KPM
Re: KPM
Dag Klaas,
Bedankt voor het meedenken. Dat boek heb ik ook. Notabene van Kombuizer Anne Mulder gekregen !.
Hiernaast heb ik inmiddels nog wel oudere K.P.M. naslagwerken weten te verkrijgen. Helaas bieden ook deze boeken geen exacte data m.b.t. de N.I.S.M.
Maar goed, stukje bij beetje hoop ik toch dat h.e.e.a. toch boven water komt. Per slot van rekening weten er twee, ( of meer), ook veel meer dan één individuutje………….
m.v.g., Roy
Bedankt voor het meedenken. Dat boek heb ik ook. Notabene van Kombuizer Anne Mulder gekregen !.
Hiernaast heb ik inmiddels nog wel oudere K.P.M. naslagwerken weten te verkrijgen. Helaas bieden ook deze boeken geen exacte data m.b.t. de N.I.S.M.
Maar goed, stukje bij beetje hoop ik toch dat h.e.e.a. toch boven water komt. Per slot van rekening weten er twee, ( of meer), ook veel meer dan één individuutje………….
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: KPM
@Roy schreef:
De tweede stukje heb ik gekopieerd, opgeslagen en vervolgens uitgeprint.
Dat was eigenlijk onleesbaar, dus heb ik het uitvergroot. Dit leidde er weer naar dat het helemaal onleesbaar werd...………
Wel jammer, want dit zou in ieder geval tot een tweede oplossing van mijn vragen hebben geleid.
Dag @Roy, jammer dat je niet goed kan omgaan met Delpher.
Er is veel vanaf te halen, alleen blijft het naruurlijk wel van journalisten die soms niet helemaal
van de hoed en de rand weten.
Hieronder het artikel dat je niet goed kon lezen.
Het is wel een iewat fors uitgevallen en in een andere indeling, wel te lezen toch en eventueel te printen.
Ook nog een ander knipsel toegevoegd.
De tweede stukje heb ik gekopieerd, opgeslagen en vervolgens uitgeprint.
Dat was eigenlijk onleesbaar, dus heb ik het uitvergroot. Dit leidde er weer naar dat het helemaal onleesbaar werd...………
Wel jammer, want dit zou in ieder geval tot een tweede oplossing van mijn vragen hebben geleid.
Dag @Roy, jammer dat je niet goed kan omgaan met Delpher.
Er is veel vanaf te halen, alleen blijft het naruurlijk wel van journalisten die soms niet helemaal
van de hoed en de rand weten.
Hieronder het artikel dat je niet goed kon lezen.
Het is wel een iewat fors uitgevallen en in een andere indeling, wel te lezen toch en eventueel te printen.
Ook nog een ander knipsel toegevoegd.
Grtn @Allen
Re: KPM
Hartelijk dank voor de gedane moeite Allen !.
Mij hoor je vanavond niet meer...…………..
We zijn hier wel weer even zoet mee.
m.v.g., Roy
Mij hoor je vanavond niet meer...…………..
We zijn hier wel weer even zoet mee.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: KPM
Al enige jaren kan ik niet meer zonder Leo !.
Eentje als verrekijker en de andere om naar lettertjes en foto's te loeren.
Neen, neen, neen, geen variafocus voor mij. Dat bleek een ramp voor mij te zijn...………….
m.v.g., Roy
Eentje als verrekijker en de andere om naar lettertjes en foto's te loeren.
Neen, neen, neen, geen variafocus voor mij. Dat bleek een ramp voor mij te zijn...………….
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: KPM
Inmiddels heb ik het K.P.M. boek van Mulder ook eens door gespit en kom, net als Allen op 16 schepen uit die de K.P.M. van de N.I.S.M. overgenomen heeft.
De "Sumbawa" valt er echter buiten daar zij op 31 december 1890 na brand verloren ging. Dit schip heeft dus 1 januari 1891 net niet gehaald. Daarvoor in plaats kreeg de K.P.M. de "Bawean", 1883, die in februari 1891 overgedragen werd. Ik denk dat het daarom voor mij niet direct duidelijk werd wanneer de N.I.S.M. haar activiteiten aan de K.P.M. overdroeg.
Na deze 16 schepen werd nog een schip van Alfred Holt, "Maha Vajirunhis", 1881, in november 1893 aan de vloot toegevoegd.
Hiernaast waren nog 4 schepen, die eerder tot de vloot van de N.I.S.M. hadden behoord, van andere rederijen overgenomen. Dit betroffen:
"Gouverneur Generaal 's Jacobs", 1883, in maart 1892 aan de K.P.M. overgedragen.
"Bantam", 1885, in mei 1893 aan de K.P.M. overgedragen.
"Celebes", 1884, op 1 februari 1896 aan de K.P.M. overgedragen.
"Borneo", 1884, medio april 1898 aan de K.P.M. overgedragen.
Hopende er hiermee aardig uit m'n vragen te zijn...………….
m.v.g., Roy
De "Sumbawa" valt er echter buiten daar zij op 31 december 1890 na brand verloren ging. Dit schip heeft dus 1 januari 1891 net niet gehaald. Daarvoor in plaats kreeg de K.P.M. de "Bawean", 1883, die in februari 1891 overgedragen werd. Ik denk dat het daarom voor mij niet direct duidelijk werd wanneer de N.I.S.M. haar activiteiten aan de K.P.M. overdroeg.
Na deze 16 schepen werd nog een schip van Alfred Holt, "Maha Vajirunhis", 1881, in november 1893 aan de vloot toegevoegd.
Hiernaast waren nog 4 schepen, die eerder tot de vloot van de N.I.S.M. hadden behoord, van andere rederijen overgenomen. Dit betroffen:
"Gouverneur Generaal 's Jacobs", 1883, in maart 1892 aan de K.P.M. overgedragen.
"Bantam", 1885, in mei 1893 aan de K.P.M. overgedragen.
"Celebes", 1884, op 1 februari 1896 aan de K.P.M. overgedragen.
"Borneo", 1884, medio april 1898 aan de K.P.M. overgedragen.
Hopende er hiermee aardig uit m'n vragen te zijn...………….
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: KPM
Roy,
Wellicht aardig om te weten...
Voor wat betreft de ramp met het s/s Sumbawa kom je in oude publicaties de oorzaak van de ramp tegen. Zie het bericht (ik hoop dat het voor je leesbaar is)....
De draadloze telegrafie was nog in ontwikkeling en in 1890 niet beschikbaar voor de maritieme communicatie. De ramp geschiedde op 31/12/1890 en op 5/2/1891 was het nog steeds niet duidelijk waar de Sumatra zich bevond, men had geen idee wat was voorgevallen.
Sparkymul
Wellicht aardig om te weten...
Voor wat betreft de ramp met het s/s Sumbawa kom je in oude publicaties de oorzaak van de ramp tegen. Zie het bericht (ik hoop dat het voor je leesbaar is)....
De draadloze telegrafie was nog in ontwikkeling en in 1890 niet beschikbaar voor de maritieme communicatie. De ramp geschiedde op 31/12/1890 en op 5/2/1891 was het nog steeds niet duidelijk waar de Sumatra zich bevond, men had geen idee wat was voorgevallen.
Sparkymul
- Bijlagen
-
- Sumbawa1.png (296.56 KiB) 8071 keer bekeken
-
- Sumbawa2.png (434.73 KiB) 8071 keer bekeken