KPM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Re: KPM

Bericht door Akwanaut »

In een oud archief kwam ik deze plaat tegen van de s.s. Coen uit 1890..............
fa1449 ss coen kpm 1890-001.jpg
fa1449 ss coen kpm 1890-001.jpg (88.76 KiB) 3763 keer bekeken
Groet Frank

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: KPM

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Als 108 op de ranglijst ... Ik geloof niet dat ik ooit nummer 107 ben geworden. :-D
Kun je begrijpen hoe slecht ze zaten met het personeel, net voordat het helemaal afgelopen was. Ik werd even waarnemend 1ste stuurman op de "Balikpapan" en vervolgens waarnemend 1ste stuurman op de Lamongan. Toen ik ontslag nam, ging ik in afwachting van repatriëring, als 3de terug naar de Waiwerang waarop ik ook was begonnen.
Hadden ze me eerder op zo'n bootje als de Lamongan gezet, dan had ik mijn tijd waarschijnlijk wel uitgediend, maar dat kon natuurlijk niet voor nummer 108 op de ranglijst. :roll:
Ondanks alles toch een leerzame tijd.
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Ranglijst KPM

Bericht door Vaerderij »

Theo Horsten schreef:Als 108 op de ranglijst ... Ik geloof niet dat ik ooit nummer 107 ben geworden. :-D
Dat viel wel mee Theo. Op 1 juli 1956 bleek je gestegen, met stip, naar nummer 99.
Anne
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: KPM

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

gestegen, met stip, naar nummer 99
Mooi, zeg. :-D
Ik was even vergeten dat de ranglijst bij de KPM niets te maken had met vaardigheden en bekwaamheid, maar puur een kwestie was van diensttijd en verloop. Als er boven je nu maar voldoende mensen weggingen - door promotie of om andere redenen - terwijl er aan de onderkant nieuwe mensen bij kwamen, dan steeg je vanzelf en bereikte je, als je goed oppaste en geen bakkies had, maakte niet uit of dat puur geluk was of een gevolg van je bekwaamheid, bij leven en welzijn vanzelf de top. Ik heb dat altijd een verkeerd systeem gevonden. Ik ben een voorstander van "de beste man gaat voor", zélfs als dat betekent dat er iemand van buiten in de organisatie geparachuteerd moet worden.
Vandaar dat ik geen stijging had verwacht. Ik wilde namelijk helemaal niet stijgen. Niet daar, in die toestand.
In een van zijn woeste driftbuien riep kapitein "Rooie Arie" Dijkhuizen van de Tasman tegen me: "Als jij ooit promotie wil maken bij deze maatschappij, dan zal je je wel anders moeten gaan gedragen!"
Waarop ik zei: "Maar ik wil helemaal geen promotie maken bij deze maatschappij, kapitein."
Toen ging hij van rood naar purper en liep weg. :-D

Toen ik op de Lamongan kwam, had ik al ontslag genomen. Ik zag geen enkele reden om nog langer in die akelige toestand daar in Indonsië door te brengen als ik mezelf door het betalen van een fors bedrag daarvan kon verlossen. Die kapitein daar was een eerste stuurman/waarnemend gezagvoerder. Hij gaf me groot gelijk en wilde zelf ook graag weg, maar kon dat om allerlei persoonlijke redenen niet. Geen idee waar hij later terecht is gekomen. Prima kerel waar ik heel lang mee had kunnen varen.
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: KPM

Bericht door Evert Sikkema »

Afbeelding
Nog een keer de Lamongan voor Theo.
De titel van de foto (waarvan ik niet meer weet hoe ik er aan kom) luidt:
Lamongan, Rokan en Siaoe begin '58.

groeten
Evert Sikkema
Arnoud Oprinsen
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 jul 2008 21:20
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door Arnoud Oprinsen »

Zeker in het begin worden foto's leesbaar gepresenteerd via ImageShack .
Wie kan mij duidelijk maken hoe dit voor elkaar te krijgen?
Menigeen vaart veel langer dan eerder was gedacht.
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: KPM

Bericht door Evert Sikkema »

Afbeelding
Het embarkeren en/of debarkeren van passagiers ging er voor de tweede wereldoorlog wel anders aan toe dan nu op cruiseschepen.
Misschien kan een 'oud gediende' van de KPM eens vertellen hoe dat, zoals in dit geval, ging met het controleren van passageformulieren, paspoorten (eventueel als er sprake was van vervoer tussen bijvoorbeeld Indonesië/Nederlandsch Oost Indië en Singapore of Hong Kong).
En hoe ging dat met eten, slapen enz.

groeten
Evert Sikkema
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: KPM

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Mijn reactie op de mooie foto hierboven vind je op het Kustvaartforum, Evert.
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: KPM

Bericht door Evert Sikkema »

Ik kreeg van iemand een vraag over een oud kapitein van de KPM.
Het gaat om kapitein Voorips (het zou ook Voorrips met dubbele R kunnen zijn). Hij zou ergens in Maleisië wonen.
Wie kent hem en weet waar hij woont?

groeten
Evert Sikkema
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4859
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24
Locatie: Tukkerlaand

Re: KPM

Bericht door Allen »

Evert, gaat het om G.C. VOORRIPS ??

In juni 1917 tot "buitengewoon" adelborst benoemd.
Gezien de datum, zal hij niet meer onder ons zijn.
Voorrips001.JPG
Voorrips001.JPG (26.5 KiB) 2930 keer bekeken

Is gezagvoerder geweest op de BRASTAGI, Rotterdamsche Lloyd, in buitenlijn Java-Pacific-Lijn.
Grtn @Allen


Plaats reactie