Mooie Coastertjes

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Erikdepooter »

Hierbij een “waar” verhaal, dat eind zeventiger jaren de ronde deed bij passages door het Kielerkanaal. In die tijd had je (en misschien nog wel) verschillende klassen van scheepsgroottes die door het kanaal voeren. Kleine potjes waren klasse 1 of 2, grotere KHV klasse 3 en daarboven nog klasse 4,5 6. Met gevaarlijke lading werd je een klasse hoger. Zoiets was het geloof ik.

Onze Susanna was een klasse 3. In tegenstelling tot de lage klassen was een loods verplicht, maar wij mochten nog wel andere schepen passeren buiten de aangewezen plekken, zolang het goed zicht was. Best spectaculair trouwens om dan een groot GHV-schip op tegenkoers zo vlak bij tegen te komen, je kon elkaar bij wijze van spreken zo een high five geven.

Collega’s met meer kustvaart-vaartijd dan ik (van Shell tankers afgezakt) hadden altijd legio sterke verhalen. Op coasters maakte je ook veel meer mee, dan op VLCC’s, en dat was wel waar.
Bij hun passages Kieler Kanaal hadden verschillende het volgende meegemaakt (als het van één de waarheid was, dan zou de rest dus moeten liegen, maar dat terzijde).

Op een mistige dinsdagmorgen in februari was er een kleine “Eimerkacker” (Kustertje zonder normale sanitaire voorziening) de sluis van Brünsbüttel binnen gevaren. Een paar honderd ton, met eigen laadgerei, bemanning van vier en een kapitein eigenaar met eega aan boord. Die een kop groter was dan hijzelf en dus eigenlijk de echte kapitein was (Jan Sanders kon het zo uittekenen).

Die kapitein-eigenaar had zijn leven lang gevaren en had veel ervaring. Maar weinig papier. Nou was de regelgeving wel strenger geworden en werd hij verplicht om toch maar eens de aanvulling op zijn ooit behaalde SK-diploma te gaan halen.
Rib uit z’n lijf: Weken aan de wal, een duur kosthuis bij de Zeevaartschool, studeren was toch al niet zijn sterke kant en het ergste was een afloskapitein te regelen, want zijn bootje moest natuurlijk wel blijven varen om het spreekwoordelijke hoofd boven water te kunnen houden.
Anyway, na veel blokken, tieren en het hele bureaucratische systeem vervloeken was het hem uiteindelijk gelukt: Geslaagd voor SKA!

Mooie bijkomstigheid daarvan was, dat onze kapitein geleerd had dat varen als kapitein heel wat meer verantwoordelijkheid van hem verlangde, dan hij tot nu toe had beseft. En –goed voornemen- dat zou hij vanaf nu in praktijk brengen!

Aldus het scenario: Boot in de sluis, klasse 1 of 2, mistig weer en met een verantwoordelijk gezagvoerder.
Vraagt hij aan zijn vrouw: “Met dit zicht kunnen we misschien beter een loods nemen?”. De zuinige Groningse echtgenote deelde zijn recente SKA-verantwoordelijkheidsgevoel nog niet, maar zag het als onvoorziene, extra uitgave, ten koste van de toch al niet zo grote winst op hun kleine bootje. “We hebben het altijd zonder loods gedaan, gewoon rechtuit tot aan Kiel. Onzin. Weet je wel wat dat kost?”
Toch wist hij haar uiteindelijk te overtuigen, want wie had er nu SKA, en zo vertrokken ze, met loods, richting Kiel.
Maar het weer werd echter slechter en slechter. Slow ging naar dead Slow en het geld verdampte waar je bij stond. Potdik van de mist adviseerde de loods uiteindelijk om toch maar even af te meren aan de palen in een van de passeerstroken. Nog meer nodeloos verlies, zal de kapiteinse hebben gedacht en werd met de minuut chagrijniger. Stil liggen aan de palen en wachten op beter weer. Bah!

