Kombuispraat

HET Forum waar een Zeeman zich Thuisvoelt, opgericht in 2001 door Jos Komen
Het is nu 24 jul 2014, 12:41

Alle tijden zijn GMT + 2 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: gebroken midscheeps
BerichtGeplaatst: 28 dec 2006, 23:14 
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2005, 00:19
Berichten: 10531
Woonplaats: Den Helder
Geruime tijd vraag ik me al af waarom men vrachtschepen met een gebroken midscheeps bouwde.
Van oorsprong zou het kunnen zijn dat de ruimte tussen het brugcomplex en de m.k. als kolenbunkers ingericht waren. Echter na het overgaan op stookolie als brandstof kwam deze mogelijke reden te vervallen.
Bovendien, er zijn ook de nodige motorschepen met een gebroken midscheeps gebouwd.

Er zijn verschillende vormen zoals, een 3-eilandenschip, ( ook met lange verhoogde midscheeps ), geen verhoogde midscheeps, trampers en lijnvaartvrachtschepen.
Voorbeelden te over op de tekeningen site van de heer CEA Van Boeckel.

ss."Themisto",1901, ss."Wieringen",1902, ss."Oostdijk",1912, duidelijk als bunkerruimte bedoeld dunkt me.
ss."Themisto",1917 en ss."Ruurlo",1919, als 3 eilandenschip met lange midscheeps.
ss.Winterwijk",1914 en ss."Emmaplein",1926, als gewone 3 eilanden schip.
ss."Bussum",1917, verhoogde midscheeps.

ms."Bengalen",1932, ms."Mataram",1949, dit terwijl bij de Lloyd gelijktijdig ook lijnvrachtschepen met een gewone midscheeps liet bouwen. Het ms."Kota Tjandi",1930, had kraantjes boven het betreffende ruim staan.
Ook de Empire's, in diverse vormen, hadden allen een gebroken midscheeps, alsmede de Ocean's, Forts en Park-type schepen die eveneens als standaard schip gedurende de W.O.II gebouwd zijn.
De V.N.S. liet twee x twee paren bouwen; de "Annenkerk"/"Arendskerk" & "Heemskerk"/"Hoogkerk". Hierna was het over.
De S.M.N. liet maar een dergelijk schip na de W.O.II bouwen, t.w. de "Bintang".
De K.N.S.M. heeft er na de oorlog niet aan meegedaan.
Vinke-A'dam heeft na de oorlog verschillende eenlingetjes nieuwgebouwd als gebroken midscheeps in de vaart gebracht. Dit waren ook allen m.s.

De lijst is natuurlijk veel langer, maar m.i.z. niet nodig.
Dus waarom wel, of juist waarom niet, een gebroken midscheeps !.
Wie durft !?.

m.v.g. Roy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 dec 2006, 00:36 
Offline

Geregistreerd: 20 dec 2006, 22:30
Berichten: 304
Woonplaats: Arnemuiden
Omdat ze toen nog geen MO-ers hadden?? :lol: :lol: :lol: Geintje natuurlijk. Maar zou je een foto-voorbeeld kunnen plaatsen. Want schepen uit 1901 die ken ik natuurlijk niet.

Groeten,

Arjen

_________________
Blaffende blowers bijten niet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 dec 2006, 00:43 
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2005, 00:19
Berichten: 10531
Woonplaats: Den Helder
Hallo Arjen,
Neen, ik kan nog net geen foto's plaatsen. Dat komt binnenkort, ( sprak hij hoopvol ). De app.staat al stand-by, nu de vakbekwaamheid nog even.

De site met tekeningen waar ik naar verwezen heb is van een onzer zeer gewaardeerde forummembers t.w. C.E.A. Van Boeckel.
Dus even kijken op; http://vbp.omnispective.nl/
Leef je uit !.

