Mooie Coastertjes

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door jdbvos »

Och Harry, als je de GHV-schepen al behoorlijke halen vind kunnen maken, dan is zo'n ouwerwetse kuster je reinste ruitenwisser-op-hoge-snelheid....
Bij pa kan ik me nog herinneren dat we bij passage van de Maasbruggen de kop al in het zeetje stak, en het Maaswater al over de luiken stroomde..
En veel mensen vinden/vonden dat niet errug prettig.... :-D Het scheidt natuurlijk wel de helden; stel je voor dat het altijd prachtig weer zou zijn: dan gingen "Jan & Alleman" óók naar zee....en wie zorg dan voor moeders thuis ???
Zoals de mooie TV-serie "Allo-allo" ("London calling") ooit middels de 'Italiaanse officer' riep "Are you dee man, or are you dee mouse ?"

Trouwens: op die Beck-boten liepen de benedendeks ingerichte douches af in de MK-bilge.... Vlak na aankomst in een haven begon de MK steeds meer naar bloemetjes te ruiken :roll:
Bij je eerstvolgende lenzing op de MK had je geen last van olie: het water schuimde zowat van de zeep... :lol:
Nee.....je mot het ook niet alteveel romantiseren... :lol:
Oost, west...ook best

Fluks
Berichten: 601
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Fluks »

Als ik zwaar getafeld heb krijg ik nog wel eens nachtmerries van het gasolie en water pompen.
Iedere 2 uur moest de dagtank bijgepompt worden, dat ging nog, want het gebruik van 190 pk is niet zo veel.
Maar de waterdruktank was meer werk, vooral als er nog mensen douchten.
Als het volgens de stuurman te lang duurde stond hij boven aan de trap te gillen, dat ik voort moest maken.
Ik had natuurlijk ook 12 uur per dag roertorn, dus sjorren aan het rad, om door middel van de broodwagen het roer te verdraaien.
Groet, Arie.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Jan Vos schreef:Nee ... je mot het ook niet alteveel romantiseren ...
En zo is dat! Zoals bekend hebben kleine schepen mijn voorkeur. Kleine en hele grote. Wat daar tussenin zit, is voor wat mijn vak betreft, het nautische vak, eigenlijk niet zo interessant. En dan heb ik het uiteraard over vrachtschepen, over bulkers en tankers. Sleepboten, suppliers of welke andere gespecialiseerde schepen dan ook is natuurlijk weer een heel andere zaak. Maar voor mij is het dus klein of heel groot.

Op die echte potjes was het vooral wat de sanitaire voorzieningen betrof toch veelal armoe, hoor. Behelpen. Afzien. Fatsoenlijk douchen was er meestal niet bij. Warmwatervoorziening alleen door de kachel van de centrale verwarming en als die dan nog met kolen gestookt werd, kon je het in de zomer wel vergeten. De Francina was mijn eerste, voor die tijd moderne coaster met een voor mij, na het Potje van mijn Tante en de Dicky-W, voor wat accommodatie betrof van een ongekende weelde en comfort. Maar zelfs daar ging in de zomer alleen op zaterdag de, oliegestookte, verwarmingsketel aan voor de zaterdagse wasbeurt. In die jaren immers de gewoonste zaak van de wereld? Ik kwam toen net van de KPM en daar had je ook geen douches, maar een mandiekamer met een mandiebak en een gajoeng, wat in feite plezieriger is dan een douche. Bovendien was ik daar gewend geraakt aan twee keer per dag mandiën en dus sleurde ik elke dag, of toch minstens zes keer in de week, mijn eigen wasketel met warm water de badkamer in en gebruikte ik mijn eigen steelpannetje als gajoeng. Dat warme water haalde ik uit dat prachtige AGA-fornuis en de badkamer was bijna recht tegenover de kombuis, dus ver hoefde ik niet te sleuren. Dat ging allemaal prima en maakte me onafhankelijk van hoofdwerktuigkundige Maarten Mos, die het verdomde om ook op andere dagen voor warm water te zorgen.

