KPM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
A Vriend
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 sep 2004 19:34
Locatie: hoogeveen

Re: KPM

Bericht door A Vriend »

Afbeelding

Theo, heb je hier wat aan? De Lamongan heette eerst F.Amnuputty. Op het stempel stond waarschijnlijk nog de oude naam. Vr gr Ab

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: KPM

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt, Ab, maar dat was bekend. Waar we met zijn allen nog altijd niet achter hebben kunnen komen, is wie F. Amnuputty was; dat blijft raadselachtig. Al die Sitsen-coasters hadden namen gekregen van mensen die tijdens de oorlog iets bijzonders waren geweest of hadden gedaan. Hoe je ook Googelt, F. Amnuputty blijft een raadsel.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3226
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door jacko »

Hallo Theo

Zou het toch niet deze kunnen zijn :

Personalia
Achternaam Manuputty
Voornamen Frans Voorletters F.
Rang Amb.Sld Tkl.
Mil. onderdeel KNIL.
Geboorteplaats Benkoelen Geboortedatum 00-00-1908
Overlijdensplaats Kendari Overlijdensdatum 24-01-1942

groeten
Hans (Jacko)
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: KPM

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, Hans, dat zou hem kunnen zijn.
Er is al eerder gesproken van een "Ambonees' verzetsstrijder", maar het is "Amnuputty" en geen "Manuputty".
Vandaar dat het een raadsel blijft. Je vergist je bij het dopen van een schip toch niet in de naam, zou je denken.
beijk

Re: KPM

Bericht door beijk »

Pauze op de Plancius in de haven van Priok.

Als kapitein Coster dit zag moest gelijk de HWTK bij hem komen,hij zag het liefst dat de wtk 's met pet en in smetteloos wit op het sloepen dek liepen of zaten, achter zittend 5de WTK Roumimper(?) 2de WTK Ron Holman LL wtk Tom Camminga + op het dek 3de WTK Pieters
Bijlagen
Herschaalde kopie van Herschaalde kopie van pauze Plancius.jpg
Herschaalde kopie van Herschaalde kopie van pauze Plancius.jpg (62.37 KiB) 2178 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door Ton Pekel »

3de WTK Pieters zittend op het dek heeft net of een moeilijk gesprek met de HWTK gehad of zag de optelsom van de drankrekening van de hofmeester want die zit er niet vrolijk bij hoor.. :mrgreen:
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Jan Dikker

Re: KPM

Bericht door Jan Dikker »

Ik heb wel eens gehoord over het niet toegestane gebruik van het prive toilet van kapitein Coster op de Plancius. Er zou zelfs iets op de bril zijn achtergebleven. Men dacht van "palmolie"?

Weet iemand wat daar van waar is?

Ik,heb maar een reisje gemaakt met ons vlaggeschip en dan nog met malaria in een passagiershut.

Groeten

Jan Dikker
beijk

Re: KPM

Bericht door beijk »

Beste Jan,

Heb vele voorvallen op de plancius meegemaakt ook met Palmolie wat onderhands verkocht werd aan de Chinezen maar dat moet Ron Holman maar vertellen.

Met Turbolie het volgende meegemaakt:
Door gebrek aan NL marconisten hadden wij een Itiliaan aan boord op de Plancius De koelkast in de officiers mes stond vol met flessen olijfolie van hem.
Elke middag als wij gingen lunchen kwam de marconist en deed dan een een scheut oliefolie door zijn eten.

Als geintje heb ik tijdens mijn Hondenwacht de fles gevuld met turbo-olie ( Ja de Plancius had als stroom aggegraat 2 turbines) Je kunt zich voorstellen de eerstvolgende lunch kwam hij de mes binnen het bord met eten volgeschept en hup...! de scheut olijfolie ( of was het turbolie) zijn gezicht vertrok bij de eerste hap en het Italiaansetemperament kwam in alle facetten naar boven hij heeft een week lopen zoeken wie dat gedaan zou kunnen hebben en indereen antwoorde.... I dont no!
De volgende weken böleven wij maar tijdens revisiewerkzaamheden maar in de hut eten wat bij kaitein Corste so wie so niet mocht, het liefst had hij dat je je ging mandieen en netjes ging omkleden en in de mes lunchen
Op de foto achterin 2de WTK Holman rechts mijn persoon onder Tom Caminga LL wtk en de rest namen kwijt.

Op de foto staat de Itiliaanse marconist tussen de vrouw van de 2de stuurman en de 2de stm zelf aan boord van de Plancius tijdens het afscheid diner van de president directeur der KPM rechts mijn persoontje eenvoudig met stropdas jas toetoep had ik niet en vond ik ook niet prettig dragen in de hitte.om je dikke nek dat strakke boordje deed mij ook te veel denken aan de koloniale tijd van weleer.
lunchpauze Plancius.JPG
lunchpauze Plancius.JPG (216.68 KiB) 3198 keer bekeken
Herschaalde kopie van Plancius2.jpg
Herschaalde kopie van Plancius2.jpg (58.01 KiB) 2684 keer bekeken
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Aquarel Plancius KPM van Evert Sikkema.

Bericht door Vaerderij »

Plancius 1924 door Evert Sikkema (aang.).jpg
Plancius 1924 door Evert Sikkema (aang.).jpg (353.16 KiB) 3192 keer bekeken
Een hele mooie aquarel geschilderd door Evert Sikkema.
Anne
Jan Dikker

Re: KPM

Bericht door Jan Dikker »

Ja, ja tijdens de maaltijden kon zich soms wat afspelen.

Ik kan me herinneren dat op de van Noort een lunchgesprek ging over het geloof.
Nou weet iedereen die gevaren heeft dat politiek en geloof verboden onderwerpen zijn.
Daar kun je beter niet over praten.
Vrouwen en bij de fietsenmakers dat spul onder de waterlijn waren veilige onderwerpen.

Het liep al tegen het eind van de maaltijd en het deseert kwam op tafel
In de traditie van de RIL was het "Fruit Jelly", In twee kleuren: orange en red.
En ineens werd het gesprek zo fel en ergerde zich een van de heren zich zo erg dat hij de schotel met de bibberpudding oppakte en rechtstreeks in de volle kracht draaiende hutventilator mikte.
Het resuktaat was verrassend: we hadden allemaal ineens de mazelen.
De heren stewards hadden uren nodig om het spul weer een beetje schoon te krijgen en zijn daar volgens mij nooit helemaal in geslaagd.

Groeten

Jan


Plaats reactie