m.v.g. Roy


Laatst bijgewerkt door roy op 29 dec 2006, 12:21, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 dec 2006, 00:48 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jul 2004, 20:44
Berichten: 25462
Woonplaats: Warffum
Hallo Roy,
Verwacht geen technische uiteenzetting, want ik zit gewoon even lekker te mijmeren. :wink:
Ik denk dat het met de overgang van zeilschepen naar stoom- en motorschepen te maken heeft.
Eerst werd er een stoommachine als een soort hulpmotor in de midscheeps geplaatst, maar ik kan me voorstellen dat de scheepsleiding op het kampagnedek DIT niet zo op prijs stelde als die handel werd bijgzet. :cry:
Dus die vetput een stukkie naar achter en de brug ervoor, maar wel met voldoende ruimte om uit de stank en de herrie te blijven.
De gezagvoerders hadden vroeger veel inspraak bij de nieuwbouw, maar er moest ook lading meegenomen kunnen worden, dus een ruim ertussen.
Toen de schepen later volledig werktuigelijk werden voortgedreven hielden ze dit erin.
Samen met de stoommachines en de motoren kwamen er ook van die vreemde knakkers aan boord, die het zaakje draaiende moesten zien te houden. :wink:
De luikhoofden waren destijds niet zo groot, dus alles paste er netjes tussen.
Iedereen zat op zijn eigen eilandje en everybody was happy, behalve de reder die vond dat het schip toch wat meer efficient gebouwd moest worden.
Dus geleidelijk verdwenen die mooie eilandjes.
Zelf heb ik als stuurman zowel op tankers als op vrachtschepen gevaren met een midscheeps, welliswaar niet gebroken.
Een Oase van Rust op zee! :D
All the best
Jos

_________________
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 dec 2006, 00:53 
Offline

Geregistreerd: 08 nov 2004, 13:52
Berichten: 1956
Zo maar eentje uit de lijst van Roy de SS wieringen 1902.

Afbeelding

_________________
http://bruller63.hyves.nl/
http://www.dierentehuisalkmaar.nl/

Los Ballos
R.Benninga


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 dec 2006, 01:00 
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2005, 00:19
Berichten: 10531
Woonplaats: Den Helder
Jos, bedankt voor je uiteenzetting. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het geheel vanuit de optiek van een gewezen nautisch geschoolde scheepsoffcier komt.
Dus daar trappen wij niet in meneer Van Stoffelen !!!.
In dezelfde tijd werden n.l. ook schepen gebouwd waar het brug complex niet van het m.k. gedeelte gescheiden was.
Het komt op mij over dat voor de bouw van een gebroken midscheeps meer ijzer/staal nodig was dan voor een "gesloten" opbouw. Dit bracht dus meer bouwkosten met zich mee en bovendien, meer gewicht.
Dit laatste ging dan wel weer van het netto laadvermogen af. Dit is een gegeven waar geen enkele wel nadenkende reder brood in zag.
Neen, het moet toch even beter onderbouwd worden...........

m.v.g. Roy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 dec 2006, 01:17 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 sep 2005, 00:47
Berichten: 1440
Woonplaats: Papendrecht
Hallo Roy

Ik heb eens gelezen dat en we spreken nu van net na de tweede wereld oorlog was er een grote behoefte aan schepen, vele rederijen hadden toch wel aardig wat schepen verloren.
Ook was er gebrek aan materiaal enz.
Mede door deze oorzaak achte een regeringscommissie die uit reders bestond om te beginnen met de bekende bouw van voor de oorlog.
Zo kon met redelijk snel schepen ontwerpen en bouwen.
Bij de KRL is men op de type Bantam, Japara en Weltevreden door gaan borduren.
Ik zelf heb op de Japara gevaren en dit schip had een gebroken midscheep zie foto onder

Afbeelding

Afbeelding


Bij dit doorborduren zijn de Garoet, Mataram en Slamat ontstaan die toch wel anders waren dan de Bantam serie waarbij het sloependel doorliep tot de brug en ook passagiersdek was en dus volgens mij niet echt gebroken midscheeps meer was.
zie foto onder

Afbeelding

Bij de Blitar en Langoeas was het dek nog hoger zie foto onder

Afbeelding

De Langoeas en Blitar waren ook gebouwd voor de hasj vaart.
Maar dit type schepen is na de oorlog dus gebouwd mede daar men bekend was met deze bouw en dus sneller konden afbouwen en ook waren er de tekeningen.

Na deze bouw kwamen dus de Ampenan de Bengalen zie Bengalen onder
zowel van de Ampenan als de Bengalen zijn er geen meedere gebouwd.

Afbeelding

Hierna kwam de Wono serie Wonerato, Wonogiri, Wonosari en Wonosobo
hier onder de Wonorato

Afbeelding

En hierna de M en S Serie

Zie Merwe Lloyd en Schelde Lloyd

Afbeelding

Afbeelding

Dus Roy na de oorlog kon er sneller een bestaand type gebouwd worden
immers bij een geheel nieuw type kwam er meer research kijken en er was nog niet genoeg materiaal

Maar dat is mijn visie en wat ik gelezen heb

Cor Boer

_________________
Ik heb in het veleden gevaren zie mijn home page http://home.tiscali.nl/corboer
http://picasaweb.google.com/corrjr


