Mooie Coastertjes

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Allen »

Knipsel, kapt. met naam genoemd.

TRITON
Triton001a.jpg
Triton001a.jpg (262.14 KiB) 2878 keer bekeken
Grtn @Allen

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Compass »

Hallo Mart,

Je hebt het steeds over de 'stuurmachinekamer' maar het was gewoon een achterpiek ruimte waar stores etc. in opgeslagen waren. De stuurmachine was een zgn 'broodwagen' die op de foto duidelijk op het sloependek te zien is.

Overigens is het koken op gas van latere jaren. In 'mijn tijd' stond er nog een oliekachel in de kombuis. Dat was in de elfstedentocht winter van 63 wel een voordeel want het hield de aanliggende en enige messroom ook lekker warm. Met gaspitjes zouden we waarschijnlijk bevroren zijn.

Maar het gebeuren was toen inderdaad de oorzaak van een strenge regelgeving betreffende het opbergen van gasflessen.

Grt,
Bert de Boer
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Albatros 1952.jpg
Albatros 1952.jpg (27.95 KiB) 2586 keer bekeken
Okay....gèèn stuurmachinekamer dus,ik vergis me dus.Maar er zal wèl een centrale verwarming aanwezig zijn geweest,zo als op de meeste van die scheepjes....eenvoudig gietijzeren brandpotje gezet in een plaatstalen geval beschermd door vuurvaste stenen .In het branderpotje VlOEIDE dieselolie,en natuurlijke trek regelde het redelijk rookloos verbranden, en het verwarmde water boven in de kachel steeg en circuleerde ook op natuurlijke wijze door pijpies naar en van de radiateuren, zò staat me dat bij,Ook dat sleuteltje met vierkant bekje waarmee je ze ontluchte :roll: Heb op verschillende scheepjes met zo'n installatie gevaren,en verwonder me nog steeds dat er geen branden ontstonden, want beveiliging op uitgaan van vuurtje of overflow van olie was TOEN niet aanwezig zover mijn herrinnering gaat.Zelfs in de barre winter 62/63 was ook het Albatrosje lekker warm te houden.Lagen met de kersdagen in vlissingen zowat voor mijn flatje en ik hield ook de kachel van een naast ons liggende kuster de Zanzibar in de peiling zodat (bijna)iedereen naar huis kon....Tosh where the days :wink:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
g.h.hagels

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door g.h.hagels »

hallo Mart,

Wij hadden op de Regina in1960-1961 in het kombuis een kolen gestookte Atag fornuis
watergekoeld om te koken en brood tebakken.
En in de machinekamer een kolengestookt verwarming, als je wou douchen moest je eerst
die handel opstoken , wat dus flink wat tijd koste. :mrgreen: :mrgreen:
Als de wacht s,nachts de atag vergat bij te vullen met kolen , kon je het vergeten
dat je de volgende dag warm eten kreeg , omdat het water in het fornuis dus ook koud werd.
Dit waren de goede oude tijden, :-D

Vr Gr Gerrit H Hagels. :)
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Gerrit. nu we tòch bezich zijn om de klootjes warm te houden TOEN;
De Batavier van kapitein eigenaar. had ook zo´n AGA cokes kachel.Schaakte die brave man geregeld op zijn knieën voor dat geval in de vroege morgen om er een mooi vuurtje in te blaz'n mien jong,'' want die koks van tegenwoordig kunnen dat neit'';Overigens was dat de enige boot waar ik op gevaren heb
baravier 1962.jpg
baravier 1962.jpg (42.06 KiB) 2445 keer bekeken
waar men op zee het innerkoelwater systeem op de verwarmings radiateuren kon zetten, die in de haven gewoon door het door mij eerder besproken systeem(oliebakje) verwarmd werd.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Chris.dus »

De Titon in 1966, en geen Nederlander aan dek. :( :(
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door peelander »

Portugezen, Kaap Verdianen en Spanjolen waren in die tijd HOT.
groeten
Jan van der Pluijm
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Tja...Jan Kaas wilde niet meer varen....lekker de fabriek in en liefst zaterdags ook vrij.Het ging niet eens om de poen.
Later in de 80 er jaren weer ollanderkes genoeg maar geen scheepjes meer :oops: Zo heb ik het ervaren bij ZADEKO hollandse reder in belgie met Cyptiotise vlag op de kont (witte lap met spiegel ei)Stuurlieden en wtk tjes mèt takenboek op de Hermana, ook nederlandse matrozen en matrozinnen,en een leuke kokin .....en allemaal enthousiast en gemotiveerd :o Ging lange teid zeer goed tot er zo nodig polen moesten komen,Dàg gezellige sfeer,dàg lekkere hollandse hap,en over op rooie en witte kool :cry:
Bijlagen
herm 1.jpg
herm 1.jpg (28.9 KiB) 2348 keer bekeken
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Mart Hoogedoorn »

granit-3.jpg
granit-3.jpg (37.61 KiB) 2344 keer bekeken
Deze was de bedoeling
Een ex stront scheepje MS Granit van Müller Hamburg en verlengt als Hermana.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook


Plaats reactie