KPM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
fritsF

Bericht door fritsF »

Hallo,
Leuk om de ranglijsten van WTK's te zien, is er nog iemand die een ranglijst heeft van stuurlieden uit de periode 1954-1956.
Ik was er van 1953 tot 1956.
Groetjes Frits Faessen

averheijden

KPM

Bericht door averheijden »

Daar het vrij kalm is op het KPM forum even een technisch praatje.

De Si-schepen hadden een 5 cilinder "Schelde Sulzer Trunkzuiger motor"

Met de vaart in de Indoneschise Archipel konden we eenvoudig het maximum toerental behouden.

De reizen waren kort, vrij lang in sommige havens , dus voldoende tijd om in- en uitlaatpoorten goed schoon te houden.

Bij de vaart op Australië met deze schepen was dat een ander verhaal.
Na een week was het gevraagde maximum toerental niet meer te handhaven door vervuiling van de poorten. (Uitlaatgassen temperatuur te hoog)

Men hield er dan de gewoonte op na om de motor te stoppen en er een aanzetlucht door te blazen, door verschillende keren te starten, zowel voor- als achteruit.
Soms ging men te ver, en kon de motor niet meer worden gestart omdat de aanzetluchtdruk inmiddels te laag was, dus eerst oppompen met één 2-traps compressor.
Er was ook maar 1 aanzetluchtvat op die schepen.
Er was wel verbetrering te constateren en men kon wel weer een paar klapjes harder draaien, maar tegen welke prijs.

In een hete motor aanzelucht laten expanderen van 30 atm tot atm; druk.
De plotselinge afkoeling is enorm en vroeg of laat gaat dat fout en ik heb meegemaakt op de Siberoet dat het ook goed fout ging.


Na een dag hadden we een gescheurde voering net onder het draagvlak waar de voering rust in de cilindebalk.
Dus voering trekken op zee.

Ik wil er mee zeggen dat sommige niet verantwoorde gewoontes als normaal worden beschouwd om een paar omwentelingen te winnen

En dat wilde ik even kwijt
mvg
Alfons
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo hr. Verheijden,

Was deze ellende niet te voorkomen geweest als men eerst enige tijd op manouvreersnelheid was gaan varen ?.
Immers, een schip van zee komend, dat de loods aan boord gekregen heeft zal kort daarop de nodige manouvres uit moeten voeren, voor het voor de kant komt.
Ik bedoel;het ligt wel aan het vaargebied en de kunde van de kapitein hoeveel er gemanouvreerd zal moeten worden. Enige malen starten en omkeren zal dan beslist geen uitzondering zijn !.

Gaarne uw commentaar.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
averheijden

KPM

Bericht door averheijden »

roy schreef:Hallo hr. Verheijden,

Was deze ellende niet te voorkomen geweest als men eerst enige tijd op manouvreersnelheid was gaan varen ?.
Immers, een schip van zee komend, dat de loods aan boord gekregen heeft zal kort daarop de nodige manouvres uit moeten voeren, voor het voor de kant komt.
Ik bedoel;het ligt wel aan het vaargebied en de kunde van de kapitein hoeveel er gemanouvreerd zal moeten worden. Enige malen starten en omkeren zal dan beslist geen uitzondering zijn !.

Gaarne uw commentaar.

m.v.g. Rom
Jawel, maar dat was niet de gewoonte, dus direct stoppen en schoonblazen.
Ik heb mij ook vragen gesteld bij deze manier.

De normale procedure is mij ook bekend bij aankomst!
Er wordt door de Brug één uur voor aankomst gegeven en beneden begint men successievelijk met het minderen van de belasting c.q. terugschroeven van het toerental tot manoeuvreersnelheid.

mvg
Alfons
ed bartels

kpm

Bericht door ed bartels »

Hoi KPemmers,
Ik vond nog tussen m'n scheepsboeken dit werkje. Het werd in 1920 geschreven en gaat voornamelijk over aan boord en in het hotel.
Ondanks dat het ouderwets geschreven is, leest het heel verhelderend.
Ik zelf zat niet bij de KPM maar ik heb dat altijd een interessant bedrijf gevonden en ben nu ook veel bezig met de boekjes van kapitein Lindenboom. Prachtige verhalen en documentatie. Dat ik zo geinteresseert ben Indonesie komt mijn onderwijzer op de lagere school die daar zo mooi over kon vertellen. Dat land wilde ik ook zien. Later voer ik met de Musi Lloyd er kort aan langs en zag een streep Indonesie maar we gingen naar de Philipijnen. Het blijft dromen dus.
groetjes Ed.
Afbeelding
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Alfons,
Er wordt door de Brug één uur voor aankomst gegeven en beneden begint men successievelijk met het minderen van de belasting c.q. terugschroeven van het toerental tot manoeuvreersnelheid.
Dat was vroeger op de stoomturbinetankers altijd heikel punt. :wink:
De hwtk wilde op een goed moment 2 uur notice en die ouwe vond een half uur meer dan genoeg. :)
Die ouwe stond dan met argusogen te kijken als er afgeslackt werd.
"Zie je nou wel, je geeft ze een vinger en pakken meteen je hele hand".
Ach we lieten de hoge druk maar lekker ruzie maken, bij het potje na de wacht maakten we vaak afspraken over ETA doorgeven, zonder dat het de officiele notice was en konden ze beneden alles rustig in orde maken om te manoeuvreren als het zover was. :-D
All the best
Jos
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo hr. Verheijden,

Bedankt voor uw reactie.
Hier zijn we dus ook weer uit..........................

