Smit & Co

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Mariner (R.I.P.)

Re: Smit & Co

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Hallo Harry,

Die heb ik mogelijk tien jaar of langer geleden van internet geplukt.

Ik sta er namelijk zelf op, (helemaal achteraan in het rijtje aan boord van de Poolzee), en ben benieuwd of deze foto in HR beschikbaar is en of er een hele serie gemaakt is.

Groets,

Mariner

Mariner (R.I.P.)

Re: Smit & Co

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Whiskey of Black and White is ook een goede naam voor een scheepshond trouwens. :-D

Groets,

Mariner

Correctie; Whiskey was waarschijnlijk de scheepshond van de Zwarte Zee IV en om het duo Black and White te kunnen vormen heb je dus twee hontjes nodig. :oops:
j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Smit & Co

Bericht door j.haver »

http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vr ... ousPage=lr


http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vr ... ousPage=lr

Voor de geinteresseerden ; op Markplaats bouwtekeningen te koop van Smit Zwarte zee en Rode Zee. Zo te zien werf tekeningen
Gebruikersavatar
Harry van den Berg
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 mei 2012 13:51
Locatie: Hoek van Holland

Re: Smit & Co

Bericht door Harry van den Berg »

Aloha Mariner ,

Die gozer op de voorgrond van de vorige foto ben ik , na afleveren van het Andoc in Noorwegen hebben wij met de Smithbank ( ik was toen 2e Mach.) een aantal stroppen vanaf het Andoc naar de Smit Rotterdam gebracht .
De maker van deze foto was Henk Cornelisse , inmiddels overleden .
Bijlagen
foto 1.jpg
foto 1.jpg (140.8 KiB) 2166 keer bekeken
Hard lopen is onzin , men moet op tijd vertrekken
Jolly Sailor

Re: Smit & Co

Bericht door Jolly Sailor »

Henk van Drimmelen.jpg
Henk van Drimmelen.jpg (35.86 KiB) 2165 keer bekeken
Wie weet of Henk van Drimmelen nog alive and kicking is, Henk heeft jaren gevaren na de oorlog voor L. Smit & Co en geloof voor de oorlog ook want hij is bij het uitbreken van de oorlog met een sleepboot in Engeland terecht gekomen.

Hij is toen bij mijn oom en vader op de Amazone gekomen als matroos in de oorlog en is later daarna kok geworden nadat ze de vorige kok de zak hebben gegeven na een inspectie dat ze maden tegen kwamen in de kombuis.

En dat bleek een schot in de roos te zijn Henk was een zeer goede kok en ook nog schoon, en dat hij een goede kok was zal wel duidelijk zijn anders was hij niet kok geworden op de zeeslepers van L. Smit & Co en heeft volgens mij ook op de Zwarte Zee 1963 gevaren.

Maar we zijn nieuwsgiering of Henk nog leeft had er met mijn vader vanavond nog over Henk.

Had zo’n tien jaar terug nog op het forum contact gehad met een familielid van Henk en dat was een Kees maar of die nog op het forum zit weet ik niet maar toen was Henk van Drimmelen nog zeer actief.

Henk was ongeveer 5 of 7 jaar ouder dan mijn vader en zal dus nu ongeveer 97 jaar oud zijn en woonde in Maassluis.
Mariner (R.I.P.)

Re: Smit & Co

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Hallo Harry,

Dank voor je antwoord. Ik was toen leerling op de Poolzee met Zure Jaap als kapitein. Overigens twee reisjes heel erg goed met die ouwe gevaren. En 't was een vakman van de bovenste plank! Neem aan dat hij inmiddels ook al een tijdje aan de verkeerde kant van het gras bivakkeert.


Groets,

Mariner
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Smit & Co

Bericht door leo-shof »

Aloha Mariner ,

Die gozer op de voorgrond van de vorige foto ben ik ,

Zo heeee Harry toen was je toch nog een knappe jongen , zeg :lol:
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Mariner (R.I.P.)

Re: Smit & Co

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Hallo Harry,

Heb jij per ongeluk nog meer foto's van die reis?
Ik heb namelijk nadah, noppes, nix meer aan beeldmateriaal.

Groets,

Mariner


-------------------------------------------------------------------------------

T.a.v. Jos H.,

De aangeboden tekeningen, (die overigens op MP omgewisseld zijn), zijn algemeen plannetjes.
Leuk om te hebben, maar voor de modelbouwers onder ons van weinig waarde. Tenminste zonder een lijnenplan, grootspant etc.

Toch bedankt voor je berichtje! :)

Groets,

Mariner

PS. Zag dat er inmiddels € 10,- voor geboden is. Dat lijkt mij rijkelijk veel, maar goed, de markt bepaalt de prijs natuurlijk.

Groets,

Mariner
Mariner (R.I.P.)

Re: Smit & Co

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Hallo Roy,
Ik ga er simpelweg vanuit dat gemaakte fouten in publicaties veelal klakkeloos door anderen overgenomen worden en zo hun eigen leven gaan lijden. Dat te voorkomen is al een kunst opzich
En daar heb je - deze keer dan :wink: - inderdaad volkomen gelijk in!!!!!

In Nederlandse publicaties in heden en verleden viert het chauvinisme vaak hoogtij en dat komt de objectiviteit duidelijk niet ten goede en tast daarmee dus het waarheidsgehalte en de uiteindelijke geschiedkundige waarde van de betreffende publicatie behoorlijk aan.

