Mooie Coastertjes
Re: Mooie Coastertjes
Een oud potje, 1924 engined.
De Kivi, ex Sieka IV
IDNo: 5289924 Year: 1919
Name: SIEKA IV Flag: NLD DWT: 190 LPP: 29.6 Beam: 5.9
Country of build: NLD Builder: Mulder, W. Location of yard: Stadskanaal
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): sail
[1924 engined, 1D] - 19 JANTINA - 47 ARRE - 50 RAN - 60 MANO - 61 - KIVI - 80 KIVI LETTE - 82 LADY TARA
Disposal Data:
wrecked off St Croix, US Virgin Is 12.9.82
De Kivi, ex Sieka IV
IDNo: 5289924 Year: 1919
Name: SIEKA IV Flag: NLD DWT: 190 LPP: 29.6 Beam: 5.9
Country of build: NLD Builder: Mulder, W. Location of yard: Stadskanaal
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): sail
[1924 engined, 1D] - 19 JANTINA - 47 ARRE - 50 RAN - 60 MANO - 61 - KIVI - 80 KIVI LETTE - 82 LADY TARA
Disposal Data:
wrecked off St Croix, US Virgin Is 12.9.82
Re: Mooie Coastertjes
Jane aus Elsfleth
IDNo: 5169758 Year: 1956
Name: JANE Type: Cargo ship Flag: DEU Tons: 315
Country of build: DEU Builder: Schurenstedt Location of yard: Bardenfleth
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-10
[1963 Lg 51.0/44.9m, 408gt/574dw] - 95 SALMON KING
IDNo: 5169758 Year: 1956
Name: JANE Type: Cargo ship Flag: DEU Tons: 315
Country of build: DEU Builder: Schurenstedt Location of yard: Bardenfleth
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-10
[1963 Lg 51.0/44.9m, 408gt/574dw] - 95 SALMON KING
Re: Mooie Coastertjes
L'Armoricain met een mooi Gronings kontje.
Owner: Soc Bretonne de Cabotage FRA Paimpol
IDNo: 5102047 Year: 1961
Name: ELLEN HELLESKOV Type: Cargo ship Flag: DNK Tons: 499 DWT: 960
Country of build: NLD Builder: Hoogezand SW Location of yard: Hoogezand
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-11.5
65 TURQUOISE - 69 L'ARMORICAIN - 77 BOUSAMRA - 82 HASSAN 1 - 88 ARADOUS - 89 MAYSSALOUN - 93 MOUSTAFA I
foundered 35.55N/32.40E 10.3.94
Owner: Soc Bretonne de Cabotage FRA Paimpol
IDNo: 5102047 Year: 1961
Name: ELLEN HELLESKOV Type: Cargo ship Flag: DNK Tons: 499 DWT: 960
Country of build: NLD Builder: Hoogezand SW Location of yard: Hoogezand
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-11.5
65 TURQUOISE - 69 L'ARMORICAIN - 77 BOUSAMRA - 82 HASSAN 1 - 88 ARADOUS - 89 MAYSSALOUN - 93 MOUSTAFA I
foundered 35.55N/32.40E 10.3.94
Re: Mooie Coastertjes
De Idalith, ook gebouwd in Hoogezand.
IDNo: 5158137 Year: 1958
Name: IDALITH Type: Cargo ship Flag: DNK DWT: 625
Country of build: NLD Builder: Bodewes' Location of yard: Hoogezand
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-10.5
75 SIRIUS
foundered 10nm off Georgetown, Guyana 23.1.85 [Barbados-Guyana, cement]
IDNo: 5158137 Year: 1958
Name: IDALITH Type: Cargo ship Flag: DNK DWT: 625
Country of build: NLD Builder: Bodewes' Location of yard: Hoogezand
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-10.5
75 SIRIUS
foundered 10nm off Georgetown, Guyana 23.1.85 [Barbados-Guyana, cement]
Re: Mooie Coastertjes
De Dorothea E , apart kontje, wat is de officiële naam eigenlijk van zo'n kontje?
IDNo: 5385780 Year: 1950
Name: WALTRAUD BEHRMANN Type: Cargo ship Flag: DEU Tons: 300
Country of build: DEU Builder: Nobiskrug Location of yard: Rendsburg
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-8.5
[1956 Lg 50.0m oa, 422gt] - 65 DOROTHEA E. - 76 RAA - 79 MEDO - 98 KHALED - 99 SABREEN
deleted 2006/7
IDNo: 5385780 Year: 1950
Name: WALTRAUD BEHRMANN Type: Cargo ship Flag: DEU Tons: 300
Country of build: DEU Builder: Nobiskrug Location of yard: Rendsburg
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-8.5
[1956 Lg 50.0m oa, 422gt] - 65 DOROTHEA E. - 76 RAA - 79 MEDO - 98 KHALED - 99 SABREEN
deleted 2006/7
Re: Mooie Coastertjes
Voor zover mij bekend heet zoiets een Ewer-heck, en is alleen maar in gebruik in Du.
Een 'baustiel' van Duitse binnenvaartlichters, waar elke havenstad z'n 'eigener stiel' had: je had de Hamburger Ewer, Bremer Ewer, Kieler Ewer, en weetikveel wat ze langs de Rhein enzoot bouwden....