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
averheijden

KPM

Bericht door averheijden »

Jos Komen schreef:Hallo Alfons,
Er wordt door de Brug één uur voor aankomst gegeven en beneden begint men successievelijk met het minderen van de belasting c.q. terugschroeven van het toerental tot manoeuvreersnelheid.
Dat was vroeger op de stoomturbinetankers altijd heikel punt. :wink:
De hwtk wilde op een goed moment 2 uur notice en die ouwe vond een half uur meer dan genoeg. :)
Die ouwe stond dan met argusogen te kijken als er afgeslackt werd.
"Zie je nou wel, je geeft ze een vinger en pakken meteen je hele hand".
Ach we lieten de hoge druk maar lekker ruzie maken, bij het potje na de wacht maakten we vaak afspraken over ETA doorgeven, zonder dat het de officiele notice was en konden ze beneden alles rustig in orde maken om te manoeuvreren als het zover was. :-D
All the best
Jos
Ja Jos ik ken dat, als geen ander en wilde hier me hier eerder niet over uitwijden.

Er waren inderdaad enkelingen, met de nadruk op "enkelingen" die het liefst VOLLE KRACHT wilden aankomen.
En dan botst dat wel eens bij de z.g. HD, en bij mij ook, want ik denk dat ik ook niet van de gemakkelste was!

Een goede Kapitien was in mijn ogen iemand die begrip had voor de moeilijkheden van all diensten aan boord.
Een enkeling was voor mij dan ook altijd stuurman gebleven.

mvg
Alfons
Jaap5
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 nov 2005 04:06

Bericht door Jaap5 »

Heren,

Alsex KJCPLer volg ik deze topic . En ik moet zeggen MET VEEL GENOEGEN. Zeker nu die diverse ranglijsten naar boven zijn gekomen. Ik heb dan ook heel wat namen herkend. Ook gezien dat mijn kostmaat waar ik 2 jaar mee in hetzelfde kosthuis heb gewoond ,n.l Ties bronsvoort in 1957 al aangesteld derde wtk was Weet iemand of hij door blijven varen is of dat hij een waljob gezocht heeft Ties kwam oorspronkelijk uit Twello. In 1955 heb ik ook nog enkele maanden in het KPM logeergebouw gezeten voor mijn diploma A Jammer genoeg gezakt,omdat ik geen tijd om te leren had.Dat had met de Black Cat en nog meer van die zaken te maken. Ik zag ook de naam van Kees polderman. Bij zijn oom en tante die op de Puntjak op een plantage woonden zijn we ook nog eens op bezoek geweest Dat was een enorme belevenisHet was een tijd van lang leve de lol en leren nada. Maar ik herken en herinner veel van mijn tijd daar doorgebracht. Tegenover de mess waar het trouwens uitstekend eten was was aan de andere zijde van de kali een Chinees. Ik heb daar verschillende porties kakki kodok goreng (als het goed geschreven is weet ik niet)naar binnen gewekt.
Voor de niet begrijpers Gebakken kikkerbillen.. Groeten Jaap5
ed bartels

kpm

Bericht door ed bartels »

Hoi,
Al kijkende en tekenende valt me bij de KPMers iets op. Op de witte bies die bij de meesten van voor naar achter loopt en waar de patrijspoorten
zitten, zie ik op foto's gaten. Vooral bij laad en los foto's. Bij zusterschepen zaten die gaten weer ergens anders op de witte bies. Dus concludeerde ik al gauw dat dat vertikale luiken waren, meestal met een patrijspoort er in, die konden worden weg genomen.
Maar hoe moet ik dat nu zien? Zat het dek waar de luikhoofden waren op hoogte onderkant witte bies, of was dat een soort gangboord om het luik heen en het dek op bovenkant witte bies.
Dit laatste betwijfel ik weer omdat je op sommige foto's dwars door zo,n gat heen kijkt.(denk ik, kan ook een witte pressening zijn?)
In de boekjes van kapitein Lindeboom heb ik het antwoord nog niet kunnen vinden.
Ik doe er wat foto's bij uit het boek van A. Mulder. Misschien dat dat het een en ander verduidelijkt wat ik bedoel want ik weet ook niet of ik het wel goed uit leg. Goeie vraag misschien voor Theo Horsten.
Op dit moment ben ik bezig met het tekenen van KPM schepen en wilde daar een hele reeks van maken. Gewoon omdat de schepen me geweldig aanspreken. Ik zal er ook een paar eerder geplaatste voorbeeldjes van bij doen.
Afbeelding


Afbeelding
Afbeelding
Maetsuyker

Afbeelding
Merak

Afbeelding
Waikelo
Afbeelding
Swartenhondt

Afbeelding
Musi

Alvast bedankt voor de verheldering! Groetjes Ed


Plaats reactie