KPM
Renirus Beijk op bezoek bij sobat Ron Holman
De laatste reis van de Plancius nog eens beleven?
http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... &start=752
KPM Roggeveen type
Kombuizers,
Een collega is op zoek naar tijdstippen van de volgende activiteiten:
• het van buiten af dichtlassen van de patrijspoorten in de tussendekken van de Roggeveen, Schouten en Van Waerwijck. Omdat de Houtman de laatste van de serie was, kreeg deze bij de bouw al geen patrijspoorten mee (maar wel alle reddingsboten).
• wanneer werden de paalmasten van de bak van de Houtman afgehaald? Het zal wel ongeveer samenvallen met de verkoop van de drie zusterschepen naar de Oranje Lijn.
Bijkomende vraag: Stegro heeft een foto van de Houtman op de CD staan die op dat moment in een Nederlandse haven lijkt te liggen. Wie herkent de locatie?
Foto Stegro. De Houtman nog met paalmasten. Wie herkent de locatie?
De Houtman in Hong Kong 1964
Houtman zonder paalmasten. Tekening Robert Bersma. http://www.varenisfijner.nl
De Roggeveen in Mombasa
Een foto van de Schouten, met dichtgelaste poorten, uit de collectie van de familie Zeylstra.
Deze foto van de Schouten, varend op de Fewas/Chiwas, is mogelijk tussen 1958 en 1962 gemaakt.
Anne en Nico
Een collega is op zoek naar tijdstippen van de volgende activiteiten:
• het van buiten af dichtlassen van de patrijspoorten in de tussendekken van de Roggeveen, Schouten en Van Waerwijck. Omdat de Houtman de laatste van de serie was, kreeg deze bij de bouw al geen patrijspoorten mee (maar wel alle reddingsboten).
• wanneer werden de paalmasten van de bak van de Houtman afgehaald? Het zal wel ongeveer samenvallen met de verkoop van de drie zusterschepen naar de Oranje Lijn.
Bijkomende vraag: Stegro heeft een foto van de Houtman op de CD staan die op dat moment in een Nederlandse haven lijkt te liggen. Wie herkent de locatie?
Foto Stegro. De Houtman nog met paalmasten. Wie herkent de locatie?
De Houtman in Hong Kong 1964
Houtman zonder paalmasten. Tekening Robert Bersma. http://www.varenisfijner.nl
De Roggeveen in Mombasa
Een foto van de Schouten, met dichtgelaste poorten, uit de collectie van de familie Zeylstra.
Deze foto van de Schouten, varend op de Fewas/Chiwas, is mogelijk tussen 1958 en 1962 gemaakt.
Anne en Nico
Re: KPM
Wie kent Albert Roozen?
Ik ben een kleindochter van Albert Roozen. Mijn grootvader heeft na de Tweede Wereldoorlog jarenlang als gezagvoerder gevaren bij de KPM. Mijn grootmoeder heeft met mijn vader en tantes ook jarenlang in Nederlands Indie gewoond. De namen Willem Ruys en Johan van Oldebarnevelt kwamen vaak terug in zijn verhalen, echter hij is reeds 18 jaar geeden overleden en het is mij niet bijgebleven (ik ws 14 toen hij overleed) of hij op die schepen gezagvoerder is geweest of dat hij of mijn oma op die schepen naar Nederland Indie zijn gevaren. Ik zou graag meer over zijn tijd bij de KPM te weten komen.
Mirjam
Ik ben een kleindochter van Albert Roozen. Mijn grootvader heeft na de Tweede Wereldoorlog jarenlang als gezagvoerder gevaren bij de KPM. Mijn grootmoeder heeft met mijn vader en tantes ook jarenlang in Nederlands Indie gewoond. De namen Willem Ruys en Johan van Oldebarnevelt kwamen vaak terug in zijn verhalen, echter hij is reeds 18 jaar geeden overleden en het is mij niet bijgebleven (ik ws 14 toen hij overleed) of hij op die schepen gezagvoerder is geweest of dat hij of mijn oma op die schepen naar Nederland Indie zijn gevaren. Ik zou graag meer over zijn tijd bij de KPM te weten komen.
Mirjam
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: KPM
Een advertentie, gericht op de scheepvaart, van ruim 52 jaar geleden.
Conimex heeft het langer vol gehouden dan de grote Nederlandse rederijen waarop deze advertentie gericht was.
