KPM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Puntenel
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 jul 2008 03:52
Locatie: Telopea Sydney Australia
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door Puntenel »

KPM Ranglijsten 1950 - 1953

Koninklijke Paketvaart Maatschappij - Vereniging van Oud-employé's der KPM http://kpm1888.nl/De_Uitlaat.html

Misschien staat er iets in de "Uitlaat" van de Jaren 1951, 1952 en 1953 of probeer de Verenigingsarchivaris: Ronald de Mes (email: archivaris@kpm1888.nl), die u welllicht kan helpen bij vragen over de rederij KPM en haar personeel.

Good luck,

John P

kbp62
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 feb 2013 17:09

Re: KPM

Bericht door kbp62 »

Hartelijk dank!
Ik ga eens kijken.

=
beijk

Re: KPM

Bericht door beijk »

Vervlogen tijden

Na in 1954 vetrokken te zijn uit Nederland heeft het ms. Roggeveen zijn eerste dokbeurt ondergaan in 1955. Dat gebeurde in Yokohama Japan
Bijlagen
dokbeurt roggeveen 1955.jpg
dokbeurt roggeveen 1955.jpg (209.13 KiB) 3370 keer bekeken
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: KPM

Bericht door Evert Sikkema »

Afbeelding
Beijk, nog een keer de Roggeveen.
Waar en wanneer dit is weet ik niet. Misschien wel bij het eerste vertrek naar Indonesië, want het binnenschip op de achtergrond lijkt mij Nederlands

groeten
Evert Sikkema
beijk

Re: KPM

Bericht door beijk »

Inderdaad heer Sikkema
Op de werf wilton Feyenoord heb ik met 2de WTk Gieltjes en Hwtk Kayzer de afbouw en proefvaart met de Roggeveen meegemaakt
Ik ben daar aangemonsterd als 5de WTK in 1955 we hadden deze smalspoor wagons - gemaakt door werkspoor- geladen in Rotterdam waren bestemd voor Rangoon hebben wij daar gelost en toen kwamen wij op een nieuwe lijn OostAfrika - japan te varen met de potszegel van de KJCPL
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: KPM

Bericht door Evert Sikkema »

Over de ligplaats van de Roggeveen (met de spoorwagons aan dek) heb ik van iemand een e-mail ontvangen met o.a. de volgende gegevens:

De kade waar de Roggeveen lag is de Schiehaven bij loods Celebes van de Kon. Rott.Lloyd.
L.boven ziet men de achterkant van het toenmalige Belasting kantoor en rechtsboven de dak-kraantjes die bovenop de Silo St.Job van Blauwhoedenveen stonden.


Met dank aan de berichtgever.
groeten
Evert Sikkema
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: KPM

Bericht door Evert Sikkema »

Twee kort filmpjes over de KPM.
Niet van zo'n goede kwaliteit, maar toch wel leuk om te zien:

http://www.youtube.com/watch?v=L8KLZ373iYs

http://www.youtube.com/watch?v=4UK7oUabt3o

Jammer dat het commentaar halverwege de filmpjes abrupt stopt.

groeten
Evert Sikkema
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: KPM

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-----------------Afbeelding

Deze fraaie foto kreeg ik toegestuurd van Bart Lahr, fotograaf van het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Hij had gezien dat ik op mijn website klaagde nog altijd geen mooie foto te hebben van de LAMONGAN van de KPM. Ze hadden juist een serie negatieven gekregen van foto's die gemaakt waren door Harry Meijer Sr. Dat zou een kapitein van de KPM zijn geweest. Kan iemand dat bevestigen?

De foto geeft een prachtig beeld van de Lamongan zoals die was in die paar maanden dat ik er als stuurman op voer, van de Stanvac raffinaderij in Palembang, de Indragiri rivier op zover als we konden komen voor wat betreft de waterstand. Steeds vershiftende banken in de rivier zodat je telkens weer de doorgang moest zoeken. We brachten pijpen en andere materialen naar boven voor de boorlocaties ergens diep in de rimboe en vaten petroleum voor de kampongs die we passeerden. Het was de enige tijd bij de KPM waar ik werkelijk met plezier aan terugdenk en me eindelijk in mijn element voelde.

Het was een van de, zo niet hét vreemdste schip waar ik ooit op voer, dat wil zeggen, wat afmetingen en tonnage betreft. Hij was 556 brt, dus in die tijd GHV, maar slechts 586 dwt en een 6-cilinder Enterprise diesel van 270 pk, een direct omkeerbare toerenloper waarvan je altijd maar weer moest afwachten of hij achteruit wilde. Een normale kuster van 499 brt kon wel twee keer zo groot zijn, 1100 dwt of meer, met in die dagen een bemanning van 12 of 14 koppen. En op deze 500 tonner zaten we dan met 26 man, waarvan alleen de kapitein en ik Europeanen waren, de overigen waren inlanders. Ik had een tweede stuurman en bovendien nog een ladingklerk zodat ik geen omkijken had naar die twee luikjes. Speciaal voor de kapitein en mij een eigen kok en bediende en een wasbaas. Het waren vreemde tijden. Maar het varen op de Indragiri was puur avontuur, dat wel.

Ik ben Bart Lahr zeer erkentelijk voor deze foto en zijn toestemming om hem hier te plaatsen.
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Foto van gezagvoerder H.Meyer.

Bericht door Vaerderij »

http://www.kpm1888.nl/Uitlaat/PDF/1956/1956-01.pdf

In de zestiger jaren werd er iedere maand gestreden om de mooiste foto van de maand.
De foto van de winnaar werd dan geplaatst in de Uitlaat het personeelsorgaan van de K.P.M.
Meestal ging de strijd tussen gezagvoerder H. Zeylstra en zijn collega H. Meyer.
Foto's van Meyer zijn afgedrukt op de achter-omslag (binnen- en buitenzijde) van de Uitlaat , januari 1956.
Theo stond toen als 'jong broekie' als nr. 108 op de ranglijst van derde stuurlieden.
Anne
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Foto Lampong, H. Meyer

Bericht door Vaerderij »

http://www.kpm1888.nl/Uitlaat/PDF/1954/1954-12.pdf

Nog een foto van gezagvoerder H.Meyer. In de Uitlaat van december 1954,
op pagina 35, de Lampong gemeerd aan een uit prauwen geïmproviseerde steiger te Djambi.
Anne


Plaats reactie