Mooie Coastertjes

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bema
Berichten: 226
Lid geworden op: 10 aug 2011 19:50

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Bema » 11 sep 2014 22:06

Persoonlijk:

Wat had de beste man dan moeten doen?? 2 expert's (waarvan 1 "onafhankelijk????") vertellen je dat de lading okay is. Stel dat hij de lading had geweigerd ... had geen poot om op te staan.
Ben héél benieuwd wie van de heren op dit forum, in die positie, die lading niet geladen zouden hebben!

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 11 sep 2014 22:22

Ben héél benieuwd wie van de heren op dit forum, in die positie, die lading niet geladen zouden hebben!
Niemand, denk ik en volgens mij is ook niemand die dat beweert of suggereert. Daar had de Raad ook wel wat meer de nadruk op mogen leggen. Desondanks had de Raad wel gelijk en dus konden ze twee kanten op: de kapitein wel medeschuldig verklaren, maar gezien zijn moeilijke positie - die ze dan nog uitgebreider uit de doeken hadden moeten doen - geen straf opleggen, of wel straffen, maar dan niet meer dan een berisping.
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2491
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door K.Brouwer » 11 sep 2014 23:05

Die straf die men opgelegd heeft is m.i. veel te hoog en een berisping was in mijn ogen terecht geweest. Die man heeft zoals Jan al zei al het mogelijke gedaan om te zien of deze lading geladen kon worden. Zelf onvoldoende kennis hierover en de aanbevolen proeven
( blikjesproef ) uitgevoerd en daaruit de (juiste!) conclusie getrokken niet laden dus experts erbij die hem hierin moeten adviseren.

Waar ging de man de fout in? De enige fout die de man maakte ( in mijn ogen althans) was dat hij vertrokken is zonder het verplichte certificaat genoemd in het Handboek Gestorte Lading Hoofdstuk 4 met de voorgeschreven gegevens. Daar had van Uden hem volgens mij ook wel attent op mogen maken. Bij DvdH bestond het voorschrift dat je onder GEEN BEDING mocht vertrekken zonder een schriftelijke opgave van de te handhaven temperaturen tijdens de reis.Waarom zal iedereen duidelijk zijn.

Waar ik mij o.a. aan stoor is de opmerking op pag. 22 van de Raad die zegt "hij had moeten beseffen dat het nemen van de monsters
en het daaropvolgende lab.onderzoek veel langere tijd in beslag zou nemen dan enige uren". Waarom moest die kapt. dat weten?
Heb hier zelf ook wel eens mee te maken gehad en had ook totaal geen benul van de tijd welke het zou nemen om die tonijnmonsters
naar een andere stad te sturen, lab.monsters nemen en weer terug te sturen. Die kennis hoef ik m.i. niet te hebben. Zo zijn er nog een paar punten die mijn wenkbrauwen doen fronsen.

Theo, wat bedoel je met "de samenstelling van de Raad vind ik ook interessant"?

Groeten, K.Brouwer

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11709
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Harry G. Hogeboom » 11 sep 2014 23:52

Met " DE Wijsheid van achteraf"
Ik zie hier een typische situatie van " druk op de beslissingen Kapitein vanaf de wal".
Zoals ik reeds zei!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6587
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door jdbvos » 12 sep 2014 10:00

Hoe gek het ook klinkt: dat houdt wellicht verband met de opstelling van de beklaagde.....

Verzekeringen, werkgever(s) en gedupeerden vereisen een onderzoek en/of represailles in een geval als dit.
Als je je blijft verzetten tegen beschuldigingen blijft zo'n raad niets anders over dan zich te doen gelden.
Iemand -al was het het rampenfonds- zal de rekening moeten krijgen...

Wanneer een beklaagde zegt: "Ik heb absoluut niks fout gedaan", en er is toch schade, dan moet er per definitie ergens wel iets fout gegaan zijn....
Wanneer die beklaagde zegt: "Mij schoten geen andere opties meer te binnen...", dan leg je een héél ander accent...
Het verslag hierboven vermeld daar -zeer terecht overigens- helemaal niets over....

Vreemd is in dit geval dat de P&I of de verlader hierin geen zwartepiet krijgt toegeschoven...
Daarentegen: het is ook geen rechtbank, maar een Raad voor de (NL) Scheepvaart, en die oordeelt niet over een buitenlandse verlader, maar over de genomen maatregelen van de verantwoordelijke persoon/personen aan boord....
Het vonnis lijkt weliswaar niet hoog, maar is dat zéér zeker wel ! Zoals Theo al opmerkte, is het een smet op het blazoen van astronomische proporties, die je uiteindelijk ook nog eens je baan kan kosten omdat de verzekering de persoon niet meer accepteert in een bepaalde functie. De "Groene tafel" was niet voor niets een schrikbeeld !
Een week ontzegging is ook wel gegeven aan mensen die met een dronken kop de boot naast de pieren deponeerde....
Dus dit oordeel vind ik buiten alle proporties... Een berisping ? Misschien....het gaat De Raad tenslotte om de lering.....
Maar iets in dit verhaal zegt me dat er méér was op deze zitting.....

Ik kreeg ooit de raad "Als je wordt geknipt en geschoren, moet je je ff stil blijven zitten"
Hoezeer dat ook tegen mijn aard indruist, bleek het wel waardevolle raad...
Een Japans, of Chinees spreekwoord zegt: "Riet moet meebuigen met de wind, anders breekt ze"

Maar nogmaals: zoals het verslag er ligt, kan ik niks bedenken waarvoor die kapitein veroordeeld moest worden.....
Maar ergens is iets fout gegaan: zo'n schip kapseist niet zomaar. En daarover oordeelde de raad.
...en mij bekruipt het gevoel dat die zitting iets minder rustig verliep als in bovenstaand verslag wordt gesuggereerd....
Maar dat is puur gevoelsmatige interpretatie mijnerzijds !
Ook ik zou mij hardgrondig verzetten tegen zo'n oordeel. :roll:

Ik hoop dat de persoon meeleest, en misschien een toelichting kan/wil geven.....
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door ferryvaneeuwen » 12 sep 2014 11:07

Wat mij opviel was dat de kapitein wel een GM berekening had gemaakt maar geen stabiliteitskromme had getekend terwijl ik denk dat er juist in dit geval juist alle aanleiding toe was om dit wel te doen. De Raad zegt daar verder niets over.

Vreemd vind ik verder dat belangrijke papieren, waaronder die berekening, niet van boord zijn meegenomen. Het was een beheerste ontscheping begrijp ik dus daar was best wel tijd voor geweest.

Ik neem aan dat er geen beroepsmogelijkheid is op zo'n toch wat scheve uitspraak, tenminste ik lees daar nooit iets over. Het zou mijns inziens wel aan de orde zijn geweest in zo'n twijfelgeval als dit.

De moraal van het verhaal is dat de laatste in de keten de pineut is en met de joker blijft zitten. De wal keert het schip.......


Ferry

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 12 sep 2014 13:11

Ferry schreef:Wat mij opviel was dat de kapitein wel een GM berekening had gemaakt maar geen stabiliteitskromme had getekend terwijl ik denk dat er juist in dit geval juist alle aanleiding toe was om dit wel te doen.
De kapitein had een diploma Kleine Vaart + Aanvulling. Voor zover mij bekend voorzag die voor wat de stabiliteitsberekeningen betrof alleen in de berekening van de aanvangsstabiliteit en niet in het tekenen en interpreteren van een kromme. Maar zelfs dan: wat heb je aan een stabiliteitskromme bij een verpappende lading die deels als dunne stront door het ruim loopt?
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2491
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door K.Brouwer » 12 sep 2014 21:45

Theo, ik heb zelf m'n KHV+A in '66 gehaald en zat op de Alban de stabiliteit en de stabiliteitskromme uit te rekenen en te tekenen
voor vertrek Melbourne in 1974 . Deze berekening werd opgehaald door een ambtenaar van het Australische Gouvernement en dan mochten we pas vertrekken.Dit was omdat we in T/C voor dat Gouvernement voeren. Dus onze kennis van stabiliteit en het interperteren van de stabiliteitskromme konden we echt wel.Deze ouwe heeft z'n papieren jaren later gehaald dus zal waarschijnlijk nog wel meer over stabiliteit hebben moeten leren.
Wat bedoel je met "de samenstelling van de Raad vind ik ook interessant". Is je iets vreemds/raars opgevallen?

Jan, de namen van degene welke "een bakkie" hebben gehad wordt door de verzekeringsmaatschappijen niet bijgehouden althans niet door de P&I clubs. Heb hier zelf eens navraag naar gedaan aan zo'n P&I vertegenwoordiger tijdens "een bakkie" wat mij overkwam. Blijkt wellicht ook wel uit het feit (als ik het goed onthouden heb) nadat men de Salem had laten afborrelen de club erachter kwam dat dit al de derde keer was dat dit de ouwe en de sparks samen overkwam en er ook voor de derde keer er geen noodsein uitgezonden was.

Ferry, tegen de Uitspraak is geen beroep meer mogelijk, het waarom niet ben ik even kwijt. Is altijd al zo geweest.

Groeten, K.Brouwer

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2491
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door K.Brouwer » 12 sep 2014 22:27

Heb bericht van Theo ontvangen over zijn opmerking m.b.t. de Raad en zie het als opgelost.

Groeten, K.Brouwer

schokker
Berichten: 240
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door schokker » 12 sep 2014 22:48

SOLAS Chapter VI Part B, Regulation 6.2, states that “Concentrates or other cargoes which may liquefy shall only be accepted for loading when the actual moisture content of the cargo is less than its TML.” Therefore, a master should not accept such a cargo for loading without first receiving the appropriate documentation certifying the moisture content and TML of the cargo with the moisture content shown to be less than the TML.

Het enigst wat deze kaptein verweten kan worden is dat hij geen schriftelijk certificaat van het vochtgehalte had lijkt me.
Maar uiteindelijk vraag je een PenI Surveyor als je het niet vertrouwd en deze heeft duidelijk niet gedaan wat hij moest doen.
In de Franse havens en Sevilla wordt bij graanladingen nog steeds een stabiliteitskromme en berekening gevraagd en komen ze je ullage meten of die klopt met je berekening. En dan maar hopen dat het graan iets lichter is dan waar je mee gerekend hebt anders kun je opzakken of op nieuw rekenen of het kan.

Groeten

Henk

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 18 okt 2014 15:50

KERSTIN-EVA ex HINRICH KOLSTER1957.JPG
KERSTIN-EVA ex HINRICH KOLSTER1957.JPG (173.47 KiB) 2155 keer bekeken
© David Gallichan
IDNo: 5151244 Year: 1957
Name: HINRICH KOLSTER Type: Cargo ship Flag: DEU DWT: 565
Country of build: DEU Builder: Stader Location of yard: Stade
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-8
65 KERSTIN-EVA - 88 BEAVER
BU Milton Creek 25.5.88
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3411
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Allen » 23 okt 2014 17:55

COASTERS

>>> HIER
Grtn

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6587
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door jdbvos » 31 okt 2014 21:25

Ik vond nog een filmpje van pa op een DVD-tje die ik nog niet op Joetjoep had gezet.....
Dat is hierbij dan alsnog gebeurd...
De verlenging van de Noordster.....
Greetz!
Jan DB Vos

g.h.hagels
Berichten: 350
Lid geworden op: 25 okt 2008 01:58
Locatie: Hoogezand

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door g.h.hagels » 31 okt 2014 22:29

Hallo Jan,

Nog wel bekende gezichten op het filmpje gezien,
namen weet ik zo niet meer , maar ook je Opa herkent.

Vr Gr Gerrit H Hagels.

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 10 nov 2014 14:43

Ik kreeg deze vraag van Ton Hooftman, het lukt hem niet om in te loggen.

Mijne Heren,
Ik probeer in contact te komen met het forum, maar dat lukt mij niet.
Dus wil ik u vragen of u mij wilt helpen met de volgende vraag.
Ik ben modelbouwer (hobby) en ik ben nu de coaster Coen uit 1935 aan het bouwen.
Bij dit schip staat de kwadrant boven op het achterdek. Hoe lopen nu de kettingen naar het stuurhuis.
Gaan die boven deks, door een goot?
Ik hoop dat u mij kunt helpen.
In afwachting van uw bericht verblijf ik,
Vr. Groet,
Ton Hooftman.


Deze fraaie foto van Douwe Jorritsma is al eerder op Kombuispraat geplaatst. :wink:
coen1935.jpg
coen1935.jpg (91.42 KiB) 1443 keer bekeken
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3720
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil
Contacteer:

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Mart Hoogedoorn » 10 nov 2014 15:05

Ik heb dat gedoe met kettingen nooit meegemaakt.Op de wat modernerder ALBATROS en TRITON ging dat al met wormwielen,vraag me niet hoe dat precies ging.Kweit neit meer :roll:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook

Plaats reactie