Mooie Vrachtschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Geddington Court 1954


Geddington Court.jpg
Geddington Court.jpg (133.48 KiB) 4276 keer bekeken
IDNo: 5289687 Year: 1954
Name: GEDDINGTON COURT Type: Cargo ship Flag: GBR DWT: 10960
Country of build: GBR Builder: Short Bros. Location of yard: Pallion
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-12
62 RAMA JAYANTI - 74 RAMA
BU Bombay 10.5.76

Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Taipoosek 1962

Taipoosek.jpg
Taipoosek.jpg (207.38 KiB) 4172 keer bekeken
IDNo: 5349401 Year: 1962
Name: TAIPOOSEK Type: Passenger/cargo Flag: GBR DWT: 6095
Country of build: NOR Builder: Moss Vaerft & Dokk Location of yard: Moss
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-15.5
81 STAR SHIP - 85 STAR NAZ - 86 GULAB
BU Gadani Beach 15.1.86
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Tanafjord 1956


Tanafjord.jpg
Tanafjord.jpg (234.2 KiB) 4128 keer bekeken
Owner: Den Norske Amerikalinje A/S NOR Oslo
IDNo: 5351856 Year: 1956
Name: TANAFJORD Type: Cargo ship Flag: NOR DWT: 6450
Country of build: SWE Builder: Lindholmens Varv Location of yard: Gothenburg
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-14.5
74 ELPIS
BU Kaohsiung 24.10.79
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Erikdepooter »

De Tanafjord 1956
Een Jaggie, meneer Komen, een jaggie!
En nog wel uit mijn bouwjaar :-D
En die houten brug, schitterend. (Hielp dat nou eigenlijk voor een mindere afwijking van het standaardkompas?

Die Tanafjord hadden ze beter onder de Euromast mogen leggen in plaats van die achterlijke Chinese ponton.
Varend erfgoed zogezeed.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Tarawera 1958

Tarawera.jpg
Tarawera.jpg (178.64 KiB) 3936 keer bekeken
Owner: Union SS Co of New Zealand Ltd NZL Auckland
IDNo: 5352721 Year: 1958
Name: TARAWERA Type: Cargo ship (ref) Flag: NZL Tons: 2013 DWT: 1825
Country of build: HKG Builder: Taikoo Location of yard: Hong Kong
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-12.5
74 MALDIVE QUEST
BU Kaohsiung 25.4.80
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Dalla 1961

Dalla.jpg
Dalla.jpg (211.63 KiB) 3806 keer bekeken
Owner: Elder Dempster Lines Ltd GBR Glasgow
IDNo: 5085548 Year: 1961
Name: DALLA Type: Cargo ship Flag: GBR DWT: 11530
Country of build: GBR Builder: Lithgows Location of yard: Port Glasgow
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-14
80 MARMARAS
fire at Levkas Is 1.9.83 & BU Split 19.6.84
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Dalesman 1961

Dalesman.jpg
Dalesman.jpg (275.78 KiB) 3684 keer bekeken
IDNo: 5085421 Year: 1961
Name: DALESMAN Type: Cargo ship (ref) Flag: GBR DWT: 8840
Country of build: NLD Builder: Nederlandsche D&SB Location of yard: Amsterdam
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-15.5
78 ADRIANOS - 80 IOANNIS
BU Huangpu 14.4.84
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Jan Sprong »

Wat waren dat toch mooie schepen in die tijd Jos, eigenlijk toen te weinig naar gekeken .
Groet en prettig weekend,
Jan
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Gelukkig hebben we de foto's nog, Jan. :wink:

De Leena Nurminen 1942

LEENA NURMINEN.jpg
LEENA NURMINEN.jpg (148.85 KiB) 3594 keer bekeken
Owner: John Nurminen Varustamot Oy FIN Helsinki
IDNo: 5292270 Year: 1942
Name: ROSA SMITH Type: Cargo ship Flag: SWE DWT: 3200
Country of build: SWE Builder: Lindholmens Varv Location of yard: Gothenburg
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1Tx-11
54 LEENA NURMINEN - 56 REGULUS - 66 INSULA - 68 FEDE
fire 120nm E Catania 17.11.72 & sank Catania 2.1.73 [Syracuse-Dikili, phosphate]
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door jdbvos »

ff denken... in mien tiet bij Seatrade maakten we soms met de hoofdstamper 7.000-7.250 draaiuren per jaar...dat was behoorlijk poot-an varen...
Vroeger lag men wat langer in een haven, dus schat ik deze boot op pakkumbeet 5.000-6.000 draaiuren per jaar; laat ik zeggen 5.500...
Volgens de gegevens liep ze 11 mph, dus liet ze per jaar ca 60.500 mijltjes achter zich...
Miramar zegt een 'leeftijd' van ca 31 jaar, dus dat zijn 1.875.500 mijltjes die ze heeft versleten...
De omtrek van moedertje aarde is 21.639 m, dus is ze in theorie een dikke 85 x het bolletje rond gegaan

Als dat roomkloppertje achteraan nou eens 125-150 klappies/minuut maakte (turbine), is dat schroeffie ca 1,5 miljard keer in de rondte gegaan....
zo, nou nog de theoretische spoed berekenen, de destijdse rendementen doorverwerken, en we hebben de theoretische slip te pakken :lol:

Er stond een tribune in, die zijn wat royaler dan een dieselstampertje, 11 mph voor zo'n schip, dus dat zal een 2500-3000 pk zijn geweest (??), dus wat doen we: 0,5 T/uur dan maar ? Da's dan 0,5 T/h x 5500 uren/jaar x 31 jaren, maakt 170.500 T verbruik (alleen voor varen !!; in werkelijkheid zal er nog wel een kwart à een derde méér voor havengebruik bij komen).
Maar hoe dan ook: ze heeft een aardige tanker aan het werk gehouden...

Als je het zo in wat eenvoudige cijfertjes bekijkt is ze ineens een heel stuk bedrijviger geweest dan zo'n stil pronkplaatje doet vermoeden...

Wanneer je ook nog eens uitgaat van een totale bemanning (in die tijd) van een man of 30-40 (zeg 35 man) die 1 a 2 (zeg 1,5) jaar dienst deden per persoon, zit je op (31 :1,5) x 35 man = pakkumbeet 725 man die haar in haar bestaan bemand hebben. Da's een aardig dorp vol.
Als al die mannen gemiddeld nou eens 15 foto's per toer maakten (want zo dikgezaaid waren de camera's toen nog niet), dan zouden er toch nog altijd een 15 x 725 = 10875 foto's in een schoenendoos moeten liggen.... Als nou eens, door weggooien/bij brand verloren gegaan, enz., nou een 20 % overgebleven zijn, dan praat je toch nog over een 2000 foto's van/op/in dit fraaie scheeppie.....
Waar zijn al die foto's dan in gotsnaam gebleven ????
Oost, west...ook best


Plaats reactie