KPM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Re: KPM

Bericht door Akwanaut »

Een van de 3 hoofdmotoren van de Ruys, hier op de proefstand bij de scheepswerf de Schelde in Vlissingen (1937).
Bijlagen
motor ruys op de schelde 1937.jpg
motor ruys op de schelde 1937.jpg (86.59 KiB) 4539 keer bekeken
Groet Frank

sgroenev

Re: KPM

Bericht door sgroenev »

Akwanaut schreef:Theo, in het beknopt verslag over de jaren 1940-1945, uitgegeven op 24 juni 1946, laat wel de naam zien van kapitein G.J. Groeneveld.
Goede morgen/avond/middag,

Volgens mijn informatie heeft kapitein G.J. Groeneveld een Kruis van Verdiensten mogen ontvangen na zijn overlijden. Als dit kruis toen is gegeven aan zijn zoon, dan is dat mijn grootvader geweest.
De bron van deze informatie komt van: http://www.onderscheidingen.nl/decorand ... c_g05.html

Mijn vraag is aan een ieder van U, of iemand pagina 234 (en eventuele bijhorende pagina's) van het boek "K.P.M. in oorlogstijd" kan scannen zodat ik meer te weten kan komen over de achtergrond van mijn overgrootvader?

B.v.d.

S. Groeneveld
Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door RobertB »

Beste heer Groeneveld,

ik heb het boek er bij gepakt, maar die pagina gaat over de ontploffing van de Fort Stikine in Bombay op 14 april 1944, waarbij de KPM de schepen "Generaal van Swieten" en de Generaal van der Heyden" en Tinombo verloor.
Is dit het deel dat U bedoelt?

Groet,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
kees de ru
Berichten: 212
Lid geworden op: 14 mei 2009 16:18
Locatie: Valthermond, Dr.

Re: KPM

Bericht door kees de ru »

Robert, dit moet zijn pagina 324 i.p.v. 234.
sgroenev

Re: KPM

Bericht door sgroenev »

Hartelijk dank, dan staat dit ook verkeerd vermeldt op onderscheiding.nl. Het schip schijnt de ss Majang te zijn geweest;
https://wo2.sharepoint.com/Pages/Onderzeedienst.aspx
Echter wordt hier niet melding gemaakt van een Kapitein Groeneveld, dus dit brengt enige verwarring op.
Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door RobertB »

pagina324.jpg
pagina324.jpg (246.62 KiB) 5448 keer bekeken
Deze dus!

Groet,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Re: KPM

Bericht door Akwanaut »

pag. 308
Bijlagen
IMG.jpg
IMG.jpg (195.31 KiB) 5424 keer bekeken
Groet Frank
sgroenev

Re: KPM

Bericht door sgroenev »

Hartelijk dank voor jullie reactie, dit brengt mij weer een stukje verder. Ik ben en blijf natuurlijk benieuwd wat er exact is gebeurd in zoverre mocht dit te achterhalen zijn.
Jos Komen (R.I.P)

Re: KPM

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik kreeg dit mailtje zojuist van Anne Mulder (Vaerderij).

Jos ik ben al weer uren bezig een gedeelte van bladzijde 320 uit De K.P.M. in oorlogstijd te plaatsen maar het lukt mij niet.
Het betreft gezagvoerder J.G.Groeneveld.
makassar.jpg
makassar.jpg (221.92 KiB) 5832 keer bekeken
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Gezagvoerder J.G. Groeneveld, Makasser KPM

Bericht door Vaerderij »

Bedankt Jos.
Onderstaande foto met tekst komt uit het boek Wel en wee van een Indische rederij van A.J.J. Mulder.
Op deze pagina (122) wordt gesproken over Makasser.
Ik ga nog te rade bij onze archivaris. Mogelijk weet hij ook meer over gezagvoerder Groeneveld.
Opvallend is ook, wat Theo ook al eerder constateerde, dat Bezemer geen melding heeft gemaakt van dit voorval.

Het eerder op deze topic genoemde ms Majang bouwnummer 57 was een zusterschip van het ms Makasser bouwnummer 58.
Beide schepen werden gebouwd bij Scheepsbouw Mij. De Maas in Slikkerveer en opgeleverd in december 1928.
De Majang werd op 15 december 1942 in Straat Banka door Japanse oorlogsschepen onderschept en als krijgsbuit opgebracht.
Waarna de Japanners het schip als Niko Maru (transportschip) en weer later als weerschip en kabellegger NO 4 Tenkai in de vaart brachten.
Tenslotte werd deze voormalige KPM 'er op 24 november 1944 te Balabac (Philipijnen) door een USA luchtaanval tot zinken gebracht.
Ook deze informatie komt uit de KPM uitgave: Wel en wee van een Indische rederij

Opvallend, ook over de levensloop van de Majang is niets terug te vinden in Bezemer.
Anne
Bijlagen
ms Makasser bjr 1928006.jpg
ms Makasser bjr 1928006.jpg (155.81 KiB) 5822 keer bekeken


Plaats reactie