Kombuispraat

HET Forum waar een Zeeman zich Thuisvoelt, opgericht in 2001 door Jos Komen
Het is nu wo 08 sep 2010 14:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 134 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: L. Lloyd & Neder L.
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2010 11:56 
+500 Berichten geplaatst
+500 Berichten geplaatst

Ach als jongetje, jong en onbezonnen hebben we allemaal zulke toeren uitgehaald. Later als 1e stuurman merkte ik dat bij het klimmen der jaren de knokkels steeds witter werden naarmate ik hoger de mast in klom :wink:

Gr. Joop

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 23 jan 2010 05:46 
+100 Berichten geplaatst
+100 Berichten geplaatst

Ik heb anders nog nooit mee gemaakt dat een 1e stuurman de mast in klom. :shock:

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: za 23 jan 2010 14:01 
+500 Berichten geplaatst
+500 Berichten geplaatst

Ach dat hangt van de Mij af :) waar je de lusten en de lasten doorbracht :roll:

Gr.Joop

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 03 feb 2010 21:14 
+50 Berichten geplaatst
+50 Berichten geplaatst

Ik heb hier nog wat foto,s van de L-serie, bijna onvermijdelijk dat ze al een keer uit dezelfde hoek gekiekt zijn maar ik wou ze toch graag laten zien, 2 of 3 foto,s staan elders maar omdat het hier specifiek om de L-serie gaat is het denk ik wel gerechtvaardigt.
Las een paar keer dat sommige verlengt zijn maar is dat wel zo, ik dacht dat alleen de dekkranen eraf gesloopt waren voor die containers.
Wat misschien ook wel leuk is om te weten of het is oud nieuws; dat zijn die stülcken-zwarespieren.
Lijkt simpel maar je moet er wel opkomen, en dat deed een Duits schooljongentje waarna ze ook vernoemd zijn.
Vond het apart om mee te werken was even opletten en strak houden met overgooien, maar wat een verbetering tegenover die ouderwetse zware spier met dat ding optuigen was je wel even zoet.

Mvg,

Henny

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Spreekt voor zich
Hoofd-kantoor.jpg
Hoofd-kantoor.jpg [ 354.42 KiB | 361 keer bekeken ]
Neder Lek 1.jpg
Neder Lek 1.jpg [ 224.42 KiB | 361 keer bekeken ]
Neder Lek 2.jpg
Neder Lek 2.jpg [ 283.39 KiB | 361 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: De snor en het wapen van Amsterdam painten
Neder Lek 3.jpg
Neder Lek 3.jpg [ 150.58 KiB | 361 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Panama-kanaal
Neder Lek Gatun-sluizen 30-12-1-67-68.jpg
Neder Lek Gatun-sluizen 30-12-1-67-68.jpg [ 227.96 KiB | 361 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Gatun Sluis Panama-kanaal
Idem Panama-kanaal.jpg
Idem Panama-kanaal.jpg [ 204.09 KiB | 361 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Idem Panama kanaal 30-12-67 of 68
Idem Panama-kanaal.jpg
Idem Panama-kanaal.jpg [ 204.09 KiB | 361 keer bekeken ]
Leuve Lloyd.jpg
Leuve Lloyd.jpg [ 208.65 KiB | 361 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Neder Lek Auckland N-Z 1974 Staking haven loodsen, paar dagen wachten.
Neder Lek.JPG
Neder Lek.JPG [ 255.86 KiB | 361 keer bekeken ]
Neder Lek Napier N-Z 1969.jpg
Neder Lek Napier N-Z 1969.jpg [ 259.26 KiB | 361 keer bekeken ]
IMG L-Serie_0007.jpg
IMG L-Serie_0007.jpg [ 174.54 KiB | 361 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Rechtsonder Papeete Tahitie
IMG L-Serie_0005.jpg
IMG L-Serie_0005.jpg [ 207.83 KiB | 361 keer bekeken ]
 Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: wo 03 feb 2010 21:25 
+50 Berichten geplaatst
+50 Berichten geplaatst

Nou nog een paar dan.

Henny

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: De tijd van onthaal met prauwen en blote meiden was al lang voorbij..
Aankomst Tahitie Neder Lek.jpg
Aankomst Tahitie Neder Lek.jpg [ 140.89 KiB | 357 keer bekeken ]
Nedlloyd Linge.jpg
Nedlloyd Linge.jpg [ 242.9 KiB | 357 keer bekeken ]
Nederlinge 1.jpg
Nederlinge 1.jpg [ 260.31 KiB | 357 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Main Lloyd/Leuve Lloyd/Loire Lloyd

Napier NZ 1974

Nedlloyd.JPG
Nedlloyd.JPG [ 348.32 KiB | 357 keer bekeken ]
 Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: do 04 feb 2010 10:44 
+500 Berichten geplaatst
+500 Berichten geplaatst

schitterende foto die laatste met de Main Lloyd/Leuve Lloyd/Loire Lloyd. :P

wat is het origenele formaat ervan Henny ?

