Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Twee ruimen naast elkaar is een heel goed idee als je graan (in bulk) laadt. Kleiner vrij graanoppervlak
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Ik zit nu toch te twijfelen hoe het precies zat, het is tenslotte 47 jaar geleden.
Zoals ik al eens eerder verteld heb kan ik me meer details uit mijn tankertijd uit de jaren zestig herinneren dan de "droge bootjes" 10 jaar later.
De bulkfietsen waar ik op gevaren heb: Goeree, Walcheren en Voorne van Triton, de Carchester en de mini-bulkcarriers van Tradax en de Casuarina van EAC.
Ik kwam begin februari 1971 in Chittagong aan boord van de Voorne, graan gelost in zakken en toen leeg naar Port Lincoln om weer graan te laden, dit keer voor Bandar Shapur.
Daar hebben we heel lang liggen stinken, ook hier werd het graan in zakken geschept...
Daarna leeg naar Fremantle om weer graan te laden voor Bandar Shapur.
Daar lagen we heel erg lang voor anker en ik ben juli 1971 afgelost, de zak genomen, had het even helemaal gehad met HBT.
Ben daarna op buitenlandse schepen gaan varen.
Maar die ruimen...ik denk dat het toch een groot ruim was met twee (hoge) luikhoofden die nog een stukkie naar beneden doorliepen.
Er was in ieder geval een ruim met ballastwater, ruim 3 of 4.
Daar zat een langscheeps schot in en werd gebruikt als zwembad onderweg naar Australië.
Zoals ik al eens eerder verteld heb kan ik me meer details uit mijn tankertijd uit de jaren zestig herinneren dan de "droge bootjes" 10 jaar later.
De bulkfietsen waar ik op gevaren heb: Goeree, Walcheren en Voorne van Triton, de Carchester en de mini-bulkcarriers van Tradax en de Casuarina van EAC.
Ik kwam begin februari 1971 in Chittagong aan boord van de Voorne, graan gelost in zakken en toen leeg naar Port Lincoln om weer graan te laden, dit keer voor Bandar Shapur.
Daar hebben we heel lang liggen stinken, ook hier werd het graan in zakken geschept...
Daarna leeg naar Fremantle om weer graan te laden voor Bandar Shapur.
Daar lagen we heel erg lang voor anker en ik ben juli 1971 afgelost, de zak genomen, had het even helemaal gehad met HBT.
Ben daarna op buitenlandse schepen gaan varen.
Maar die ruimen...ik denk dat het toch een groot ruim was met twee (hoge) luikhoofden die nog een stukkie naar beneden doorliepen.
Er was in ieder geval een ruim met ballastwater, ruim 3 of 4.
Daar zat een langscheeps schot in en werd gebruikt als zwembad onderweg naar Australië.
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Hallo Jos
Ik heb de foto van de Putten uitgeknipt kan je het nu wat beter zien denk ik
Cor Boer
Ik heb de foto van de Putten uitgeknipt kan je het nu wat beter zien denk ik
Cor Boer
- Bijlagen
-
- IMG_0013.jpg (127.78 KiB) 6973 keer bekeken
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Ja maar Jossie....kom nou FF je bent Rosie EN die steiger in Port Lincoln toch niet vergeeet'n???Ik zit nu toch te twijfelen hoe het precies zat, het is tenslotte 47 jaar geleden.
Het lijkt er toch wel verdacht veel op dat er ...althans bij enkele ruimen??...TOCH een langsscheeps schot midscheeps in staat...uiteraard een zeer positieve zaak voor het zgn. " vrije graanoppervlak" waar Janna het over heeft. ( DAT heeft o.a. de Pamir de kop gekost...maar terzijde!)
Ik stel me zo voor dat dit dan werd gedaan om de graanlading in de "enkele ruimen" ( zo die er al waren op de Voorne?) af te dekken met gezakt graan.....( wat kan anders de reden zijn geweest??). Hoe dan ook is het een zeer zware konstruktie voor zo'n relatief kleine bulkfiets ( ook toen reeds!!) maaar dus WEL A1 zogezeid.ook hier werd het graan in zakken geschept...
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
De lading was niet afgedekt met zakken, Harry.
De hele bulklading (in 4 dubbele ruimen en 1 kleiner ruim) werd in zakkies geschept en zo gelost.
Daardoor duurde het lossen ook zo lang...
De hele bulklading (in 4 dubbele ruimen en 1 kleiner ruim) werd in zakkies geschept en zo gelost.
Daardoor duurde het lossen ook zo lang...
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Goeie morgen Juffrouw Beukers ......de HELE lading nota bene......in feite dus de enige manier op de handel in Bandar Shapur achterop die door kamelen getrokken aanhangertjes te laden ......het was dus toen geen BULKfiets meer maar een "zakkies-bootje" i.p.v. een zgn. "pakkiesbootje"De hele bulklading (in 4 dubbele ruimen en 1 kleiner ruim) werd in zakkies geschept en zo gelost.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Die lege zakkies hebben we ook in Port Lincoln geladen herinner ik me opeens.
Tja, het menselijk geheugen...
Ik hield vroeger geen dagboeken of schriffies bij, alles moet ik uit mijn interne geheugen putten en zaken die ik destijds niet belangrijk vond zoals de indeling van de ruimen op een bulkfiets zijn in de prullenbak verdwenen of ik haal ze met andere bulkfietsen door elkaar.
Leuke dingen heb ik uiteraard wel goed onthouden!
Tja, het menselijk geheugen...
Ik hield vroeger geen dagboeken of schriffies bij, alles moet ik uit mijn interne geheugen putten en zaken die ik destijds niet belangrijk vond zoals de indeling van de ruimen op een bulkfiets zijn in de prullenbak verdwenen of ik haal ze met andere bulkfietsen door elkaar.
Leuke dingen heb ik uiteraard wel goed onthouden!
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Houwuh zooo Kooomuh!....Houwuh zoooo!Leuke dingen heb ik uiteraard wel goed onthouden
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Heb verschillen keren in Calcutta zwavel gelost alle onder ruimen zaten vol gestort met een ton of 6000 en dat ging eruit ook in zakken die niet gekropt werden maar dicht genaaid over de lengte van de bovenkant en dan lag je een week of drie in Calcutta en het was daar altijd bloed heet en stinken!
Wie onder weg is, vorderd
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Ja Otter op de Wonorato in de JPL line was Calcutta de Thuis haven
lagen er toen 1959 1960 4 a 6 weken in King George dok te stinken
Cor Boer
lagen er toen 1959 1960 4 a 6 weken in King George dok te stinken
Cor Boer
- Bijlagen
-
- Wonorato.jpg (62.79 KiB) 6385 keer bekeken