Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Die lege zakkies hebben we ook in Port Lincoln geladen herinner ik me opeens. :wink:
Tja, het menselijk geheugen...
Ik hield vroeger geen dagboeken of schriffies bij, alles moet ik uit mijn interne geheugen putten en zaken die ik destijds niet belangrijk vond zoals de indeling van de ruimen op een bulkfiets zijn in de prullenbak verdwenen of ik haal ze met andere bulkfietsen door elkaar.

Leuke dingen heb ik uiteraard wel goed onthouden! :lol:

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Leuke dingen heb ik uiteraard wel goed onthouden
Houwuh zooo Kooomuh!....Houwuh zoooo! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Otter »

Heb verschillen keren in Calcutta zwavel gelost alle onder ruimen zaten vol gestort met een ton of 6000 en dat ging eruit ook in zakken die niet gekropt werden maar dicht genaaid over de lengte van de bovenkant en dan lag je een week of drie in Calcutta en het was daar altijd bloed heet en stinken!
Wie onder weg is, vorderd
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door cor »

Ja Otter op de Wonorato in de JPL line was Calcutta de Thuis haven
lagen er toen 1959 1960 4 a 6 weken in King George dok te stinken

Cor Boer
Bijlagen
Wonorato.jpg
Wonorato.jpg (62.79 KiB) 6266 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Harry G. Hogeboom »

De masten evenals de schoorsteen stonden destijds op veel schepen licht achterover, een soort troomlijnvorm
scheve-masten-systeem door de Amerikaanse vrijheidsstrijd tegen de Engelse blokkade's werd gedaan:
Toen Jossie en ook Jan-deVos "nog gekker" :lol: .....over achterover leunende masten zaten te ouwenelen hadden jullie behoorlijk mazzel dat het in mijn bovenkamer zachies an mistig aan het worden is......ik WIST hoe het ECHT zat......maaar ik kon er net FF de vinger niet opleggen....aaaahwel, alles bleek toch nog naar behoren te werken....maaar wel wat trager :mrgreen: waaaant:
De oorsprong van die achterover leunende masten ligt bij de Middeleeuwse schepenbouwers en had vanzelf te maken met het vervolgens beter zeilen van die klompen die ze toendertijd bouwden. Nou heppik hier "toevallig" een boek van Herman Ketting genaamd " Prins Willem"....Een zeventiende-eeuwse Oostindievaarder. Het boek is van 1986, maar die Herman Ketting wist een poepie van HOE die schepen toen werden gebouwd....met dit boek onder de arm en een zak met begonia's zou ik best af willen reizen naar een uithoek van b.v. Vietnam waar nog ouderwetse beknijsde houten scheepsbouwers wonen EN waar je nog met wat geluk en wijsheid teak houten stammen kunt kopen en dan daar een of twee jaar onder water verdwijnen :lol: en dan met die klanten zo'n schip bouwen.
Op blz. 29-30 zegt Herman Ketting het volgende:

quotatie.
Alle balken, ook van de overloop, werden met overleg op hun plaats geschikt, daar er terdege rekening mee moest worden gehouden waar de plek van de grote mast en het grootluik moest komen. Ook de fokkemast moest zo gezet worden dat er niet aan de balken gehakt behoefde te worden. Een van de manieren om te weten waar precies de masten behoorden te staan, was de overloop in 5 1/2 gelijke delen uit te meten. Op een deel vanaf de achterkant kwam de bazaansmast. In het midden, soms met een enekle voet afwijking, werd de grote mast geplaatst ( zie fig 18) en op een half deel vanaf de voorkant plaatste men de fokkemast( fig 19). Viel de steven veel naar voren dan werd de fokkemast enkele voeten meer naar achter gesteld.
De grote en besaanmast werden OP ELKE VOET HOLTE 1 DUIM ACHTEROVER GESTELD.
Dat zou bij de Prins Willem 1 voet en 7 duim geweest zijn, dat is ongeveer 46 cm. De besaanmast viel dan 1 voet en 8 duim achterover.
Einde quotatie.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Wel een verschil met de eerste klasse op de Slamat... :wink:

Slamat 2nd class dining room.jpg
Slamat 2nd class dining room.jpg (201.54 KiB) 5726 keer bekeken
Jos Komen (R.I.P)

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hier de eerste klasse.

Slamat 1st class dining room.jpg
Slamat 1st class dining room.jpg (183.5 KiB) 5717 keer bekeken
Jos Komen (R.I.P)

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Deze hoort eigenlijk bij Mooie Neusjes, maar het was een schip van de NV Rotterdamsche Lloyd...

Buitenzorg.jpg
Buitenzorg.jpg (153.18 KiB) 5447 keer bekeken
Owner:
NV Rotterdamsche Lloyd NLD Rotterdam
IDNo: 5603992 Year: 1916
Name: BUITENZORG Type: Cargo ship Flag: NLD Tons: 7098
Country of build: NLD Builder: Royal Schelde Location of yard: Flushing
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-13
wrecked 1850 yards 155 degrees from Ardtornish Point, Mull 14.1.41 [Calcutta-Dundee, general]
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door cor »

Hallo Jos de Buitenzorg is in 1941gestrand op Grey Island gehele bemanning gered
Bij deze stranding is de bodem open gescheurd en onherstelbaar beschadigd
en is gezonken
Hier nog een foto van de Buitenzorg

Cor Boer
Bijlagen
Buitenzorg ..jpg
Buitenzorg ..jpg (63.42 KiB) 5352 keer bekeken
kabo
Berichten: 2255
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door kabo »

NL-HaNA_2.24.14.02_0_191-0194.jpg
NL-HaNA_2.24.14.02_0_191-0194.jpg (134.84 KiB) 5252 keer bekeken
[attachment=0]NL-HaNA_2.24.14.02_0_191-0195.jpg[/attachment ]Baloeran op de rede van Tanger in 1935.
gr.Bas
Bijlagen
NL-HaNA_2.24.14.02_0_191-0195.jpg
NL-HaNA_2.24.14.02_0_191-0195.jpg (130.26 KiB) 5252 keer bekeken


Plaats reactie