Mooie Vrachtschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Breeze »

Ik ga weer even zeiken/zeuren, wat zijn Kali bootjes?
Verder prima plan van HGH, over smaak raak je nooit uitgeOHd.

Adri

Gebruikersavatar
jandikker
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 dec 2017 13:47
Locatie: Schore (Zld)

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door jandikker »

Hallo Adri,

Kalibootjes waren de tanker-(tjes) van de Standard Vacuum Tankvaart Maatschappij, de SVTM meest bekend van Stanvac.
Het waren 7 tankers van ongeveer 3000 ton van de Amerikaanse Marine. Bekend onder T1-tankers.
Daarnaast hadden ze er ook nog twee, ook Amerikaans van 1300 ton.
Een sleepboot en een grotere tanker, de Lirik, van ongeveer 11000 ton, van een Franse bouwer.
Later hebben ze nog eentje van 7000 ton gekocht ex Maracaibomeer, dat was een echt stoomschip.

De Stanvac voer in heel Zuid-Oost Azie en voorzag dan in de daar benodigde brandstof vanuit de raffinaderij in Sungei Gerong.
Dat was aan de Musi in Sumatra. Ongeveer 50 mijl de rivier op.
Vandaar waarschijnlijk de naam Kalibootjes (Kali=rivier)
Later werd er nog meer rivier gevaren toen de ruwe olie van Buatan aan de Siakrivier gehaald werd.
64 mijl de rivier op, draaien met het neusjes in de wal, ongeveer 4 uur laden en weer terug naar de raffinaderij.

Akls je meer wil weten: zoeken op Stanvac. Ik heb daar een paar stukkies geschreven.

Groeten Jan

Good goan!
Aait vedan :-D
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Jan Sprong »

Je hebt helemaal gelijk Jos,die bootjes worden nooit mooi ,hebben echt niks dat zegt dat is nou leuk verzonnen.
Misschien de machinekamer met de snufjes van tegenwoordig,maar dat is van de buitenkant niet te zien.
Dus die ouwe schepen zijn gewoon mooi om te zien en dat heeft natuurlijk te maken met de nostalgie van hoe het vroeger was.
Allen dat roken vindt ik niks.
groet,Jan
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Allen dat roken vindt ik niks.
DAT roken......was toendertijd een ZEER belangrijke zaak Jan......OF de stokers gingen er eventjes flink tegenan met " een flinke bats met kolen"....en waren dus bezig om er even drastisch DE brand in te steken....OF de 7e meester....op het gezag van De Meester van de wacht....al of niet in overleg " die lui van boven" :lol: ....was bezig om even flink roet te blazen.....OOK dus een zeer belangrijke en letterlijk " ene zeer schoonuh saaeck" :lol:
Betreffende HET roetblazen dien ik hier te vermelden dat dit zo zachies an bekant " een uitgestorven vorm van kunst " is geworden......want er kwam van alles bij kijken behoudens het met een draaiketting vakkundig ronddraaien van de " roetblaas-orgels"......in mijn tijd moest ik dan eerst even rap aan dek gaan kijken als "ze" klaar waren met dekwassen....ik had dan net de dekwas pomp afgezet en keek dan gelijk of de wind wel mooi RECHT van achteren was :lol: .......DAN as de gesmeerde bliksum naar het ketelruim en d'r even tegenan achter de ketels met die Roetblazers.......het was dus mede een vorm van "werkverschaffing" :roll: om dan vervolgens WEER het dek te moeten wassen! :lol:
Aaaahwel.......ter leeeringhe ende vermaaaack hier wat oude wijsheid van een vroegere 7e massinist bijgesloten
Bijlagen
Roetblazen-Schotse Ketel1.jpg
Roetblazen-Schotse Ketel1.jpg (109.12 KiB) 3183 keer bekeken
Roetblazen-Schotse Ketel2.jpg
Roetblazen-Schotse Ketel2.jpg (82.81 KiB) 3183 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Jacob Bothof »

Als ik dit weer even doorlees gaan er weer een paar lampjes branden :)
Volgens mij heb je je memoriaal goed bewaard Harry.
Het enige wat ik nog bezit is mijn groene boekje en een mooi papiertje met de titel Hare Majesteit etc.
wat nu geen enkele waarde meer heeft. Bewijzen van vaarbevoegdheid had ik nog nooit gehoord. :lol:
Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Jacob Bothof »

Even terug naar de foto van Jos uit 1977
Jos,
als ik die foto goed bekijk dan vraag ik mij af, had je toen misschien een bepaalde vorm van Tankeritus :) ,
of moest je je frustraties kwijt na 2 jaar Vlissingen waar je om de zoveel tijd door de concierge naar de kapper
werd gestuurd :lol:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Volgens mij heb je je memoriaal goed bewaard Harry.
Dat heppik inderdaad Jacob.....overigens meer het resultaat van geluk, dan wijsheid.....maaar het ligt hier op de boekenplank.Door een andere....OOK meer geluk dan wijsheid....heppik ook nog steeds enkele zelf gemaakte gereedschappen zoals o.a. een bankschroef en een miniatuur blikschaar, welke werden gefabriceerd ten tijde van mijn bezoek aan de Wereldberoemde School voor Massinisten te Zwolle in de vorige eeuw.....( da's dat zelfde darp in Salland waar Stork vroegaah hele motoooorn maakte EN een zekere BLAUWE vinger hier op Kombuis woont!....en ook een verdwaalde Amsterdammer die regelmatig over spoortreintjes neuzelt :lol: )

Hoe ouder ik wordt, hoe meer schouderklopjes ik "in gedachten" aan dat vroegere jonge gozertje geef......WANT zo over de jaren heppik al diverse " jong afgestudeerde en vele praatjes makende academici" een paar toontjes lager laten zingen door:

1) Ze mijn memoriaal- dat ook vol met tekeningen en schema's staat- te laten zien en dan beleefd te vragen of ik misschien HUN gelijkwaardige en ONgetwijfeld op een mederne komputor gemaakte studenten boekwerk wel even mag zien! :lol:
2) Door bij andere gelegenheden.....veelal betreffende mesjaanische vaklieden waarvan de NEK nou net een ietsie TE dik was..... een lesje te leren en dan "per ongeluk" mijn inmiddels keurig blank gezandstraalde geheel gefabriceerde en vervolgens in de blanke lak gezette bankschroef op de rand van mijn buro te zetten.Daaar komen " machine bankwerker achtige persoonlijkheden" gegarandeerd op af als vliegen op een hoop stront :roll: EN ze vragen dan geheid....." Waar heppie dat ding gekocht Harry"
Ik heb dit zo langzamerhand leuk ingestudeerd en zeg dus NIKS, maar vraag slechts : " Breng morgen jouw zelf gemaakte bankschroef ook even mee, wil je??"....dan kunnen we ze naast elkaar zetten! :mrgreen:
Bij geen van de 2 bovengenoemde voorbeelden is er nog OOIT iemand op terug gekomen.
EN...je kunt het geloven of niet...zit ik 2 weken terug in mijn werkplaatsje te klootzakken om met een hand-knipschaartje een stukkie uit een dunne RVS plaat te knippen.......werkte voor geen meter...toen schoot me dat miniatuur blikschaartje met een bek van pak weg 10cm te binnen.....als koek meneer....als koek :lol: .....zelf geharde bekken onder het vakbekwame toezicht van de Weledele Hr. Bresser ( R.I.P.)
Zodoende wist ik waar dit schaartje stond en " of de duivel er mee speelt" was er dit weekeinde iemand hier die een heel verhaal zat af te steken over " jonge lieden die ontiegelijk bij de les waren en met een zgn. 3D printer alles konden maken wat ze via een komputor op een tekening hadden gezet"

Je voelt hem al komen.......ik hem dat knipschaartje laten zien en vroeg : " Denkie dat ze dit ook met hun eigen handen , een ijzerzaag en een vijl, ZELF kunnen maken, vooooor ze die tekeningen gaan maken?"
Volgende keer zal ik je mijn bankschroef laten zien!
Weet je wat het is??......."Ze" geloven het NIET dat je het zelf hebt gemaakt! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Mulcra (1925-1971).

Mulcra.jpg
Mulcra.jpg (125.93 KiB) 3013 keer bekeken
IDNo: 5201180 Year: 1925
Name: MULCRA Type: Cargo ship Flag: AUS Tons: 1168
Country of build: DNK Builder: Svendborg Skibs Location of yard: Svendborg
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-10
61 LA TRINIDAD - 64 TASANEE - 72 ANDES - 75 VENG-AN
BU Jurong, Singapore 21.11.76
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door jdbvos »

Dik 50 jaar oud geworden..
..een héél hoog "goede schip Albatros"-gehalte...jammer van het ontbreken van een geschoorde schoorsteen-met-pet..
Als je je ogen wat dichtknijpt en door je wimpers kijkt, zie je een zeezieke Blommers (of Brobbels) in z'n geruite jasje over de railing hangen..
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Erikdepooter »

Harry schreef (in 1964):
Het roetblazen van een Schotse ketel: Dit moet gedaan worden nadat een vuurgang 24 uur in bedrijf is geweest. En we bellen naar de brug of de windrichting zodanig is dat het schip onnodig bevuild wordt . . .
Sommigen van je collega's namen die 24 uur letterlijk, Harry. Of gingen ermee door onafhankelijk van welk antwoord ook dat van de brug kwam.
En dan raakt het schip "bevuild" en ging de Ouwe over de rooie ("stuurman: had je dat niet ff kunnen tegenhouden???").
Om er natuurlijk later bij een kouwe klets in de bar weer eens een lekkere boom over op te zetten tussen "bok" en "vetput".
Achteraf voelt het zelfs romantisch . . .
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)


Plaats reactie