar na mijn aantreden gesloten. Geen idee of dat te maken had met mijn bezoekjes :roll:
Inner anchourage is nu een golfbaan en jachthavens, dus die verzanding van die inner anchourage heeft aardig doorgezet, en outer anchourage schijnt ook al te zijn verwaterd (of beter gezegd: ontwaterd) tot yuppenwijken. De vloot van die jachtjesachtige houten taxibootjes schijnt ook bij Alang op het strand gezet te zijn.
Maar dat de Rooie Leeuw in Kowloon (Red Lion) wél op de lijst staat, en Ned Kelly's Last Stand niet (50m van elkaar af aan Ashleyroad nb !!), verbaast me...Vooral omdat de Red Lion juist op NLrs was gericht: achterin was zelf "The RIL-corner" (met company-vlag en al), die een poosje later mede dankzij de baggeraars tbv de nieuw te bouwen luchthaven ineens "The Dutch Corner" heette. Terwijl de Ned Kelly's wijd&zijd beroemd was om de sfeer én de live muziek. (Als je in streetview kijkt, zie je dat de Red Lion er niet meer is, maar de Ned Kelly's is nog steeds alive&kicking )
Ikzelf ging zga nooit naar HongKong Islands, maar altijd meteen door naar Kowloon...behalve als je aan de Ocean Terminal lag, dan lag je al op een paar 100m vanaf het telefoonkantoor van Kowloon
Oost, west...ook best
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Ambuggiebar

Bericht door Sparks316 »

jdbvos schreef: 30 sep 2018 11:20 Vooral omdat de Red Lion juist op NLrs was gericht: achterin was zelf "The RIL-corner" (met company-vlag en al)
Dat hebben ze in 1977 nog eens herhaald: op de Straat Agulhas lagen nog de twee "RIL-postzegels" die i.v.m. de overgang naar Nedlloyd voor die oranje band geweken waren. Eén ervan is toen helemaal overhaald en triomfantelijk naar de Ambuggie gesleept (zie http://www.varenisfijner.nl/Nedlloyd_agulhas.htm )
Louis
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ambuggiebar

Bericht door Harry G. Hogeboom »

muh baassie hep me daar toendertijd nog een klinkend "pensionada feessie"aangeboojuh etc.
Het schiet me plotsklaps te binnen dat ik niet in de Split Crow met pesioen ging maar bij " Durty Nelly"....die Ieren kunnen d'r ooook een houtje fan!!

https://durtynellys.ca/
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8199
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Ambuggiebar

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10600
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ambuggiebar

Bericht door jdbvos »

't Is de tijd van het jaar, he....
ober.jpg
ober.jpg (99.18 KiB) 2110 keer bekeken
Wel even oppassen met de bijverschijnselen....
yogameister.jpg
yogameister.jpg (74.24 KiB) 2110 keer bekeken
Oost, west...ook best


Plaats reactie