Omdat er nu toch niet veel meer kon worden gedaan, vroeg onze kapitein aan de loods of hij in de messroom wilde mee-eten. Gedrieën trokken ze een dek lager en werd alles gereed gemaakt voor een broodmaaltijd. De corpulente Duitse loods liet zich het allemaal goed smaken en had niet in de gaten dat de kapiteinsvrouw er met een oorwurmengezicht bij zat. Vele boterhammen later vroeg Kappie: ”Herr Lotse, wollen sie auch noch Käse?”. Waarop zijn vrouw, die nauwelijks een woord Duits verstond en het opvatte als “kezen”, als door een adder gebeten opsprong en riep: “Jan, dat je die vent laat mee-eten is al erg genoeg, maar dit is toch wel het toppunt!!” En rende vervolgens huilend de messroom uit.
Bijlagen
Eimerkacker Voorbeeld.jpg
Eimerkacker Voorbeeld.jpg (80.48 KiB) 4207 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

“Eimerkacker”, fraaie benaming voor een klein potje, Erik. :-D
Maar net als kerrie-emmer is dit waarschijnlijk nergens terug te vinden op Google en in maritieme woordenboeken, maar we begrijpen allemaal wat er mee bedoeld wordt. :wink:
Als je net van VLCC’s komt zijn alle kustertjes natuurlijk Eimerkackers, maar zelfs op deze Quack waar ik in 1978 in Bremen een avondje ben wezen buurten hadden ze een toilet, weliswaar met gebruiksaanwijzing, maar het functioneerde uitstekend.
Logisch, want het schip was gebouwd bij scheepswerf Vos. :-D
Quack-1.jpg
Quack-1.jpg (190.57 KiB) 4131 keer bekeken
Mooi, zo'n verhaal van Horen Zeggen, hoe vaker men het doorvertelt des te sterker wordt het verhaal. :wink:
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Jos die QUACK was al zèèr modern, en denk er om dat die Democraat van opa Vos waarschijnlijk ook al een echte plee had .Op de ''Albatros'' trouwens verschillende...allemaal bediend met een vleugelhandpompje...werkte best.
Albatros 1952.jpg
Albatros 1952.jpg (27.95 KiB) 3984 keer bekeken
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door jdbvos »

Yep !
Opa was vooruitstrevend....
En de Democraat had volgens m'n broer achteronder 1 toilet, en vooronder ook 1 toilet, beide met veergesloten terugslagklep en een tapse kraan....je moest héél goed uitkijken: als er een zeetje kwam, en je had je voet op het pedaal.....
En idd: spoelen mbv een handvleugelpomp (met een klein start-tankje aan dek erboven)
Ook de kombuis was nog voorzien van een handzwengelpomp......ik herinner me een blauwgeschilderde......
misschien wel een blauwe voor koud- en een rode voor warmwater :lol:
Op de Beck-bootjes was het toilet achterop de kampanje in de opbouw: op de kleintjes (Viscount, oa) had je achterop aan SB de ingang naar de verblijven en aan BB Het Gemak
In mijn herinnering was het andersom, maar de foto toont een kanonskogelgat in de deur, dus dat zal wel niet het toilet zijn....
Op die foto zie je dus nét de (openstaande) deur naar de onderaardse kerkers....
Bijlagen
Viscount 005 Gibb's Wharf aan de Thames.jpg
Viscount 005 Gibb's Wharf aan de Thames.jpg (145.79 KiB) 3940 keer bekeken
Oost, west...ook best
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Jan ik ben daar enige teid meestertje op geweest samen met kapitein Hummel (veel te jong overleden)Die deur met dat kogelgat was de kombuis dacht ik me te herrinneren waar ons spaanse kokkie een lekkere hap klaarmaakte.Zondag altijd een halve kip ,met frietjes en appelmoes.Aan de bb kant was dan de messroom.Of we daar al een eigen douch/wc hadden weet ik niet meer.Dat weet mischien de kompassteller nog,die voer er net vòòr mij op. :idea:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Altijd een beetje spijt gehad dat ik nooit op potjes heb gevaaarn..........veeeeeeel gemist! :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door jdbvos »

