Hulpmotoren
Re: Hulpmotoren
De "Antares", ex loodsvaartuig, bouwjaar 1951
homo: Smit - M.A.N., type; R.556 N 14, vermogen; 650 pk, 6 cil., 4 takt, 300 rpm., D.O.
Het gewicht bedraagt 29 ton.
humo's: origineel 2 x Werkspoor.
thans: 2 Scania, 6 cil. op generator, plus 1 x Scania, 6 cil op boegschroef.
havenslet: John Deere in whisper-shed.
Ook leuk op de manouvreerstand;
1 x bel 100 omw.
2 x bel 170 omw.
3 x bel 300 omw.
m.v.g. Roy
homo: Smit - M.A.N., type; R.556 N 14, vermogen; 650 pk, 6 cil., 4 takt, 300 rpm., D.O.
Het gewicht bedraagt 29 ton.
humo's: origineel 2 x Werkspoor.
thans: 2 Scania, 6 cil. op generator, plus 1 x Scania, 6 cil op boegschroef.
havenslet: John Deere in whisper-shed.
Ook leuk op de manouvreerstand;
1 x bel 100 omw.
2 x bel 170 omw.
3 x bel 300 omw.
m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Hulpmotoren
Nou, ook een duit in het zakje, de enige die ik (als sparks nb) kan doen:
Geertje Buisman, ooit vlaggenschip van, ja inderdaad Buismans Fabriek voor Gebrande Suikerpoeder, bj 1958
homo Werkspoor ik meen 6-cyl 1700 pk
humo 3x Deutz 3-cyl
plus nog een 1 of 2 cylinder hakkepuf onder de bak voor noodstroom.
Behalve aan het hakkepufje heb ik heel wat mee lopen sleutelen aan die karren! Sparks, start jij humo-2 even en daarna op het bord? Ja hoor, spuitbusje ether of weetikveel wat mee, ff tornen, kijken of je zat lucht had (en zonodig bijpompen) en gaan met de banaan. Zo werd mijn witte werkoverall toch redelijk snel zwart
Geertje Buisman, ooit vlaggenschip van, ja inderdaad Buismans Fabriek voor Gebrande Suikerpoeder, bj 1958
homo Werkspoor ik meen 6-cyl 1700 pk
humo 3x Deutz 3-cyl
plus nog een 1 of 2 cylinder hakkepuf onder de bak voor noodstroom.
Behalve aan het hakkepufje heb ik heel wat mee lopen sleutelen aan die karren! Sparks, start jij humo-2 even en daarna op het bord? Ja hoor, spuitbusje ether of weetikveel wat mee, ff tornen, kijken of je zat lucht had (en zonodig bijpompen) en gaan met de banaan. Zo werd mijn witte werkoverall toch redelijk snel zwart
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
- Locatie: ede
Re: Hulpmotoren
hallo
wat betreft hulpmotoren.
bij ons op ms Flevoland en ms salland van de KHL hadden wij hulpmotoren van het merk "grijze haren" oftewel SLK ( Schwermachinebau Karl Liebknecht) wat een graf dingen.
uiteindelijk moest je soms op een wacht een uitlaatgassen turbine uitwisselen en de vuile weer klaar zetten voor de volgende uitruil.
ze vraten verstuivers en regelmatig nokkenaskoppelingen enz enz enz
groet ruud sijmons
wat betreft hulpmotoren.
bij ons op ms Flevoland en ms salland van de KHL hadden wij hulpmotoren van het merk "grijze haren" oftewel SLK ( Schwermachinebau Karl Liebknecht) wat een graf dingen.
uiteindelijk moest je soms op een wacht een uitlaatgassen turbine uitwisselen en de vuile weer klaar zetten voor de volgende uitruil.
ze vraten verstuivers en regelmatig nokkenaskoppelingen enz enz enz
groet ruud sijmons
Re: Hulpmotoren
slk moet zijn skl, = slechts korte looptijd
Re: Hulpmotoren
Waar kwam dat probleem met die turbo blowers vandaan Ruud ?.
De problemen met de verstuivers zullen wel aan het gebruik van de H.F.O. vandaan komen, maar de koppelingen in de nokkenas ?. Van welk type waren ze eigenlijk ?.
Eigenlijk ben ik best wel benieuwd naar de oorzaken van je negatieve ervaringen met deze S.K.L. karren.
m.v.g. Roy
De problemen met de verstuivers zullen wel aan het gebruik van de H.F.O. vandaan komen, maar de koppelingen in de nokkenas ?. Van welk type waren ze eigenlijk ?.
Eigenlijk ben ik best wel benieuwd naar de oorzaken van je negatieve ervaringen met deze S.K.L. karren.
m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
- Locatie: ede
Re: Hulpmotoren
wat betreft die blowers en de verstuivers was volgens mij te "zware dieselolie "gebruikt wat soms was er gasolie gebunkerd, geen probleem met de blowers en verstuivers.
wat die koppelingen betreft wij hadde 3 motoren en alle drie de koppelingen gingen kapot. oorzaak onbekend en zeker geen drank daar zorge we zelf voor dat die genoeg naar binnen ging.
groet ruud
wat die koppelingen betreft wij hadde 3 motoren en alle drie de koppelingen gingen kapot. oorzaak onbekend en zeker geen drank daar zorge we zelf voor dat die genoeg naar binnen ging.
groet ruud
Re: Hulpmotoren
Bedankt voor je uitleg Ruud.
m.v.g. Roy
m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Hulpmotoren
Klopt.
Je had MDO1 en MDO2.
MDO1 was een destillaat, een soort van zwarte gasolie.
MDO2 was gasolie of MDO1 waarmee leidingen en appendages van zeer zware olie mee werden schoongespoeld. Deze MDO2 zag er dus uit als MDO1, maar bevatte heel veel zeer zware delen. Dit heeft menige snellopende humo de das omgedaan. Het was dus zaak vóór het bunkeren goed op de verhouding vlampunt/brandpunt, asgehalte en zwavelgehalte te letten.
Nog ff later kreeg je gitzwarte olie (MDO gemeng met MDO2), en een prachtig helder gasoliemonster als bunkermonster.... ! Je wer genept, bij het leven ! En niet alleen door de bunkerboer of charteraar: de reder wist er ook wel raad mee
Ikzelf kwam op de Noordzee van Noordlijn/Equator terecht, en kon meteen 2 humo's helemaal reviseren (prachtig werk, overigens). Er zaten letterlijk geen kleppen meer in....kompleet weggebrand. Zuigers en voeringen ook aardig "van de ratten beknabbeld"
(de foto's zijn in de loop der jaren aardig "opgedonkerd", maar de inslag van de halfgesmolten kleppen staat nog mooi in de zuigers gestempeld)
De 3e humo is daarna ook nog gedaan, maar heeft tijdens de trip Durban-Sydney nog erg z'n best gedaan om gedurende de revisie toch nog stroom te leveren.
Later hadden we met de homo een gelijk probleem: de viscositeit kon alleen maar bereikt worden bij een temperatuur van 140ºC ! Dat ís brandstof van meer dan 7000sec Redw.1 !! Zware stookolie voo stoomschepen, en wij verstookten dat in een mediumspeedmotor (MWM) met 700 rpm !
Ook daar alle zuigers, voeringen en kleppen volledig naar de maan....
Wat een shitzooi !
Je had MDO1 en MDO2.
MDO1 was een destillaat, een soort van zwarte gasolie.
MDO2 was gasolie of MDO1 waarmee leidingen en appendages van zeer zware olie mee werden schoongespoeld. Deze MDO2 zag er dus uit als MDO1, maar bevatte heel veel zeer zware delen. Dit heeft menige snellopende humo de das omgedaan. Het was dus zaak vóór het bunkeren goed op de verhouding vlampunt/brandpunt, asgehalte en zwavelgehalte te letten.
Nog ff later kreeg je gitzwarte olie (MDO gemeng met MDO2), en een prachtig helder gasoliemonster als bunkermonster.... ! Je wer genept, bij het leven ! En niet alleen door de bunkerboer of charteraar: de reder wist er ook wel raad mee
Ikzelf kwam op de Noordzee van Noordlijn/Equator terecht, en kon meteen 2 humo's helemaal reviseren (prachtig werk, overigens). Er zaten letterlijk geen kleppen meer in....kompleet weggebrand. Zuigers en voeringen ook aardig "van de ratten beknabbeld"
(de foto's zijn in de loop der jaren aardig "opgedonkerd", maar de inslag van de halfgesmolten kleppen staat nog mooi in de zuigers gestempeld)
De 3e humo is daarna ook nog gedaan, maar heeft tijdens de trip Durban-Sydney nog erg z'n best gedaan om gedurende de revisie toch nog stroom te leveren.
Later hadden we met de homo een gelijk probleem: de viscositeit kon alleen maar bereikt worden bij een temperatuur van 140ºC ! Dat ís brandstof van meer dan 7000sec Redw.1 !! Zware stookolie voo stoomschepen, en wij verstookten dat in een mediumspeedmotor (MWM) met 700 rpm !
Ook daar alle zuigers, voeringen en kleppen volledig naar de maan....
Wat een shitzooi !
Oost, west...ook best
Re: Hulpmotoren
Nu moet als dekhengst natuurlijk erg voorzichtig zijn als ik over technische zaken ga beginnen daarom zal
ik het wat algemeen houden.
Op de Jan Willem serie van DvdH waren de schepen met 4 Deutz hulpmotoren uitgerust. Drie hulmotoren
moesten het volledige bedrijf kunnen trekken zodat er een op standby stond, mocht er een humo in elkaar storten dan kon die het over nemen. So far so good .
De praktijk was anders.....die hulpmotoren konden maximaal 75% van hun vermogen leveren dus op een geladen reis stonden de vier humo's te knorren en niks reserve .
Na vier jaar maakte ik het mee dat in Rotjeknor een turbo van de humo naar de sluisjesdijk ging en toen
hij terugkwam bleek op de reis dat die humo nu 100% belast kon worden . Dus die hwtk wisselt
die turbo ook nog eens met de overige humo's en die konden nu ook opeens 100% belasting hebben!
Toen we weer in R'dam aankwamen onze techn. inspecteur hiervan op de hoogte gesteld en die met
die turbo weer naar de sluisjesdijk en is toen nogal tekeer te zijn gegaan,het was n.l.een ander type
turbo! Dus Deutz kon nog eens 31 turbo's gaan verwisselen . Ze hebben het nooit toegegeven dat ze die motoren met de verkeerde turbo's bij nieuwbouw geleverd hebben .
Op zich was die ontdekking mooi op tijd daar die serie later verlengt werd en de vier humo's alsnog op
100% stonden te draaien (uiteraard in het begin van de geladen reis,later kon er vaak een stilgezet worden).
Groeten,K.Brouwer.
ik het wat algemeen houden.
Op de Jan Willem serie van DvdH waren de schepen met 4 Deutz hulpmotoren uitgerust. Drie hulmotoren
moesten het volledige bedrijf kunnen trekken zodat er een op standby stond, mocht er een humo in elkaar storten dan kon die het over nemen. So far so good .
De praktijk was anders.....die hulpmotoren konden maximaal 75% van hun vermogen leveren dus op een geladen reis stonden de vier humo's te knorren en niks reserve .
Na vier jaar maakte ik het mee dat in Rotjeknor een turbo van de humo naar de sluisjesdijk ging en toen
hij terugkwam bleek op de reis dat die humo nu 100% belast kon worden . Dus die hwtk wisselt
die turbo ook nog eens met de overige humo's en die konden nu ook opeens 100% belasting hebben!
Toen we weer in R'dam aankwamen onze techn. inspecteur hiervan op de hoogte gesteld en die met
die turbo weer naar de sluisjesdijk en is toen nogal tekeer te zijn gegaan,het was n.l.een ander type
turbo! Dus Deutz kon nog eens 31 turbo's gaan verwisselen . Ze hebben het nooit toegegeven dat ze die motoren met de verkeerde turbo's bij nieuwbouw geleverd hebben .
Op zich was die ontdekking mooi op tijd daar die serie later verlengt werd en de vier humo's alsnog op
100% stonden te draaien (uiteraard in het begin van de geladen reis,later kon er vaak een stilgezet worden).
Groeten,K.Brouwer.