KPM
Herinneringen Renirus Beijk
Hoofdkantoren BPM en KPM.
Achter de foto van hoofdkantoren BPM en KPM zit toch een grappig verhaal.
We zijn met de hele studieploeg voor ons A diploma (1956?) eens op het hoofdkantoor uitgenodigd door de chef TD de heer De Jager omdat wij waren gaan staken. Wij kregen geen KPM busje meer voor het vervoer van het Logeergebouw naar Priok, waar de zeevaartschool stond. Wij moesten het vervoer zelf maar regelen.
Dat pikten wij niet, ik voorop en met ca. 20 man naar het hoofdkantoor. Daar aangekomen kwam heer De Jager naar mij toelopen en zei: "Beijk jij bent de woordvoerder kom maar even mee”, waarop ik antwoordde: “Ho even, jongens we gaan met zijn allen naar binnen.” Een groot kantoor met een grote ventilator (Kipas Aging) aan het plafond. Wij stonden op één rij, ik achteraan. Heer De Jager begon bij de eerste persoon te vragen:
“Wat wil je, verder studeren of teruggestuurd worden naar Nederland?” En zo liep hij alle ca. 20 studenten af, iedereen antwoordde: “Ok mijnheer, ik wil verder studeren.” Ook ik antwoordde “Ok”, waarop hij antwoordde: “Jullie kunnen terug naar het logeergebouw gaan.”
Eén voor één liepen wij het kantoor uit de laatste was ik. De Jager trok mij aan mijn arm naar binnen en zei: "Beijk dit heb je pienter gedaan je collega's lieten je staan, zo zie je maar, probeer niet te snel op de voorgrond te treden.”
Wij hebben maar enkele dagen zelf voor ons vervoer gezorgd en daarna konden wij weer gratis met het KPM busje reizen.
Aan het eind van de studie werd ik als 3de WTK op de Plancius geplaatst.
Beelden aan boord van de Le Maire. Op de foto’s staan de 2de en 3de WTK. Namen?
HWTK was De Hartog. Kaptein Stramrood was ook de kaptein op de Roggeveen mijn eerste schip.
Ik herinner mij nog dat door het kapot gaan van een brandstofpomp wij ca. 36 uur aan één stuk op volle zee hebben staan werken om van twee
brandstofpompen één goede te maken.
Aan boord kon een zwembad natuurlijk niet ontbreken.
Renirus Beijk
Ogan ex Kalianget, K.P.M.
m/s Kalianget 1948 naamsein: PFGH imo nr: 5261154
C. van der Giessen & Zonen Scheepswerven N.V., Krimpen a/d IJssel. (bouwnr. 734)
Brt: 2.164, nrt: 1.498, dwt: 1.850. na hermeting: Brt: 2.196, dwt: 1.808.
lxbxh: 84,40 (80,85) x 13,15 x 5,26 (4,45)
Vrachtschip met accommodatie voor 12 eerste-, 18 tweede-, 28 derde- en 825 dekpassagiers, later 53 eerste klas- en 770 dekpassagiers. 69 bemanningsleden.
Sulzer dieselmotor, 2 tew, 5 cil., 1.300 rpk, 10,5 mijl.
Machinebouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde, Vlissingen.
Tewaterlating 22 november 1947, proefvaart en oplevering 2 maart 1948.
Vertrekt 6 maart naar Ned. Indië.
In 1948 gebouwd in opdracht van de Nederlandse regering en in beheer gegeven bij de K.P.M.
In 1952, volgens de regeling vlootconstructie, overgedragen aan N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam.
09.1952-1960 Kalianget, N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam.
03.1960-1962 Fama, Compania Naviera Extremo Oriente S.A., Panama.
1962-1984 Ogan, P.T. Pelayaran Nasionala (Pelni), Djakarta-Indonesië.
Eind 1984 gesloopt bij Sloop Mij. Krakatau te Merak. (West Java).
Bron: Stegro en A.J.J. Mulder (Wel en wee van een Indische rederij. ISBN: 90 6013 996 X).
Anne
C. van der Giessen & Zonen Scheepswerven N.V., Krimpen a/d IJssel. (bouwnr. 734)
Brt: 2.164, nrt: 1.498, dwt: 1.850. na hermeting: Brt: 2.196, dwt: 1.808.
lxbxh: 84,40 (80,85) x 13,15 x 5,26 (4,45)
Vrachtschip met accommodatie voor 12 eerste-, 18 tweede-, 28 derde- en 825 dekpassagiers, later 53 eerste klas- en 770 dekpassagiers. 69 bemanningsleden.
Sulzer dieselmotor, 2 tew, 5 cil., 1.300 rpk, 10,5 mijl.
Machinebouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde, Vlissingen.
Tewaterlating 22 november 1947, proefvaart en oplevering 2 maart 1948.
Vertrekt 6 maart naar Ned. Indië.
In 1948 gebouwd in opdracht van de Nederlandse regering en in beheer gegeven bij de K.P.M.
In 1952, volgens de regeling vlootconstructie, overgedragen aan N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam.
09.1952-1960 Kalianget, N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam.
03.1960-1962 Fama, Compania Naviera Extremo Oriente S.A., Panama.
1962-1984 Ogan, P.T. Pelayaran Nasionala (Pelni), Djakarta-Indonesië.
Eind 1984 gesloopt bij Sloop Mij. Krakatau te Merak. (West Java).
Bron: Stegro en A.J.J. Mulder (Wel en wee van een Indische rederij. ISBN: 90 6013 996 X).
Anne
- jandezeeman
- Berichten: 550
- Lid geworden op: 21 jul 2005 22:09
- Locatie: Hellevoetsluis/Doha
Re: KPM
Als je die getallen bekijk, is het nu toch niet meer voor te stellen,
53 eerste klas en 770 dekpassagiers en nog 69 bemanningsleden
En dat alles op wat ze tegenwoordig een "pot" noemen van 84 meter
Gr,
Jan
53 eerste klas en 770 dekpassagiers en nog 69 bemanningsleden
En dat alles op wat ze tegenwoordig een "pot" noemen van 84 meter
Gr,
Jan
Op een stille zee kan iedereen stuurman zijn.
Re: Herinneringen Renirus Beijk
Renerius,"Vaerderij
We zijn met de hele studieploeg voor ons A diploma (1956?) eens op het hoofdkantoor uitgenodigd door de chef TD de heer De Jager omdat wij waren gaan staken. Wij kregen geen KPM busje meer voor het vervoer van het Logeergebouw naar Priok, waar de zeevaartschool stond. Wij moesten het vervoer zelf maar regelen.
Dat pikten wij niet, ik voorop en met ca. 20 man naar het hoofdkantoor. Daar aangekomen kwam heer De Jager naar mij toelopen en zei: "Beijk jij bent de woordvoerder kom maar even mee”, waarop ik antwoordde: “Ho even, jongens we gaan met zijn allen naar binnen.” Een groot kantoor met een grote ventilator (Kipas Aging) aan het plafond. Wij stonden op één rij, ik achteraan. Heer De Jager begon bij de eerste persoon te vragen:
“Wat wil je, verder studeren of teruggestuurd worden naar Nederland?” En zo liep hij alle ca. 20 studenten af, iedereen antwoordde: “Ok mijnheer, ik wil verder studeren.” Ook ik antwoordde “Ok”, waarop hij antwoordde: “Jullie kunnen terug naar het logeergebouw gaan.”
Eén voor één liepen wij het kantoor uit de laatste was ik. De Jager trok mij aan mijn arm naar binnen en zei: "Beijk dit heb je pienter gedaan je collega's lieten je staan, zo zie je maar, probeer niet te snel op de voorgrond te treden.”
Wij hebben maar enkele dagen zelf voor ons vervoer gezorgd en daarna konden wij weer gratis met het KPM busje reizen.
Aan het eind van de studie werd ik als 3de WTK op de Plancius geplaatst.
