Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14434
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Je ouwe bootje Cor??De Modjokerto is tijdens de aanbouw....etc.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Hallo Harry op de Modjokerto heb ik nooit gevaren.
Mijn eerste schip was de MS Merwe Lloyd van 02-02-1959 t/m 16-08-1959 jongen ad
MS Mataram van11-09-1959( ik was eerder aan boord maar er was geen tijd jongen ad
om te monsteren ben die 11-09-1959 aangemonsterd in Marseille) de Indonesie
kust af naar Borneo toen in Tanjong Mani met Dakota naar Singapore op 25-11-59 jongen ad
op de MS Wonorato op 15-07-1959 afgemonsterd te Singapore en aangemonsterd
op de Musi Lloyd in Sears Ports afgemonsterd op 23-081960 en met de bus naar New York jongen ad
en aangemonsterd op de STS Waterman op 24-08-1960 en te rotterdam afgemonsterd jongen ad
MS Schelde Lloyd 22-10-1960 aangemonsted afgemonsterd op 03-02-1961 Bediende ad
MS Mataram 05-05-1961 aangemonsterd afgemonsterd op 30-09-1961 Bediende ad
MS Japara 28-10-1961 aangemonsterd afgemonsterd op 01-02-1962 Bediende ad
MS Japara 07-03-1962 aangemonsterd afgemonsterd 12-07-1962 Bediende ad
MS Japara 02-08-1962 aangemonsterd afgemonsterd 15-10-1962 Bediende ad
MS Blitar 07-11-1962 aangemonsterd afgemonsterd 14-02-1962 Bediende ad
MS Schelde Lloyd 13-04-1963 aangemonsterd afgemonsterd 15-08-1963 Bediende ad
MS Schie Lloyd 16-10-1963 aangemonsterd afgemonsterd 22-02-1964 Bediende ad
MS Japara 20-05-1964 aangemonsterd afgemonsterd 27-10-1964 Bediende ad
MS Schie Lloyd 12-11-1964 aangemonsterd afgemonsterd 16-05-1965 Bakker Koksmaat
MS Wonosari 10-07-1965 aangemonsterd afgemonsterd 29-11-1965 Bakker Koksmaat
MS Merwe Lloyd 08-02-1966 aangemonsterd afgemonsterd 11-11-1966 Bakker Koksmaat
MS Mataram 03-05-1967 aangemonsterd afgemonsterd 09-09-1967 Bakker Koksmaat
STS Bengalen 14-11-1967 aangemonsterd afgemonsterd 12-04-1968 Bakker Koksmaat
MS Garoet 17-06-1968 aangemonsterd afgemonsterd 03-07-1968 (kustreis) Bakker Koksmaat
MS Wonorato 18-07-1968 aangemonsterd afgemonsterd 08-08-1968 (kustreis) Bakker Koksmaat
STS Zeeland 30-08-1968 aangemonsterd afgemonsterd 11-06-1969 Kok
MS Schelde Lloyd 03-09-1969 aangemonsterd afgemonsterd 10-12-1969 kok
MS Schie Lloyd 13-02-1970 aangemonsterd afgemonsterd 14-06-1970 kok
MS Mississippi Lloyd 27-07-1970 aangemonsterd afgemonsterd 16-12-1970 kok laatste schip
Cor Boer
Mijn eerste schip was de MS Merwe Lloyd van 02-02-1959 t/m 16-08-1959 jongen ad
MS Mataram van11-09-1959( ik was eerder aan boord maar er was geen tijd jongen ad
om te monsteren ben die 11-09-1959 aangemonsterd in Marseille) de Indonesie
kust af naar Borneo toen in Tanjong Mani met Dakota naar Singapore op 25-11-59 jongen ad
op de MS Wonorato op 15-07-1959 afgemonsterd te Singapore en aangemonsterd
op de Musi Lloyd in Sears Ports afgemonsterd op 23-081960 en met de bus naar New York jongen ad
en aangemonsterd op de STS Waterman op 24-08-1960 en te rotterdam afgemonsterd jongen ad
MS Schelde Lloyd 22-10-1960 aangemonsted afgemonsterd op 03-02-1961 Bediende ad
MS Mataram 05-05-1961 aangemonsterd afgemonsterd op 30-09-1961 Bediende ad
MS Japara 28-10-1961 aangemonsterd afgemonsterd op 01-02-1962 Bediende ad
MS Japara 07-03-1962 aangemonsterd afgemonsterd 12-07-1962 Bediende ad
MS Japara 02-08-1962 aangemonsterd afgemonsterd 15-10-1962 Bediende ad
MS Blitar 07-11-1962 aangemonsterd afgemonsterd 14-02-1962 Bediende ad
MS Schelde Lloyd 13-04-1963 aangemonsterd afgemonsterd 15-08-1963 Bediende ad
MS Schie Lloyd 16-10-1963 aangemonsterd afgemonsterd 22-02-1964 Bediende ad
MS Japara 20-05-1964 aangemonsterd afgemonsterd 27-10-1964 Bediende ad
MS Schie Lloyd 12-11-1964 aangemonsterd afgemonsterd 16-05-1965 Bakker Koksmaat
MS Wonosari 10-07-1965 aangemonsterd afgemonsterd 29-11-1965 Bakker Koksmaat
MS Merwe Lloyd 08-02-1966 aangemonsterd afgemonsterd 11-11-1966 Bakker Koksmaat
MS Mataram 03-05-1967 aangemonsterd afgemonsterd 09-09-1967 Bakker Koksmaat
STS Bengalen 14-11-1967 aangemonsterd afgemonsterd 12-04-1968 Bakker Koksmaat
MS Garoet 17-06-1968 aangemonsterd afgemonsterd 03-07-1968 (kustreis) Bakker Koksmaat
MS Wonorato 18-07-1968 aangemonsterd afgemonsterd 08-08-1968 (kustreis) Bakker Koksmaat
STS Zeeland 30-08-1968 aangemonsterd afgemonsterd 11-06-1969 Kok
MS Schelde Lloyd 03-09-1969 aangemonsterd afgemonsterd 10-12-1969 kok
MS Schie Lloyd 13-02-1970 aangemonsterd afgemonsterd 14-06-1970 kok
MS Mississippi Lloyd 27-07-1970 aangemonsterd afgemonsterd 16-12-1970 kok laatste schip
Cor Boer
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14434
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Een hele lijst Cor en heel wat reizen.....dat het nog maar heeeel lang mag duren voor je weer aanmonsterd!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Hallo Harry op 2 reizen na zo ik het zo weer over willen doen
het waren mooie reizen tijden en veel plezier en mooie havens.
Maar met de volgende aanmonstering wil ik inderdaad nog een tijd
wachten.
Cor Boer
het waren mooie reizen tijden en veel plezier en mooie havens.
Maar met de volgende aanmonstering wil ik inderdaad nog een tijd
wachten.
Cor Boer
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Of deze beide schepen al op de site staan, weet ik niet, maar beter tweemaal dan helemaal niet.
De Baloeran in volle zee en de Slamat in de thuishaven aan de Lloydkade, zo te zien klaar voor vertrek.
Groet Arnold.
De Baloeran in volle zee en de Slamat in de thuishaven aan de Lloydkade, zo te zien klaar voor vertrek.
Groet Arnold.
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
De Marken 1937
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Rotterdam', Rotterdam, Netherlands
HIER de gegevens van Marhisdata.
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Rotterdam', Rotterdam, Netherlands
HIER de gegevens van Marhisdata.
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Op StS liep ik tegen wat plaatjes van de Stassfurt aan, de latere (rampzalige) Langkoeas van Theo's oom Jan Kreumer...
