Kombuispraat

HET Forum waar een Zeeman zich Thuisvoelt, opgericht in 2001 door Jos Komen
Het is nu wo 08 sep 2010 13:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 288 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: s.s. Rotterdam
BerichtGeplaatst: do 28 jan 2010 14:42 
Moderator
Moderator

De vereniging DE LIJN doet vandaag op haar homepage meer info over het bezoek aan de ss Rotterdam.
Mijn bovenstaande mededeling klopt dus precies zoals ik al dacht.

Hier is het verhaal te lezen voor 31 januari as http://www.verenigingdelijn.nl/index.php?page=home

Worden rond de 2.800 personen verwacht en helaas... DE MACHINE KAMER IS NIET TOEGANKELIJK..... :mrgreen:

Kijk daar kwam ik juist net voor...... :twisted:

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: vr 29 jan 2010 09:38 
+250 Berichten geplaatst
+250 Berichten geplaatst

Jos Linders schreef:
In Nijmegen ook nog geen uitnodiging binnen. :evil:

Groetjes, Jos2.

Hier nog steeds niets ontvangen, uiteraard die gele label in december wel ontvangen en antwoordgedeelte teruggestuurd.
Volgens de telefoniste werden er heloemaal geen bevestigingen verzonden en waarom sommigen die wel hadden, begreep ze ook niet.
Als je geen bevestiging (met programma) hebt ontvangen moet je die gele label waarop met grote letters UITNODIGING staat meenemen.

Ik ben benieuwd, want er is in het verleden heel wat meer misgegaan :(

Willem H. van der Leek
"It's good to see a well-run site!"
http://www.vdleek.nl

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 30 jan 2010 13:19 
+250 Berichten geplaatst
+250 Berichten geplaatst

Zo lag hij er bij een paar maanden geleden,
Toen ik deze foto nam.
Gr Frans / Goofy

Bijlagen:
SS.ROTTERDAM.JPG
SS.ROTTERDAM.JPG [ 103.69 KiB | 479 keer bekeken ]

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: za 30 jan 2010 13:34 
+750 Berichten geplaatst
+750 Berichten geplaatst

Mooie foto Frans.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: za 30 jan 2010 15:00 
+250 Berichten geplaatst
+250 Berichten geplaatst

Ja Derk, soms lukt het mij om er iets moois van te maken.
Gr Frans/ Goofy

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: za 30 jan 2010 21:44 
+250 Berichten geplaatst
+250 Berichten geplaatst

Knap druk geweest vandaag, behalve hier in de Ocean Bar:

Afbeelding

Willem H. van der Leek

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 31 jan 2010 19:59 
+250 Berichten geplaatst
+250 Berichten geplaatst

Dezelfde Ocean Bar, maar dan zoals aangetroffen in juli 2004 in Gibraltar.

Afbeelding

Willem H. van der Leek

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 01 feb 2010 09:22 
+10 Berichten geplaatst
+10 Berichten geplaatst

Afgelopen vrijdagavond al een feestje gehad aan boord van de 'Rotterdam'. Feestje was prima en wat een prachtig schip. Kan me nu voorstellen dat ze wat uit budget gelopen zijn met de restauratie en aankleding... :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 feb 2010 00:28 
Moderator
Moderator

Bezoek aan de ss ”Rotterdam” zondag 31 januari 2010

Vroeg uit bed gerold ( 05:30 uur) want we wilden op tijd aan het 3e Katendrechtsedok zijn ivm parkeren vlak naast de Rotterdam. Het had gesneeuwd die nacht en de snelweg tussen Zeist en Utrecht was op sommige stukken spekglad , ja wie gaat er dan ook strooien op zondagmorgen rond 09:00 uur..! We gleden soms alle kanten op. Moeders had het niet breed en was wel erg stil. Om 10:15 uur waren we op de parkeerplaats dus ruim op tijd want de openstelling was vanaf 11:00 uur. Ook daar was het spekglad en behoorlijk fris met die wind. Personeel was begonnen met het strooien van zout met een verdeelkarretje maar dat schoot niet zo op dus hup dan maar ruig de zakken zout omkeren. Het was “badzout” in de kleur ROZE maar zout op een bult werkt op dat grote terrein ook niet zo erg. We konden het tijdens onze wachttijd in de auto dat gestuntel prima volgen. Was nog niet druk, stonden alwel een paar winterharde dames en heren te blauwbekken bij de ingang maar die bleef nog steeds dicht. Het begon wat drukker te worden met bezoekers en de eerste pendelbussen vanaf de Rynhaven en Ahoy kwamen mondjes maat aan rijden. Veel ouderen net als wij en soms nog veel ouder gewapend met wandelstok of rollator begaven zich richting loopbrug maar wel elkaar goed vasthoudend om een salto en daarmede het gebrek nog erger te maken te voorkomen. Een oudere heer stak nog even een knoert van een verse sigaar aan dus die wilde het eerste uur nog niet aan boord. Om 10:45 uur mochten we naar binnen cq aan boord, he dat kwam me nog bekend voor het trappenhuis en een omhoog en bij de vroegere Odysey eetzaal was nu een tijdelijke garderobe gebouwd. Niks geen controle op toegangsbewijzen of aanmelden… kijk dat scheelt in de wachtrij. Op naar de koffie want daar waren we wel aan toe
Wordt vervolgd.

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: 3e Katendrechtsedok ssRotterdam
P1010009.JPG
P1010009.JPG [ 79.38 KiB | 275 keer bekeken ]

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: di 02 feb 2010 12:26 
+250 Berichten geplaatst
+250 Berichten geplaatst

Het vervoer met de pendelbussen tussen Rijnhaven en de Kop van Katendrecht was goed geregeld.
Het was zondag wel stukken drukker dan op zaterdag en op zondag werden diverse doorgangen plotseling gesloten, zodat het ineens een probleem was om van de brug naar de Sky Room te gaan. Rode linten werden dus veelvoudig veronachtzaamd, want je moest toch ergens door.
De lounges zijn erg goed gerestaureerd, hoewel ik sommige commentaren heb gehoord over het tapijt in de Smoking Room.
In de Smoking Room is het plafondpaneeltje, waar jarenlang (van 1959 tot minstens 2004) dat kroonsteentje uithing, weer compleet met gaatje op de originele plaats teruggezet. Achter de schermen is veel nieuw spul geplaatst. De hutten, waarvan er twee open waren, zien er goed uit. Uiteraard wat groter gemaakt dan in 1959. In de hal op Main deck, bij de vroegere Chief Steward en Purser's Offices miste ik een bankje en het kunstwerk dat daar vroeger gestaan heeft.
Alle hutten op Main deck voor zijn er uit gesloopt. In het midden is een tenstoonstellingsruimte en op de plaats van de buitenhutten zijn allemaal kleine vergaderzaaltjes gemaakt.
Het zwembad op D deck is nog steeds een grote puinhoop (was zaterdag toegankelijk en zondag afgesloten met rood lint).
De Club Room en het Lido restaurant zijn nog niet klaar.
Helaas zijn alle bemanningsverblijven er uit gesloopt. Alleen op het Bridge deck zijn een paar officiershutten teruggezet, o.a. van de scheepspolitie, 3e officier, radio officier, loodsenhut en de kapiteinshut. Achter de kaartenkamer aan bakboord is een tentoonstellingsruimte gemaakt, waar ook wat oude radioapparatuur staat opgesteld.

Al met al kon je toch wel goed zien waar al dat geld in is geïnvesteerd :wink:

Ik heb ondertussen twee foto-albums on-line geplaatst die via mijn website zijn te bekijken.

Willem H. van der Leek

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 feb 2010 18:25 
Moderator
Moderator

Bezoek aan de ss ”Rotterdam” zondag 31 januari 2010 DEEL2

De koffie voorziening was prima met een cakebolletje erbij alleen het ingehuurd personeel wist nog niet precies wat de bedoeling was, allemaal op een kluitje achter de balie met de koffiekannen en kopjes terwijl die balie veel groter en langer was, maar na enig overleg kwam daar spreiding in en toen liep de uitgifte materiaal prima de luxe, moest ook wel want het werd steeds drukker. Na de koffie werkplan gemaakt hoe te wandelen. Van boven naar onderen leek ons een goed idee maar dat dachten er meer. Richting brug dus, gedeeltelijk buitenom want sommige delen waren afgesloten met of gesloten deuren of een koord gespannen met een strenge ingehuurde dame ervoor.

Ach tijdens de wandeling schieten allerlei zaken van vroeger door het hoofd, ja het was April 1973 toen ik gevraagd werd tijdens mijn verlof van de Volta Wisdom ( ex Korendyk) een aflosreisje (tussenreisje) te maken op de ROTTERDAM, was maar 3 maanden zeiden ze op kantoor en ze zaten wat krap in WTK’s aldaar. Met het vliegtuig naar New-York op vrijdag zo rond 16:00 uur. Een hele ploeg zat in dat vliegtuig, Indonesiërs voor bediening, dek- en machine dienst, die hadden er al een aardige reis opzitten, meisjes en dames voor de winkeltjes en kapsalon en andere functies. Nog wat mannen voor geen idee en een muziekbandje uit Engeland. Op Kennedy Airport in New-York achter een man aan met een groot bord voor zich “CREW ROTTERDAM” met een bus naar een hotel, heel hoog was dit gebouw dat weet ik nog, in een zaaltje aanmonsteren, wat drinken, eten en slapen. Volgende morgen weer vroeg op weg met de bus naar Pier 40 waar de Rotterdam lag en aan boord melden dat je er was, diegenen die afgelost werden stonden al klaar om met die zelfde bus richting vliegveld te gaan. Het was toen 10:00 uur en een weinig van slag door de jetlag, dat had je vroeger nog.

Maar hup nu naar de brug
Wordt vervolgd.

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: TIJD VOOR DE KOFFIE
Koffietijd-1.JPG
Koffietijd-1.JPG [ 71.97 KiB | 194 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: EN MEER KOFFIE KLANTEN
Koffietijd-2.JPG
Koffietijd-2.JPG [ 98.57 KiB | 194 keer bekeken ]

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: di 02 feb 2010 18:57 
+750 Berichten geplaatst
+750 Berichten geplaatst

Ton, Ik vind dit prachtige uitgebalanceerde foto's.
Ik wacht op meer !!

Gr Derk

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: wo 03 feb 2010 23:11 
Moderator
Moderator

Bezoek aan de ss ”Rotterdam” zondag 31 januari 2010 DEEL3

Via buiten om dus het Upper- promenade deck, Boatdeck en Sundeck naar het Brugdek en via de SB vleugel aankomst in het heilige der heiligen voor de navigatiemannen. Wat een geluk dat we nog wat wol om hadden want de jassen hingen in de garderobe, de Ega had het niet bepaald warm ( ha ha). Een gezellige drukte op de brug en groepjes mannen en vrouwen in gesprek met elkaar over vroeger. Oh nee sprak een dame, ik was niet op de Rotterdam maar stewardess op de Statendam… Dat had sfeer en was erg informeel……de Rotterdam was veel stijver……kwek.. kwek…...
......en een stukje verder een paar mannen……nee dat was in 1965, mooie tijd die oversteken bla bla bla….. Mannen en vrouwen onder elkaar in goede harmonie, de dag van hun leven, mooi toch. De bijgevoegde foto’s geven een aardig beeld van de brug, de Lul-pijp naar de kapiteinshut zat er ook nog alleen de fluit hierop was weg, opgeborgen voor diefstal denk ik. In mijn tijd ben ik hier nog nooit geweest sprak ik tot mijn vrouw, alles is nieuw hier voor mij. Je kon wel merken dat ik lang geen schip meer betreden had want ik wilde de deur naar de BB vleugel open doen… trekken en duwen …NO GO…Tja dat was een schuifdeur, kijk… toen was het zo voor elkaar, ik schaamde mij wel hiervoor, gelukkig geen commentaar hierop van de aanwezigen. Vanaf de BB vleugel een mooi overzicht op het voordek, spiegelglad door sneeuw en ijs, en een blik op het BB Sundeck waar mijn hut was gelegen in 1973. Helaas afgesloten en bij navraag bleek dat dit gedeelte niet meer origineel was en hier allemaal kantoorunits zijn ingebouwd.

Wordt vervolgd

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Jas in de garderobe...!
4Richting brug koud.JPG
4Richting brug koud.JPG [ 94.84 KiB | 107 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Brug
5Brug-1.JPG
5Brug-1.JPG [ 96.9 KiB | 107 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Brug vv
6Brug-2.JPG
6Brug-2.JPG [ 94.49 KiB | 107 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Voordek
7Voordek brug.JPG
7Voordek brug.JPG [ 121.06 KiB | 107 keer bekeken ]
8BBwing.JPG
8BBwing.JPG [ 113.71 KiB | 107 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: BB vleugel en nog steeds koud
9BBstuurhuis.JPG
9BBstuurhuis.JPG [ 78.25 KiB | 107 keer bekeken ]

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: do 04 feb 2010 00:29 
Moderator
Moderator

Bezoek aan de ss ”Rotterdam” zondag 31 januari 2010 DEEL 4

Mijn vrouw was alweer naar binnen gefloept, te koud riep ze nog even snel, terwijl ik nog stond te mijmeren richting mijn vroegere hut.

Toen we aan boord kwamen die zaterdag in April 1973 stond er een collega te wachten bij het Front-Office om mij de weg te wijzen naar het dek waar mijn hut was, slepend met koffer en handbagage via de lift naar boven, daarna een tussendeur en opeens van het luxe pluche in een kaal met een linoleumachtig vloerbedekking beklede gang….een van de vele dienstgangen, weer een trap op en weer een gang en daar was die dan de hut. Het dienstrooster hangt op het prikbord vertelde de collega nog voordat die weer razendsnel verdween, zeker druk. Daar sta je dan met je bullen te kijken. De standaard HAL bemanningshut, een dubbele kooi, wastafel, kast, een sofa tegen de poortenbak met twee ramen, uitzicht op een sloep, een bureautje met stoel, boekenkastje c.q. rekje en de standaard hutfan in de hoek. Op de vrachtschepen vonkten die koolborsteltjes altijd zo lekker daar was de Sparks altijd dol op tijdens zijn radio uitzendingen. In de onderkooi een gedekt bed met de standaard HAL deken, lichtbruin met de tekst NASM, ach het was allemaal hetzelfdeals op vrachtschepen. De bovenkooi was leeg op kale matras na, daar kon dus mooi de koffer in. Waar de hut oorspronkelijk voor gemaakt was tijdens de nieuwbouw dat weet ik niet meer, ik denk voor 2x 4e wtk’s. Even op het dienstrooster gekeken, ik was ingedeeld als 3e wtk ketelruim, hondewacht. Bij de HAL was dat niet de 12:00-16:00 ( en 00:00-04:00 ) maar een half uur later dit ivm voor-eten op het middaguur. Het was ondertussen bijna 11:30 uur dus de messroom opzoeken om voor te eten, daarna omkleden ( overall ) en het machineruim maar eens te gaan zoeken. Hoe die te bereiken was had men mij nog niet verteld dus nog een leuke zoektocht voor de boeg. Zal wel een collega tegenkomen tijdens het eten.

Klaar met mijmeren. Richting warme brug waar mijn vrouw bij de deur in de luwte al stond te wenken van …..schiet toch eens op….!

Wordt vervolgd

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Ligging en schema Wtk dek
HUT.jpg
HUT.jpg [ 60.74 KiB | 88 keer bekeken ]

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: do 04 feb 2010 01:06 
+750 Berichten geplaatst
+750 Berichten geplaatst

Als je zo dat groene kleurtje op o.a. die instrumenten op de brug en zo ziet zou je toch haast zweren dattie in Japan gebouwd is :-D .

Groeten,K.Brouwer.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 04 feb 2010 01:41 
+750 Berichten geplaatst
+750 Berichten geplaatst

Daar zeg je zowat Koert !.
Zou het van origine misschien hamerslag grijs geweest kunnen zijn ?.
En nu terwille van het "fraaie" gezicht toch maar een ander kleurtje gegeven :!: :?: :idea:

m.v.g. Roy

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 288 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]