Mooie Vrachtschepen
Re: Mooie Vrachtschepen
De Burma 1952
Owner: A/B Svenska Ostasiatiska Kompaniet SWE Gothenburg
IDNo: 5055610 Year: 1952
Name: BURMA Type: Cargo ship (ref) Flag: SWE DWT: 9980
Country of build: SWE Builder: Eriksbergs MV Location of yard: Gothenburg
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2D-17.5
76 ANDROMACHI - 77 EDDY
BU Gadani Beach 10.3.82
Owner: A/B Svenska Ostasiatiska Kompaniet SWE Gothenburg
IDNo: 5055610 Year: 1952
Name: BURMA Type: Cargo ship (ref) Flag: SWE DWT: 9980
Country of build: SWE Builder: Eriksbergs MV Location of yard: Gothenburg
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2D-17.5
76 ANDROMACHI - 77 EDDY
BU Gadani Beach 10.3.82
Re: Mooie Vrachtschepen
Dat zijn nu de type schepen die altijd mijn bekoring konden wegdragen. 3 ruimen voor 2 achter accomodatie midscheeps en eventueel achteruit nog wat hutten. Hadden als vracht stukgoed of en later bulk gestort. Levensloop meestal een jaar of 30. Ben blij dat ik deze schepen heb mogen meemaken. Het had wel wat als je in een haven lag met al het laad en los gerei in werking, bedrijvigheid aan de wal en binnenvaartscheepjes aan de andere zijde. Probeerde een bunkerboot of waterbootje zich nog tussen te proppen. Heerlijke tijd.
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Re: Mooie Vrachtschepen
100% met je eens, Ton !
Schepen als deze die ik door de sluis van IJmuiden zag komen als jochie, lieten een diepe indruk op mij na....
En omdat m'n khv-vaartijd werd afgekeurd, heb ik op diverse van dergelijke schepen mogen varen...
Time of my life ! Vooral toen je de man van de wacht werd, en zo'n installatie kreeg toevertrouwd.... Een trots moment !
Schepen als deze die ik door de sluis van IJmuiden zag komen als jochie, lieten een diepe indruk op mij na....
En omdat m'n khv-vaartijd werd afgekeurd, heb ik op diverse van dergelijke schepen mogen varen...
Time of my life ! Vooral toen je de man van de wacht werd, en zo'n installatie kreeg toevertrouwd.... Een trots moment !
Oost, west...ook best
Re: Mooie Vrachtschepen
De Braziliaanse scheepvaartmaatschappij Aliança had in de jaren 70 een aantal SD 14 schepen die in de dienst Brazilië - Noord Europa (Antwerpen, Rotterdam, UK, Hamburg, etc.) voeren.
Een van die schepen, de Serra Branca is later door Vroon aangekocht en voer er met de naam Serra. Bouwjaar - 1973 in Brazilië
1974 in de vaart gekomen
1983 verkocht aan Vroon en verder als Serra
Oktober 2002 aanvang sloop te Alang
Ik vond de SD14's nog best mooi om te zien.
Bron, o.a.: https://www.histarmar.com.ar/MarinaMerc ... nca-2-.htm
Een van die schepen, de Serra Branca is later door Vroon aangekocht en voer er met de naam Serra. Bouwjaar - 1973 in Brazilië
1974 in de vaart gekomen
1983 verkocht aan Vroon en verder als Serra
Oktober 2002 aanvang sloop te Alang
Ik vond de SD14's nog best mooi om te zien.
Bron, o.a.: https://www.histarmar.com.ar/MarinaMerc ... nca-2-.htm
Re: Mooie Vrachtschepen
In de jaren 70 voerde de toenmalige militaire regering van Brazilië een actief industrialisatiebeleid en dat leidde tot de oprichting van een aantal scheepswerven, al of niet in samenwerking met buitenlandse scheepsbouwers.
De Braziliaanse vloot beschikte over 34 SD 14, alle van het type Mark III, en in vier verschillende versies. Allemaal in Brazilië gebouwd en alle met een motor: MCP MEP-MAN, 6cy, K6Z70/120 E
Serra Verde *1973
De Braziliaanse vloot beschikte over 34 SD 14, alle van het type Mark III, en in vier verschillende versies. Allemaal in Brazilië gebouwd en alle met een motor: MCP MEP-MAN, 6cy, K6Z70/120 E
Serra Verde *1973
-
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Mooie Vrachtschepen
Die Serra Verde is best een mooi vrachtschip, alleen die golfplaten opbouw
Re: Mooie Vrachtschepen
Ja Jacob, daar gaat twee keer zoveel verf op nooit begrepen waarom dat zo moet. de gewichtsbesparing wordt weer te niet gedaan door de extra problemen bij het inrichten van de accommodatie dacht ik.
Re: Mooie Vrachtschepen
Toch heeft dat baggerwerfje langs den diek, vele jaren dekhuizen gemaakt met wanden van golfplaten:
Hoofdreden, iirc, was dat je minder plaatdikte nodig had voor dezelfde stijfheid. Vanaf het begin waren er mensen die dat afschuwelijk vonden staan.
Hetzelfde deed zich voor toen dat werfje overging op huiduitslagen (v.d. romp) die waren gegenereerd door de computer. Toen kon je niet meer meervoudig gekromde platen maken, maar alleen nog maar enkelvoudig gekromde. Voor meervoudig gekromde platen had je vakmensen nodig die dat handmatig op een pers in de vorm walste en drukte.
Maar de sierlijk gevormde neusjes en achterschepen waren toen verleden tijd.
Adri
Hoofdreden, iirc, was dat je minder plaatdikte nodig had voor dezelfde stijfheid. Vanaf het begin waren er mensen die dat afschuwelijk vonden staan.
Hetzelfde deed zich voor toen dat werfje overging op huiduitslagen (v.d. romp) die waren gegenereerd door de computer. Toen kon je niet meer meervoudig gekromde platen maken, maar alleen nog maar enkelvoudig gekromde. Voor meervoudig gekromde platen had je vakmensen nodig die dat handmatig op een pers in de vorm walste en drukte.
Maar de sierlijk gevormde neusjes en achterschepen waren toen verleden tijd.
Adri
Re: Mooie Vrachtschepen
En om zo'n oppervlak voor het verven goed roestvrij te krijgen is ook niet makkelijk. Maar dat werd toen steeds minder door boordpersoneel op zee gedaan.Ja Jacob, daar gaat twee keer zoveel verf op nooit begrepen waarom dat zo moet.
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Mooie Vrachtschepen
Dit is wat ik bedoelde Jacob. Hier ergens onderweg van João Pessoa (Pb) naar Natal (Rn)Op de weg kom je regelmatig ''doosjes'' tegen