- Bijlagen
-
- Langkoeas als originele Stassfurt te Vancouver (details) 2.jpg (191.52 KiB) 5547 keer bekeken
-
- Langkoeas als originele Stassfurt te Vancouver (details) 3.jpg (137.94 KiB) 5547 keer bekeken
-
- Langkoeas als originele Stassfurt te Vancouver (details) 4.jpg (107.99 KiB) 5547 keer bekeken
-
- Langkoeas als originele Stassfurt te Vancouver (details) 4b.jpg (107.93 KiB) 5547 keer bekeken
-
- Langkoeas als originele Stassfurt te Vancouver (details).jpg (145.82 KiB) 5547 keer bekeken
Oost, west...ook best
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Mooie foto's, Jan. Bedankt.
De Stassfurt was een van de in totaal twintig in Nederlands-Indië door de regering geconfisqueerde schepen: 18 Duitse en 2 Deense. Er was nog een eenentwintigste, de Sophie Rickmers. Die lag geladen met oorlogsmaterieel ten anker in een baai net buiten Sabang en werd, nog voordat de enterploeg aan boord kon komen, door de bemanning tot zinken gebracht. Al die schepen waren op 3 september 1939, toen de Duitsers Polen binnenvielen en Engeland officieel in oorlog raakte met Duitsland, een Nederlands-Indische en daarmee neutrale haven binnengevlucht of daar niet uit vertrokken. Ze werden daar door de Nederlanders verder met rust gelaten. Ontsnappen was er niet bij, want de Britse vloot was prominent aanwezig in de Indische wateren en de Britten hadden overal aan de wal hun spionnen. Toen de Duitsers op 10 mei 1940 Nederland binnenvielen, veranderde deze situatie. Door zeer snel optreden kregen de Duitse bemanningen geen tijd meer de schepen te vernietigen. Ze werden allen geïnterneerd, met uitzondering van de Denen van de Stjerneborg en de Jane Maersk. Die mochten naar huis.
Dit waren die schepen...
----------------
----------------------
Van deze 20 geconfisqueerde schepen gingen er binnen drie jaar 17 verloren.
Bron: Bezemer deel 1-pagina 207 e.v.
Mijn vader voer in november 1945 als extra 2de machinist van New York naar huis met de Salando, de ex-Moni Rickmers, dus ook dat schip heeft een plekje in het familiealbum. Ik ben daar een paar dagen later ook even aan boord geweest. In Amsterdam, dus dat was een mooi uitstapje voor een jongen van elf jaar. In de eerste dagen van december achterop een open vrachtwagen - want vervoer was er nog steeds nauwelijks - met allemaal woeste, kleumerige kerels, de meesten in uniform, die gesprekken voerden die mij grotendeels ontgingen. Ik heb het al eens vaker gezegd: het menselijk geheugen is een merkwaardige zaak. Wij, mijn vader en ik, zaten helemaal achterop die vrachtwagen, want wij waren in Overschie de laatste twee opstappers geweest - en ergens, waar we langzaam reden, rende er een jongen mee en die probeerde achterop te klimmen. Mijn vader zei toen op enigszins dreigende toon: "Scram!" en toen sprong die jongen er snel weer af en moest iedereen lachen. Pas 's avonds toen we weer thuis waren, vroeg ik wat dat betekende. Het moet het eerste Engelse slangwoord zijn geweest dat ik leerde. Zou die jongen nog leven en zal die dat ook hebben onthouden? Voor mij bergt dat ene woord een heel waardevolle herinnering in zich. Vandaar: een merkwaardige zaak, dat menselijk geheugen.
