Scheepvaartfoto's diversen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Breeze »

Harry G. Hogeboom schreef: 09 aug 2018 17:00op dat kleine spotprentje bij mijn naam sta ik IN de MK bij de dubbele voor & achter telegrafen van een van de laatste nog kolen gestookte Ferries in de wereld, de " Badger" welke op Lake Michigan vaart. ( En voor zover ik weet nog steeds!)
Die ss Badger is een uniek geval zeg en hij vaart nog steeds.
The Badger is the last large coal-burning steamship in the United States


Afbeelding

Wel heeft de EPA bedongen dat de as niet meer in het Grote Meer wordt gedonderd, maar netjes afgevoerd om er cement van te maken.

Heb jij echt in deze klokke(n)winkel gewerkt? Respect!

Afbeelding

Adri

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Breeze »

Er is een film over de SS Badger:

Afbeelding

https://www.ssbadger.com/
NB, het lukt me niet om de film-URL te kopiëren. Maar als je deze link aktiveert, omlaag scrolt en bij het rijtje foto's de meest rechte titel "SS Badger Documentary" aanklikt, dan start de film.

Zeer de moeite waard. Het dokken door een 180° zwaai, zonder thruster of boegschroeven, is echt zeemanschap. En je mag tijdens de reis geeneens in de MK, dus daarom hebben ze het maar gefilmd.

Adri
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door v+d »

Ik weet niet beter dan dat er Skinner stoommachines in staan, er wordt gepraat over turbines in de folder geen idee waarvoor.
Harry zal dat wel weten.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

dat er Skinner stoommachines in staan
Dat klopt Jan er staan een stel Skinners in, draait als een tierelier.
En je mag tijdens de reis geeneens in de MK, dus daarom hebben ze het maar gefilmd.
Ik heb ...net op het randje van de vorige eeuw...een oversteekie op Lake Michigan van West naar Oost van Manitowoc naar Ludigen dus gemaakt met de " Badger" We waren op de retour van een " Go West Young man GO West" reissie en ik had dat ferry oversteekie tijdig geboekt om het verkeer in Detroit mis te houden.....bijzonder uniek dat "ze" dat schip NU nog steeds in de vaart houden, ik meen te weten dat "ze" een stilliggend zusterschip hebben in Ludigen om als " onderdelen magazijn" te fungeren. Ik heb dat schip van boven tot onder- letterlijk van de brug tot IN de kolenbunkers!- bekeken en de direktie heeft zelfs een roertorn van een uurtje gemaakt :lol:
Heb jij echt in deze klokke(n)winkel gewerkt? Respect!
Nou jaaa..." gewerkt" is een groot woord, in mijn begrip ben ik reeds gestopt met wat anderen "werken" noemen toen ik net 50 was en op de loonlijst kwam " from those people in THE City" :lol:
Ik heb een klein archiefje van dit schip, inclusief de machines, we hebben daar al eens eerder een boom EN het omliggende struikgewas voor omgezaagd hier op Kombuis, Ome Jossie zal wel weeeet'n waar!
Een leuke annecdote is als volgt:
We zaten in Manitowoc ergens op een camping aan Lake Michigan te wachten op de aankomst van de ferry naar Ludigen, ik had geen idee dat dit zo'n speciaal schip zou zijn.( Gebouwd met een zusterschip als ijsbrekende trein ferry voor de year round oversteek van Ludigen naar Manitowoc, trein company had hun eigen kolen mijnen als ik me goed herinner!)
Bij het verschijnen van een ROOK uitbrakende " Badger " op de horizon zei ik tegen de direktie: " Ik geloof dat we maar beter rond het meer kunnen rijden en dan de verkeersdrukte in Detroit maar voor lief nemen, DAT ziet er niet goed uit en ik ben niet van plan om op Lake Michigan te verzuipen met zo'n ouwe afgetrapte Yankee veerpont." dat was aannemende dat dit een motorschip was.
Al dichterbij komende begon ik te twijfelen aan dat motor gebeuren en kon aan de rook zien dat dit een Kolenboot was, maar kon het haast niet geloven.Die jongens kwamen met een cholere gang de haven van Manitowoc in kletteren, pleurden op het juiste moment het BB anker er in EN scheurden die 2 Skinners volle blaf AL ROOK uitbrakende in de achteruit en hadden die hele hap met de kont voor de kant voor je " shit" kon zeggen :lol:
( Ik heb geleerd met scheepies te manouvreren toen ik een jochie was op de Ijssel EN laaater veeeel met ferry's met hoopies Ezels er in te maken gehad, EN groter als de Badger EN in droogdok EN bij aankomst en vertrek in b.v. SUPER linke stekkies als Port aux Basque's in Newfoundland en heb vele vele malen van heel dichtbij op de brug de hele handel bekeken uitgevoerd door bijzonder kompetente " ships handlers"...wat trouwens geen ene bliksum heeft te maken met " navigatie"...maaaar die " Badger" klanten staan bij mij zonder twijfel als " Numero Uno" op de lijst!)
Ik maakte dus haast om naar de ferry steiger te komen- had een vooraf besproken ticket- en kwam in de rij van prairie-schooners te staan.Vooraan in die rij stonden een stel met kolen geladen vrachtauto's die begonnen met hun vracht te dumpen in grote luiken IN het auto-ex rail- dek.Toen kwam een bijzonder aantrekkelijk wijffie langs en verordonneerde mij om uit mijn hokkie te komen waaant de bemanning ging de handel daar aan dek rijden.....inpakken en wegwezen dus. Ik vroeg haar of ze mij even in kontakt kon brengen met de Chief Engineer, omdat ik dat schip wilde bekijken. Zij torpedeerde dat idee ter plekke met : " I am sorry, there is NO sightseeing on the ship, the crew is way tooo busy" waarop ik vroeg of ze mij dan misschien wel in kontakt kon brengen met the Cruise Direktor, waarop ze zei : I AM the Cruise director!.....Dus dat was " Over en sluiten" :lol: Toen we even later als wandelende passagiers a/b kwamen stond zij bij het hekkie om de kaartjes te knippen en toen toverde ik gedachtig Toon Hermans mijn laatste truuk uit de hoed waar normaliter HET konijn in zat!! :roll: Ik gaf haar mijn LR kaartje en vroeg beleefd of ze dat dan wel aan de Chief Engineer wilde geven en dat ik " HIER bij het hekkie" dan wel op de Chief zou wachten!! Ze zei, zonder dat kaartje te lezen " I will hand the card to the Chief, but you better forget IT"
Ik bleef daar wachten tot ze klaar was met alle lopende passagiers en verdween zonder verder een woord, ze was al met al redelijk " perturbed" zogezeid.
Pak weg 10 minuten later kwam de Chief Engineer opdagen en kregen we HET geen restricties go anywhere you want " Rode Loper" programma, inklusief een uitnodiging voor de lunch aan de tafel van de Hoge druk, nadat de direktie hoogst persoonlijk het schip een mooi stukkie veilig over Lake Michigan had gevaaaarn, via de stoom stuurmachine die ik net had bekeken. Dat wijffie viel bekant van d'r krukkie toen we in de mess aan tafel kwamen. :lol:
PS.je: Ik kon het vrijwel direct goed vinden met die CE, nadat ik o.a. veel begrip had getoond voor zijn problemen met de---laten we HET maar vriendelijk zeggen!---onbekendheid met zijn stoom installatie van Class Surveyors.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Het spotprentje aan boord van de Badger. :wink:

hh.jpg
hh.jpg (56.17 KiB) 3458 keer bekeken
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Breeze »

Prachtig verhaal Harry. Ik had al zo'n donkerbruin vermoeden dat jij je weer in de MK had geluld.

Adri
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door leo-shof »

Toen wasje haar ook al niet zwart meer meneer Hogeboom :lol:
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door v+d »

Waarom zijn daar vier telegrafen? Het is toch een dubbelschroever? Weliswaar met gietijzeren schroeven staat ergens te lezen, ook bijzonder! Mooi dat het spul nog vaart dat is beter dan zo'n stilliggend museumding.
Kleppentrekker
Berichten: 59
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:30

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Kleppentrekker »

Inderdaad een dubbelschroever bemand door ex Navy knakkers.
Een telegraaf voor de orders en de andere voor de tegenorders. :roll:

Ave a nice day!
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Waarom zijn daar vier telegrafen?
Jan, ik ben je zeer erkentelijk dat je die van superieure intelligentie getuigende vraag stelt en daarmee wederom duidelijk maakt " voor de onschuldige en niets vermoedende en van ware techniek verschoonde toeschouwers" dat het INzicht van ouderwetse massinisten VER boven dat van de gemiddelde toeschouwer uitsteekt :lol: :lol:
Het schip heeft namelijk 2 bruggen, eentje voor " normaal vooruit" en dan eentje op de kont, als ze "volle bak achteruit" met de kont voor de kant komen. Op het " moment supreme" dat ze EN het BB anker er in pleuren net tussen de havenhoofden van Manitowoc EN die Skinners even op volle peut achteruit gooien, komt het schip dus "over BB met het anker krabbende" tot stilstand. Op dat moment geven "ze" de kontrole over naar dat " manouvreer bruggetje op de kont met de eiegenste telegrafen" en scheuren vervolgens de hele handel voor de kant.
donkerbruin vermoeden dat jij je weer in de MK had geluld.
DAT heppie dus " kats verkeerd" meneer Breeze, op het moment dat HET de CE bekend was dat er een ervaren kollega van hem aan boord was heeft hij ons gelijk uitgenodigt.Als ik toen een " mooi pratende papieren tiger" was geweest dan was dat gesprek van zeer korte duur geweest- de beste kerel had zijn zakken meer dan vol van dezelfde zgn. slimme jongens waar ik ook mee te maken had, zij het bij een andere baas. Hij was een zeer beknijsde stoommassinist en had het klappen van de ketel veiligheids klep nog geleerd op " Stoom Lakers met o.a. Schotse ketels en een Triple Kar" er in.Hij had behoorlijk wat in de melk te brokkelen bij de eigenaren en we bespraken o.a. een transfer of Class, maar ik waarschuwde hem dattie dan zo goed als zeker " van de regen in een stortbui" terecht zou komen en heb het hem afgeraden, wel wetende dat ik ooook bezig was bij de " museum massinissies" te geraken :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie