Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 112
Lid geworden op: 31 mar 2009 22:41
Locatie: Vreeswijk

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Janna » 23 jul 2018 17:45

Twee ruimen naast elkaar is een heel goed idee als je graan (in bulk) laadt. Kleiner vrij graanoppervlak :wink:

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 23 jul 2018 21:35

Ik zit nu toch te twijfelen hoe het precies zat, het is tenslotte 47 jaar geleden.
Zoals ik al eens eerder verteld heb kan ik me meer details uit mijn tankertijd uit de jaren zestig herinneren dan de "droge bootjes" 10 jaar later. :wink:
De bulkfietsen waar ik op gevaren heb: Goeree, Walcheren en Voorne van Triton, de Carchester en de mini-bulkcarriers van Tradax en de Casuarina van EAC.

Ik kwam begin februari 1971 in Chittagong aan boord van de Voorne, graan gelost in zakken en toen leeg naar Port Lincoln om weer graan te laden, dit keer voor Bandar Shapur.
Daar hebben we heel lang liggen stinken, ook hier werd het graan in zakken geschept...
Daarna leeg naar Fremantle om weer graan te laden voor Bandar Shapur.
Daar lagen we heel erg lang voor anker en ik ben juli 1971 afgelost, de zak genomen, had het even helemaal gehad met HBT.
Ben daarna op buitenlandse schepen gaan varen. :wink:

Maar die ruimen...ik denk dat het toch een groot ruim was met twee (hoge) luikhoofden die nog een stukkie naar beneden doorliepen.
Er was in ieder geval een ruim met ballastwater, ruim 3 of 4.
Daar zat een langscheeps schot in en werd gebruikt als zwembad onderweg naar Australië.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1718
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door cor » 23 jul 2018 22:17

Hallo Jos
Ik heb de foto van de Putten uitgeknipt kan je het nu wat beter zien denk ik

Cor Boer
Bijlagen
IMG_0013.jpg
IMG_0013.jpg (127.78 KiB) 2775 keer bekeken

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Harry G. Hogeboom » 23 jul 2018 23:54

Ik zit nu toch te twijfelen hoe het precies zat, het is tenslotte 47 jaar geleden.
Ja maar Jossie....kom nou FF je bent Rosie EN die steiger in Port Lincoln toch niet vergeeet'n??? :lol:
Het lijkt er toch wel verdacht veel op dat er ...althans bij enkele ruimen??...TOCH een langsscheeps schot midscheeps in staat...uiteraard een zeer positieve zaak voor het zgn. " vrije graanoppervlak" waar Janna het over heeft. ( DAT heeft o.a. de Pamir de kop gekost...maar terzijde!)
ook hier werd het graan in zakken geschept...
Ik stel me zo voor dat dit dan werd gedaan om de graanlading in de "enkele ruimen" ( zo die er al waren op de Voorne?) af te dekken met gezakt graan.....( wat kan anders de reden zijn geweest??). Hoe dan ook is het een zeer zware konstruktie voor zo'n relatief kleine bulkfiets ( ook toen reeds!!) maaar dus WEL A1 zogezeid.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 24 jul 2018 08:29

De lading was niet afgedekt met zakken, Harry.
De hele bulklading (in 4 dubbele ruimen en 1 kleiner ruim) werd in zakkies geschept en zo gelost.
Daardoor duurde het lossen ook zo lang...

Voorne11.jpg
Voorne11.jpg (45.95 KiB) 2658 keer bekeken
steigertje pakken.jpg
steigertje pakken.jpg (104.63 KiB) 2658 keer bekeken
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Harry G. Hogeboom » 24 jul 2018 15:05

De hele bulklading (in 4 dubbele ruimen en 1 kleiner ruim) werd in zakkies geschept en zo gelost.
Goeie morgen Juffrouw Beukers :lol: ......de HELE lading nota bene......in feite dus de enige manier op de handel in Bandar Shapur achterop die door kamelen getrokken aanhangertjes te laden :lol: ......het was dus toen geen BULKfiets meer maar een "zakkies-bootje" i.p.v. een zgn. "pakkiesbootje" :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 25 jul 2018 14:02

Die lege zakkies hebben we ook in Port Lincoln geladen herinner ik me opeens. :wink:
Tja, het menselijk geheugen...
Ik hield vroeger geen dagboeken of schriffies bij, alles moet ik uit mijn interne geheugen putten en zaken die ik destijds niet belangrijk vond zoals de indeling van de ruimen op een bulkfiets zijn in de prullenbak verdwenen of ik haal ze met andere bulkfietsen door elkaar.

Leuke dingen heb ik uiteraard wel goed onthouden! :lol:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Harry G. Hogeboom » 25 jul 2018 15:21

Leuke dingen heb ik uiteraard wel goed onthouden
Houwuh zooo Kooomuh!....Houwuh zoooo! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 460
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Otter » 25 jul 2018 18:02

Heb verschillen keren in Calcutta zwavel gelost alle onder ruimen zaten vol gestort met een ton of 6000 en dat ging eruit ook in zakken die niet gekropt werden maar dicht genaaid over de lengte van de bovenkant en dan lag je een week of drie in Calcutta en het was daar altijd bloed heet en stinken!
Wie onder weg is, vorderd

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1718
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door cor » 25 jul 2018 22:32

Ja Otter op de Wonorato in de JPL line was Calcutta de Thuis haven
lagen er toen 1959 1960 4 a 6 weken in King George dok te stinken

Cor Boer
Bijlagen
Wonorato.jpg
Wonorato.jpg (62.79 KiB) 2321 keer bekeken

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Harry G. Hogeboom » 26 jul 2018 01:04

De masten evenals de schoorsteen stonden destijds op veel schepen licht achterover, een soort troomlijnvorm
scheve-masten-systeem door de Amerikaanse vrijheidsstrijd tegen de Engelse blokkade's werd gedaan:
Toen Jossie en ook Jan-deVos "nog gekker" :lol: .....over achterover leunende masten zaten te ouwenelen hadden jullie behoorlijk mazzel dat het in mijn bovenkamer zachies an mistig aan het worden is......ik WIST hoe het ECHT zat......maaar ik kon er net FF de vinger niet opleggen....aaaahwel, alles bleek toch nog naar behoren te werken....maaar wel wat trager :mrgreen: waaaant:
De oorsprong van die achterover leunende masten ligt bij de Middeleeuwse schepenbouwers en had vanzelf te maken met het vervolgens beter zeilen van die klompen die ze toendertijd bouwden. Nou heppik hier "toevallig" een boek van Herman Ketting genaamd " Prins Willem"....Een zeventiende-eeuwse Oostindievaarder. Het boek is van 1986, maar die Herman Ketting wist een poepie van HOE die schepen toen werden gebouwd....met dit boek onder de arm en een zak met begonia's zou ik best af willen reizen naar een uithoek van b.v. Vietnam waar nog ouderwetse beknijsde houten scheepsbouwers wonen EN waar je nog met wat geluk en wijsheid teak houten stammen kunt kopen en dan daar een of twee jaar onder water verdwijnen :lol: en dan met die klanten zo'n schip bouwen.
Op blz. 29-30 zegt Herman Ketting het volgende:

quotatie.
Alle balken, ook van de overloop, werden met overleg op hun plaats geschikt, daar er terdege rekening mee moest worden gehouden waar de plek van de grote mast en het grootluik moest komen. Ook de fokkemast moest zo gezet worden dat er niet aan de balken gehakt behoefde te worden. Een van de manieren om te weten waar precies de masten behoorden te staan, was de overloop in 5 1/2 gelijke delen uit te meten. Op een deel vanaf de achterkant kwam de bazaansmast. In het midden, soms met een enekle voet afwijking, werd de grote mast geplaatst ( zie fig 18) en op een half deel vanaf de voorkant plaatste men de fokkemast( fig 19). Viel de steven veel naar voren dan werd de fokkemast enkele voeten meer naar achter gesteld.
De grote en besaanmast werden OP ELKE VOET HOLTE 1 DUIM ACHTEROVER GESTELD.
Dat zou bij de Prins Willem 1 voet en 7 duim geweest zijn, dat is ongeveer 46 cm. De besaanmast viel dan 1 voet en 8 duim achterover.
Einde quotatie.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 15 aug 2018 17:17

Wel een verschil met de eerste klasse op de Slamat... :wink:

Slamat 2nd class dining room.jpg
Slamat 2nd class dining room.jpg (201.54 KiB) 1909 keer bekeken
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 15 aug 2018 17:31

Hier de eerste klasse.

Slamat 1st class dining room.jpg
Slamat 1st class dining room.jpg (183.5 KiB) 1900 keer bekeken
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 01 sep 2018 12:01

Deze hoort eigenlijk bij Mooie Neusjes, maar het was een schip van de NV Rotterdamsche Lloyd...

Buitenzorg.jpg
Buitenzorg.jpg (153.18 KiB) 1630 keer bekeken
Owner:
NV Rotterdamsche Lloyd NLD Rotterdam
IDNo: 5603992 Year: 1916
Name: BUITENZORG Type: Cargo ship Flag: NLD Tons: 7098
Country of build: NLD Builder: Royal Schelde Location of yard: Flushing
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-13
wrecked 1850 yards 155 degrees from Ardtornish Point, Mull 14.1.41 [Calcutta-Dundee, general]
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1718
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door cor » 01 sep 2018 22:55

Hallo Jos de Buitenzorg is in 1941gestrand op Grey Island gehele bemanning gered
Bij deze stranding is de bodem open gescheurd en onherstelbaar beschadigd
en is gezonken
Hier nog een foto van de Buitenzorg

Cor Boer
Bijlagen
Buitenzorg ..jpg
Buitenzorg ..jpg (63.42 KiB) 1535 keer bekeken

kabo
Berichten: 334
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door kabo » 02 sep 2018 15:13

NL-HaNA_2.24.14.02_0_191-0194.jpg
NL-HaNA_2.24.14.02_0_191-0194.jpg (134.84 KiB) 1435 keer bekeken
[attachment=0]NL-HaNA_2.24.14.02_0_191-0195.jpg[/attachment ]Baloeran op de rede van Tanger in 1935.
gr.Bas
Bijlagen
NL-HaNA_2.24.14.02_0_191-0195.jpg
NL-HaNA_2.24.14.02_0_191-0195.jpg (130.26 KiB) 1435 keer bekeken

Plaats reactie