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: do 04 feb 2010 11:38 
+100 Berichten geplaatst
+100 Berichten geplaatst

Afbeelding
Hier nog een foto"tje met de gehele bemanning.Op de kapitein na.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: do 04 feb 2010 16:27 
+50 Berichten geplaatst
+50 Berichten geplaatst

Hallo Johan,

Die kleuren-foto van de Main Leuve en Loire Lloyd is ca 25 cm x 37 cm.
Best wel een unieke foto hij is gemaakt door de plaatselijke krant in Napier, ik kon er toen 1 bemachtigen.
Hij staat ook afgebeeld in het jubileumboek Op één Koers maar dan in zwart-wit.

Mvg,

Henny

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: do 04 feb 2010 16:46 
+50 Berichten geplaatst
+50 Berichten geplaatst

Meneer Verheij,

Ook een leuke foto, kunt u zeggen wanneer hij genomen is en waar. Ik meen de meest rechtse jongen te herkennen volgens mij een matroos van de KRL en ook meegegaan na de fusie, maar zeker weten doe ik het niet.

De hele crew zegt u op de kapitein na, ik tel er 26 inc dame is dat niet een beetje krap?
Oorspronkelijk zaten er 40 op zowel op de Lek en Linge, en vreemd genoeg op de zussen Leuve en Loire Lloyd 55.
Er zijn er 'natuurlijk' loop jaren mensen afgehaald maar 26 is wel erg weinig voor die tijd of niet?

Mvg,

Henny

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: vr 05 feb 2010 11:23 
+100 Berichten geplaatst
+100 Berichten geplaatst

Hallo Henny

De foto is genomen op 10-02-1976 te Auckland, speciaal voor kapitein Meywes die toen zijn laatste reis maakte, als aandenken.
Dit is de gehele bemanning normaal in die tijd. en de gene die rechts op de foto staat ben ik zelf.

Gr.Sjaak

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: vr 05 feb 2010 13:25 
+50 Berichten geplaatst
+50 Berichten geplaatst

Hallo Sjaak,

Het zou vreemd zijn als het niet zo was, maar als goed is hebben wij samen op de Wissekerk gevaren.
Eind 1973 op het verre oosten, vertrek 11-08-1973 Kapitein J.v Beek
Bootsman Hietbrink
Bootsmansmaat Elliot
Matroos Lad-ass. J Verheij
Jij en Piet Brugman kwamen dacht ik van de Lloyd klaverjassen met de Boots en Piet, en als je het bent hebben jullie nog wat moois voor mij gemaakt.

Ik hoor het graag van je Sjaak,

Gr,

Henny

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: vr 05 feb 2010 13:52 
+100 Berichten geplaatst
+100 Berichten geplaatst

Afbeelding

Hallo Henny

Wat je schrijft kan wel aardig kloppen, en zal de foto je wel bekend voorkomen.Wissekerk.
Piet was even naar de plee tijdens kaarten.
Maar ik ben wel benieuwd wat voor moois we voor je gemaakt hebben.???

Gr.Sjaak

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: vr 05 feb 2010 15:22 
Moderator
Moderator

Hallo Henny,
De hele crew zegt u op de kapitein na, ik tel er 26 inc dame is dat niet een beetje krap?
Of dat krap was zullen we nooit te weten komen want we kwamen altijd van A naar B en terug.
Bij de HAL vrachtschepen was origineel ook een man of 50 aan boord maar door bezuinigingen kon men met minder toe
Geen 2e kok en bakker, ook in matrozen gesneden, geen groot verfwerk onderweg (wel via de wal in Rotterdam of dokwerk) Minder poetsers en wipers (olielieden/schoonmakers) dus dan ook weer minder personeel om hun weer te bedienen.
In de civiele dienst dus ook minder nodig kijk dan halveer je de zaak snel.
Ook bij de wtk's geen oudste 3e meer en minder 4e wtk's en de electricien kon ook wel aan wal blijven.
Deze laatste ging alleen soms een reis mee om de boel weer op orde te brengen.
Voordeel was wel dat bijna iedereen een hut voor zich zelf had, die stonden soms gewoon leeg tijdens de reis... :wink:

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: vr 05 feb 2010 18:34 
+50 Berichten geplaatst
+50 Berichten geplaatst

Jaaaah hoor bingo, wat leuk Sjaak.

