Scheepvaartfoto's diversen
- Drentenier
- Berichten: 2201
- Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
- Locatie: Gasselte
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Hallo Jos,
Ik heb even gegoogeld met die foto en daar kwam onderstaande uit:
Het schijnt een kettingboot te zijn met de volgende verklarende tekst:
Kettingsleepboot, kettingboot:
Soort sleepboot, die zich aan een, op de bodem van het vaarwater liggende, ketting voorttrekt.
Ter informatie: deze vorm van slepen is in Nederland in de 19de eeuw beperkt in gebruik geweest. Kettingboten voeren onder andere op de Zuiderzee om zeeschepen langs Pampus te trekken, tussen Rotterdam en Lobith (tot ca. 1873) en het kanaal Gent naar Terneuzen (tot 1869). Eind 20ste eeuw voeren er alleen in Frankrijk nog kettingboten (Toueur in het Frans). De eerste kettingboten werden door een paardentredmolen bewogen, de laatsten veelal door electromotoren.
Deze kettingboot zal dus, zo te zien, wel door een stoommachine aangedreven worden.
Ik heb even gegoogeld met die foto en daar kwam onderstaande uit:
Het schijnt een kettingboot te zijn met de volgende verklarende tekst:
Kettingsleepboot, kettingboot:
Soort sleepboot, die zich aan een, op de bodem van het vaarwater liggende, ketting voorttrekt.
Ter informatie: deze vorm van slepen is in Nederland in de 19de eeuw beperkt in gebruik geweest. Kettingboten voeren onder andere op de Zuiderzee om zeeschepen langs Pampus te trekken, tussen Rotterdam en Lobith (tot ca. 1873) en het kanaal Gent naar Terneuzen (tot 1869). Eind 20ste eeuw voeren er alleen in Frankrijk nog kettingboten (Toueur in het Frans). De eerste kettingboten werden door een paardentredmolen bewogen, de laatsten veelal door electromotoren.
Deze kettingboot zal dus, zo te zien, wel door een stoommachine aangedreven worden.
Groet,
Hans
Hans
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Ik dacht eerst dat de boot beide oevers dichter bij elkaar wilde trekken zodat er een kortere en dus goedkopere brug gebouwd kon worden
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Er varen nog steeds kettingslepers op de Franse kanalen, ze trekken op bepaalde trajecten recreatiebootjes en binnenvaartschepen door de tunnels.
En er gaat ook nog wel eens iets verkeerd, op YouTube is er wel iets van te vinden. Zoekwoorden: Toueur, kettingsleper, Franse kanalen en tunnels.
In de tunnel zit aan het plafond een leiding die spanning voert voor de op het schip geplaatste motoren. Hoewel je de motor van je schip niet mag gebruiken i.v.m. de rook die slecht uit de tunnels trekt, blijkt het soms wel verstandig je motor (stiekem) stand-by te houden.
Soms bij een lange sleep, en een schipper die het niet helemaal begrijpt, wordt het achterliggende schip strak tegen de kanaal wand getrokken of nog erger in het remmingswerk net voor de tunnel.
Het samenstellen van een sleep is soms een langdurig karwei.
En er gaat ook nog wel eens iets verkeerd, op YouTube is er wel iets van te vinden. Zoekwoorden: Toueur, kettingsleper, Franse kanalen en tunnels.
In de tunnel zit aan het plafond een leiding die spanning voert voor de op het schip geplaatste motoren. Hoewel je de motor van je schip niet mag gebruiken i.v.m. de rook die slecht uit de tunnels trekt, blijkt het soms wel verstandig je motor (stiekem) stand-by te houden.
Soms bij een lange sleep, en een schipper die het niet helemaal begrijpt, wordt het achterliggende schip strak tegen de kanaal wand getrokken of nog erger in het remmingswerk net voor de tunnel.
Het samenstellen van een sleep is soms een langdurig karwei.
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Een filmpje dat e.a. laat zien.
https://youtu.be/SsEUqqCwN0Q
https://youtu.be/SsEUqqCwN0Q
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Een slimme manier voor onderhoud onder de waterlijn.
(Knippen en scheren)
(Knippen en scheren)
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Waar en wanneer deze foto van de Noorse Rio Branco gemaakt is weet ik niet.
Ook niet wat er precies aan de hand was.
Maar het is een mooie actiefoto met een belangstellend publiek.
IDNo: 1163587 Year: 1925
Name: MARIE HORN Type: Cargo ship Flag: DEU Tons: 3208
Country of build: DEU Builder: Krupp Germania Location of yard: Kiel
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-9.5
35 BOCA RATON - 36 RIO BRANCO - 50 WILHELM BORNHOFEN - 59 AMIN
BU La Spezia 21.10.60
Ook niet wat er precies aan de hand was.
Maar het is een mooie actiefoto met een belangstellend publiek.
IDNo: 1163587 Year: 1925
Name: MARIE HORN Type: Cargo ship Flag: DEU Tons: 3208
Country of build: DEU Builder: Krupp Germania Location of yard: Kiel
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-9.5
35 BOCA RATON - 36 RIO BRANCO - 50 WILHELM BORNHOFEN - 59 AMIN
BU La Spezia 21.10.60
Pavoiseren
Ik kan me nog vaag herinneren dat pavoiseren vroeger aan bepaalde regels was gebonden, maar in de praktijk bleken de schepen daar niet meer geschikt voor te zijn.
Hier hebben ze op de City of Durban de hele vlaggenkast netjes opgehangen.
Hier was er blijkbaar iets anders aan de hand, want er staan een heleboel piepoltjes op de bak.
Op tankers was het helemaal behelpen, ik heb daar ergens foto's van, maar moet die nog opzoeken.
Hier hebben ze op de City of Durban de hele vlaggenkast netjes opgehangen.
Hier was er blijkbaar iets anders aan de hand, want er staan een heleboel piepoltjes op de bak.
Op tankers was het helemaal behelpen, ik heb daar ergens foto's van, maar moet die nog opzoeken.
Re: Pavoiseren
De kok is achteruit aan het roetblazen of schoenzolen aan het bakken op een open vuurtje