Ernst Vossnack

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Gissen buiten boord

Bericht door ferryvaneeuwen » 12 okt 2006 17:55

Aha Jos, zo zit dat dus. Als Vossnack op het knopje drukt komt er een papierstrookje met de speed eruit rollen..... :roll:

Afbeelding

In dit geval kan je beter de ton die rechts in het beeld verschijnt als referentieppunt gebruiken. Maar dat zal wel een domme opmerking zijn omdat je dan de ware snelheid over de bodem krijgt en het gaat tenslotte om de gis. Toch? Zelf zou ik anders gewoon even in zo'n stroomatlas kijken dan weet je alles.

Ferry

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31016
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 13 okt 2006 16:25

Hallo Ferry,
Dat wippende voorschip van de "Carchester" was echt geen gezichtsbedrog.
Enne dat kanon van Vossnack zou voor gissen buitenboord gebruikt moeten worden, dit gebeurde als het goed was altijd in the middle of the ocean en heeft niets met de log te maken en als sparks moet je toch heel wat van die telegrammen verstuurd hebben over de resultaten hiervan.
Als ik zelf een blikje over de muur gooide, dan kwam het te dicht bij de boeggolf terecht en lag het blikje lekker mee te deinen, dus een stukje onnauwkeurigheid...
Met dat kanon zouden we daar dan geen last meer van hebben.
Dit gebeurde uiteraard alleen op "Selected Ships", de naam is een beetje overdreven, want bijna iedere rederij was verplicht om selected ships te hebben.
Ik neem aan dat je zelf ook driftig heb meegeholpen om blikjes bier voor het goede doel te nuttigen. :wink:
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Carchester

Bericht door ferryvaneeuwen » 13 okt 2006 16:58

Hallo Jos,

Ik trek je waarneming niet in twijfel maar zoiets blijft toch een wat merkwaardig fenomeen. Het zal wel zoiet als met een torenflat zijn: het ding moet bij storm bewegen anders breekt'ie..... Maar toch die metaalmoeheid wat jij al noemde. Als je een stukje metaal zoveel maal buigt breekt het gegarandeerd.

De meeste tankers waarop ik gevaren heb, behalve de W. Alton Jones, waren Selected Ship. Ik hielp dikwijls ijverig mee met bijvoorbeeld water opslaan met behulp van zo'n canvas akertje om de temperatuur zeewater vast te stellen en ik was héél bekwaam in het slingeren van de natte en droge bol..... Met die wolkenatlas en percentage wolken kon ik ook wel overweg. Je moest het meteo-telegram om de vier uur verzenden en dat gaf voor ons nogal eens gedoe omdat de radiocondities op de verschillende tijden van de dag niet altijd goed waren en sterk afhankelijk van het gebied waarin je voer. Overdag moest je het telegram dikwijls tussen je wachturen versturen en je kwam er midden in de nacht je kooi voor uit anders kreeg je een slechte beoordeling van het KNMI en een dreigende brief van Radio Holland. Die walslurpen lagen 's nachts uiteraard ongestoord achter Kaap Kont. De stuurlieden kregen ook een beoordeling van hun waarnemingen van KNMI. Zo'n type wolkendek kón helemaal niet in combinatie met de andere overgeseinde gegevens. Alsof ze erbij geweest waren. Dat gaf nogal eens heisa met de ouwe die zich bij een slechte beoordeling van één of meer van de stuurlieden zich persoonlijk aangesproken voelde want alle correspondentie liep dacht ik via het kantoor.

Ferry

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31016
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 13 okt 2006 17:11

Hallo Ferry,
Wij waren altijd Excellent! :lol:
Als je een zeildoeken puts water op een in ballast varende tanker in de Rode Zee eindelijk aan dek had en dan de thermometer aflas, dan schommelde de zeewatertemperatuur zo rond de veertig graden. :wink:
Dus gewoon even de zevende machinst van de wacht bellen en dan kwam je aardig in de buurt. Was bijna altijd 30 graden, dus we pasten onze OBS altijd een beetje aan aan hetgeen ze wilden horen in Den Bilt, om problemen zoals jij beschreef te voorkomen. :wink:
En laat twee stuurlui onafhankelijk eens de diverse wolkensoorten en hoogtes bepalen, dan is het net alsof ze op beiden op een heel andere oceaan zaten. :lol:
Ach, het hield je lekker bezig op de reis. :wink:
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

OBS

Bericht door ferryvaneeuwen » 13 okt 2006 18:01

Nou Jos, wij waren dus verre van Excellent, noch Eminent. Althans als ik het afmeet aan de mate van geouwehoer dat ik me herinner over dit onderwerp. Scherp in beeld staat nog het geval van de eerste stuurman die als enige een wat mindere beoordeling kreeg. Hij ging van "Zeer Goed' naar 'Goed' en dat gaf grootscheepse - om op dit forum in stijl te blijven - trammelant met de ouwe. Toen de eerste zich verdedigde door te zeggen dat 'Goed' toch ook goed was werd hij onmiddellijk door de ouwe geattaqueerd: "Chief, luister goed, Goed is niet goed, Goed is zéér slecht". Tegen zoveel wijsheid kon die arme stuur niet op en hield heel verstandig verder maar zijn kiezen op elkaar, ook al omdat het hele brugcollege tot en met de leerling en mijzelf er omheen stonden en de conversatie met grote belangsteling en met enige verbijstering opslurpten. Ha, er gebeurde tenminste weer wat. Het leven aan boord was dikwijls toch al zo saai, saai, saai. Het gezegde werden gevleugelde woorden aan boord en bij het minste geringste werd het in allerlei varianten herhaald.

Ferry

Joop Kieviet (RIP)

Ernst Vossnack

Bericht door Joop Kieviet (RIP) » 13 okt 2006 18:31

Luitjes over beoordelingstaten gesproken, nu moet ik er nog om lachen als 1e stm kreeg ik een slechte en dan moest je er voor tekenen dat je het gezien had. Het epistel werd met veel bombarie voor me neus gelegd en dan lezen. Nou mooi niet maar wel mijn handtekening gezet, commentaar van moet je het niet lezen? Nee in geen geval want je maakt geen beoordeeling van mij maar van jezelf want ze weten allang na 20 jaar op kantoor wie ik ben en wat mijn kennis en kunde is.
Groejes Joop

Gebruikersavatar
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Beoordelingen

Bericht door ferryvaneeuwen » 13 okt 2006 18:56

Hallo Joop,

You are my man! Want zo is het. Het kantoor was ook niet helemaal gek en kende z'n pappenheimers best wel.

Tjee, zou Vossnack ons nu alle kanten opsturen en zich rot lachen boven op een wolk? I hope so!

http://media.dorusrijkers.nl/foto112

Ferry

Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1923
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Enkele cartoons uit: tekenen voor een vloot, Ernst Vossnack

Bericht door Vaerderij » 07 jul 2010 02:03

Het kanon van Vossnack, uit tekenen voor een vloot.jpg
Het kanon van Vossnack, uit tekenen voor een vloot.jpg (176.14 KiB) 735 keer bekeken
Roeren, uit tekenen voor een vloot.jpg
Roeren, uit tekenen voor een vloot.jpg (159.71 KiB) 735 keer bekeken
Schip van de plank, uit tekenen voor een vloot.jpg
Schip van de plank, uit tekenen voor een vloot.jpg (251.68 KiB) 735 keer bekeken

Wil P M
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 feb 2011 22:04

Re: Ernst Vossnack

Bericht door Wil P M » 18 feb 2011 23:21

Een verlies voor de Nederlandse scheepvaart.

Ik heb een keer met hem mee gereden vanaf Rockanje (van de gascursus van Verwey in het Bad hotel 5,5 dag.) naar het centraal station in Rotterdam.
Hij kon boeiend vertellen.

Ik was toen derde stuurman en had al een reis op ms. Antilla Bay gevaren.

Groetjes
Wil

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], jeroen en 33 gasten