Zo beweert de onvolprezen heer Goedkoop in zijn overigens verder voortreffelijke standaardwerk over de Nederlandse zeesleepvaart, Lekko, (dat trouwens in geen enkele maritieme boekenkast mag ontbreken), stellig dat de Engelsen in WO II voor de bouw van de Assurance en dus ook de daarop volgende Envoy klasse met meer dan een schuin oog naar het ontwerp van de Amsterdam van Wijsmuller gekeken hebben. Generaties maritieme schrijvers hebben tot op de dag van vandaag die bewering klakkeloos overgenomen. Ik hoop echter mede aan de hand van onderstaande illustraties aan te kunnen tonen dat die bewering pertinent onjuist is en heb vooralsnog de illusie daarmee een stukje maritieme geschiedvervalsing te kunnen corrigeren. :roll:

Bij het uitbreken van WO II beschikten de Engelsen slechts over een vijftal zeegaande sleepboten, t.w. drie van United Towing, die we hier even buiten beschouwing laten, en de Neptunia, bj 1938 en op 13 september 1939 tot zinken gebracht door een Duitse torpedo, (Bad luck!), en de iets kleinere Salvonia, bj 1939, beiden van OTS. De Salvonia werd overigens na de oorlog onder Franse vlag gebracht als Abeille 25.

Onderstaand enkele plaatjes van de Neptunia,

Afbeelding

Afbeelding

De Salvonia als Abeille 25,

Afbeelding

Afbeelding

De Antic en de Dexterous, slepers uit de hierboven genoemde Assurance klasse,

Afbeelding

Afbeelding


En natuurlijk de Amsterdam van Wijsmuller, die door Nederlandse, historisch onderlegde deskundigen dus uitgeroepen is tot de stamvader of - moeder van bovenstaande - van origine - Britse slepers.

Afbeelding

Afbeelding

Do I need to say more!

Op de vraag of het ontwerp van de slepers van de Assurance klasse wellicht gebaseerd is op het ontwerp van de Neptunia en de Salvonia, kan ik slechts met een volmondig Jaaahaaa antwoorden.

Overigens zullen zelfs de Wijsmuller adepten hier het met mij eens zijn dat de Amsterdam eigenlijk een wat minder goed gelukte zeesleper was. Het ontwerp is in samenspraak en met goedkeuring van de Koninklijke Marine tot stand gekomen en - nu begeef ik mij op glad ijs - mogelijk met enige overheidssubsidie gebouwd. Maar het uiteindelijke resultaat was 't allemaal net effe niet. Geen uitgesproken oceaansleper, geen goede bergingsboot en ook geen kust- of havenboot en vanwege het (te) lage voorschip een uiterst natte en dus eigenlijk beperkt zeewaardige sleepboot. In onze tijd zouden we dat een multi-purpose tug noemen. Van alles een beetje, maar uiteindelijk van alles net iets te weinig. Niet voor nix werd de Amsterdam reeds in 1947 verkocht aan de URS.

Zouden de Engelsen op dit "misbaksel" hun Assurance en Envoy slepers gebaseerd hebben, terwijl ze de ontwerpen van de veel beter geslaagde Neptunia en Salvonia al sinds respectievelijk 1938 en 1939 op de plank of in de kast voor het grijpen hadden liggen?
Nou, 'k dacht 't dus effe niet!

Groets,

Mariner

PS. Overigens is chauvinisme niet uitsluitend voorbehouden aan Nederlanders. In mijn bescheiden boekenkastje staan boeken over de zeesleepvaart van Britse, Franse, Duitse, Amerikaanse en Canadese origine en als je leest wat die soms over Hollands Glorie in relatie tot hun eigen zeesleepvaartcapriolen schrijven, dan past slechts een minzaam glimlachje. Vooral de Duitsers zijn daar heel erg sterk in, maar vlak zekerl ook niet de Canadezen en de Yanken uit!

Ergo conclusio; als je een goed en gedegen boekwerk over - in dit geval - de zeesleepvaart wilt schrijven, dan ontkom je er niet aan om tijdens je research, je onderwerp van alle zijden te belichten en te bekijken, en dus ook zoveel mogelijk 'gekleurde' buitenlandse publicaties door te spitten. En daarna natuurlijk goed beargumenteerd het kaf van koren scheiden. En ja, dat is inderdaad een nogal tijdrovende klus, maar zeer zeker bijzonder interessant en de moeite waard 8)
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Smit & Co

Bericht door Roy »

Verdorie nog aan toe !!!.
Moet ik het weer met Mariner eens zijn !!!. 'k Heb m'n dag zeker niet............ :lol:

Het is een zeer bekend gegeven dat geschiedenis, in welke vorm dan ook, altijd door een gekleurde bril bezien geschreven wordt.
Voor onze gezamelijke interesse is dat al niet anders. Of het nu om passagierschepen gaat of over sleepboten en alles wat daar tussen zou kunnen zitten, het is altijd; "wij hebben de grootste, de dikste en de langste". En als dat niet voldoende onderbouwd kan worden hebben we nog eens de beste techniek in huis ook. :lol: :idea: :wink:

Het is dus zaak, gesteld dat je een historisch juist overzicht wil publiceren, om alle vlaggen te strijken en neutraal te schrijven.
Is het ook niemand opgevallen dat er nooit een praktijk gericht / getoetst overzicht geschreven is dat de sociale omstandigheden op de Nederlandse zeesleepvaart belicht ?.
Ja, Hollands Glorie van Jan den Hartog, maar dat is een roman, dus grotendeels fictie.

Er ligt een fraai arbeidsterrein braak voor de toekomstige auteur............. :roll: :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie