Scheepvaartfoto's diversen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door jdbvos »

Inderdaad, Jan
Dank je Jos ! :-D
Ik heb nooit op benniebangniebootjies gevaren, dus ik 'sprak' weer eens voordat ik echt nadacht, maar dat verhaal van die aangetrouwde neef...enz... je snapt het wel.
Maar ik ben blij dat het opgelost is.
En blij dat ik nooit op zo'n zaal heb gelegen. Nou was de kans op letsel op de koopvaardij iets minder dan op marineschepen in 'booze tijden' (alhoewel in het Engels die "booze time" sympathiek klink), maar dan nóg...ik vind dat gestapeld liggen 'op zaal' hail'ndal NAKS !

Wat zou dat voor een verhoging zijn op die premature "mobieltjesboot" ?? Een deel van de mk-schacht ????
Idd een mooi plekkie om een soort van bankjes neer te zetten: kun je zittend over het staande volk kijken...alhoewel het me meer eoa opbergrek lijkt...
Oost, west...ook best

Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De mobieltjesboot... :wink:
Ik vind het een prachtfoto, destijds ging je echt poseren voor de fotograaf.
Doet me ook denken aan de foto op de omslag van "De Prijs", het boek van Theo Horsten wat ik inmiddels 3 keer gelezen heb.

Ter vergelijking: ik heb Hollands Glorie ongeveer 10 keer gelezen, maar daar 50 jaar langer over kunnen doen. :wink:
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

NY 8-24.jpg
NY 8-24.jpg (136.5 KiB) 4263 keer bekeken
------------------
New York, augustus 1924, Mijn vader, 20 jaar oud, achter het stuur van deze auto zonder wielen. Hij was toen 5de machinist op de Djambi, zijn eerste schip, op 1 maart 1924 gemonsterd. Pas dertien jaar later vind ik voor het eerst een gage op zijn personeelskaart; als 4de machinst op de Dempo had hij toen 140 gulden in de maand. Laat hij als 5de op de Djambi dus eens 100 gulden in de maand hebben verdiend, dan is het wel op. In 1924 kostte een dollar Fl. 2,60 dus als de mannen nu eens ieder een hele week gage in de zak hebben gehad, dan was dat, pakweg, 10 dollar. Nu kocht je, volgens de krantenadvertenties, in augustus 1924 een keurig kostuum voor 16 dollar, dus wat zullen die gangsterhoeden nou helemaal hebben gekost? Want die waren net nieuw. En die sigaar tussen zijn vingers zal 5 cent hebben gekost. Those were the days...
"De Prijs", het boek ... wat ik inmiddels 3 keer gelezen heb.
Ik overweeg om drie schrijfideeën waar ik al jaren mee rondloop, te combineren tot een vervolg op "De Prijs". Hoe dat zo komt, vormt onderdeel van het merkwaardige schrijfproces. Moet ik uiteraard niet te lang meer mee wachten anders hoeft het niet meer.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door jdbvos »

Theo, wat is er gebeurd met je website, de link die altijd stond als onderschrift....
ook bij "contacteer" de link naar je website....
Ik wilde je site even aan een oude collega-zeeman laten zien, maar adoe, kassian !
Dit is wel heel erg kaal...
Je bent hem toch niet aan het afbouwen ???
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (28.37 KiB) 4194 keer bekeken
Oost, west...ook best
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Jacob Bothof »

