Ambuggiebar

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ambuggiebar

Bericht door Harry G. Hogeboom »

een Ballantine met ijs en een klein scheutje water.
Ben ik gadver de gadver dakke net bezig om aan die " DeWar's" te wennen Theodorus...puur en alleen op jouw aanraden en omdat ik dan denk " hij hep zoveel langer van dat soppie gezopen als ik, DUS hij zal er wel een bult verstaaaand van heb'n"........begint ie weer over Ballantine nota bene.......DAT dronk ik vroegaah al " als moedermelk"........je mot niet TE veel zig zaggen op je ouwe dag Horsten, daar breng ie anderen mee van koers af in het konvooi!! :roll: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Ambuggiebar

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
De Ballantine's was in de supermarkt in de aanbieding en aangezien I'm going with the flow, dacht ik: Ach, waarom niet? :-D

Elk soort whisky brengt bij mij dan altijd weer herinneringen. Ik kreeg, liggende in Mäntyluoto een keer bericht van Wagenborg dat ik visite zou krijgen van een belangrijke Schotse importeur van gezaagd hout, dus of ik die een beetje netjes wilde ontvangen. Nou ontving ik iedereen altijd heel netjes, dus dat hadden ze niet hoeven te zeggen, maar ik wist wat ze bedoelden. En ja, daar verscheen, vergezeld van de agent, zo 's morgens tegen elf uur een kleine man met een héél grote vrouw, zo'n koppel als je vaak in cartoons ziet, zij met de deegroller zwaaiend of zoiets. Hij in zomers sportkostuurm met pet, zij helemaal opgetuigd met veel glitter en glans en een grote hoed. Reuze aardige mensen. Die kwamen uit Dumbarton en dat bleek niet alleen een houtimporteur te zijn, maar tevens de eigenaar van de drankstokerij in Dumbarton waar de Ballantine's - toen nog - werd gemaakt. Of eigenlijk andersom: hij was al drankstoker en besloot toen ook hout te gaan importeren. Dumbarton was toen nog een echt haventje. Nou ja, toen hadden we natuurlijk een mooi gespreksonderwerp en ik zei dat ik graag Ballantine's dronk en kon hem zelfs een fles tonen. Drinken wilde hij het niet, dat zal hij thuis al genoeg hebben gedaan, maar een koude groene makker ging er vlot in en zijn vrouw wilde wel graag een bessenjenever die je, om werkelijk onnaspeurbare redenen, in die tijd ook op elke kuster tegenkwam en ze wilde zelfs nog een tweede ook.

Maar toen verwachtte ik eigenlijk niet anders of die Schotse drankstoker zou zeggen: "Kapitein, bedankt voor de koffie en de koek en de pils en de gastvrijheid en ik zal een dezer dagen even een kistje Ballantine's Twelve Years Old bij je thuis laten bezorgen," maar dat deed ie niet. Zal toch wel een grond van waarheid in die Schotse zuinigheid zitten, want maakt dat nou uit als je een hele stokerij in eigen bezit hebt?

Maar aan dat soort zaken denk ik dan weer aan als ik mij twee vingers inschenk. :wink:
-------------------------------
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Ambuggiebar

Bericht door Allen »

Moest vanmiddag in de jachthaven van Hattem zijn, ook wel 'IJsseldelta Marina' genoemd.
De terugweg via de oostelijke kant van de IJssel via Wijhe-Olst teruggereden.
De uiterwaarden van de IJssel zijn in een mooi plassie water ondergedompeld.
Ook de gebogen man, die een blokkie basalt probeert op te tillen, staat er nog steeds gebogen, bij het gebouwtje de 'Dijkstoel van Salland 2e Rot", iets ten noorden van Olst.
Mooi stukkie plat en vlak land daar.
Het 'witte huussie' onder aan de dijk in Olst staat er ook nog. :wink: :-D

Dijkstoel Salland 2de Rot000.JPG
Dijkstoel Salland 2de Rot000.JPG (62.37 KiB) 4065 keer bekeken
Dijkstoel Salland 2de Rot001.JPG
Dijkstoel Salland 2de Rot001.JPG (42.96 KiB) 4065 keer bekeken
Dijkstoel Salland 2de Rot002.JPG
Dijkstoel Salland 2de Rot002.JPG (50.23 KiB) 4065 keer bekeken
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ambuggiebar