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 dec 2006, 01:19 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 feb 2005, 20:30
Berichten: 10309
Woonplaats: Noord-Brabant.
LA CORDILLERA. Built1947, 8081grt.
Wm. Doxford, Sunderland (740) for Buries Markes.
Afbeelding
Roy een voorbeeld :?:
LA QUINTA.
1936, 5806grtAteliers & Chantiers de France, Dunkirk for
Louis Dreyfus as LOUIS L.D.1954 LA QUINTA, Buries Markes.
Afbeelding
{M.Green.}

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Joost.R op 29 dec 2006, 01:24, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 dec 2006, 01:20 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 jul 2005, 12:14
Berichten: 2105
Twee voorbeelden van schepen met een gebroken midscheeps waarop ik gevaren heb.
De Langkoeas en Slamat.
De Langkoeas kon in de ruimen ook pelgrims vervoeren van Indonesie naar Djeddah,
Vandaar het grote aantal patrijspoorten.
Heb geen idee van het waarom van een gebroken midscheeps maar ben wel benieuwd naar de verklaring.
Gr. Arie.

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 dec 2006, 02:22 
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2005, 00:19
Berichten: 10531
Woonplaats: Den Helder
Hallo Joost en Arie,

Ja Buries Markes had inderdaad de nodige gebroken midscheeps schjepen in hun vloot. Het vreemde is echter wel dat in de jaren 50 een serie lijnvrachtschepen voor hen gebouwd werden die "alles achteruit" haddden. Tussen door hadden ze ook vrachtschepen met een gesloten midscheeps. Bij B.M. worden we dus ook niet wijzer. Het is misschien wel interessant om er op te wijzen dat ze een Franse "baas" hadden, t.w. Louis Drefus. ( En dat voor een Britse company !!! ).

Ja, dan het verschil tussen de "Slamat"/"Garoet"/"Mataram" en de ""Langkoeas"/"Blitar".
Zoals Arie al aangeeft, het laatste 2 tal was ook ingericht voor de hadji vaart. Dus buiten de acc. in de ruimen, was ook acc. in de midscheeps bij ruim III en in de bak naast ruim I. Hier staat tegenover dat op het voorgaande 3 tal toch ook hutten in de zijden van ruim III gesitueerd waren. ( Je zal je hutje er maar hebben en in de haven met een doorlopend wachtsysteem op de dag moet kunnen pitten....).
Wat dit allemaal betreft word ik nog niet veel wijzer van.
Nu eens even naar Cor z'n stellingname kijken.

m.v.g. Roy


Laatst bijgewerkt door roy op 29 dec 2006, 19:38, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 dec 2006, 03:00 
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2005, 00:19
Berichten: 10531
Woonplaats: Den Helder
Hallo Ronny en Cor.

De "Wieringen" die Ronny laat zien is een typische 3 eilandenschip met een lange midscheeps zoals dat destijds in de Schepenwet omscheven stond. Ik ben het inmiddels even kwijt, maar het ging om zoveel procent van de scheepslengte om te bepalen of het schip een "lange" midscheeps had of juist niet. Het zou er dus op kunnen duiden dat de (kolen)bunker ruimte kort bij de ketels gesitueerd moest worden. Dit schip is een duidelijke tramper, zoals bij de Triton te verwachten viel. Ze had dus weinig "gear" aan dek.

De stellingname van Cor vind ik helemaal zo gek nog niet.
Alleen moet wel opgemerkt worden dat de Lloyd reeds 4 baby flattoppers en 4 custom-build C-3ers in vaart had. Voorts waren ook reeds 3 Victories aan gekocht.
Er zou aan gedacht kunnen worden om aan een wat evenwichtiger verdeling van de laadruimte over de gehele scheepslengte te komen.
De "Ampenan" valt een beetje buiten het pulletje daar zij een eenlingetje gebleven is. Niet zo vreemd, want er is eigenlijk een schip om een m.k. installatie gecreeerd. De Nederlandse overheid had n.l. 8 complete m.k. installaties op de kop getikt. De m.k. installatie van de "Ampenan" was er eentje van !.
Wat hier ook tegenover staat; het systeem van de gebroken midscheeps bestond al langer, maar ook de midscheeps die blokvormig opgesteld was.

Om nog eens een open deur in te trappen; de H.A.L. had geen enkele gebroken midscheeps. NiGoCo had na de W.O.II ook geen enkel schip van eigen ontwerp van het gebroken midscheepstype. Immers de "Albireo", ( wat aanvankelijk een zussie van de "Heelsum" was ), is geen eigen ontwerp. Ook de "Alchiba" was een aangekocht "gebakkie" ).

Deze kwestie heb ik zo'n jaar of twee geleden ook eens aan ing. Ernst Vossnack voorgelegd. Helaas kwam hij met een heel andere materie aan, dus hier liep het spoor ook dood.
Kortom; we zijn d'r nog lang niet uit.

m.v.g. Roy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: gebroken midscheeps
BerichtGeplaatst: 29 dec 2006, 11:43 
Roy, bedankt voor de verwijzing !

De URL moet zijn < http://vbp.omnispective.nl >.

mvg C.E.A.


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 dec 2006, 17:22 
Online
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2004, 14:11
Berichten: 880
Woonplaats: Amsterdam
Afbeelding

Foto geleend van Arendnet,Tina

De Heemskerk waarop ik mijn eerste drie reizen gemaakt heb.
Zeker een gescheiden midsscheeps maar hoeveel eilanden schijnt moeilijk te liggen.
In de voorste midsscheeps sliepen de pasagiers( max 12) en de kapitein , 1ste stuurman en hofmeester.

In de tweede midscheeps de rest van de stuurlieden en de wtk's .
Ook de kombuis was hier geplaatst.
Was een beetje vervelend want de eetsalon was weer in de voorste midsscheeps.
Op het sloependek woonde de marconist.

In het achteruit de rest van de bemanning met eigen eetsalon.
Dat was met slecht weer nog een heel gedoe voor de bakzeuns om het eten op te halen.
Ik heb een keer meegemaakt dat er niemand aan dek mocht vanwege het slechte weer.
De bakzeuns moesten toen met de ketels eerst de machinekamer in dan door de schroefastunnel naar achter en dan weer langs de vluchtladder omhoog die in het achteruit uitkwam.
Naar de voorste midsscheeps was ook een probleem want daar kon je alleen maar over dek naar toe.
Dus moest de tafel stewart afwachten dat het wat rustiger leek en dan in de looppas met de soepketel langs het tussenruim naar voren.
Niemand heeft mij ooit uit kunnen leggen waarom die achterlijke bouw nodig was.

vr gr Henk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 dec 2006, 17:49 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005, 09:40
Berichten: 2268
Woonplaats: Oud-Beijerland
Zelf heb ik het genoegen gehad om een reis van 9 maanden op de Straat Tanga, de exGaroet, te maken.

Mij is altijd bijgebleven dat het ruim tussen de beide accomodaties er was, vanwege het grotere volume en rechten wanden. Bij de ruimen voor en achter heb je altijd te maken met de scherpte van het schip.

Groet Frank




Afbeelding

_________________
Groet Frank

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 dec 2006, 17:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jul 2004, 20:44
Berichten: 25462
Woonplaats: Warffum
Hallo Henk,
Citaat:
Niemand heeft mij ooit uit kunnen leggen waarom die achterlijke bouw nodig was


Ik dacht dat ik dit wel redelijk had uitgelegd. :lol:

Citaat:
In de voorste midsscheeps sliepen de pasagiers( max 12) en de kapitein , 1ste stuurman en hofmeester.

Stank, herrie :wink:
All the best
Jos

_________________
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 dec 2006, 19:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 sep 2005, 00:47
Berichten: 1440
Woonplaats: Papendrecht
Hallo Roy

Eigenlijk was het eerste nieuwbouw schip(niet in Nederland gebouwd) de Modjokerto.
De kiel gelegd op 30-12-1945, het koopkontrakt door de KRL is getekend op 27-06-1946 en is het schip op 13-12-1946 opgeleverd door Caledon Shipbuilding & Eng. Co te Dundee.
Er stond een 8 cylinder 2dw B & W Kincaird & Co diesel in van 6800 PK en het schip liep 15 mijl en had een accomodatie van 36 passagiers.
Als je op de foto onder kijkt zie je dat het schip voor de brug drie masten en achter 1 mast heeft. zie foto

Afbeelding

Hier de ex Modjokerto als Atlas Promoter

Afbeelding

Eevn terug komend op de Martaram, Slamat, Garoet, Blitar en Langoeas
was er dus na de oorlog gebrek aan materiaal maar ook voor onderzoek
naar een nieuw scheepstype.
Nu in onze tijd is het simpel een tekening maken even testen enz
na de oorlog was er niets.
Ik heb toch ook het idee dat de gebroken midscheeps is ontstaan bij de
stoomschepen want boven en rondom de ketels was het behoorlijk heet en in de begin jaren was er nog al eens een explosie van de stoomketels en leidingen.

Cor Boer

_________________
Ik heb in het veleden gevaren zie mijn home page http://home.tiscali.nl/corboer
http://picasaweb.google.com/corrjr


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 2 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Joop Kieviet en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by Kombuispraat © 2014