Mooie Coastertjes

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Er gaat geen jaar voor bij of in de eerste dagen van februari denk ik terug aan die storm. Meer dan zestig jaar geleden, maar de herinneringen zijn nog haarscherp en zeer levendig. Wij zaten daar met het Potje van mijn Tante middenin. We hadden geen telefonie, alleen de ontvanger van de richtingzoeker waar we niet alleen de weerberichten op beluisterden, maar ook konden meeluisteren hoe Holland onder water liep. En we hoorden, toen we al een dag of vier lagen te steken, dat we als vermist waren opgegeven. "Pan Pan, Pan. Alle schepen worden verzocht uit te kijken naar..."
Wie nog eens wil nalezen hoe dat was en hoe hoog de zee was op de plaats waar wij zaten, moet HIER maar even klikken. Het was een "Historic Storm".


  • Afbeelding--Afbeelding
De stuurman van de Salland, H. Bruins Slot, was een broer van Egbert Bruins Slot, de kapitein van de Francina waar ik in 1957 bij kwam te varen en waarmee ik daarna altijd contact heb gehouden tot aan zijn overlijden, nu net een jaar geleden.

In september 1953 ging ik in Derlfzijl naar school voor mijn derde rang. Daar kwam toen ook iemand waarvan een ander zei: "Zat jij niet op de Salland?"
Zijn naam is me nu even ontschoten, maar ik meen dat het Arend Koetsier was en die zei:
"Ja, zat ik ook, al bijna twee jaar. Maar de laatste keer dat die uit Delfzijl vertrok, de reis dat hij verging, ben ik twee uur voor vertrek afgestapt. Ik was het opeens zat. Teekman eerst hartstikke kwaad, maar ik zei dat ik gewoon weg moest en als hij me daarvoor een deel van mijn gage in wilde houden, dan moest hij dat maar doen. Maar dat deed Teekman niet. Hij zei dat ik vast wel een goeie reden zou hebben om zo plotseling van boord te gaan en dat hij die dan toch wel graag wilde weten. Maar die had ik niet. Gewoon een gevoel, meer niet."

Zo zie ja maar weer, Horatio, that there is more between heaven and earth ...

Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Meer over de watersnoodramp staat op onderstaand topic, helaas zijn de meeste foto's verdwenen, maar gelukkig hebben we de verhalen nog. :wink:

http://www.kombuispraat.com/viewtopic.php?f=1&t=1309
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Harry G. Hogeboom »

haarscherp en zeer levendig
Ik was toendertijd uiteraard net " goed en wel" een paar jaar zindelijk :lol: zogezeid, en heb die "levendige herinnering" van de Watersnood storm slechts van die vrachtauto van Poelman....zeer waarschijnlijk omdat deze storm en de dramatische consequenties " HET gesprek van de dag" was........wel heb ik gelijksoortige herinneringen van " aan de radio gekluisterd" bij het vergaan van de " Pamir" en de "Flying Enterprise"...uiteraard was dat later in " the fifties".....het plaatje van de Blaupunkt radio op een schappie boven de koelkast in de hoek van de keuken staat o.a. in mijn geheugen gegrift daardoor.Allemaal zeer dramatische gebeurtenissen.........zoo stond ik vele vele jaaren later in mijn kantoor op de Scheepswerf hier in Halifax en zag tot mijn verbijstering de zwaar met gyps geladen bulkfiets " Goldbond Conveyor" de haven uit naar buiten en naar zee gaan.De haven was reeds gesloten als ik me goed herinner WANT er kwam een ZEER zware storm de kust op denderen en ik stond net te overleggen met de voorman of hij " ALLES aan de waterkant van de scheepswerf goed na had gelopen"...toen we beiden tot onze giga verbazing naar de " Goldbond Conveyor" keken die langs de werf kwam kachelen op weg naar zee. Ik was een goeie week of wat daarvoor nog aan boord van het schip geweest om een reparatie te bepraten en had de Chinese ouwe en C.E. toen ontmoet. We vroegen ons af " OF die klanten gek waren"........ze voeren "recht zo tie gaat"...wat later bleek de " Perfect Storm" te zijn IN.....en waren binnen 24 uur met " ALL hands" vergaan. :cry:
Zoiets vergeet je nooit weer.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Martinus »

Verdomd triest ja.