Bijna 37 jaar na dato, goh hoe groot is de kans zonder internet? Weet wel is het is een komen en gaan als zeeman en jij was een stukkie ouder en logisch dat je niet alles op je harde schijf kan bewaren, ik zal je eerst maar eens uit de droom helpen. Ik wou en moest naar zee, maar mijn ouwe heer zelf een oude zeeman (ik was 15) zei ik breek alle 2 je poten.
Hij zei maak eerst je school maar af (ik had toen zo ging dat nog in 3 jaar mijn brood-banketbakkers-diploma gehaald).
Maar mijn vader zei als je er nog 1 haalt kun je gaan ik moest nog 17 worden en haalde nog zo,n ding. Hij zag het nog niet zitten maar was wel een man van zijn woord hij zei dan ga je maar als ze je aan de schutting steken eigen schuld.
Achteraf begrijp ik hem wel, kwam net uit de hongerwinter hier in Rotterdam en is 1946 naar zee gegaan was 14, ook geen school afgemaakt door die oorlog maar toch nog 1e Kwartiermeester geworden op de Nieuw Amsterdam dus hij wist wel wat en ook van het toen harde zeemansleven bij de HAL en nog wat maatschappijen. Maar goed ik had die bakkersschool niet voor niets gedaan, het was voor mij de enige weg om naar zee te kunnen (1972) de tijd raakte voorbij dat je zomaar op kon stappen zonder diploma,s. Dus van mijn 15e tot mijn 17e in een bakkerij gewerkt. Toen naar het arbeids-bureau voor zeelieden hier aan de Parksluizen, mijn oude heer stak geen hand uit terwijl hij de weg wist alles zelf geregeld en terecht. Niemand wou mij hebben te jong en geen koks-diploma kon inderdaad bij wijze van spreken geen ei bakken.

Toen belde die kerel de Nedlloyd, die zei stuur hem maar ik kon gelijk beginnen als koksmaat/bakker op de Oldekerk.
Bij de sollicitatie werd er nog wel gezegd doe wat aan dat haar, ja bekijk het maar ik was weg, mijn vader heeft mij nog naar Amsterdam gebracht waar ze in dok lag, hij zei niets mijn vader later wel wat een oude pokkeschuit was dat, die Oldekerk was net zo oud als ik 17, een jaar op gevaren en razend snel leren koken en de crew zat wel goed met een echte bakker en een chef-kok, vergeet niet dat de meeste koks de kokschool hadden gedaan en tussendoor even gauw een broodje leerde bakken, en ik toverde alles uit mijn mouw gebak luxe brood de hele mikmak, die ouwe vroeg eens via de hofmeester kan die bakker bolussen maken, tuurlijk is een zeeuws luxe kaneelbroodje kon niet meer stuk natuurlijk.
En was er iemand jarig kreeg hij van mij een taart, ik vond het mooi dat iedereen genoot van die afwijkende broden van mij.

Zal gelijk naar de Wissekerk springen ook in de kombuis met een fijne chefkok liep tegen zijn pensioen aan, daar leerde ik jullie kennen, de boots moordkerel kwam om de haverklap een potje halen en zoals je weet de doos stond altijd koud ging over en weer een doos was niks op een dag, en s,avonds aan het barretje de bankwerker op de foto was ook een geinponem. En Piet vond ik een aparte ging op de oversteek trouw naar zijn hut boek lezen dronk niet of weinig en ging in de haven los. En jij Sjaak herrinner ik mij als een rustige jongen, jij en Piet waren een beetje maatjes jullie deden veel samen. En toch komt het door jullie denk ik dat ik mijn laatste reis maakte als koksmaat/bakker terwijl ik al zachtjes genoemd werd voor chefkok. Die sfeer a/b was prima niet in de laatste plaats door de mooie reis, maar de dekdienst was op zaterdagmiddag en zondag vrij afgezien van de wacht dan. Op de Oldekerk had ik bijna 10 mnd achter elkaar gewerkt 7 dagen in de week, en zag met lede ogen de matrozen vertrekken in de haven op zaterdagmiddag en ,s maadags ochtends met een toeter terug komen. Ja hallo Manila Pusan kwam daar niet voor de cultuur met mijn 18 jaartjes, wel voor de natuur.
Dus ik nam erna ontslag en ben aan dek gegaan dekjongen o.g vond het prachtig aan dek voelde mij daar meer thuis.
Maar nog even de Wissekerk, jij kijkt er misschien door je ervaring anders tegenaan maar voor mij was het wat reis en crew betreft de leukste en fijnste reis. Ik had ook een hoop spulletjes gekocht voor mijn moeder uit Japan mokka-servies en thee-servies houtsnijwerk in ieder geval een winkel vol. Kon never in mijn koffers, en wat hadden jij en Piet nou gedaan, heel stiekem ,s avonds of tussendoor in die timmerplaats een werkelijk prachtige houten kist gemaakt voor die zooi van mij.