Theo, naar een nieuw boek van jou daar kijk ik naar uit. :?
Je geeft een gage op van je vader uit 1924 tussen de fl.100 - 140,00 per maand, 1 dollar fl.2,60.
Ik ben in febr. 1960 gaan varen als jongen voor fl.98,00 per maand, 1 dollar +/- fl.4,00, slof cigaretten 1 dollar,
biertje 1 dime. Zijn de gages tussen 1924 en 1960 dan zo weinig aangepast. :(
Toch ben ik zo gek geweest om nog heel lang te blijven varen, later als beginnend ass.mach.een
gage van +/- fl.350,00 wat in de loop der jaren wel meer werd maar op een vaste lijndienst naar de Zuid
toch veel te weinig :mrgreen:
Jacob
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, maar jij ging als jongen naar zee, Jacob en mijn vader als 5de machinist met zijn VD in de zak. Toen de crash van Wall Street in 1929 ook gevolgen kreeg voor Nederland, werden de gages verlaagd. Het was dat of de zak krijgen. Mijn vader werd in 1930 3de machinist en in 1932, toen de crisis echt doorwerkte, teruggezet naar 4de en dan mocht hij blij zijn. Die gage van 140 gulden die hij in 1937 als 4de op de Dempo had, was alweer een beetje aangetrokken. Pas in 1939 werd hij weer 3de, op de Tapanoeli, voor 165 gulden in de maand. Ergens in een ander topic van mij vind je meer details over de gages voor de crisis en voor de oorlog, tijdens en na de oorlog. Ik weet niet meer precies waar.
Zelf ging ik in 1951 voor 30 gulden in de maand naar zee, maar dat was pure uitbuiting van neef Jaap, gewoon omdat hij vond dat een klootzak als ik niet meer waard was. Het was eerst 20 gulden in de maand, maar 30 rekende effe makkelijker, zei hij. De werkelijke gage voor een lichtmatroos op de Kleine Vaart was in 1951 60 gulden per maand.

Ja, ik zal toch maar eens serieus werk gaan maken van een volgend boek. Er waren twee korte romans die ik nog had willen schrijven, maar als ik die nu eens samenvoeg en daar nog een derde idee in verwerk, dan heb ik mogelijk iets goeds. Zo ontstond mijn allereerste boek ook: drie ware gebeurtenissen, ervaringen, die helemaal niets met elkaar te maken hadden, maar samengevoegd een, volgens mij, goed verhaal opleverden. We zullen zien. Ik hoop dat de geest over me vaardig wordt. Ik heb er wel een goed gevoel over. Over pakweg een jaar moet er dan toch wel iets op papier staan. Leggen we onverhoopt tussentijds het loodje, dan draait de wereld gewoon door en is er niets verloren. Er zit zo het een en ander in mijn kop dat ik graag kwijt wil voordat ik doodga en dat kan uitstekend in een boek. Dan mag iedereen raden wat werkelijkheid is/was en wat ik heb verzonnen.

Jan, die website...? Het is verbeteren, helemaal op de schop, of sluiten. Daar ben ik het nog steeds niet met mezelf over eens. Het is een hoop werk. Ook daar zal ik me eens in verdiepen. Ik wilde geen tijd meer in Kombuispraat steken, maar iemand wiens mening en ideeën ik zeer respecteer, bracht me op de gedachte dat er ook nog een tussenweg is tussen veel tijd en helemaal geen tijd erin steken is. De opmerking van Jos over die foto, kon ik bijvoorbeeld niet laten passeren. Die foto is me zeer dierbaar. Ik wou dat ik wist wie die andere twee waren. Ik heb ze dan wel een eigen leven gegeven, maar wie het werkelijk waren...? Dat is een van de redenen voor een vervolg: de mensen die ik in dat boek uit het niets tot leven wekte, zijn me net zo dierbaar geworden als die foto en ik mis ze soms een beetje, geloof het of niet. Ik weet niet meer wie het was en ook niet meer in welke talkshow, maar kortgeleden zei een schrijver daar dat hij de figuren uit zijn boek miste en ik dacht: ik ben dus niet de enige...
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door v+d »

Over gages, dat is allemaal maar betrekkelijk immers het was belangrijk wat je er mee kon doen. En helaas is mijn geheugen niet in staat daar de fijne details van op het scherm te toveren.
In 1960 ging ik werken in de werkplaats van de SMN in october dat jaar ging ik als leerling wtk met de Camerounkust naar West-Afrika, mijn gage ging van 120,00 naar 140,00 gulden per maand. Daar moest geld bij want de hele kledinghap die je zelf moest betalen plus de reiskosten tijdens de walperiode beliepen alleen al 1000 gulden.
Nou ja elke dag twee of drie overuren maken en West-Afrika was toen nog niet duur, je ging niet dood van de honger het eten bij de SMN was altijd prima en voldoende.
Omdat ik altijd schik had in die Hotlo karretjes en er ook al doende veel van wist maakte ik snel promotie en op 1-7-1966 werd ik d.d. derde wtk.
Vooral dat d.d. was belangrijk want je kreeg dan wat minder gage dan een echte derde namelijk fl.1157 20 per maand.
Pas na lang getouwtrek en weigeren te monsteren kreeg ik op 14 januari 1969 een brief dat de gagedatum m.i.v. 1-7-68 werd vastgesteld op 1-7-1966 in de rang van derde wtk.
Uw gage moet als zodanig nu fl.1157,20 per maand bedragen en zal per 1-7-1969 verhoogd worden tot f1200 10 per maand.
Uit vreugde voor dit genereuze gebaar heb ik maar ander werk gezocht.
Dat alles maar betrekkelijk is bleek direct, mijn eerste walbaantje leverde maar 2/3 van de zeemansgage op en ik moest nu elke dag hard werken, zelf voor eten zorgen vervoer en huisvesting betalen en drank was ook niet goedkoop :wink:
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

--------
Waar het voor wat die foto van mijn vader met zijn stapmaten om gaat, is wat je in 1924 in New York met 10 dollar kon doen - aangenomen dat ze die in de zak hadden. Dat was heel wat. In 1924 bedroeg het gemiddelde inkomen van de Amerikanen 1244 dollar per jaar. De gemiddelde Amerikaan moest voor die tien dollar dus 3 dagen werken. In augustus 1924 kostte een brood daar 9 cent, een liter melk 14 cent en voor 43 cent kocht je twaalf eieren. Voor 265 dollar kocht je een auto en voor 7700 dollar een huis. Een bescheiden gezinsauto kostte dus ruwweg drie gemiddelde maandsalarissen en een huis zes gemiddelde jaarsalarissen. Vergelijk dat eens met het Nederlandse modale inkomen in 2017 en de prijs van een auto en een huis.

Door de "Great Depression" die in 1929 begon, veranderde alles. In 1933 werd de internationale gouden standaard losgelaten. Goud had tot die tijd steeds voor stabiliteit in de financiële wereld gezorgd - als is dit dan ook wat kort door de bocht gesteld, maar daar kwam het wel op neer. Ondanks verschillende pogingen daartoe is men daarna nooit meer helemaal teruggekeerd naar de gouden standaard. In 1971 was het president Nixon die de koppeling tussen de dollar en het goud definitief beëindigde zonder daarover met andere landen te overleggen.
Maar waar het nu eigenlijk om gaat, is het gegeven dat vergelijkingen tussen vroeger en nu, tussen 1924 en 1964 of 1974, allemaal mank gaan. Geeft verder ook niet. Die drie mannen in die nepauto hadden plezier, reken daar maar op.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

mijn eerste walbaantje leverde maar 2/3
Mijn eerste walbaantje leverde in eerste instantie slechts 50% gage op en na een klein jaar ondernam ik stappen om daar een eind aan te maken, waarop die eerste walbaas " IN-greep" :lol: Moet ik er wel direct bijzeggen dat dit dus niet al te lang heeft geduurd EN dat mijn eerste Walbaas.....met de wijsheid van goed 40 jaar achteraf.....met glans in de top 3 van mijn overige en ook wel goede walbazen bleek te staan.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Cbalk
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jul 2013 23:10

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Cbalk »

Dank aan de heren Komen en Horsten dat zij weer de kracht hebben gevonden om hier "stukkies" te schrijven en foto,s te plaatsen
door een hoop stille bezoekers / lezers, waaronder ik mijzelf reken, wordt dit bijzonder gewaardeerd !

voor mij werkt het ontspannend, als er met het werk weer ergens gezeik is ( wat meerdere malen per dag gebeurt ) even op het forum
foto,s kijken en stukkies lezen, en je kan er weer tegen


Plaats reactie