Maar toch moest ik hierom erg lachen :lol: :
Ik was toendertijd uiteraard net " goed en wel" een paar jaar zindelijk
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Leo Bokkum »

Theo Horsten schreef:Zo zie ja maar weer, Horatio, that there is more between heaven and earth ...
Zeker te weten Theo.

Mijn vader kwam even thuis tijdens een (aflos?)reis op de Belle Heloise.
Als een donderslag bij heldere hemel kwam er toen uit: "Ik ga niet meer, ik blijf thuis".
Waarom wist hij niet, al zijn spullen lagen nog aan boord, maar hij stopte per direct met varen. En dat was best wel vreemd voor iemand die het op zee in zijn machinekamer meer naar zijn zin had dan thuis.
Normaal gesproken was hij nogal gevoelig voor de argumenten van een reder, maar deze keer hield hij het poot stijf. Hij verdomde het, stopte ermee en punt uit.
Net 57 jaar geworden betekende dat nog een half jaar op eigen vermogen interen voordat hij met de VUT kon. Ook dat kon hem niet boeien.

Het scheepje is die reis vergaan met man en muis (oktober 1982).

Afbeelding

Ik las het bericht in de Schuttevaer en ben hem dat gaan brengen.
Die ouwe zat te vissen bij zijn jachtje. Hem dat blad gegeven met het omcirkelde bericht. Ik weet nog letterlijk onze conversatie daarna.
Na een tijdje stilte zei hij: "Dat was niet gebeurd als ik mee was gegaan. Ze werd verschrikkelijk rank als ze voor het zeetje voer, heb al eens ingegrepen toen we bijna omlazerden."
Ik: "Of je was wél verzopen natuurlijk, je zit hier niet voor niks he?"
Hij: "Dat zal het wel zijn dan, daar ben ik goed vanaf gekomen..."


Dat "ingrijpen" van hem kon je trouwens vrij letterlijk nemen. Hij had daar ook wel de lichaamsbouw en kolenschoppen voor om het zacht uit te drukken.
Het was de tijd waarin van alles werd opgekocht en onder Panamese of andere vreemde vlag werd gezet. Men keek niet zo nauw als het om bemanning ging. Had je een papiertje dan was dat allang super en kon je acter de mast terecht op die oudere potjes. Gestoord? Alcoholist? Zo blind als een koet? Maakte niks uit, als dat schip maar voer, de rest zou het kantoor worst zijn.
Voor de overige bemanning werd -zoals men dat noemde- een blik Kaap Verdianen open getrokken en daar deed je het dan maar mee.

Zo voer ik op een gegeven moment een reisje samen met hem. Hij als gelegenheids-stuurman, ik in de machinekamer.
Van Portugal naar Rotterdam met pakketten waaibomenhout.
Dwars op een forse swell in Biskaye maakten we wel flinke halen waarvan je niet kon slapen, maar dat was op de winterdag niet écht bijzonder.

Zijn hutje was naast de mijne. Op een gegeven moment hoor ik hem zijn deur letterlijk open rammen die daarna op het zeetje weer dicht sloeg. Nog voordat ik het overall fatsoenlijk aan m'n kont had om te gaan kijken wat er loos was, donderen we over stuurboord plat waarbij ik dacht "en nóu gaattie". Dan de vreemde bons & gevoel van overgaande pakketten... "shit Leo, afgelopen met je" dacht ik terwijl ik ergens tegen het schot lag.
Maar niks daarvan. Scheepje kwam weer terug naar een graad of 45, karretje ging zachter lopen en terwijl ik me verder in m'n overall wurmde voelde ik dat ze met de kop op de zee werd gelegd.

Eenmaal op de brug het volgende tafereel: M'n vader achter het autopilot-kompas en een kapitein die zichzelf ietwat verwilderd kijkend aan stuurboord op de poten trachtte te krijgen. Aan zijn gescheurde overhemd te zien was hij daar niet geheel vrijwillig terecht gekomen... (achteraf bleek dat hij verstijfd van ellende niets deed na het plat slaan, dus had ouwe Dirk hem een zwiep gegeven).
Opgewekt klonk het vanachter het kompas: "Alles goed jongen? Pomp de bodemtengen maar vol. Eén voor één, geen slekke tengen maken en beginnen aan de lage kant."
Klink het paniekerig uit de hoek: "Niet eerst de lage kant, eerst alles aan de hoge kant vullen anders donderen we om!!"
"Verzuipen doe je zelf maar" klonk het vanachter het kompas, "lage kant beginnen Leo."


M'n ouwe heer had -wat ik noem- zeemansinstinct. "Wist" van te voren dat het fout zou gaan en handelde daar naar voordat hij kon bedenken waaróm.
Dat heeft hem -en toen misschien ook mij- het leven gered. Met als ultieme bevestiging van dat instinct zijn weigering om nog met de Belle Heloise weg te gaan.

So, is there more between heaven and earth?
Count me in for a big YES Theo.



Mvg, Leo.
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Het zijn merkwaardige zaken. Misschien ook niet; misschien is het een heel natuurlijk verschijnsel dat nog stamt uit de tijd toen we slechts gekleed in een berenvel door de bossen banjerden, een toen volkomen normaal zintuig dat we nu niet of nauwelijks meer gebruiken. Mij redde het twee keer van een stranding en één keer van een treinongeluk. Die trein verongelukte wel, maar ik zat er niet in.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Het zijn merkwaardige zaken.
Tjaaa.......noem het wat je HET maar noemen wilt!..IK noem HET al jaaaren " Het mannetje wat op mijn linker schouder zit EN in m'n oor fluistert"......ik luister ALTIJD naar dat mannetje! Als ik hier nu enkel van mijn ervaringen opschrijf dan denken jullie " Hij wil nu OOK met de ouwe hap mee lullen, DAT verhaal bedenkt ie maar" :lol: Dus hou ik m'n klep maar dicht.maaaar
Count me in for a big YES Theo.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Belle Heloise
Belle Heloise.jpg
Belle Heloise.jpg (524.33 KiB) 3278 keer bekeken
HIER de geschiedenis van het schip.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Opgewekt klonk het vanachter het kompas: "Alles goed jongen? Pomp de bodemtengen maar vol. Eén voor één, geen slekke tengen maken en beginnen aan de lage kant."
Mooi verhaal, Leo. :-D

Het voorgevoel....
Ik heb vroeger een paar keer zo'n voorgevoel gehad, normaal wijkt een schip wat van bakboord komt en niet van peiling verandert altijd voor je uit.
Maar een paar keer heb ik voor alle zekerheid als ze wel heel erg dichtbij kwamen een rondtorn over stuurboord gemaakt om zeker te zijn dat er geen gevaar voor aanvaring meer bestond.
Bakboord uitgaan is in zo'n geval geen optie.
Ik kreeg daarna alleen maar gezeur, de wtk van de wacht belde meteen dat de klappen terugliepen en of ik het voortaan wat rustiger aan kon doen.
Die ouwe kwam ook meteen boven met de vraag of dat allemaal wel nodig was.
Of mijn voorgevoel toen juist was weet ik niet, misschien zouden ze op het laatste moment wel uitgeweken zijn, maar better safe than sorry. :wink:
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, ook verschillende keren gedaan, indachtig het bekende grafschrift: Hier ligt baas Jansen met zijn knechts. Hij reed door want hij kwam van rechts. :roll:


Plaats reactie