|
Jaaaah hoor bingo, wat leuk Sjaak.
Bijna 37 jaar na dato, goh hoe groot is de kans zonder internet? Weet wel is het is een komen en gaan als zeeman en jij was een stukkie ouder en logisch dat je niet alles op je harde schijf kan bewaren, ik zal je eerst maar eens uit de droom helpen. Ik wou en moest naar zee, maar mijn ouwe heer zelf een oude zeeman (ik was 15) zei ik breek alle 2 je poten. Hij zei maak eerst je school maar af (ik had toen zo ging dat nog in 3 jaar mijn brood-banketbakkers-diploma gehaald). Maar mijn vader zei als je er nog 1 haalt kun je gaan ik moest nog 17 worden en haalde nog zo,n ding. Hij zag het nog niet zitten maar was wel een man van zijn woord hij zei dan ga je maar als ze je aan de schutting steken eigen schuld. Achteraf begrijp ik hem wel, kwam net uit de hongerwinter hier in Rotterdam en is 1946 naar zee gegaan was 14, ook geen school afgemaakt door die oorlog maar toch nog 1e Kwartiermeester geworden op de Nieuw Amsterdam dus hij wist wel wat en ook van het toen harde zeemansleven bij de HAL en nog wat maatschappijen. Maar goed ik had die bakkersschool niet voor niets gedaan, het was voor mij de enige weg om naar zee te kunnen (1972) de tijd raakte voorbij dat je zomaar op kon stappen zonder diploma,s. Dus van mijn 15e tot mijn 17e in een bakkerij gewerkt. Toen naar het arbeids-bureau voor zeelieden hier aan de Parksluizen, mijn oude heer stak geen hand uit terwijl hij de weg wist alles zelf geregeld en terecht. Niemand wou mij hebben te jong en geen koks-diploma kon inderdaad bij wijze van spreken geen ei bakken.
Toen belde die kerel de Nedlloyd, die zei stuur hem maar ik kon gelijk beginnen als koksmaat/bakker op de Oldekerk. Bij de sollicitatie werd er nog wel gezegd doe wat aan dat haar, ja bekijk het maar ik was weg, mijn vader heeft mij nog naar Amsterdam gebracht waar ze in dok lag, hij zei niets mijn vader later wel wat een oude pokkeschuit was dat, die Oldekerk was net zo oud als ik 17, een jaar op gevaren en razend snel leren koken en de crew zat wel goed met een echte bakker en een chef-kok, vergeet niet dat de meeste koks de kokschool hadden gedaan en tussendoor even gauw een broodje leerde bakken, en ik toverde alles uit mijn mouw gebak luxe brood de hele mikmak, die ouwe vroeg eens via de hofmeester kan die bakker bolussen maken, tuurlijk is een zeeuws luxe kaneelbroodje kon niet meer stuk natuurlijk. En was er iemand jarig kreeg hij van mij een taart, ik vond het mooi dat iedereen genoot van die afwijkende broden van mij.
Zal gelijk naar de Wissekerk springen ook in de kombuis met een fijne chefkok liep tegen zijn pensioen aan, daar leerde ik jullie kennen, de boots moordkerel kwam om de haverklap een potje halen en zoals je weet de doos stond altijd koud ging over en weer een doos was niks op een dag, en s,avonds aan het barretje de bankwerker op de foto was ook een geinponem. En Piet vond ik een aparte ging op de oversteek trouw naar zijn hut boek lezen dronk niet of weinig en ging in de haven los. En jij Sjaak herrinner ik mij als een rustige jongen, jij en Piet waren een beetje maatjes jullie deden veel samen. En toch komt het door jullie denk ik dat ik mijn laatste reis maakte als koksmaat/bakker terwijl ik al zachtjes genoemd werd voor chefkok. Die sfeer a/b was prima niet in de laatste plaats door de mooie reis, maar de dekdienst was op zaterdagmiddag en zondag vrij afgezien van de wacht dan. Op de Oldekerk had ik bijna 10 mnd achter elkaar gewerkt 7 dagen in de week, en zag met lede ogen de matrozen vertrekken in de haven op zaterdagmiddag en ,s maadags ochtends met een toeter terug komen. Ja hallo Manila Pusan kwam daar niet voor de cultuur met mijn 18 jaartjes, wel voor de natuur. Dus ik nam erna ontslag en ben aan dek gegaan dekjongen o.g vond het prachtig aan dek voelde mij daar meer thuis. Maar nog even de Wissekerk, jij kijkt er misschien door je ervaring anders tegenaan maar voor mij was het wat reis en crew betreft de leukste en fijnste reis. Ik had ook een hoop spulletjes gekocht voor mijn moeder uit Japan mokka-servies en thee-servies houtsnijwerk in ieder geval een winkel vol. Kon never in mijn koffers, en wat hadden jij en Piet nou gedaan, heel stiekem ,s avonds of tussendoor in die timmerplaats een werkelijk prachtige houten kist gemaakt voor die zooi van mij.
Ik ben dat nooit meer vergeten jullie zeiden kom eens mee Hen, ja is goed staat daar die kist, en jullie zijn daar echt even mee bezig geweest vond ik tof was om de spulletjes in te doen voor moe, en het leuke is ben al 35 getrouwd mijn moeder gaf het later aan mijn vrouw en nog heb ik het. De kist die vond mijn vader mooi en vroeg of hij hem mocht hebben, deed een beetje pijn maar gaf hem, niet wetend dat er familie over was uit Australie die hem vulde en ermee vertrok, sorry Sjaak. Ik herrinner mij ook nog die Indische jongen ook een goeie vent, moest wel de hele reis aanhoren dat hij matroos 1e klas was geweest bij de marine, voer toen een dekjongen mee was niet zo vlot van begrip, ik zei tegen die Indische jongen joh hij weet niet eens waar die trossen van gemaakt worden wetend dat hij zgn kwaad kon worden hij naar die dekjongen en ik om een hoekje loeren, waar zijn die trossen van gemaakt weet ik niet zei de jongen en hij ging hem zgn achterna met een hoop Maleise kreten en een stuk hout die dekjongen rennen, ik moet er nog meer weten Sjaak maar word al een beetje lang. Gaat er geen lampje branden, geeft niks ik ken de meesten ook niet meer, maarja die kist he.
Oja de boots was een keer gestopt met varen, ging bij de hoogovens in IJmuiden werken maar werd gillend gek na een paar mnd zijn vrouw ook istie maar weer naar zee gegaan weet ik nog wel.
En ja na de Wissekerk op de Neder Lek aan dek en erna nog de Neder Linge. En jullie zeiden over de die W-kerken altijd het zijn verdomme net grote coasters, en dat was waar slingerbakken.
Als je nog wat foto,s wil hebben van de wissekerk hoor ik het wel, alleen van het schip zelf heb ik ze vergat altijd een camera mee te nemen wat nu nog zeer doet.
Met vriendelijke groet,
Henny
| Bijlagen: |

IMG Hennie.jpg [ 251.51 KiB | 113 keer bekeken ]
|

IMG WISSEKERK_0010.jpg [ 146.94 KiB | 113 keer bekeken ]
|

IMG Reis Wissekerk 1973_0004.jpg [ 226.45 KiB | 113 keer bekeken ]
|

IMG Reis Wissekerk 1973_0003.jpg [ 105.64 KiB | 113 keer bekeken ]
|

IMG Crew Wissekerk_0002.jpg [ 312.27 KiB | 113 keer bekeken ]
|
Laatst bijgewerkt door Henny op vr 05 feb 2010 22:12, in totaal 2 keer bewerkt.
|