Rederij van Ommeren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door Bob R.I.P. »

Handel meneertje, handel.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

louis holleman

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door louis holleman »

Ach, die truc wordt overal toegepast.

Toen ik bij Vos reed, jaren 80, haalde ik een keer bij een franse boer - waar precies weet ik niet meer - een ton of 24 appeltjes op, die kwamen recht uit zijn boomgaard. Ga er maar mee naar de Rotjeknorse groentenmarkt, bel maar als je leeg bent. Ikke naar Rotjeknor. Nou, zei de handelaar daar, blijf maar ff staan, want ik heb die partij nog niet verkocht. Terwijl je doorgaans uiterlijk om 6, 7 uur op die markt moest zijn, anders kon je weer vertrekken.
Affijn, rond het middaguur had ie dan toch zijn partijtje verkocht. Nee, je hoeft niet te lossen, het gaat naar Duitsland, apfel aus Holland. Dus ikke weer met die 24 ton Deutschland in, waar ze superblij waren met echt Holländische apfel.

Zo ook een keer in Zweden, ouwe papiermeuk op rollen geladen, ergens in de buurt van Örebro. Komt U maar naar Oss, en zet daar de bakken weg, daar gaat een ander mee verder. Het spul moest officieel naar ergens in Zeeland.
Affijn, een week of twee later, pak die twee bakken maar op, dat moet naar Zweden. Bleken het dezelfde bakken te zijn die ik eerder had afgezet. Dat kon natuurlijk, maar er bleek nog steeds dezelfde ouwe papiermeuk in te zitten. Ja, lossen in Zweden, daar en daar. En inderdaad, daar en daar in Zweden maar weer gedumpt. Misschien was het wel een truc van Vos om binnenlands vervoer in Zweden te kunnen doen, who knows? :mrgreen:

Weet je, het is gewoon economie en werkgelegenheid.

In dit geval konden er minstens een aantal mensen werk aan hebben: de douane in Zweden (die anders niks te doen zou hebben gehad), de douane in Duitsland (idem dito), de douane in Nederland (idem dito).
De bijbehorende agenten, want zonder agent kun je weer niks met de douane.
Oh ja, in dat andere geval natuurlijk ook de douane in Frankrijk, plus een agent.
Dan: iedereen wist er aan te verdienen. In Duitsland waren ze blij Holländische Apfel te kunnen vreten, want die aus Fransözenland wilden ze niet. Dat dan de appels 1,50 de kilo kosten i.p.v. een dubbeltje, maakt niemand uit.
De fa. Vos kon twee keer vracht rekenen i.p.v. 1 keer (eigenlijk helemaal niet, want een Nederlandse firma KON toen helemaal niet lokaal vervoer in Zweden doen), plus opslagkosten of zo. Zo was iedereen toch zeker happy?
En intussen houdt je ook nog 200 politici aan de praat, die anders geen ruk te doen zouden hebben m.b.t. europese regelgeving en nog wat andere zaken.
Je moet dat allemaal "wat ruim" zien... :mrgreen:
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door K.Brouwer »

Tja...en dan hebben we het nog helemaal niet gehad over "hulpgoederen geschonken aan door". Want dan zakt je broek toch echt op je schoenen Harry :shock: .

Wat ik ook een vermakelijke vond speelde zich af in Paramaribo na de onafhankelijkheid. Doordat de koffieplantages haast niets meer produceerde
kon men geen Surinaamse koffie meer aan de USA leveren en bleef het hele quotum wat men had openstaan. Dat is natuurlijk zonde dus kocht men de koffie overschotten van Brazilïe en die werden met die Braziliaanse zeilbootjes naar Paramaribo gebracht. Werden daar gelost en de zak koffie met Made in Brazil werd opengesneden op de kade en in een lege zak gestort waar keurig Made in Surinam op stond. Win-Win situatie toch?
Oh ja, dat vervoer naar de USA deed de KNSM. :mrgreen:

Groeten, K.Brouwer
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Nou ben ik niet helemaal zo naief als ik het deed voorkomen, maar " net as met alles" :lol: ......details verhelderen het beeld ( soms!) :mrgreen:
En dadduh Gij allen bedankt zijt :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Ron Bebelaar
Berichten: 157
Lid geworden op: 28 okt 2005 20:56
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door Ron Bebelaar »

Op de website van de Vereniging van Gepensioneerden VOPAK las ik vanavond dat een oud-collega van mij en tevens een zeer bekend lid van Kombuispraat, Joop Kieviet, op 11 februari j.l. is overleden.
Ron Bebelaar
http://www.scheepvaartloopbaan.bebelaar.nl
https://www.vo-drechtschepen.info
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door rspeur »

Joop wist zelfs YouTube te vinden met wat aardige - korte - bijdragen.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Jos Komen (R.I.P)

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Bedankt voor het doorgeven, Ron.
Weer een Kombuizer die aan zijn laatste reis is begonnen.
Rust Zacht, Joop.
rob niezing (R.I.P.)

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door rob niezing (R.I.P.) »

Rust zacht Joop, verdorie........

Rob
Jos Komen (R.I.P)

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Pendrecht 1916
Pendrecht.jpg
Pendrecht.jpg (125.11 KiB) 10019 keer bekeken
HIER staan de gegevens van het schip.
olieman

waardrecht

Bericht door olieman »

How nice to find this! in 1965 I was on the waardrecht I always remember this ship as the best ship I was ever on!
presently retired for 5 years from the usa merchant marine.


Plaats reactie