KPM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
beijk

Re: KPM

Bericht door beijk »

Ja! dat zie je verkeerd zoals ik al eerder meedeelde moet je alle voor en nadelen tegen elkaar afwegen.Begrijp mij goed, ik ben geen historicus maar heb van 1953 tot eind 1957 heel fijne jaren in Indonesie doorgebracht en heb heel veel begrip voor de bevolking - die in zeer moeilijke tijden de bezetting van Japan hebben ervaren - leren kennen als een volk waar ik ben van gaan houden. En dat zij dan naar zelfstandigheid verlangen is begrijpelijk. Het is alleen zo jammer dat de NL regering in die tijd niet wat meer wijsheid heeft opgebracht om op basis van beide naties van zelfrespect de overname van een zelfstandig Indonesie tot een naar beide tevredenheid(...) oplossing hebben willen brengen.
Maar ja wie ben ik!.
Ik vind Indonesie een een prachtig land met vele lieve en pientere mensen.

Willem Oldenburg

Re: KPM

Bericht door Willem Oldenburg »

Hoi KPM-ers en gasten

Hier een paar plaatjes van de "Nieuw Zeeland" uit 1928 en haar droevige einde:
Nieuw Zeeland 1928 1.jpg
Nieuw Zeeland 1928 1.jpg (125.32 KiB) 2656 keer bekeken
Nieuw Zeeland 1928 2.jpg
Nieuw Zeeland 1928 2.jpg (186.03 KiB) 2656 keer bekeken
Gegevens:
Name: Nieuw Zeeland
Call sign: TDWC - na 1933 PKFR
Owner: NV Koninklijke Paketvaart Maatschappij - Amsterdam/NLD
Gross tonnage: 10906 Gt - 1938 11069 Gt
Length: 164,58 m - Beam: 19,05 m - Draft: 9,87 m
Home port: Amsterdam
Flag: Nederland
Build: 1928 als Nieuw Zeeland - 1930 en 1933 werd accommodatie verbouwd
Yard: Rotterdamsche Droogdok Maatschappij NV - Rotterdam/NLD - Yard no: 142
Engine: 4 Zoelly stoomturbines op 2 assen, 2 schroeven / Power: 7500 PS / Speed: 15 kn / 1935 Parsons stoomturbines op 2 assen, 2 schroeven / Power: 8200 PS / Speed: 15 kn
Type: Passagiersschip - WO 2 Troepentransportschip.
Nieuw Zeeland 1928 3.jpg
Nieuw Zeeland 1928 3.jpg (339.68 KiB) 2653 keer bekeken
U-380 Kpt.Lt. Josef Röther.jpg
U-380 Kpt.Lt. Josef Röther.jpg (7.04 KiB) 2656 keer bekeken
Kpt.Lt. Josef Röther - commandant van de U-380 (heeft de oorlog overleeft, hij overleed 20 feb 1988 op 80 jarige leeftijd)

Op 11 nov 1942 werd de Nieuw Zeeland getorpedeerd, ze was onderweg van Arzeu (Algiers) waar troepen werden geland tijdens operatie "Torch" in Noord Afrika, naar Gibraltar.
Ze werd om 12.42 uur getroffen door één torpedo uit een afgeschoten serie van vier door de U-380 onder commando van Kpt.Lt. Josef Röther, 80 mijl verwijderd van Gibraltar na een coup de grâce om 13.08 uur zonk ze.
Er waren 214 bemanningsleden - 29 kanonniers en 13 service passagiers aanboord, de overlevende werden op gepikt door de oorlogsschepen: G83 HNMS Isaac Sweers en G93 HMS Porcupine.
Er kwamen 16 opvarende om het leven bij de torpedering.

Groetjes Willem
johan.H
Berichten: 992
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:57

Re: KPM

Bericht door johan.H »

even off-topic :wink:

in Willems verhaal omtrent de overlevenden van de Nieuw Zeeland werden deze op 11 nov 1942 o.a door de HNMS Isaac Sweers opgepikt.
echter deze werd 2 dagen later op 13 November zelf getorpedeerd door de U-431 en van de 194 bemanningsleden overleefden dit er 108 niet.

Afbeelding
johan.H
Berichten: 992
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:57

Re: KPM

Bericht door johan.H »

SS Roggeveen

Afbeelding
(foto van Allan C Green Collection )
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door jdbvos »

Ik keek vanavond even op NostalgiaNet (bij Ziggo pag 150), en zag net een ouwe nederlandse film over een echtpaar waarvan de man naar Indie ging. Een paar mooie beelden van embarkeren en vertrek van de Christiaan Huygens.
Even later reisde ma per Dakota eveneens naar Indie.....
Ze sprak de ch. steward aan met "conducteur" :lol:

De aandacht was al gauw weer weg, dus zapte ik weer verder...(zoals vlgs m'n vrouw mannen betaamt)

....al dat ge-OH over de ouwe oer tijd..... :mrgreen:
Oost, west...ook best
beijk

Re: KPM

Bericht door beijk »

Oertijd
Deze foto nog niet uit de oertijd maar wat waren deze schepen mooi
Bijlagen
_DSC0085.JPG
_DSC0085.JPG (149.54 KiB) 2375 keer bekeken
beijk

Re: KPM

Bericht door beijk »

:roll: Model dubbelcompound scheepsstoommachine van Lentz.
Dit unieke model gemaakt door oud HWTK Ron Holman nadert zijn voltooiing
Binnenkort start hij met het inlopen en dan zal de machine in eerste instantie op lucht gaan draaien.
De machine werd op een veelvoud van schepen bij de KPM toegepast.
Op de foto zijn goed alle details te zien van de nokkenas en de omkeerinrichting

Op de tweede foto is didelijk te zien dat de cikinderdeksels van de eerste machine nog niet zijn gemonteerd
Bijlagen
_DSC0003 lentz.jpg
_DSC0003 lentz.jpg (151.66 KiB) 2657 keer bekeken
_DSC0004 lentz.jpg
_DSC0004 lentz.jpg (293.35 KiB) 2656 keer bekeken
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: KPM

Bericht door Roy »

Prachtig stukje huisvlijt zeg !.
Werden deze machines, ( net als grote dieselmotoren ), ook in twee gedeelten gebouwd ?.
Ik ken deze machines n.l. niet. ( Zal ik wel te jong voor zijn.............). :roll: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
beijk

Re: KPM

Bericht door beijk »

Beste Roy

De geboorte van de Lentz compound kleppen machine
Citaat
"Een nadeel van de krukassen bij zo'n machine is de onmanoeuvreerbaarheid die nodig is voor een scheepsmachine.
Men loste dit probleem op door twee precies gelijke machines achter elkaar te plaatsen en zo, dat de krukken van iedere machine loodrecht op elkaar kwamen te staan.
Zo was de dubbele twee cilinder compound kleppenmachine van lentz geboren, met vier krukken onder hoeken van 90° en kon de machine zonder hulpstoominrichting vanuit elke stand aangezet worden"
Einde citaat uit het boek Nostalgie in techniek waarin deze machine uitvoerig is beschreven
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: KPM

Bericht door Roy »

Kijk, daar was ik even niet op bedacht. :roll:
Bedankt voor de uitleg. Hij is in ene klap helemaal duidelijk.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie