KPM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: KPM

Bericht door Bob R.I.P. »

Eivogel schreef:Geachte heer Beijk ... en voor de tweede wereldoorlog lunchen in toetoep !! :shock:
Bij de SMN in de jaren 60 nog. Op een vrachtscheepje met en zonder passagiers.

Mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

beijk

Re: KPM

Bericht door beijk »

Lunch pauze op het vlaggeschip Plancius in de hut van de 2de WTK
Rechts op de foto ben ik met een worst voor de mond zo reed Sjors van de rebellenclub ook met zijn hondekar
Bijlagen
lunchpauze Plancius.JPG
lunchpauze Plancius.JPG (216.68 KiB) 2790 keer bekeken
beijk

Re: KPM

Bericht door beijk »

Bij de stoommachines hoort zeker de turbine installatie van het TSS Nieuw Holland een prachtige turbine installatie voor een vrij groot schip wat normaal bij de KPM niet voor kwam de kleine lentzkleppenkar was geliefd maar de wtk's konden ook goed overweg met de turbine installaties m.a.w van alle markten thuis.
Bijlagen
TSS Nieuw Holland.jpg
TSS Nieuw Holland.jpg (320.9 KiB) 2649 keer bekeken
beijk

Re: KPM

Bericht door beijk »

De voortstuwingsmachine van de Op Ten Noort uit 1927 steekt wel af bij de turbine voortstuwing van de Nieuw Holland
Bijlagen
Lentz Op ten Noort.jpg
Lentz Op ten Noort.jpg (88.46 KiB) 2611 keer bekeken
Herma

KPM Bombay 14 april 1944

Bericht door Herma »

Al enige tijd ben ik geinteresseerd in het lot van mijn oudoom van vaders zijde. Via mijn oma was overgeleverd dat hij was omgekomen toen zijn schip ergens in de Java-zee op een Japanse mijn was gelopen. Dit zou gaan om een koopvaardijschip vluchtend voor de Japanners.

Tot mijn verbazing heb ik de naam van deze oudoom, Johannes Gerardus van der Woldt, nu gevonden op www.erelijst.nl.

zie: http://www.erelijst.nl/johannes-gerardus-van-der-woldt

Deze datum en plaats wijken af van de overlevering maar geeft wel een goede reden om verder te zoeken.

Al zoekend kwam ik op deze website en hier zie ik verwijzingen naar boeken waar meer informatie in te vinden is.

Misschien dat iemand mij zelfs al kan helpen. Mijn vragen:

Was de SS Van der Heyden het enige Nederlandse schip betrokken bij de ramp in Bombay?
Weet iemand hoe ik aan een lijst van slachtoffers van deze ramp kan komen?
Zijn de slachtoffers daar ter plaatse begraven en is daar nog iets van over?

Andere informatie zou ook meer dan welkom zijn!
Denis

Re: KPM

Bericht door Denis »

Ik ben niet zo,n speurder, maar misschien heb je hier wat aan, onderstaand de link waar ik het vandaan heb.
Mogelijk is dat ene slachtoffer je familie lid , van Wijngaarden is denk ik marine.

Gr
Denis

OS 55 14-04-1944 ss Generaal van der Heyden
Het ss Generaal van der Heyden van de KPM lag voor reparatie in Bombay. Het lag vlakbij het met munitie
geladen Britse ss Fort Stikine, dat op 14 april 1944 explodeerde, waarna het vuur oversloeg naar de
Nederlandse koopvaarder. Door de enorme explosie sloeg het schip los, terwijl er op verschillende plaatsen
branden uitbraken. Twaalf man van de reparatiewerf en een bemanningslid van de Generaal van der
Heijden vonden daarbij de dood, evenals een hoofdemployé, de landstorm-korporaal-machinist W. van
Wijngaarden, die als opzichter toezicht hield op de reparaties aan boord.

http://www.veteranen-online.nl/informat ... Marine.pdf
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

14 april 1944 de ramp in Bombay

Bericht door Vaerderij »

Uit: De K.P.M. in oorlogstijd. Auteur Ir. H. Th. Bakker gepensioneerd dienstchef der K.P.M.
Bijlagen
bladz 234 a.jpg
bladz 234 a.jpg (915.46 KiB) 2416 keer bekeken
bladz 235a.jpg
bladz 235a.jpg (978.81 KiB) 2416 keer bekeken
bladz 236.jpg
bladz 236.jpg (887.58 KiB) 2413 keer bekeken
bladz 237.jpg
bladz 237.jpg (981 KiB) 2413 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: KPM

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Anne, je bent OF erg laat...OF erg vroeg? :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Vervolg 14 april 1944 de ramp in Bombay

Bericht door Vaerderij »

Vervolg: 14 april 1944 de ramp in Bombay
uit: De K.P.M. in oorlogstijd
Bijlagen
bladz 238a.jpg
bladz 238a.jpg (1016.71 KiB) 2457 keer bekeken
bladz 239.jpg
bladz 239.jpg (827.08 KiB) 2457 keer bekeken
bladz 240a.jpg
bladz 240a.jpg (997.75 KiB) 2457 keer bekeken
bladz 241a.jpg
bladz 241a.jpg (542.67 KiB) 2457 keer bekeken
Herma als je mij een PB 'tje stuurt zal ik je een adres geven waar je waarschijnlijk<br />meer te weten kan komen over je oudoom.<br />Ook dit jaar werden op 15 augustus de 477 KPM slachtoffers in Egmond aan Zee herdacht.<br />De perkamenten rol met de namen van de slachtoffers wordt namelijk bewaard in het <br />het voormalig tehuis van oud-zeelieden in Egmond aan Zee.<br />Ook het monument ter nagedachtenis aan de in de oorlog gevallen personeelsleden heeft<br />na veel omzwervingen in de wereld daar een plaats gevonden. <br />Meer informatie over de K.P.M.: http://www.kpm1888.nl<br />Ik zou je ook aanraden contact op te nemen met Henk Meurs, mogelijk dat hij meer weet op welke schepen je oom in de oorlog heeft gevaren.<br /> http://members.ziggo.nl/hmeurs/<br />Anne
Herma als je mij een PB 'tje stuurt zal ik je een adres geven waar je waarschijnlijk
meer te weten kan komen over je oudoom.
Ook dit jaar werden op 15 augustus de 477 KPM slachtoffers in Egmond aan Zee herdacht.
De perkamenten rol met de namen van de slachtoffers wordt namelijk bewaard in het
het voormalig tehuis van oud-zeelieden in Egmond aan Zee.
Ook het monument ter nagedachtenis aan de in de oorlog gevallen personeelsleden heeft
na veel omzwervingen in de wereld daar een plaats gevonden.
Meer informatie over de K.P.M.: http://www.kpm1888.nl
Ik zou je ook aanraden contact op te nemen met Henk Meurs, mogelijk dat hij meer weet op welke schepen je oom in de oorlog heeft gevaren.
http://members.ziggo.nl/hmeurs/
Anne
bladz 317a.jpg (542.24 KiB) 2457 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door jdbvos »

Ook eentje uit 'de goeie ouwe tijd'....
...erruguns in "Indie"..., en zó gevonden op StS.....
Bijlagen
Nieuw Amsterdam--Cockatara-01.jpg
Nieuw Amsterdam--Cockatara-01.jpg (92.95 KiB) 2382 keer bekeken
Oost, west...ook best


Plaats reactie