Ambuggiebar

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Ambuggiebar

Bericht door v+d »

Ja, over gerookte visjes. Wij waren ooit met de camper in Noorwegen ( Ovre Eidfjord) waar de camperuitbater zelf gevangen moten zalm rookte.
Daar kunnen die harinkjes niet aan tippen.
Enfin, wij zouden dat zelf ook eens doen, paling gestroopt in de beek, rook-ton gemaakt al met al en bult werk want er moesten ook nog eikenhoutensnippers komen. Er werd een oude deur aan snippers geschaafd en een vuurtje gestookt in de ton.
Bij drank zaten we in de schemering in het weiland te wachten op het resultaat van het roken, riep er iemand: "Verrek al die palingen liggen onder in de ton" Typisch geval van jammer, door het niet goed afdichten van het deksel, na inspectie van de rook, was er trek ontstaan en de palingen verbrand. Voor alles is ervaring of kennis nodig :wink:
Die avond was het nog niet gedaan met de tegenslag, de honger moest gestild worden met een gang naar de snackbar.
Dat deden we terwijl de zeilboot met aanhanger nog achter de auto hing, een te kort genomen bochtje gaf weer reparatiewerk.
Nou doe nog maar een rondje vocht, op Adri wachten we niet die heeft pech met dat Franse blik denk ik :lol:

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Ambuggiebar

Bericht door Breeze »

Zoals ik al zei, de Xant is de beste en betrouwbaarste Cit die ik ooit heb gehad en dat wil wat zeggen. Nee het ligt anders. Eerlijk gezegd was ik wat van slag de laatste dagen en dat kwam doordat er ineens een prachtige 15/6 op mijn pad kwam. Toen ik uit echte belangstelling naar de prijs ervan vroeg, dacht Allen dat ik een oneerbaar voorstel had gedaan ...
En ik voel me toch al zo kwetsbaar als walslurp tussen al deze fijnbesnaarde zeebonken.
En daar komt nog bij dat ik als een berg opzie tegen het weer in de mond moeten nemen van dat goudgele spul, want dat heb ik al zo vaak gedaan en steeds was het weer een deceptie met allemaal mensen om me heen met die volslagen onbegrijpelijke blik in hun ogen.

Zo, nu weten jullie alles.

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ambuggiebar

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ja, over gerookte visjes
.
in de mond moeten nemen van dat goudgele spul
Tjaaaa......vroegaah in mijn jonge jaren dronk ik wel eens een lekker koud stelletje met een jong jenevertje met J'han met d'Ene Taaand ( R.I.P.).....J'han was een echte Sallaaander en hij kon o.a. met paarden werken dat het een lieve lust was....af en toe werden we dan wakker -bekaaant midden op de margen- van zijn huuuujuh en truuujuh als ie in het land vlak naast de voormalige gelagkamer van de Bombelt-wat toen onze slaapkamer was geworden- bezig was om het land te eggen.J'han kon praaachtig in dialect vertellen over peerd'n en fan alles en nog wat en ooook over wat een boer nait kende en dus ook zeker nait nooit vrat of dronk :lol: Maaaar wat betrof het innemen van een koud pilsje met een jong borreltje " Zoooomaar midden in de week EN midden op de dag" had ik DAT die ouwe J'han dat toch razendsnel aan z'n verstaaand gebracht ondanks dattie toen reeds op "pak weg" de zelfde leeftijd was als ik NU....EN onder het absolute gezag van zijn oudere en " DE Baas boer" broer met stropdas en fraai jassie heel zijn reeds lange leven oerend hard had gewerkt met peerd'n, vee en koeien&vakens stront en wat Dies meer zei!! en " zooooomaaar een koud pilsje EN een Jong borreltje midden in de week :roll: hattie " fan se lang sal se leven nog nooit never EVER op het menukaartje van zijn lieve en enige Zuster Marie had zien staan!....Zooomaaaar een koud pilsje ???? J'han stotterde bekant toen ik hem dat de eerste keer aanbood......WEL jaaa J'han......Woarummuh neet, ut leven IS toch ah zo kort...neeettan?? J'han herkende goed gratis advies als ie het hoorde, knoopte de beide Belzen aan de "palen van't electrisch" ( we hadden toen zelfs als een van de zeeeer weinigen in de regio nog een bovengrondse stroomdraad en zaten zelfs aan het einde van de draad...kijk het maar na! :lol:) J'han lapte de direkties van z'n broer aan de klompen, nam een zeer dapper besluit en de rest is geschiedenis en IK heb de bovenste beste herinneringen aan hem, NU nog!
Wat ik in feite wilde zeggen - voor ik van de weg af raakte :lol: - is...hik...het feit dat goed gerookte zalm....net FF 1.5 uur in het rokertje op pak weg 80 graden C....BUITENGEWOON goed samengaat met een glaassie...hik...van dat Schotse theewater....buitengewoon kan ik wel zeg'n. In het verre Westen...datzelfde Westen van " Go West young man Go West"....noemen ze dat neet veur naks " Indian Candy"..hik. Niks geen gelazer met gestroopte paling, houtsnippers en vuurtje stoken en vervolgens honger lijen en andere ellende.....gewoon de stekker van de Bradley in't k'takt en anzet'n Jan, de stukkies zalm-na 24 uur meuren in de koelkast- er krap 2 uur in....flessie theewater bij de hand.....EN " kind kan de was doen" hik!
Ik heb de fraaie plaatjes even van de toverdoos gejat, maar geloof me maar....mijn schaaltje zag er net zo uut! :-D
Bijlagen
IndianCandy.jpg
IndianCandy.jpg (66.84 KiB) 2028 keer bekeken
IndianCandy1.jpg
IndianCandy1.jpg (109.83 KiB) 2028 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Ambuggiebar

Bericht door v+d »

Jawel mijnheer Hogeboom, wrijf het er maar even in, hier in dit land is verse zalm niet zo vers als daar bij jullie.
Eet ze en proost, het wordt tijd dat het pokkenweer wordt dan kan ik zuidwaarts en verse vis eten :wink:

Adri, als ik in een grote boerderij zou wonen, zette ik die 15/6 en een mooie DS gewoon op de deel om er eens omheen te lopen en in te kijken.
Nu staat ze in een verwarmde garage en slapen onze geredde zwerfkatten op een matrasje op het dak, dus kom ik er elke dag wel een paar keer.
Bovendien moet ik de accu fit houden en de banden op spanning en meer van die gein.
Over zwerfkatten gesproken, we hadden een prachtige zwart/witte kater die zijn zeven levens allemaal al een keer opgebruikt had, een echte Citroën liefhebber :wink: Het ding was onderhand een kapitaal beestje vanwege de veearts rekeningen maar goed je moet soms wat.
Als ik zei: "hoe liggen de vrouwtjes in Amsterdam?" ging hij op zijn rug naast de kachel liggen. Enfin, de lummel is honderden keren de drukke weg voor ons huis overgestoken, wachtte bij de witte streep tot er niets aan kwam en dan op zijn gemak naar het veld aan de overkant.
Helaas, toen deze maand de scholen weer waren begonnen schrok hij van de fietsers op het fietspad kwam onder een auto en had zo'n gecompliceerde breuk dat we hem maar uit zijn lijden verlost hebben.
Direct meldde zich een nieuwe zwerfkater met een grote wond op zijn rug, door de vos gebeten, broodmager en niet aaibaar.
Met een vangkooi gevangen , zijn ballen eraf, ingeënt en nu sjouwt hij hier heel tevreden rond, van Citroëns moet hij niets hebben, geen klasse dat beest :wink:
Soms zou je aan de drank raken maar meestal gat het wel goed, trek je van ons niets aan walslurpen zijn we tenslotte allemaal geworden. :)
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ambuggiebar

Bericht door Harry G. Hogeboom »

pokkenweer wordt dan kan ik zuidwaarts en verse vis eten
Gelukkig als het hier pokkeweer wordt Jan dan bak ik nog een lekker vissie in de verwarmde schuur, met een koud pilsje erbij....maaar jaaa aan jouw " Portugal Style bacalouw vissies met Rose " kan ik fanselluf niet tippen, dat moet ik dan met " Indian Candy en Schots theewater" bij spijkeren :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Ambuggiebar

Bericht door Breeze »

v+d schreef: 26 sep 2018 19:35van Citroëns moet hij niets hebben, geen klasse dat beest :wink:
Nou, de buurtkat hier houdt zo te zien wel van Citroëns, maar respect ho maar.

Afbeelding

Adri
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Ambuggiebar

Bericht door Sparks316 »

DDDDDDDRRRRRIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIINNNNNNNGGGGGGGGGG!!! AAT Alarm!!!

Sparks, wakker worden en dat pleurisding afzettten!!!!!!! SPARKSSSS!!!!

G.v.d.. weer loos alarm! Maria, trinkies please!
Louis
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ambuggiebar

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Waaar is die fles Oban Sparks die je aan Maria had beloofd....NEEEE niet dat lullige 20cc Proefmonster flessie :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Ambuggiebar

Bericht door v+d »

:lol: Laat die man nu eerst even rustig wakker worden.
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Ambuggiebar

Bericht door Sparks316 »

WAAAAATT??? Heeft het kreng mijn fles stiekem doorverkocht, terwijl ik eindelijk eens rustig op 1 oor kon liggen?
Ik ga voortaan naar de buren! :evil:
Louis


Plaats reactie