Renirus Beijk
Met onze studieploeg dat waren zij die uitgezonden waren met het ms Oranje eind december 1951 en aankomst in Indonesië januari 1952, was dat wel even anders.
Of toen de Zeevaartschool in Djakarta al bestond weet ik niet, maar denk van niet!
Wij werden in het KPM Logeergebouw geplaatst en konden met “zelfstudie” ons “A”-diploma zien te behalen.
Er was wel iemand ter beschikking op bepaalde tijden om eventueel wat aan te kunnen vragen een zekere Hr Beaupain
Die is later naar ik heb gehoord nog examinator geweest in Den Haag
Hier werd voor zover mij bekend is, weinig of geen gebruik van gemaakt, in elk geval niet door mij.
De meeste hadden de voornaamste studieboeken nog bij zich, maar je kon die ook nog aanschaffen in een bekende boekwinkel in Djakarta, de naam hiervan is me echter ontgaan.
D.d 1/10/”53 kwam ik als 5de WTK van het ms Ophir en dus van 2/10/”53 t/m 20/12/”53 werd er gestudeerd, is ruim 2 maanden
Examen gedaan, ook in het Logeergebouw op een zolder en 21/12/”53 zijn de meeste – niet alle – geslaagd.
Na het behalen van het “A” diploma werd ik als TIJDELIJK 3de WTK op het "ms BAUD "geplaatst, na nog enige dagen te hebben bijgewerkt op het "ss Real" en "ss Batoela" in afwachting op het "ms BAUD"
1 Januari 1954 bevorderd tot 4de WTK, maar nooit als zodanig in die rang gevaren en 1 Juli 1954 bevorderd tot 3de WTK
Diploma:
Cijferlijst door uitsluitend zelfstudie Mvg
Alfons
Re: Herinneringen Renirus Beijk
Alfons.averheijden schreef: Wij werden in het KPM Logeergebouw geplaatst en konden met “zelfstudie” ons “A”-diploma zien te behalen.
Er was wel iemand ter beschikking op bepaalde tijden om eventueel wat aan te kunnen vragen een zekere Hr Beaupain
Die is later naar ik heb gehoord nog examinator geweest in Den Haag
Heel toevallig Hr.Beaupin in 1974 meegemaakt op Zeevaartschool in Utrecht a/d Jutfaseweg.Daar kon je toen nog terecht voor je verdere Wtk.diploma's. Beaupin gaf alle Stoomvakken. Karakteristiek was zijn manier van les geven . Hij vond dictaten niet nodig , maar stond tijdens elke les, het gehele uur (50 min.) alle relevante informatie op het bord te kalken. En dit alles uit z'n blote bolletje! Je kon het dan overnemen, waardoor je eigen geschreven dictaat ontstond. Werkte wel! Was een innemend persoon . Een pracht Tempo Dulu figuur .
Gr.Harry
Varen is hunkeren naar land.
Ver. Oud-employé's der Koninklijke Paketvaart-Maatschappij
............Dubbelschroefstoomschip "Plancius" Der Koninklijke Paketvaart Maatschappij............
Afbeelding uit: Het Indische Boek Der Zee.
Vereniging van Oud-employé's der Koninklijke Paketvaart-Maatschappij
Op 22 februari 1924 maakte een aantal gepensioneerden van de K.P.M. de tweedaagse proeftocht
mee van het ss. Plancius. Zes van hen, die al vaker hadden gesproken over een regelmatiger
contact, besloten de Vereniging van Oud-employé's der Koninklijke Paketvaart-Maatschappij op te richten.
2009 wordt dus een feestelijk jaar. De vereniging bestaat dan 85 jaar.
Naast de algemene ledenjaarvergadering / reünie op zaterdag 28 maart in Rotterdam wordt op
zaterdag 5 september het 85 jarig jubileum gevierd. Ik heb horen fluisteren dat er aan een cruise door
de Amsterdamse havens wordt gedacht en dat uiteraard de traditionele rijsttafel niet zal ontbreken.
Over de Vereniging is meer informatie te vinden op: http://home.hccnet.nl/r.de.mes/index.html
Anne