Och Harry, als je de GHV-schepen al behoorlijke halen vind kunnen maken, dan is zo'n ouwerwetse kuster je reinste ruitenwisser-op-hoge-snelheid....
Bij pa kan ik me nog herinneren dat we bij passage van de Maasbruggen de kop al in het zeetje stak, en het Maaswater al over de luiken stroomde..
En veel mensen vinden/vonden dat niet errug prettig.... :-D Het scheidt natuurlijk wel de helden; stel je voor dat het altijd prachtig weer zou zijn: dan gingen "Jan & Alleman" óók naar zee....en wie zorg dan voor moeders thuis ???
Zoals de mooie TV-serie "Allo-allo" ("London calling") ooit middels de 'Italiaanse officer' riep "Are you dee man, or are you dee mouse ?"

Trouwens: op die Beck-boten liepen de benedendeks ingerichte douches af in de MK-bilge.... Vlak na aankomst in een haven begon de MK steeds meer naar bloemetjes te ruiken :roll:
Bij je eerstvolgende lenzing op de MK had je geen last van olie: het water schuimde zowat van de zeep... :lol:
Nee.....je mot het ook niet alteveel romantiseren... :lol:
Oost, west...ook best
Fluks
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Fluks »

Als ik zwaar getafeld heb krijg ik nog wel eens nachtmerries van het gasolie en water pompen.
Iedere 2 uur moest de dagtank bijgepompt worden, dat ging nog, want het gebruik van 190 pk is niet zo veel.
Maar de waterdruktank was meer werk, vooral als er nog mensen douchten.
Als het volgens de stuurman te lang duurde stond hij boven aan de trap te gillen, dat ik voort moest maken.
Ik had natuurlijk ook 12 uur per dag roertorn, dus sjorren aan het rad, om door middel van de broodwagen het roer te verdraaien.
Groet, Arie.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Jan Vos schreef:Nee ... je mot het ook niet alteveel romantiseren ...
En zo is dat! Zoals bekend hebben kleine schepen mijn voorkeur. Kleine en hele grote. Wat daar tussenin zit, is voor wat mijn vak betreft, het nautische vak, eigenlijk niet zo interessant. En dan heb ik het uiteraard over vrachtschepen, over bulkers en tankers. Sleepboten, suppliers of welke andere gespecialiseerde schepen dan ook is natuurlijk weer een heel andere zaak. Maar voor mij is het dus klein of heel groot.

Op die echte potjes was het vooral wat de sanitaire voorzieningen betrof toch veelal armoe, hoor. Behelpen. Afzien. Fatsoenlijk douchen was er meestal niet bij. Warmwatervoorziening alleen door de kachel van de centrale verwarming en als die dan nog met kolen gestookt werd, kon je het in de zomer wel vergeten. De Francina was mijn eerste, voor die tijd moderne coaster met een voor mij, na het Potje van mijn Tante en de Dicky-W, voor wat accommodatie betrof van een ongekende weelde en comfort. Maar zelfs daar ging in de zomer alleen op zaterdag de, oliegestookte, verwarmingsketel aan voor de zaterdagse wasbeurt. In die jaren immers de gewoonste zaak van de wereld? Ik kwam toen net van de KPM en daar had je ook geen douches, maar een mandiekamer met een mandiebak en een gajoeng, wat in feite plezieriger is dan een douche. Bovendien was ik daar gewend geraakt aan twee keer per dag mandiën en dus sleurde ik elke dag, of toch minstens zes keer in de week, mijn eigen wasketel met warm water de badkamer in en gebruikte ik mijn eigen steelpannetje als gajoeng. Dat warme water haalde ik uit dat prachtige AGA-fornuis en de badkamer was bijna recht tegenover de kombuis, dus ver hoefde ik niet te sleuren. Dat ging allemaal prima en maakte me onafhankelijk van hoofdwerktuigkundige Maarten Mos, die het verdomde om ook op andere dagen voor warm water te zorgen.

Maar op potjes zoals de Jan Kreumer en de Dicky-W was dat nog veel moeilijker. Een emmer water op het fornuis als je je fatsoenlijk wilde wassen. Dat duurde een eeuwigheid voordat dat water warm was, want het enige wat je had was een zinken emmer met een rand aan de onderkant. De Dicky-W met een badkamer en toilet aan dek en dat dan in de Scandinavische winter. Zindelijkheid vereiste heldenmoed, ik zweer het je. Pure armoe, meneer Sonneberg.
Later op die 500-tonners, was dat allemaal een stuk beter en stond ik er als kapitein op dat er altijd warm water was, maar dan had je, zoals Fluks terecht zegt, nog steeds dat verrekte pompen om druk op het water te krijgen. Dus Jan heeft gelijk: vooral niet te veel romantiseren.

Wat niet wegneemt dat ik morgen weer met veel plezier met zo'n 500-tonner naar zee zou gaan en dan bij voorkeur heel veel zeedagen zou willen maken. Dat trekt me meer dan welke cruise met welk pretpark dan ook. Maar ja, dat is puur een kwestie van smaak en daarover valt nog altijd niet te twisten ...
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Dus Jan heeft gelijk: vooral niet te veel romantiseren.
Ja ja Horsten..........ga jij die Jan ook nog maar hier op de Zaterdagmorgen " gelijk staan geven" :lol: ........is tie strakkies helemaaaal niet meer te houwuh! :mrgreen: :roll:
Ik dacht : "Kom laat ik eens kijkuh of die ouwe Potjes lieden nog wakker zijn".....en voorwaar! Nou romantiseer ik dat hele potjes gebeuren dus helemaal niet, maar ben gewoon van mening dat ik "ondanks alles toch veel heb gemist"........uiteraard met de befaamde wijsheid van achter af. Dient wel vermeld te worden dat ik redelijk op de hoogte ben -middels mijn toenmalige binnenvaart ervaringen op kleine zandzuigers en H.M. "De Goede Verwachting" van schipper Appe de Vries- van de sanitaire voorzieningen en dat soort drijvende gesnor. Op de zandzuiger "Het Maasje" stond een soortement trechter met een houten rand in een geheel gescheiden hokkie an dek waar je amper je kont kon keren, waar het in de zomer bloedje heet in was en als je de moord niet wilde steken tijdens het hakken van DE beer, dan zat je daar met de deur open "en plein publique".........nou weet ik wel dat een zomerse dag aan de IJssel op de uiterwaarden van Welsum niet is te vergelijken met een winterse dag in de Botnische Golf.....maar toch! niettan??.......segnouselluf! :roll:
Bij een van die hakkende gebeurtenissen bedacht Dries de dekknecht dat het wel grappig zou zijn als ie ene Hogeboom eens even onder de dekwas slang zou zetten, waarop ik het beer gebeuren voortijdig afhakte en overeind sprong van die schijt- trechter in dat dekhokkie (of is dat een woord en zonder met streepie Theo??) tegen zo'n stevig geklonken hoeklijn aan knalde en een gat in m'n kop had waar het bloed uit gutste en 'm smeerde van zelf. Met een lap om de kop naar dokter Couvee, waarmee ik ook reeds kennis had gemaakt bij mijn aantreden in deze wereld, door de weilanden om de zaak te hechten. Het litteken is nog steeds te bezichtigen alhier. En dat allemaal door die " gebrekkige sanitaire zaken"........vertel me wat! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie