Rederij van Ommeren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door Roy »

Ron en Ferry bedankt voor de reacties.

Ja, het is mij bekend dat de M-drecht tankers anders dan de "Pendrecht" waren.
Qua tonnenmaat zaten wel dicht bij elkaar, maar daar is het dan wel mee verteldt.
Wat ze wel overeenkwamen; ze zijn alle drie gesloopt / gezonken............ :shock: :wink:
Voorgoed van de aardbodem verdwenen zeg maar. :?

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Ron Bebelaar
Berichten: 157
Lid geworden op: 28 okt 2005 20:56
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Rederij van Ommeren

Bericht door Ron Bebelaar »

Kreeg onlangs van toenmalig ass. wtk Ruud Reijn wat foto's toegestuurd van de bulkcarrier ms. Sliedrecht gemaakt tussen januari en juli 1972.
Bijlagen
123 Cadiz Droogdok.jpg
123 Cadiz Droogdok.jpg (152.36 KiB) 8024 keer bekeken
105 Machinekamer.jpg
105 Machinekamer.jpg (153.24 KiB) 8024 keer bekeken
106 Machinekamer Purifires.jpg
106 Machinekamer Purifires.jpg (158.14 KiB) 8024 keer bekeken
084 Pisco.jpg
084 Pisco.jpg (116.39 KiB) 8024 keer bekeken
029 Peru Chimbote Haven.jpg
029 Peru Chimbote Haven.jpg (131.5 KiB) 8024 keer bekeken
047 Op Zee.jpg
047 Op Zee.jpg (123.7 KiB) 8024 keer bekeken
050 Op Zee.jpg
050 Op Zee.jpg (130.01 KiB) 8024 keer bekeken
075 Panamakanaal.jpg
075 Panamakanaal.jpg (115.31 KiB) 8024 keer bekeken
Ron Bebelaar
http://www.scheepvaartloopbaan.bebelaar.nl
https://www.vo-drechtschepen.info
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door jdbvos »

mooi serietje, Rob / Ruud !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Ron Bebelaar
Berichten: 157
Lid geworden op: 28 okt 2005 20:56
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door Ron Bebelaar »

Bulkcarrier Ossendrecht, vrijwel geheel afgebouwd, op 16 juni 1958 te water gelaten in Pietra Ligure, Italië. De werf (Cantieri del Mediterraneo SpA. Pietra Ligure, Italia) lag op het strand en het schip werd na de tewaterlating versleept naar de haven van Savona om klaargemaakt te worden voor de proefvaart en de overdracht.

De foto is gemaakt door de scheepswerf (Cantieri del Mediterraneo SpA. Pietra Ligure, Italia) werd mij toegestuurd door iemand die, namens Van Ommern, bij de bouw betrokken was.

Op dezelfde werf zijn de Zwijndrecht 1n 1958 en de Thuredrecht in 1960 gebouwd.
Bijlagen
Ossendrecht terwaterlating (Custom).jpg
Ossendrecht terwaterlating (Custom).jpg (74.49 KiB) 7866 keer bekeken
Ron Bebelaar
http://www.scheepvaartloopbaan.bebelaar.nl
https://www.vo-drechtschepen.info
Gebruikersavatar
Ron Bebelaar
Berichten: 157
Lid geworden op: 28 okt 2005 20:56
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

ss. Loosdrecht

Bericht door Ron Bebelaar »

Deze foto is gemaakt in 1947 in Hoboken NJ, USA, toen op de Liberty Vernon L. Parrington de oorlogsuitrusting zou worden verwijderd en het schip omgebouwd zou worden tot vrachtschip alvorens te worden verkocht aan de Nederlandse overheid. Als Filips van Marnix werd hert schip in bare-boat charter gegeven aan Phs. van Ommeren. In november 1947 kreeg het de naam Loosdrecht en kwam als participatieschip in lijndienst bij de VNS.

Kreeg de foto vandaag toegestuurd door de zoon van toenmalige wtk. den Dulk die toen op het schip aangemonsterd was en de foto heeft gemaakt.
Bijlagen
Vernon L Parrington.jpg
Vernon L Parrington.jpg (279.38 KiB) 7560 keer bekeken
Ron Bebelaar
http://www.scheepvaartloopbaan.bebelaar.nl
https://www.vo-drechtschepen.info
Jos Komen (R.I.P)

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Twee maal Scherpendrecht. :)
Scherpendrecht1918.jpg
Scherpendrecht1918.jpg (153.59 KiB) 7376 keer bekeken
IDNo: 5604454 Year: 1918
Name: SCHERPENDRECHT Type: Cargo ship
Flag: NLD Tons: 493
Builder: Berg, J. Location of yard: Delfzijl
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-9
22 LA MAILLERAYE
shelled (Allied forces) at Pauillac 5.8.44
Scherpendrecht1950.jpg
Scherpendrecht1950.jpg (111.34 KiB) 7376 keer bekeken
IDNo: 5315280 Year: 1950
Name: SCHERPENDRECHT Type: Tanker
Flag: NLD DWT: 17230 Builder: Wilton-Fijenoord
64 OCEANIC FREEDOM
BU Hong Kong 25.12.75
Jos Komen (R.I.P)

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De tanker Loosdrecht uit 1936 (werd in 1939 naar Frankrijk verkocht).
Loosdrecht 1936.jpg
Loosdrecht 1936.jpg (104.85 KiB) 7282 keer bekeken
IDNo: 1167812 Year: 1936
Name: LOOSDRECHT Type: Tanker
Flag: NLD Tons: 9314 Builder: Odense Staalskibs
Location of yard: Odense
39 FRANCHE-COMTE
BU Toulon 27.3.58
Gebruikersavatar
Ron Bebelaar
Berichten: 157
Lid geworden op: 28 okt 2005 20:56
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door Ron Bebelaar »

Één van de twee jongens (thans woonachtig in de VS) stuurde mij, geheel onverwachts, deze foto onlangs toe. Het ms.'"Waardrecht" (IMO 5384451) aan de afbouwkade in Vlissingen. De foto moet zijn genomen na de tewaterlating op 28 juli 1962.

Op de achtergrond is hoogstwaarschijnlijk het zusterschip ms."Wieldrecht" (IMO 5418446) te zien in aanbouw op de helling.
Bijlagen
Waardrecht langs afbouwkade Vlissingen 1962.jpg
Waardrecht langs afbouwkade Vlissingen 1962.jpg (182.84 KiB) 7135 keer bekeken
Ron Bebelaar
http://www.scheepvaartloopbaan.bebelaar.nl
https://www.vo-drechtschepen.info
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door cenaprints »

"Loosdrecht"
ex Amax Mariner '80
eigenaar N.V. Maatschappij Zeeschip Duivedrecht (Phs. van Ommeren (Nederland) B.V.), Rotterdam
vlag Nederland
gebouwd 1978 bij Mitsui Eng. & Shipbuilding Co. Ltd., Chiba Works, Ichihara, Japan
grt. 21.815, nrt. 13.655, dwt. 36.071, l.o.a. 174.50 mt., br. 28.07 mt.
voortstuwing Motor, Burmaister & Wain-Mitsui Eng. & SB Co. Ltd., 11.200 pk, snelheid 15.5 kn.

gefotografeerd op de Thames t.h.v. Purfleet, Juni 1986

Cor
Bijlagen
Loosdrecht     A374     2                          002.jpg
Loosdrecht A374 2 002.jpg (229.75 KiB) 6824 keer bekeken
Loosdrecht      A372           001.jpg
Loosdrecht A372 001.jpg (235.34 KiB) 6824 keer bekeken
Stomertje
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 apr 2012 09:34
Locatie: Zuid-Holland

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door Stomertje »

DUUR ANEKDOTETJE....

In de blauwe maandag dat ik op de Kieldrecht voer (zie mijn artikeltje in 27 van dit onderwerp, ""topic"" in ""mooi"" Nederlands), kom je toch een heleboel karakters tegen, maar er zijn er altijd twee gebleven die op me het meest indruk maakten.
Dit waren hofmeester Schellinger (als hij nog leeft is hij nu 82) en hoofdwerktuigkundige Mol (overleden in 1985, 60 jaar).
De heer Schellinger was in mijn ogen een rustige persoon met wel een uitgesproken mening, de heer Mol vond zich bijzonder en droeg dat ook uit, vooral naar de andere wtk,s. Hij vertelde altijd honderduit over zijn belevenissen en wat hij al voor elkaar had gekregen. Alleen aan HTS-stagiaires (wat ik was) , had hij een verschrikkelijke hekel, maar het kunnen ook (vooral) persoonlijke misnoegens zijn geweest.
Toch had hij achteraf weinig reden hoog van de toren te blazen, het wat lastige bedrijfsongevalletje met het MS Dordrecht vlak voor Kerst 1971, onderweg van de zuidelijke VS richting Japan, was een dergelijk voorval. (Vlak voor aflossing verteld door de heer Schellinger).

Er werd gesleuteld aan een hoofdkoelwaterpomp in de cross-over, er zijn natuurlijk volgens mij altijd twee pompen, er was een reserve. Men was bezig deze pomp voor reparatie uit te nemen, mij lijkt het dat je dan even controleert of er nog druk op de zuigzee staat. Ik leerde dat je dat kan zien aan de zuigmanometer, of beter compoundmanometer, of als je hem niet vertrouwt , de manometeraansluiting zelf. Bij een niet werkende of defecte zuigzeeafsluiter krijg je een eventuele afgebroken manometerkraan wel weer dicht, (kleine diameter)...
Echter ging men hier gewoon (zonder deze manometeraansluiting te controleren) door met het losschroeven van de bouten tussen zuigzeeafsluiter en koelwaterpomp. Men takelde hem alvast wat op teneinde hem zo er tussenuit te kunnen zwenken.
De oplettende lezer raadt het al, op de laatste bouten echter (kennelijk niet best meer) kwam de pomp in de takels licht aangetrokken plotseling los met de paar laatste afbrekende bouten, waarna er een enorme paal water in de machinekamer kwam te staan. Het is duidelijk dat daar geen lenspomp tegenop kan en het water kwam tot bovenaan de koppen van de hoofdmotor te staan. Tja, en dan laat de schade zich raden....., schip teruggesleept en het dok in, dienstdoende Second (naam onbekend) kreeg een half jaar vaarbevoegdheidontzegging, (zal wel niet prettig zijn geweest voor verdere loopbaan?) en de heer Mol kreeg zes weken vaarbevoegdheidontzegging. Volgens getuigen schijnt hij dan maar even vakantie daar te hebben gehouden. Ik heb altijd geleerd uit ervaring: meten is weten, gissen is missen, gokken geeft brokken. Controleer op drukloosheid voor je wat opent; lijkt mij een waarheid als een koe!

De heer Mol ging kennelijk prat op zijn kennis en kunde, maar een dergelijk verhaal zie ik toch meer als een indruk als een open toilet, en dan zou ik het niet durven hoog van de toren te blazen, OOK niet tegen stagiairs die het hele jaar alleen maar filtertjes liepen schoon te maken en pakkinkjes moesten knippen....


Plaats reactie