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Het 'witte huussie' onder aan de dijk in Olst staat er ook nog. :wink: :-D
Kijk..........waaaar maakkie zoiets nou ooit meee?? :lol: ........Vroegaah mocht ik van mijn Moeder zaliger nooooit op Zondag naar de kroeg en daar hou ik me vanzelf altijd "strak an", uitzonderingen daar gelaten :mrgreen: ..maaar vandaag dacht ik : " Kom ik neem een borrel op de hoek" :lol: en dan zie je plotseling als Sallander in den vreemde je jeugdige voetstappen voorbij komen, waarvoor mijn hartelijk dank Allen.
Ja, die " Stroat'n maaaaker" zal zo zachies an flink pijn in z'n rug hebben, want hij staat daar al een pikheetje krom gebogen.
Vroegaah.....het zou zelfs nog kunnen zijn " in mien tiet nog in Nederland"??...toen stond ie d'r net zo bij maar dan op de Jan Hooglandstraat voor de Fabriek van Aberson waar vroegaah o.a. stenen fabricerende/producerende machines voor de huis en straat-klinker industrie werden gemaakt.Die fabriek is nu ter ziele en de " Stroat'nmaaaker" is verhuisd naar zijn huidige plek " doar an'n Diek bie Den Nul".Nu ik toch even wat Olster geschiedenis uit de doeken doe onder het genot van een slokkie Ballentine, dient te worden vermeld hoe de " Jan Hooglandstraat" aan de naam kwam. Jan Hoogland was een jonge gozer van een jaar of 18 of zo, die " toen in 1945 -vlak voor ik het levenslicht zag- de Canadezen kwamen" de bevrijders maar wat graag " de weg wilde wijzen"..of zo iets. Er bleek toen wat ge-zig en ge-zag plaatst te vinden tussen de Moffen en de Canadezen en de Moffen kregen hem te pakken en hij werd zonder pardon dood geschoten i.v.m. " hulp aan de vijand"......dus nemen we dan NOG maar een Ballentine voor de hele tent op mijn rekening en drinken op de voortdurende en eeuwige rust & zaligheid van Jan Hoogland!Zijn broer Wim Hoogland was in mijn jeugd onze buurman.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ambuggiebar

Bericht door jdbvos »

Doe nog maar zo'n rummetje, Maria...en geef die anderen ook maar wat...
't Is koud buiten, en in New York sneeuwt het zelfs in deze tijd...
Die buien wilden natuurlijk nog ff dóór naar Canada, want die zijn daar wel aan gewend, maar Trump was onverbiddelijk: "America FIRST !"
Dus dan heeft zo'n sneeuwbui, die toevallig de USA binnendrijft in z'n streven het hoooge noord'n te bereiken, geen andere keus....
Maar goed...proost ! Op de eerste "America First"-overwinning van Trump ! Heeft ie toch maar mooi een fikse sneeuwbui van Canada afgesnoept...!
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Ambuggiebar

Bericht door Allen »

@Jan, dat afsnoepen van die sneeuwbui zal @Harry wel uutkomm'n. :-D
Heeft @Harry wat extra tijd voor z'n drankie. :mrgreen:
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Ambuggiebar

Bericht door Jos Linders »

Harry is wel gewend aan zo'n buitje sneeuw die schuift z'n stoepje zo schoon met zijn door ellebogen stoom aangedreven schuivertje. :-D :-D

Groetjes, Jos Linders.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Jos Komen (R.I.P)

Re: Ambuggiebar

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Maar goed...proost ! Op de eerste "America First"-overwinning van Trump ! Heeft ie toch maar mooi een fikse sneeuwbui van Canada afgesnoept...!
Salute, Jan! :lol:
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Ambuggiebar

Bericht door Erikdepooter »

Doe nog maar zo'n rummetje, Maria...en geef die anderen ook maar wat...
't Is koud buiten
Dank je Jan. Maar koud? In Santos?
In je blote kont op de Noordpool. Da's pas koud!
Proost, mannen.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ambuggiebar

Bericht door Harry G. Hogeboom »

z'n stoepje zo schoon met zijn door ellebogen stoom aangedreven schuivertje.
'tIs allemaal mesjaanisch Jos......al het geblaas en geschuif :lol: maar als ik naar buiten kijk dan staan de meeste bomen er nog en het grootste deel van de gisteren met die Yankee blizzard meegekomen natte sneeuw is ook al weer weg gesmolten, het is hier nu haast tropisch warm met de temp op plus 2 zojuist, ik heb gelijk de mouwen en de broekspijpen maar ingekort! :roll:
Neem allemaal maar een kouwe klets van me......het voorjaar zit in de lucht :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie