s.s. Rotterdam

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: s.s. Rotterdam

Bericht door Ton Pekel »

Hoi Douwe,
Een foto van de andere kant genomen nu in 1973
Bijlagen
manoeuvreerstand 1973.
manoeuvreerstand 1973.
turbineruim 1973.jpg (73.97 KiB) 3767 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!

Ton van der Sluijs

Re: s.s. Rotterdam

Bericht door Ton van der Sluijs »

Ton. ik zit mee te genieten :-D Jammer dat je straks door tunnels zal moeten gaan. Het voordeel is wel dat de "souverniers"blijven hangen :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: s.s. Rotterdam

Bericht door Ton Pekel »

BEDANKT VOOR JULLIE REACTIES

Bezoek aan de ss ”Rotterdam” zondag 31 januari 2010 DEEL 9

Nog wat over andere buitendekken gestruind en foto’s genomen voor de archieven. Ook de twee rookafvoerkanalen, mogen deze schoorstenen heten? nog maar eens van naderbij bekeken. In het dekhuis waar deze twee pijpen opstonden was ook de noodgenerator en het dierenverblijf/pension, dit nog uit de tijd van de transatlantische vaarten. In mijn tijd had de goochelaar er zijn witte duifjes en konijnen zitten in hokjes en ik ging er altijd overdag even kijken ( ze moed inspreken voor de avondvoorstelling..ha ha )

Dat was bij vertrek New-York ik, dacht rond 16:00 uur, altijd spannend want ivm airpolution mocht je maar een paar minuten wat rook lozen anders op de foto ( helicopter boven het schip ) en een bon voor de rederij. Om bij vertrek rookvrij te vertrekken gaf altijd veel werk. De telegrafen rinkelden, volle kracht achteruit vanaf de kade, ze bezat toen nog geen boegschroef. Turbinestoomtoevoeren ging open en daar ging de druk in de ketels, dus branders bijschakelen en luchtoevoer opvoeren, het kijkglas voor roet uitstoot in de schoorstenen angstvallig in de gaten houden, dan was je wel even druk hoor. Had je net de boel op orde, STOP, dus de branders er weer uit en maar weer lucht regelen en dan weer vol vooruit enz enz tot de Rotterdam gedraaid was richting zee met behulp van sleepboten. Ik kreeg altijd het idee of voor de uitzwaaiers op de pier een showtje werd opgevoerd. Daarna was het wel te behappen met volle en halve kracht. Dan was het richting de Bahama’s naar Nassau. Helemaal geplanned om zo rond 06:00 dacht ik daar op dinsdagmorgen aan te komen. De zeewachten in het ketelruim waren dan verder erg saai.

Voor de passagiers waren de eerste dagen erg spannend want er was van alles te doen voor ze en prima maaltijden. Wij mochten niet overal komen en hadden onze eigen keuken dus HAL-pot, niet slecht, maar als je de menukaarten bekeek wat achter jouw schot werd opgediend dan was het wel karig..ha ha.

Wordt vervolgd
Bijlagen
IKKE BIJ DE KETELS 1973
IKKE BIJ DE KETELS 1973
Ketel3 (Medium).jpg (36.63 KiB) 3687 keer bekeken
DIT MOCHT DUS NIET....!!!!!
DIT MOCHT DUS NIET....!!!!!
P1314792 (Large).JPG (69.99 KiB) 3687 keer bekeken
DOORSNEDE ACHTERSCHIP
DOORSNEDE ACHTERSCHIP
19Achterschiptek (Large).jpg (103.17 KiB) 3687 keer bekeken
SCHOORSTENEN ANNO 2010
SCHOORSTENEN ANNO 2010
20 schoorstenen.jpg (65.59 KiB) 3687 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: s.s. Rotterdam

Bericht door Roy »

Mooie praktijk herinneringen Ton !.
Waqt het eten bij de H.A.L. betreft; wij konden het altijd goed merken dat de passagiers bij minder weer "niet zo'n trek hadden".
Ook bij mooi weer kregen we op de "Maasdam" best wel goed te eten. Ergo, als er over het eten geklaagd werd, kwam de crewkok zelf wel even naar de messrroom om te horen wat de klachten nu eigenlijk waren. Klachten verdwenen dan als sneeuw voor de zon........ Nu was het ook niet direct een type die met zich liet sollen. Het gezicht van de man kan ik me nog zo voor de geest halen. In de loop der jaren heb ik toch met veel mensen gevaren die ik eerlijk gezegd weer vergeten ben. Heeft die crewkok toch indruk op me gemaakt, blijkbaar..........

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: s.s. Rotterdam

Bericht door Ton Pekel »

Hallo Roy,
De maaltijden waren echt niet slecht hoor op de Rotterdam maar wel volgens HAL bemanningsstructuur dus bv het nierbroodje ( zeikfilters op toast) kilometerworst (sterven op straatworst) glas in loodworst (tonge/bloedworst) en nog veel meer van die zaken die op vrachtschepen ook zo gewoon waren. Helaas heb ik tijdens een verhuizing in 1989 alle scheepvaartzaken zoals menukaarten, walpasjes en andere papieren en ansichten weggegooid...... :twisted: Ik had toen niks meer met scheepvaart dus waarom bewaren.
Nu heb ik daar spijt van maar ik kan het niet meer veranderen.
Op de Rotterdam werd veel eten doorgehaald in de machinekamers maar dan uit de Indonesie crewkeuken, onze stokers deden dat halen met plezier en bleven vaak lang weg...leuk betaald uitje voor hun. De prakken waren behoorlijk "pikant" maar wel lekker kan ik me nog herinnneren.
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: s.s. Rotterdam

Bericht door Ton Pekel »

Bezoek aan de ss ”Rotterdam” zondag 31 januari 2010 DEEL 10

Na vertrek New-York de gewone niet spannende zeewachten in het ketelruim, elke nacht na opdracht van het turbineruim, daar kwamen de orders via de brug vandaan, roetblazen zo tegen 03:00 uur in de nacht. Dat ging verder automatisch, je moest alleen checken of de nozzles niet bleven hangen en als dat na een uurtje klaar was weer de bevestigingsorder “klaar” naar de turbineboys. De brug werd weer geïnformeerd, matrozen konden de dekken schrobben zodat de vroege passagiers niet vies werden tijdens hun jogging rondje. Om de andere nacht wisselden van werkzaamheden en dan mocht je een minimaal een 2 uur durend rondje maken algemeen om allerlei zaken te checken in verstopte ruimtes onderin van achter tot voor. Een stevige wandeling hoor. Diverse machineruimtes met compressoren en andere machinerieën voor de passagiers verwennerij.
Ook het binnenbad werd dan bezocht, dat werd elke nacht gereinigd en bij gevuld, cq. opgevuld. Of dat zoet of zout water was weet ik niet meer, ik dacht zoet…Wie het weet mag het zeggen… en zo verliepen de uren tot aankomst Nassau op dinsdagmorgen rond 08:00 uur. Dan was het weer havenbedrijf tot donderdagmorgen 02:00 uur. Na je wacht kon je stappen in Nassau, dus s’morgens shoppen en naar het strand na 16:30 uur. Later werden de wachten in Nassau veranderd, je deed dan 16 uur dienst achter elkaar daarna 8 uur af en weer 16 uur op. Dan had je die ene week in Nassau alleen maar ketelruim om naar te loeren maar de week daarop de havendagen aldaar vrij.
Op donderdag morgen 02:00 uur was het weer vertrek richting New-York waar we op de zaterdagochtend rond 08:00 uur weer vast lagen om s’middags weer met het zelfde ritje aan te vangen. Dat tripje deed de Rotterdam toen week in week uit…een soort veerboot dus.


Nog wat foto’s van de rondgang op 31 januari hieronder. We kwamen nog een oud bediende tegen met zijn familie en die zocht het binnenbad maar ook voor die ingang stond een strenge dame en die wees iedereen resoluut de weg terug. Het bad werd verbouwd en er kwam ook Spa & Welness/Fitness bij , ook zo’n toverwoord tegenwoordig en het was nog niet af….jammer.

Wordt vervolgd
Bijlagen
RITZ CARLTON VROEGER
RITZ CARLTON VROEGER
Ritz Carlton vroeger.JPG (95.62 KiB) 3554 keer bekeken
RITZ CARLTON HEDEN
RITZ CARLTON HEDEN
Ritz Carlton heden.JPG (126.61 KiB) 3554 keer bekeken
BINNENBAD VROEGER
BINNENBAD VROEGER
Binnenbad vroeger.JPG (110.57 KiB) 3554 keer bekeken
AMBASSADOR LOUNGE HEDEN
AMBASSADOR LOUNGE HEDEN
Ambassador Lounge.JPG (109.6 KiB) 3554 keer bekeken
EETZAAL TIJDENS DE BOUW
EETZAAL TIJDENS DE BOUW
Eetzaal bouw 1959.JPG (106.78 KiB) 3554 keer bekeken
EETZAAL HEDEN Mijmerende oud bediende ??
EETZAAL HEDEN Mijmerende oud bediende ??
Eetzaal heden.JPG (104.18 KiB) 3554 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Databoss
Berichten: 152
Lid geworden op: 22 dec 2009 03:04
Locatie: Groenlo / Blokzijl
Contacteer:

Re: s.s. Rotterdam Video's en Foto's

Bericht door Databoss »

Video's en een 360° foto-presentatie van het s.s. Rotterdam, van binnen en van buiten.

http://www.fotorondleiding.nl

Jaap
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: s.s. Rotterdam

Bericht door Ton Pekel »

Bedankt voor de link Jaap, met smaak bekeken

Bezoek aan de ss ”Rotterdam” zondag 31 januari 2010 DEEL 11

Het laatste deel ss Rotterdam. Tegen sluitingstijd rond 16:00 uur zou er nog een drankje cq. versnapering verstrekt worden door de directie van de ss Rotterdam maar van al dat gedwaal door en over het schip hadden we het rond 14:30 uur wel gezien voor die dag. Mijn herinneringen van vroeger gingen nog even terug.
Op zich zelf was het technische bedrijf van de Rotterdam zeer interessant alleen een ieder had zijn eigen afdeling en van de rest moest je afblijven cq. je niet mee bemoeien. Na vertrek Nassau werden in de nacht tijdens volle vaart ook de septictanks geleegd, dus alles wat opgespaard was aan drek werd in een keer over de muur gepompt en dat was heel wat hoor met al die passagiers en bemanning. Ook tijdens de terugreis de machinekamer toertjes voor de passagiers in kleine groepjes en telkens weer het zelfde grapje als ze bij een paar pompen stonden, dan ging een aftap van het stoomgebeuren even open, een knal en een hoop lawaai, je zag het groepje schrikken en daarna lachen, hoewel sommige het Spaans benauwd kregen. En dan steeds weer de sloepenrol, ik was ook nog commandant van sloep nr…? Namen oplezen en checken of de passagiers voor deze sloep aangetreden stonden en voorzien waren van een goed omgedaan zwemvest. Iedere keer het zelfde verhaal. Op zaterdagavond het schip in ( op verzoek van het hotelwezen) wel in uniform, wit jasje toetoep etc. In de Ritz Carlton was dan meestal een dansavond met wedstrijd wie de mooist geklede dame was. Je mocht dan aan een tafeltje aanschuiven bij een groepje passagiers en een drankje weggeven voor de tafel (wel de bon aftekenenop kosten van de HAL) De hoteldienst hoopte dat er dan nog wat andere rondjes werden weggegeven door betalende passagiers en een dansje maken natuurlijk. De meeste dames waren rond de 60 jaar sommige alleenstaand ( weduwe of gescheiden ) met een vriendin of alleen of toch nog met een echtgenoot. Een keer werd mijn tafeldame uitgekozen tot Queen of the Night en ik Prins, moesten we ook nog naar voren komen onder applaus, daar werd ik niet zo vrolijk van maar het hoorde erbij. Er waren daar collega’s die al heel lang aan boord zaten en vooral die in de dagdienst ( algemeen) hadden veel connecties zodat er af en toe een feestje in een leeg zaaltje voor de crew werd georganiseerd, het orkest speelde dan ook gratis en wel anders dan in de officiële zalen… haha. Wij speelden ook mee wel op de eenvoudige instrumenten bv de bongo’s en zo. Ook waren er wat dames geritseld…. Nee dat was wel gezellig. Grote schalen Planters Punch, prima. Alleen van het feest gelijk door op wacht om 00:30 uur en dat viel dan wel eens niet zo erg mee. In juni was er weer aflossing en met plezier ging ik weer terug naar Schiphol Amsterdam. Bij vertrek was er nog tumult omdat de bassist van de band weigerde om zijn bas als bagage in te checken, nee die moest en zou mee als handbagage en hoe die het voor elkaar kreeg weet ik niet maar de hele vlucht stond het ding achterin tegen de toiletten aan. Hij zal het allemaal wel niet goed meegekregen hebben want ze hadden van te voren goed zitten tetteren. Ze gingen weer terug naar Engeland en de Indonesiërs weer van Schiphol na overstap ook naar huis. Hierna nog 1 maand thuis geweest en toen weer terug naar de vrachtschepen, de Volta Wisdom ex Korendyk waar ik ook vanaf kwam voor de Rotterdam, ik was weer helemaal gelukkig.

Al met al was het een leuke dag op de Rotterdam en ik moet zeggen alles was prima georganiseerd ondanks de minnetjes (MK en binnenbad dicht en nog wat andere zalen ) en de enige “kosten”was het parkeren van de auto voor Euro 8,00. Directie, nog bedankt hoor. We zullen nog eens terugkomen als de machinekamer ook toegankelijk is. Ik zal me dan weer melden op dit ss Rotterdam Forum met verse foto’s en nieuws.
Bijlagen
Ik met een collega uit Den Haag
Ik met een collega uit Den Haag
Boilerroom.jpg (46.87 KiB) 3367 keer bekeken
WEL WAT BUTSEN IN 'TKONTJE
WEL WAT BUTSEN IN 'TKONTJE
P1314803.JPG (73.32 KiB) 3367 keer bekeken
EEN VAN DE 2 RESERVE SCHROEVEN
EEN VAN DE 2 RESERVE SCHROEVEN
P1314805.JPG (71.89 KiB) 3367 keer bekeken
TOTZIENS SS ROTTERDAM
TOTZIENS SS ROTTERDAM
P1314809.JPG (65.95 KiB) 3367 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: s.s. Rotterdam

Bericht door K.Brouwer »

Hopelijk hebben ze die schroef wel aan die kade "vastgelast" anders istie eerdaags pleitte :shock: .

Groeten,K.Brouwer
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: s.s. Rotterdam

Bericht door Ton Pekel »

Dag heer Brouwer,
Zal het je sterker vertellen, bij de boeg ligt nog een schroef
Zijn de reserve schroeven die vroeger aan boord gestored waren.
Je kan ze best wel "inladen" in een donkere nacht maar de rugpijn daarna zal je wel opbreken denk ik..... :-D
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!


Plaats reactie