Pa noemde dit een Hamburger Ewer (SIC: "Dat waren wél mooie ewers, maar ja: die kont, hè...") die op opa's werf (L met hoed) verlengd en gemotoriseerd werd.
En idd: een mooi koppie had die HE....
van de kont heb ik (nog) geen foto...
...en hoe andere Ewers eruit zagen weet ik ook niet: vlgs pa waren die meer op pramen lijkend een de voorkant, en achter die "dichtgevouwen kont" )....
Dat laatste schijnt de overeenkomst van de Ewer te zijn, maar helemaal zeker weet ik dat niet (meer)
Ik heb zo'n kont in NL ook eens gezien bij een praam, dus dat zou dan een import-Ewer hebben kunnen zijn...
Sommige NLse binnenvaart-aken hadden ook een dichtgeknepen kont, maar dan scherper dan bij de Ewer (officieel een sloepkont, meen ik)
Maar ook latere Hamburger Ewers (nadat ze de NLse 'Luxe-motor's' hadden gespot) kregen de Duitse variant van de sleepbootkont (negatieve klipperkont), scheen het.
De volgende foto zou zo'n (nijerwetse) HE kunnen zijn, waarvan deze tekening iig de datum 1910 vertoont. Maar bijgeschreven met potlood (?), dus zou ook om een reparatie in dat jaar hebben kunnen zijn....
De ldaaropvolgende foto was naar ik meen een Emder Ewer, maar die ingebouwde ankerkasten zijn niet origineel, dacht ik.... en de laatste foto was geloof ik ook een Duits schip, maar of dat een Ewer was weet ik niet meer...
Ook destijds had ik al moeite met "goed luisteren, wanneer papa iets zegt", want deze foto's zijn allemaal van vér veur mien tiet, en de gegevens allemaal mondeling toegelicht...
Dat ging (vlgs m'n vechtgenote vanwege een gemis aan iets ertussen) het ene oor ín, en het ander oor weer úit....
Een 'baustiel' van Duitse binnenvaartlichters, waar elke havenstad z'n 'eigener stiel' had: je had de Hamburger Ewer, Bremer Ewer, Kieler Ewer, en weetikveel wat ze langs de Rhein enzoot bouwden....
Pa noemde dit een Hamburger Ewer (SIC: "Dat waren wél mooie ewers, maar ja: die kont, hè...") die op opa's werf (L met hoed) verlengd en gemotoriseerd werd.
En idd: een mooi koppie had die HE....
van de kont heb ik (nog) geen foto...
...en hoe andere Ewers eruit zagen weet ik ook niet: vlgs pa waren die meer op pramen lijkend een de voorkant, en achter die "dichtgevouwen kont" )....
Dat laatste schijnt de overeenkomst van de Ewer te zijn, maar helemaal zeker weet ik dat niet (meer)
Ik heb zo'n kont in NL ook eens gezien bij een praam, dus dat zou dan een import-Ewer hebben kunnen zijn...
Sommige NLse binnenvaart-aken hadden ook een dichtgeknepen kont, maar dan scherper dan bij de Ewer (officieel een sloepkont, meen ik)
Maar ook latere Hamburger Ewers (nadat ze de NLse 'Luxe-motor's' hadden gespot) kregen de Duitse variant van de sleepbootkont (negatieve klipperkont), scheen het.
De volgende foto zou zo'n (nijerwetse) HE kunnen zijn, waarvan deze tekening iig de datum 1910 vertoont. Maar bijgeschreven met potlood (?), dus zou ook om een reparatie in dat jaar hebben kunnen zijn....
De ldaaropvolgende foto was naar ik meen een Emder Ewer, maar die ingebouwde ankerkasten zijn niet origineel, dacht ik.... en de laatste foto was geloof ik ook een Duits schip, maar of dat een Ewer was weet ik niet meer...
Ook destijds had ik al moeite met "goed luisteren, wanneer papa iets zegt", want deze foto's zijn allemaal van vér veur mien tiet, en de gegevens allemaal mondeling toegelicht...
Dat ging (vlgs m'n vechtgenote vanwege een gemis aan iets ertussen) het ene oor ín, en het ander oor weer úit....
- Bijlagen
-
- ombouw van een Hamburger Ever ms Lahn23(2).jpg (161.19 KiB) 2572 keer bekeken
-
- Steilsteven2.jpg (226.23 KiB) 2572 keer bekeken
-
- naamloos19.jpg (71.58 KiB) 2572 keer bekeken
-
- naamloos25.jpg (62.65 KiB) 2572 keer bekeken
Oost, west...ook best
Re: Mooie Coastertjes
Bedankt, Jan, ik ben alweer iets wijzer geworden, of misschien minder dom?"dichtgevouwen kont"
Re: Mooie Coastertjes
Die met die 'ingebouwde ankerkasten' is een tjalk waarvan de steven en een stuk van de voorboeing verwijderd zijn.jdbvos schreef: De ldaaropvolgende foto was naar ik meen een Emder Ewer, maar die ingebouwde ankerkasten zijn niet origineel, dacht ik.... en de laatste foto was geloof ik ook een Duits schip, maar of dat een Ewer was weet ik niet meer...
Die ankernissen zijn in de binnenvaart tegenwoordig verplicht bij nieuwbouw. Dus dit schip was z'n tijd vér vooruit
De laatste lijkt me een praam, of een graanbakje zoals je dat vroeger in de R'damse havens wel zag.