Maar op potjes zoals de Jan Kreumer en de Dicky-W was dat nog veel moeilijker. Een emmer water op het fornuis als je je fatsoenlijk wilde wassen. Dat duurde een eeuwigheid voordat dat water warm was, want het enige wat je had was een zinken emmer met een rand aan de onderkant. De Dicky-W met een badkamer en toilet aan dek en dat dan in de Scandinavische winter. Zindelijkheid vereiste heldenmoed, ik zweer het je. Pure armoe, meneer Sonneberg.
Later op die 500-tonners, was dat allemaal een stuk beter en stond ik er als kapitein op dat er altijd warm water was, maar dan had je, zoals Fluks terecht zegt, nog steeds dat verrekte pompen om druk op het water te krijgen. Dus Jan heeft gelijk: vooral niet te veel romantiseren.

Wat niet wegneemt dat ik morgen weer met veel plezier met zo'n 500-tonner naar zee zou gaan en dan bij voorkeur heel veel zeedagen zou willen maken. Dat trekt me meer dan welke cruise met welk pretpark dan ook. Maar ja, dat is puur een kwestie van smaak en daarover valt nog altijd niet te twisten ...
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Dus Jan heeft gelijk: vooral niet te veel romantiseren.
Ja ja Horsten..........ga jij die Jan ook nog maar hier op de Zaterdagmorgen " gelijk staan geven" :lol: ........is tie strakkies helemaaaal niet meer te houwuh! :mrgreen: :roll:
Ik dacht : "Kom laat ik eens kijkuh of die ouwe Potjes lieden nog wakker zijn".....en voorwaar! Nou romantiseer ik dat hele potjes gebeuren dus helemaal niet, maar ben gewoon van mening dat ik "ondanks alles toch veel heb gemist"........uiteraard met de befaamde wijsheid van achter af. Dient wel vermeld te worden dat ik redelijk op de hoogte ben -middels mijn toenmalige binnenvaart ervaringen op kleine zandzuigers en H.M. "De Goede Verwachting" van schipper Appe de Vries- van de sanitaire voorzieningen en dat soort drijvende gesnor. Op de zandzuiger "Het Maasje" stond een soortement trechter met een houten rand in een geheel gescheiden hokkie an dek waar je amper je kont kon keren, waar het in de zomer bloedje heet in was en als je de moord niet wilde steken tijdens het hakken van DE beer, dan zat je daar met de deur open "en plein publique".........nou weet ik wel dat een zomerse dag aan de IJssel op de uiterwaarden van Welsum niet is te vergelijken met een winterse dag in de Botnische Golf.....maar toch! niettan??.......segnouselluf! :roll:
Bij een van die hakkende gebeurtenissen bedacht Dries de dekknecht dat het wel grappig zou zijn als ie ene Hogeboom eens even onder de dekwas slang zou zetten, waarop ik het beer gebeuren voortijdig afhakte en overeind sprong van die schijt- trechter in dat dekhokkie (of is dat een woord en zonder met streepie Theo??) tegen zo'n stevig geklonken hoeklijn aan knalde en een gat in m'n kop had waar het bloed uit gutste en 'm smeerde van zelf. Met een lap om de kop naar dokter Couvee, waarmee ik ook reeds kennis had gemaakt bij mijn aantreden in deze wereld, door de weilanden om de zaak te hechten. Het litteken is nog steeds te bezichtigen alhier. En dat allemaal door die " gebrekkige sanitaire zaken"........vertel me wat! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Hé Jan DB, heb jij soms op de ouwe Triton gevaarn?
Daar kwam ik op na de gasflessen ontploffing en lag nog in dok in Amsterdam.
Hoe de heren Beck het voor elkaar hebben gekregen weet ik niet meer maar op die laatste dokkingsdag werd het scheepje geladen, dacht als gewoonlijk met graan.
Niks in de weg dachten ze maar toen het schip ging drijven steeg ook het water in mijn douchecelletje, dus dok weer gedeeltelijk omhoog en buitenboord afvoer verlegd naar ... je raad het al, de machinekamer.
Nou na enige weken een smell van jawelste, niets met bloemetjes te maken.
Wat er nou verkeerd is gegaan met de diepgang of berekening weet ik niet, maar ik zat de rest van mijn verblijf met die troep beneden.
Kapitein F.J zou hier meer over kunnen vertellen. :roll:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door jdbvos »

Nee Mart...vlgs mij was die er toen al niet meer....
Ik maakte daar vakantiereizen. 3 x de Vedette, 1 x de Viscount, 2 x de Alert, en 1 x de ???? (shit: kom er niet op...)
Op verzoek van de direkteur van de MSVS Harlingen (jawél !!) ging ik een weekje vóór de vakantie begon weg, en minimaal 1 week na de vakantie terug...
Dat klinkt heel gek, maar hij kwam op een dag de klas binnen en vroeg hoeveel mensen er daadwerkelijk gingen varen...
In die klas van ca 35 man gingen er --ook tot mijn verbazing!-- slechts 5 vingertjes de lucht in....
Het bleek -bij navraag- te zijn omdat het merendeel was uitgeloot (weer iets nieuws toentertijd) voor de MTS, en dus maar gebruik maakten van een "gelijkgestelde opleiding".....
Dus scheen mijn aanmonsteringen bij Beck ineens via het hoofd der school te gaan -ik neem aan ter reclame: hij kwam dan de klas binnen en zei "Jij bent morgen niet op school, Vos"... Op mijn stomverbaasde vraag over het hoezo en waarom was het antwoord : "vanavond moet je je zeezak inpakken, en morgen rond 12 uur de ferry naar Harwich pakken, en dan met de trein naar Ipswich. Daar ligt de Vedette te wachten op haar nieuwe 2e wtk"
Toen ik daar toch een beetje nerveus aan boord stapte, me meldde bij de ouwe die me meteen naar de meester in de mk verwees, welke mij zag binnenkomen en vroeg of ik de taxi nog had vastgehouden voor hem..... Meteen naar boven rende en nog net de taxi terug kon roepen, z'n spullen achter de deur pakte en aanstalten maakte te verdwijnen. Ik vroeg nog "...maar ik ben toch de nieuwe 2e ???", waarop ik hoorde "je bent m'n aflosser, en je bent alleen." Vlak voor hij de taxi instapte riep hij me nog toe: "Op je buro ligt een brief met hoe alles werkt ! En oh, ja: je bent aan het ballasten !" Hij dook de taxi in en ik stak verbouwereerd m'n hand op, toen de kapitein me op de schouder tikte en de legendarische woorden sprak: "Kun je de mk ff klaarmaken, meester ? Dan kunnen we vertrekken. Als je vlug bent, halen we nog nét dit tij" Waarop ik zei "dan moet ik eerst die handleiding van m'n voorganger lezen...."
In de hut lag idd die brief..... een kladblokblaadje, met zo'n 4 zinnen er op....
Erruguns op dit Forum heb ik die zinnetjes nog eens geciteerd ....maar weet bij god niet meer waar dat na de laatste verhuizing is gebleven....
Gelukkig kende die ouwe diezelfde mk op z'n duimpje, dus samen kwamen we er wel uit...
Heel veel geleerd van die ouwe, op mijn eigen vakgebied. Ik zal kapitein van Rijn daarom ook nooit meer vergeten.
Ook toen ik op dezelfde Vedette terugkwam als bestman, eveneens weer veel van hem geleerd.
Fijne kerel, en een prima zeeman !
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