---------------
De Stassfurt was een van de in totaal twintig in Nederlands-Indië door de regering geconfisqueerde schepen: 18 Duitse en 2 Deense. Er was nog een eenentwintigste, de Sophie Rickmers. Die lag geladen met oorlogsmaterieel ten anker in een baai net buiten Sabang en werd, nog voordat de enterploeg aan boord kon komen, door de bemanning tot zinken gebracht. Al die schepen waren op 3 september 1939, toen de Duitsers Polen binnenvielen en Engeland officieel in oorlog raakte met Duitsland, een Nederlands-Indische en daarmee neutrale haven binnengevlucht of daar niet uit vertrokken. Ze werden daar door de Nederlanders verder met rust gelaten. Ontsnappen was er niet bij, want de Britse vloot was prominent aanwezig in de Indische wateren en de Britten hadden overal aan de wal hun spionnen. Toen de Duitsers op 10 mei 1940 Nederland binnenvielen, veranderde deze situatie. Door zeer snel optreden kregen de Duitse bemanningen geen tijd meer de schepen te vernietigen. Ze werden allen geïnterneerd, met uitzondering van de Denen van de Stjerneborg en de Jane Maersk. Die mochten naar huis.
Dit waren die schepen...
----------------
----------------------
Van deze 20 geconfisqueerde schepen gingen er binnen drie jaar 17 verloren.
Bron: Bezemer deel 1-pagina 207 e.v.
Mijn vader voer in november 1945 als extra 2de machinist van New York naar huis met de Salando, de ex-Moni Rickmers, dus ook dat schip heeft een plekje in het familiealbum. Ik ben daar een paar dagen later ook even aan boord geweest. In Amsterdam, dus dat was een mooi uitstapje voor een jongen van elf jaar. In de eerste dagen van december achterop een open vrachtwagen - want vervoer was er nog steeds nauwelijks - met allemaal woeste, kleumerige kerels, de meesten in uniform, die gesprekken voerden die mij grotendeels ontgingen. Ik heb het al eens vaker gezegd: het menselijk geheugen is een merkwaardige zaak. Wij, mijn vader en ik, zaten helemaal achterop die vrachtwagen, want wij waren in Overschie de laatste twee opstappers geweest - en ergens, waar we langzaam reden, rende er een jongen mee en die probeerde achterop te klimmen. Mijn vader zei toen op enigszins dreigende toon: "Scram!" en toen sprong die jongen er snel weer af en moest iedereen lachen. Pas 's avonds toen we weer thuis waren, vroeg ik wat dat betekende. Het moet het eerste Engelse slangwoord zijn geweest dat ik leerde. Zou die jongen nog leven en zal die dat ook hebben onthouden? Voor mij bergt dat ene woord een heel waardevolle herinnering in zich. Vandaar: een merkwaardige zaak, dat menselijk geheugen.
---------------
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
---------------------
Nou, dan ook maar even aan boord van de Rindjani gekeken, in augustus 1925.
----------------
---------
Mijn vader staat helemaal links, 21 jaar oud. Hij is degene met die glimmend gepoetste schoenen en die vouw in de broek waar je je vingers aan kunt snijden. Zo is hij altijd gebleven, tot zijn dood aan toe. Hij was daar 5de machinist. Dat is tweeënnegentig jaar geleden, niet te geloven. Als kind keek ik vaak naar die foto in het oude album en vroeg me dan af wie die mensen waren en vooral wat die kinderen daar deden. Dat waren uiteraard passagiers.
Die foto verbleekt steeds meer. Zoals alles...
-----------------------
Nou, dan ook maar even aan boord van de Rindjani gekeken, in augustus 1925.
----------------
---------
Mijn vader staat helemaal links, 21 jaar oud. Hij is degene met die glimmend gepoetste schoenen en die vouw in de broek waar je je vingers aan kunt snijden. Zo is hij altijd gebleven, tot zijn dood aan toe. Hij was daar 5de machinist. Dat is tweeënnegentig jaar geleden, niet te geloven. Als kind keek ik vaak naar die foto in het oude album en vroeg me dan af wie die mensen waren en vooral wat die kinderen daar deden. Dat waren uiteraard passagiers.
Die foto verbleekt steeds meer. Zoals alles...
-----------------------