Scheepskoks

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Scheepskoks

Bericht door Mart Hoogedoorn »

BB&R(bruine bonen en rijst), is het hoofd voedsel van de braziliaan,al of niet met kaantjes ,en of andere zaken, van mij hoeft het niet iedere dag,dus zie het weinig op tafel, heb dan wèl de ramen open. voor het ''gassiefree'' maken, zal in de ballentent ook wel nodig zijn zaterdag, :-D :-D
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook

Jorgvandooren

Re: Scheepskoks

Bericht door Jorgvandooren »

Inderdaad Jos, was ze ff vergeten!!
Ragnar
Berichten: 519
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:52
Locatie: Doha, Qatar

Re: Scheepskoks

Bericht door Ragnar »

Die Groningse rijsttafel dat is nou echt iets van de kustvaart, je moet ermee opgegroeid zijn om het lekker te vinden. persoonlijk vindt ik het niet te eten, heeft wat weg van goedkoop blikvoer oftwel crisisvoer als de verse groente op is.

Heb met diverse koks gevaren die alles uit blik haalden en dan de verse groente lieten wegrotten, wat kon ik daar kwaad om worden zeg. Geef je het een paar keer door aan die ouwe en wat gebeurd er ? die vent blijft gewoon lekker 9mnd aan boord en die ouwe geeft er geen moer om. Is leuk om zo te varen maar niet heus, heb je als stuurman bijna 16uur aan dek gestaan in de regen, sneeuw, wind en dan staan er frikandellen op tafel, wat een drama zeg.

Ben blij dat ik die tijd een jaar geleden heb afgesloten.

Mochten er nog NL koks op zoek zijn naar werk dan raadt ik je aan om het eens bij Vroon http://www.vroonoffshore.com te proberen, ik weet dat er op de DSV's NL koks wekzaam zijn en op sommige suppliers zijn ze ook aanwezig.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepskoks

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Ragnar,
Op de GHV in mijn tijd was het vaste prik op maandag en ik moet zeggen: iedereen was er altijd enthousiast over. :)
Iedere dag bruune boon'n, dat is natuurlijk een heel ander verhaal. :(
All the best
Jos
HarryW
Berichten: 178
Lid geworden op: 20 mei 2005 11:11
Locatie: N Drenthe

Re: Scheepskoks

Bericht door HarryW »

Hachee erbij, ook heeeeeeerlijk :-D
Zou de standaardmaaltijd van de zaterdag moeten zijn

Groet Harry
Thank You, till the next time Bye Bye
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepskoks

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Harry,
de standaardmaaltijd van de zaterdag
Dat is snert met drijfijs en pannekoekies toe. :)
All the best
Jos
Ragnar
Berichten: 519
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:52
Locatie: Doha, Qatar

Re: Scheepskoks

Bericht door Ragnar »

Ja Jos,

Als zo'n gast eenmaal in de gaten heeft dat je iets lekker vindt krijg je het op den duur iedere dag voorgeschoteld, dan is het op den duur niet meer lekker. de frituurpan dat is een wondermiddel voor die Indo's en Flippen. :wink:

maar goed ik hou erover op anders, ga ik mezelf alleen maar weer ergeren aan vroegah.. :lol:
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepskoks

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Ragnar,
vroegah, ondanks de beperkingen van het voedingscijfer werd er heel goed gegeten aan boord, dit natuurlijk in vergelijking wat men toen thuis op tafel kreeg. :)
Van een frituurpan hadden we nooit gehoord.
Maar in de kombuis stonden wel mooi een Chef kok, een tweede kok/bakker en een koksmaat. :)
Iedere dag vers gebakken warm brood. :-D
En soms een hofjood die van wanten wist.
Dat ze tegenwoordig iedereen die een ei kan koken en een diepvriesmaaltijd kan ontdooien als kok aanmonsteren, daar kunnen wij oudjes ook niets aan doen. :)
Ach, over 20 jaar heb jij het over die goeie ouwe tijd dat er zelfs nog een Kok aan boord was. :lol:
All the best
Jos
Ragnar
Berichten: 519
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:52
Locatie: Doha, Qatar

Re: Scheepskoks

Bericht door Ragnar »

Inderdaad Jos,

Ik moet zeggen dat ik het op het momment toch echt niet slecht hebt. op de Sympathy zaten twee NL koks en die hadden ook allebei hun eigen messboy of hoe ze dat ook noemen. ze moesten dan wel voor een man of 30 en wat vrouwen koken maar, deden ze perfect. Broodbakken konden die gasten zeer goed en was heerlijk als je net uit je bed kwam en het was nog lekker warm. om te smullen.

Op die kustvaart is dat inderdaad kut, had je nou een Nler in de kombuis staan dan zou ik zeggen alla maar, dat is er niet meer bij op die bootjes, best wel jammer tenslotte wordt er gewerkt op eten en zonder eten is "no workie chiep".

Dat voedingscijfer is altijd al een hot item geweest, op sommige schepen was het 7euro/dag/man en hier hebben ze een dikke 22euro/dag/man in de offshore, kan je nagaan hoeveel zoiets per sector kan verschillen. Moet wel zeggen dat ik ook met koks heb gevaren die voor die 7euro een hele goeie maaltijd op tafel konden zetten maar, die zijn zeldzaam en werden meestal weggekocht door een andere club.

gerookte zalm op je brood of een plakje botherhamworst ? het is maar net wat je wil.

Over die magnetron maaltijden, ik weet dat ze op de Ierse schepen van Arklow zonder kok varen, daar is is het dus echt ping ping, zo wil je toch niet varen :?: zal hier ook wel gaan gebeuren in NL maar, dan gelukkig zonder mij.
HarryW
Berichten: 178
Lid geworden op: 20 mei 2005 11:11
Locatie: N Drenthe

Re: Scheepskoks

Bericht door HarryW »

de standaardmaaltijd van de zaterdag
Dat is snert met drijfijs en pannekoekies toe. :)
Hallo Jos,

Dat is waar, en bij de echt goede koks krijg je het om en om :lol: :lol:

Groet Harry
Thank You, till the next time Bye Bye


Plaats reactie