tijdens het hakken van DE beer, dan zat je daar met de deur open " en plein publique
Inderdaad een primitief kakhokkie, Harry, maar toch geen echte Eimerkacker. :)
Als ik dit zo lees ben ik blijkbaar de enige die op een échte Eimerkacker gevaren heb.
In de jaren 57-58 ben ik drie keer een week tijdens de zomervakantie als prenter meegeweest op het Arendje, de KW 98.
Arendje.jpg
Arendje.jpg (49.3 KiB) 3503 keer bekeken
Het kakken gebeurde weliswaar niet op een emmertje, maar op een houten ton.
Deze ton stond op het poepdek, uiteraard is dit woord afkomstig van het Engelse Poopdeck, maar de naam was in dit geval wel toepasselijk. :)
Ik ben een keer tijdens het bouten met ton en al omgelazerd, zoiets gebeurt je maar een keer en dan weet je hoe het schrap zetten werkt.
Al met al een leerzame ervaring.... :wink:
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Compass »

Wat betreft de Viscount zal ik even mijn licht laten schijnen over de lay-out !
Op het achterdek in het midden de deur met trap naar de beneden accomodatie met bb bovenaan in het trapgat de wc waarover dadelijk meer. Aan bb op het achterdek de deur naar de matrozen 'eetzaal' ;-) Deur naar kombuis zat aan bb zijde van de opbouw en de deur naar de officiers 'trog' :-) zat aan sb zijde evenals de toegangsdeur naar de salon.
Beneden aan de trap aan bb 2x 2 matrozenhutten, MK deur en Ch.Eng. Aan sb pantry, kokshut en strm. Naast mk deur douche met wasmachine voor iedereen en allemaal':-)
Die wc was inderdaad ook met zo'n "Lila" handpomp maar het buffertankje had geen ontluchting dus na een aantal slagen pompen was er een luchthelm opgebouwd die met kracht de plee spoelde. Héél simpel en doeltreffend behalve als je daarvoor altijd met een pomp had gewerkt die rechtstreeks in de pot loosde.
Onwetend over deze technische vooruitgang heb ik mij na mijn eerste bout het lazerus staan te pompen met de gedachte dat de pomp niet haalde tot ik mijn blik eens over het leidingwerk liet gaan. Eureka !! (Het tankje moet welhaast bol hebben gestaan) kraantje open en toen kwam de zondvloed... Nou ja, dan werd het plafond tenminste ook weer eens gesopt :-(

Heb er van augustus '63 tm juli '64 op gevaren met dezelfde Kapt. Hummel, Strm Meijer en datzelfde spaanse kokkie waarvan ik me nog zijn naam voluit kan herinneren: Lauriano Maneiro Davilla! Inderdaad zondags kip met patat en appelmoes. Dat was in die tijd en bij dié rederij echt bijzonder!

Grt
Bert de Boer
Fred Janssen
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2009 23:54

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Fred Janssen »

Ik citeer kapitein Flip Janssen. Hij moest in zijn geheugen graven daar het alweer 50 jaar is geleden.
Na de explosie op de Triton op 24 maart 1966, is na een reparatie van 3 maanden de Triton graan gaan laden in Amsterdam.
F. J. zat inderdaad niet aan boord, hij loste af op de Gruno. Zijn vriend, walkapitein Siep Elsinga was aan boord.
F.J weet te vertellen dat de nieuwe accommodatie gelijk voor een deel onder water stond door een lekke afvoerput in de douchecabine.

Afbeelding

Afbeelding
Mvgr. Fred
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Tja zo met z'n allen vallen vele stukjes weer op de goede plaats na inderdaad dik 50 jr.Flip jaren later nog eens langszij gehad op een andere grotere Beckboot.Ik was toen eerste machinist op een scheepje van Zadeko,en ze wilden ons electrisch las apparaat gebruiken om hun uitlaat van de hoofdmoter te repareren...nou dat kon natuurlijk en heb toen een teidje met FLip ge ouweneeld onder het genot van thee met peperkoek zo als dat nog steeds de gewoonte was op die Beckscheepjes.....doe hem de groeten Fred... ik heette toen nog Rinus (moeilijk uit te spreken hier in brasil dus is het Martins of Mart geworden) Och als het beestje maar een naam heeft :) :)
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook


Plaats reactie