Ik ben dat nooit meer vergeten jullie zeiden kom eens mee Hen, ja is goed staat daar die kist, en jullie zijn daar echt even mee bezig geweest vond ik tof was om de spulletjes in te doen voor moe, en het leuke is ben al 35 getrouwd mijn moeder gaf het later aan mijn vrouw en nog heb ik het. De kist die vond mijn vader mooi en vroeg of hij hem mocht hebben, deed een beetje pijn maar gaf hem, niet wetend dat er familie over was uit Australie die hem vulde en ermee vertrok, sorry Sjaak.
Ik herrinner mij ook nog die Indische jongen ook een goeie vent, moest wel de hele reis aanhoren dat hij matroos 1e klas was geweest bij de marine, voer toen een dekjongen mee was niet zo vlot van begrip, ik zei tegen die Indische jongen joh hij weet niet eens waar die trossen van gemaakt worden wetend dat hij zgn kwaad kon worden hij naar die dekjongen en ik om een hoekje loeren, waar zijn die trossen van gemaakt weet ik niet zei de jongen en hij ging hem zgn achterna met een hoop Maleise kreten en een stuk hout die dekjongen rennen, ik moet er nog meer weten Sjaak maar word al een beetje lang. Gaat er geen lampje branden, geeft niks ik ken de meesten ook niet meer, maarja die kist he.

Oja de boots was een keer gestopt met varen, ging bij de hoogovens in IJmuiden werken maar werd gillend gek na een paar mnd zijn vrouw ook istie maar weer naar zee gegaan weet ik nog wel.

En ja na de Wissekerk op de Neder Lek aan dek en erna nog de Neder Linge.
En jullie zeiden over de die W-kerken altijd het zijn verdomme net grote coasters, en dat was waar slingerbakken.

Als je nog wat foto,s wil hebben van de wissekerk hoor ik het wel, alleen van het schip zelf heb ik ze vergat altijd een camera mee te nemen wat nu nog zeer doet.

Met vriendelijke groet,

Henny

Bijlagen:
IMG Hennie.jpg
IMG Hennie.jpg [ 251.51 KiB | 113 keer bekeken ]
IMG WISSEKERK_0010.jpg
IMG WISSEKERK_0010.jpg [ 146.94 KiB | 113 keer bekeken ]
IMG Reis Wissekerk 1973_0004.jpg
IMG Reis Wissekerk 1973_0004.jpg [ 226.45 KiB | 113 keer bekeken ]
IMG Reis Wissekerk 1973_0003.jpg
IMG Reis Wissekerk 1973_0003.jpg [ 105.64 KiB | 113 keer bekeken ]
IMG Crew Wissekerk_0002.jpg
IMG Crew Wissekerk_0002.jpg [ 312.27 KiB | 113 keer bekeken ]

Laatst bijgewerkt door Henny op vr 05 feb 2010 22:12, in totaal 2 keer bewerkt.
 Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: vr 05 feb 2010 20:46 
+500 Berichten geplaatst
+500 Berichten geplaatst

Hier het trieste einde van de KRL -L.schepen
Aan komst op de sloopwerf
Foto's komen van het internet,dus geen maker bekent
Een TRIEST gezicht.

Groetjes
Henk

Bijlagen:
Bangladesh-Het ms Loire loyd vaart het Leuve Lloyd aan.jpg
Bangladesh-Het ms Loire loyd vaart het Leuve Lloyd aan.jpg [ 143.6 KiB | 88 keer bekeken ]
ms Leuve Lloyd Bangladesh Een gesloop rompdeel word t aan land getrokken.jpg
ms Leuve Lloyd Bangladesh Een gesloop rompdeel word t aan land getrokken.jpg [ 137.16 KiB | 88 keer bekeken ]

BerichtGeplaatst: vr 05 feb 2010 21:48 
+500 Berichten geplaatst
+500 Berichten geplaatst

Ook even in mijn schoenendoos gekeken en vond deze twee foto's van de Nedlloyd Leuve.
En als je de foto's van Henk Kort hier boven bekijkt, krijg je bijna tranen in je ogen.
Afbeelding

Afbeelding

Neder Lek
Afbeelding

Aankomst met de Nedlloyd Loire in Rio in 1983
Afbeelding

Gr Willem V.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 134 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]