Werd op de KPM schepen ook gebruik gemaakt van deze ingrediënten, of kochten de koks de benodigde spullen op de lokale markten?
groeten
Evert Sikkema
Re: KPM Roggeveen type vervolg
Helaas kregen we nog geen antwoorden op de eerste vragen, bijvoorbeeld over het dichtlassen van de patrijspoorten van de Roggeveen, Schouten en Van Waerwijck en het verwijderen van de paalmasten van de bak van de Houtman.Vaerderij schreef:Kombuizers,
Een collega is op zoek naar tijdstippen van de volgende activiteiten:
• het van buiten af dichtlassen van de patrijspoorten in de tussendekken van de Roggeveen, Schouten en Van Waerwijck. Omdat de Houtman de laatste van de serie was, kreeg deze bij de bouw al geen patrijspoorten mee (maar wel alle reddingsboten).
• wanneer werden de paalmasten van de bak van de Houtman afgehaald? Het zal wel ongeveer samenvallen met de verkoop van de drie zusterschepen naar de Oranje Lijn.
Bijkomende vraag: Stegro heeft een foto van de Houtman op de CD staan die op dat moment in een Nederlandse haven lijkt te liggen. Wie herkent de locatie?
Foto Stegro. De Houtman nog met paalmasten. Wie herkent de locatie?
Anne en Nico
Waar we wel achter kwamen: In Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Wel en Wee van een Indische rederij, is op bladzijde 174 niet de Houtman (III) afgebeeld maar één van haar zusterschepen die wel was uitgerust met een voor passagiers ingericht tussendek (let op de patrijspoorten).
Van verschillende kanten is wel gereageerd op de laatste vraag over de ligplaats van het ms. Houtman.
Eerst bracht Adriaan werkzaam bij de firma Hakkers uit Werkendam ons op het spoor.
Vervolgens een vrijwilliger uit het streekmuseum (Historische Vereniging Capelle aan den IJssel) die het archief in kaart brengt van scheepswerf Van der Giessen in Krimpen aan de IJssel. Hij schreef:
Het is inderdaad de Houtman. Bouwnummer 771, gebouwd in opdracht van de KPM en opgeleverd in 1954. Het schip ligt voor de afbouwkade van de scheepswerf C. van der Giessen. Het gebouw op de achtergrond is het voormalige hoofdkantoor met tekenkamers aan de achterzijde. Het uitstekende gedeelte bevatte tot 2003 de Directie kamers; van hieruit had men goed uitzicht op de afbouwkade's en het materiaalpark.
Het vaartuigje op de voorgrond aan de steiger is het voor eigen rekening gebouwde veerbootje Nijverheid, gebouwd in 1948 onder bouwnummer 754.
Personeel dat in Capelle a/d IJssel woonde werd zo overgezet.
Cees van Homoet schreef:
Scheepswerf C. van der Giessen en Zonen te Krimpen a/d IJssel is in 1962 een fusie aangegaan met Werf de Noord uit Alblasserdam, ze gingen toen verder onder de naam van der Giessen de Noord. In augustus 2003 ging van der Giessen de Noord failliet. De bouwloods van Van der Giessen de Noord is nu weer in gebruik door IHC.
Volgens mij ligt de Houtman afgemeerd in de Hollande IJssel, het gebouw op de achtergrond was het hoofdkantoor van Van der Giessen.
Het pontje ligt afgemeerd aan de zijde van Capelle a/d IJssel, dit pontje ging heen en weer tussen de werf en Capelle, je kon aan de overkant dan op de bus stappen.
Adri Liedorp voorzitter van de Historische Kring Krimpen aan de IJssel (HKK) bevestigde na raadpleging van een aantal leden dat op de foto het bootje van Van der Giessen is te zien. Ook wist de HKK te vertellen dat schipper Gilles de Groot op het veerbootje Nijverheid voer.
Met dank aan hen die reageerden,
Anne en Nico
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: KPM
Ik kreeg een e-mailtje naar aanleiding van de Conimex advertentie.
Ik plaats de reactie hier, maar betrokkene wil zijn naam er niet bij.
Dag Evert, In mijn herinnering is Conimex ontstaan na de oorlog 40-45 toen al de repatrianten hier in fasen terecht kwamen. De militairen die thuis kwamen, de Ambonezen die niet thuis mochten blijven. Toen is die markt ontstaan en als maar gegroeid. Op het Terschellinger zeevaartschool internaat aten wij per week, per tafel zo’n potje. Om beurten kopen want dat werd niet verstrekt. Maar als er een Indische jongen aan tafel zat dan zorgde die vaak dat hij zijn moeder’s sambal op tafel had. Ieder gezin had zijn eigen recept. Aan boord maakte iedere kok zijn eigen sambal, wekelijks of vaker. Ik ben met heel wat potten naar huis gevlogen. Het was altijd weer een beetje anders. Aan boord heb ik nooit een Conimex product gezien. Ga eens naar zo’n toko waar ze Indonesische producten verkopen. Tientallen soorten, nooit Conimex.
Eet smakelijk
groeten Evert Sikkema
Ik plaats de reactie hier, maar betrokkene wil zijn naam er niet bij.
Dag Evert, In mijn herinnering is Conimex ontstaan na de oorlog 40-45 toen al de repatrianten hier in fasen terecht kwamen. De militairen die thuis kwamen, de Ambonezen die niet thuis mochten blijven. Toen is die markt ontstaan en als maar gegroeid. Op het Terschellinger zeevaartschool internaat aten wij per week, per tafel zo’n potje. Om beurten kopen want dat werd niet verstrekt. Maar als er een Indische jongen aan tafel zat dan zorgde die vaak dat hij zijn moeder’s sambal op tafel had. Ieder gezin had zijn eigen recept. Aan boord maakte iedere kok zijn eigen sambal, wekelijks of vaker. Ik ben met heel wat potten naar huis gevlogen. Het was altijd weer een beetje anders. Aan boord heb ik nooit een Conimex product gezien. Ga eens naar zo’n toko waar ze Indonesische producten verkopen. Tientallen soorten, nooit Conimex.
Eet smakelijk
groeten Evert Sikkema
Roggeveen, Van Waerwijck, Schouten en Houtman
In 1966 werden de Roggeveen (II), Van Waerwijck (II) en Schouten (II) overgedragen aan KPM-dochter:
N.V. Maatschappij Zeetransport (Oranje Lijn), Rotterdam.
Henk Slettenaar stuurde mij onderstaand artikel uit de Blauwe Wimpel over de verbouwing van deze schepen.
Het zusterschip het ms. Houtman (III) ging in 1967 over van de KPM naar de KJCPL.
Anne
N.V. Maatschappij Zeetransport (Oranje Lijn), Rotterdam.
Henk Slettenaar stuurde mij onderstaand artikel uit de Blauwe Wimpel over de verbouwing van deze schepen.
Het zusterschip het ms. Houtman (III) ging in 1967 over van de KPM naar de KJCPL.
Anne
Re: KPM Roggeveen type vervolg
Vaerderij schreef: Helaas kregen we nog geen antwoorden op de eerste vragen, bijvoorbeeld over het dichtlassen van de patrijspoorten van de Roggeveen, Schouten en Van Waerwijck en het verwijderen van de paalmasten van de bak van de Houtman.
Uit “Wel een wee van een Indische rederij”, van A.J.J. Mulder.
Waar we wel achter kwamen: In Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Wel en Wee van een Indische Rederij, is op bladzijde 174 niet de Houtman (III) afgebeeld maar één van haar zusterschepen die wel was uitgerust met een voor passagiers ingericht tussendek (let op de patrijspoorten).
Joop de Haas vrijwilliger bij het streekmuseum van Krimpen aan den IJssel en bij het Maritiem Museum Rotterdam (Beheer en Onderhoud) schreef:
Na wat spitwerk ben ik tot de conclusie gekomen dat er bij de bouw van het ms 'Houtman' bij scheepswerf C. van der Giessen & Zonen géén poorten zijn in de huid ingebouwd zijn. Het schip is dus volledig "glad" afgeleverd; hetgeen goed te zien is op foto's uit het archief van de bouwwerf, welke in depot liggen bij het Maritiem Museum Rotterdam. Voor wat betreft de vraag over de ingebouwde vriesruimte's moet ik het antwoord nog even schuldig blijven, mogelijk is dat te vinden op bouwtekeningen van de werf.
Nico probeerde mijn geheugen op te frissen met de volgende informatie (van hem is ook bovenstaande foto en informatie over de Houtman):
Denkend aan die Houtman en hoe dat zat met die vrieskamers kom ik op het volgende. Je moest de machinekamer uit om in de vriesmachinekamer te komen. Je ging voor de machinekamer in de dienstgang, een trap af naar het tussendek. Dan kwam je in de vriesmachinekamer (Achter tussendek ruim III) met Engelse compressoren, Hall meen ik, en daar zaten ook de regelpanelen en de Negrettie & Zambra schrijvers. Daar ook in de buurt kon je bij de verdamperkamers komen, althans bij twee kamers. Vierkante deurtjes. Werd er niet met zeewater ontdooid en moest je die naspoelen met zoet? Waren het vier of meer kamers? Je was dus in het tussendek van ruim III. Ik kan me totaal vergissen. Waikelo en Silindoeng hadden ook ingebouwde vrieskamers en ik heb alle drie de schepen op een rij gehad.
Anne